Proč na "stopce" musíte zastavit? Tohle a další pokuty v ČR

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: pixabay.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 19. září 2017 10:28 | akt. 23. září 2017 10:45
Sdílej:

Vsadíme se, že přestože patříte mezi slušné a ohleduplné řidiče, už jste to někdy udělali: troubili, protože auto před vámi při zelené na semafor nevyrazilo dost rychle, při odbočování nebo změně jízdního pruhu jste nezapnuli směrové světlo, nebo něco podobného. Podobných triviálních přestupků existuje celá řada a pácháme je někdy takřka všichni, ovšem za řadu z nich nám hrozí postihy

Odborníci proto sestavili deset dopravních "hříchů", které motoristé páchají, aniž by si mnohdy uvědomovali, že jde o přestupky s možnými následky. A tím je myšlena nejen pokuta, ale také havárie. Možná, že jste na některá pravidla jen pozapomněli, a tak vám je nyní připomenou.

Parkování v požární zóněŽádný oheň široko daleko, nikde přece nehoří. Takže jaképak váhání – zaparkujeme například v prostoru před požární zbrojnicí, kde je přitom žlutě vyznačena plocha zákazu zastavení. Podobně značená prostranství ovšem mohou být i za jinými objekty, jako jsou školy a další. Ani tam zdánlivě nikomu nepřekážíte, "jen“ případnému požárnímu vozidlu, které z požární zbrojnice nemůže vyjet, nebo které nemůže zaparkovat u přívodu vody. Po pravdě, takovéto nevhodné parkování vypadá jako trivialita, ale ve skutečnosti jde o velké ohrožení majetku a osob. Tomu odpovídají pokuty, které se například v Německu pohybují v rozmezí 35 až 65 eur a ztráty jednoho bodu. V Čechách v takovémto případě hrozí odtažení vozidla a s tím spojené výdaje a pokuta. 

Změna jízdního pruhu bez „mrknutí“Lenost, nepozornost nebo neznalost? I to mohou být důvody, proč někteří řidiči při přejíždění do jiného jízdního pruhu, změně směru či odbočování nepoužívají směrová světla. Přitom je to povinnost. V lepším případě, jestliže auto změní směr bez blinkru, jde jen o nečekaný manévr, v tom horším řidič porušující předpisy přinutí jiné účastníky ostře brzdit a v nejhorším může dojít i k havárii. Za změnu směru bez směrovky hrozí řidiči pokuta například v Německu 10 euro. Mnohem dražší ale je, pokud dojde k nehodě, nemluvě o postupu pojišťoven, které mohou krátit své finanční plnění. 

Zip: Příliš brzy, příliš pozděTen obrázek se v Čechách opakuje prakticky v každém místě, kde je snížen počet jízdních pruhů a měl by se používat systém "zipu“. Na jedné straně jsou řidiči, kteří se snaží dostat z "ukončeného" pruhu co nejdříve, na druhé straně jsou pak střelci, kteří svým arogantním chováním nutí prudce brzdit řidiče v pruhu pokračujícím.To je samozřejmě špatně. Metoda zipu je postavena na plynulém vjíždění vozidel z končícího pruhu do toho průběžného, a to před překážkou. Pokud se toto pravidlo nedodržuje, nebo porušuje, hrozí za takové jednání i pokuta. Stejně tak v případě omezení či ohrožení jiného účastníka. Takové jednání vám může z peněženky vytáhnout až 2.000 Kč.

Jízda za zhoršeného počasí se zapnutou mlhovkouZa podzimního počasí se častěji setkáváme s řidiči, kteří už za nižší viditelnosti zapínají zadní mlhové svítilny. Prosím, ne! Mizerné počasí k takovému kroku neopravňuje. Obecně totiž platí, že mlhovku lze použít za dohlednosti menší než 50 metrů, přičemž vůz by neměl jet rychleji než 50 km/h. V Německu je za porušení tohoto předpisu stanovena pokuta 20 euro.

Stopka: Zastavit? A proč? Předpis zná každý. Při vjezdu do křižovatky stejně jako u značky stop, je třeba zastavit. Ať už na hlavní silnici, na níž z vedlejší silnice vjíždíte, něco vidíte, nebo se vám zdá, že je cesta volná. Příkaz k zastavení je třeba brát doslovně. „Stop, dát přednost v jízdě“, tak zní doslovně vysvětlení tohoto dopravního značení. Totéž platí v případě bílé čáry na vozovce. Pokud bude řidič přistižen, hrozí mu pokuta. V Německu je to 10 euro a u nás až 2500 Kč a 4 body k tomu.

Můžete? Neplaťte!Pro českého motoristu to je stále novinka, ale v zahraničí běžná záležitost – používání parkovacího kotouče, který umístíte za oknem a vyznačíte dobu začátku stání v daném místě. Například v Rakousku, Německu a ostatních zemích se jedná o zcela běžnou záležitost. Pokud si motorista myslí, že bez kotouče může parkovat na místě bez omezení, vyvede ho z omylu případná pokuta, která se pohybuje mezi 10 a 30 euro.

Na parkovišti jako na silnici

Jak se chovat například na parkovišti obchodního domu, které je soukromým pozemkem a tudíž není veřejnou komunikací? Jak se vám zlíbí? I tací motoristé existují, nicméně v případě havárie policie posuzuje chování každého podle toho, jaké by bylo obvyklé chování na veřejné komunikaci. Tedy držme se toho, že pravidla platí všude stejná a vyhneme se všichni možným vážným problémům, „ťukancům“ a podobně. Navíc je tu varování, na západ od nás, například v Rakousku a Německu platí, že byť se jedná o parkoviště, je-li zde použito vodorovné či svislé dopravní značení jako na běžné veřejné komunikaci, platí pravidla jako na silnici. Například podle § 8 silničního zákona má bez určení hlavní silnice přednost ten, kdo přijíždí z pravé strany. A je to jasné.

Trestání těch pomalejšíchPotřeba „trestat“ ty opatrnější, pomalejší, starší řidiče nebo ženy za volantem, kteří podle některých nedostatečně rychle nezareagovali – nevyrazili na zelené, nezařadili se po předjíždění a podobně, je absurdní a trestné. Za ten nejmenší „trest“ bezohlední řidiči považují troubení na toho pomalého. Odborníci ÚAMK žádají - prosíme, netrubte! Vězte, že klakson je určen k použití v nebezpečných situacích, nikoliv jako projev něčí horké hlavy či neslušného chování. Kromě toho v řadě zemí jako například v Rumunsku, Itálii a dalších za bezdůvodné použití zvukového výstražného signálu hrozí poměrně vysoká pokuta.

Jízda bez potkávacích světelJak nemístné „šetření“, tak zapomnětlivost, nebo technická závada v případě jízdy bez zapnutých potkávacích světel, může být pokutována. Hlavně ale ohrožuje. Je také na místě vědět, že například v Rakousku není povinné denní svícení, naopak u nás a ve většině zemí Evropy – ano. U nás vám hrozí pokuta až 2000 Kč a v Německu 60 Euro.

Diskotéka v autě?Váš oblíbený song si vychutnáte jen na maximální hlasitost své audio soustavy? Nebo naopak se sluchátky na uších? V obou případech jde o poměrně nebezpečné chování, díky kterému mohou být zhoršeny vaše schopnosti vnímat okolí a včas reagovat na hrozící nebezpečí. V Německu je navíc za podobně jednání stanovena pokuta 10 Euro.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.

Novinky ze světa EV
Alpine crossover A390

Alpine A390: Francouzská odpověď na elektrické SUV. Tři motory, výkon až 470 koní a dojezd přes 550 km

Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.

Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu. Ale je dobře, že tu je

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.