Vsadíme se, že přestože patříte mezi slušné a ohleduplné řidiče, už jste to někdy udělali: troubili, protože auto před vámi při zelené na semafor nevyrazilo dost rychle, při odbočování nebo změně jízdního pruhu jste nezapnuli směrové světlo, nebo něco podobného. Podobných triviálních přestupků existuje celá řada a pácháme je někdy takřka všichni, ovšem za řadu z nich nám hrozí postihy
Odborníci proto sestavili deset dopravních "hříchů", které motoristé páchají, aniž by si mnohdy uvědomovali, že jde o přestupky s možnými následky. A tím je myšlena nejen pokuta, ale také havárie. Možná, že jste na některá pravidla jen pozapomněli, a tak vám je nyní připomenou.
Parkování v požární zóněŽádný oheň široko daleko, nikde přece nehoří. Takže jaképak váhání – zaparkujeme například v prostoru před požární zbrojnicí, kde je přitom žlutě vyznačena plocha zákazu zastavení. Podobně značená prostranství ovšem mohou být i za jinými objekty, jako jsou školy a další. Ani tam zdánlivě nikomu nepřekážíte, "jen“ případnému požárnímu vozidlu, které z požární zbrojnice nemůže vyjet, nebo které nemůže zaparkovat u přívodu vody. Po pravdě, takovéto nevhodné parkování vypadá jako trivialita, ale ve skutečnosti jde o velké ohrožení majetku a osob. Tomu odpovídají pokuty, které se například v Německu pohybují v rozmezí 35 až 65 eur a ztráty jednoho bodu. V Čechách v takovémto případě hrozí odtažení vozidla a s tím spojené výdaje a pokuta.
Změna jízdního pruhu bez „mrknutí“Lenost, nepozornost nebo neznalost? I to mohou být důvody, proč někteří řidiči při přejíždění do jiného jízdního pruhu, změně směru či odbočování nepoužívají směrová světla. Přitom je to povinnost. V lepším případě, jestliže auto změní směr bez blinkru, jde jen o nečekaný manévr, v tom horším řidič porušující předpisy přinutí jiné účastníky ostře brzdit a v nejhorším může dojít i k havárii. Za změnu směru bez směrovky hrozí řidiči pokuta například v Německu 10 euro. Mnohem dražší ale je, pokud dojde k nehodě, nemluvě o postupu pojišťoven, které mohou krátit své finanční plnění.
Zip: Příliš brzy, příliš pozděTen obrázek se v Čechách opakuje prakticky v každém místě, kde je snížen počet jízdních pruhů a měl by se používat systém "zipu“. Na jedné straně jsou řidiči, kteří se snaží dostat z "ukončeného" pruhu co nejdříve, na druhé straně jsou pak střelci, kteří svým arogantním chováním nutí prudce brzdit řidiče v pruhu pokračujícím.To je samozřejmě špatně. Metoda zipu je postavena na plynulém vjíždění vozidel z končícího pruhu do toho průběžného, a to před překážkou. Pokud se toto pravidlo nedodržuje, nebo porušuje, hrozí za takové jednání i pokuta. Stejně tak v případě omezení či ohrožení jiného účastníka. Takové jednání vám může z peněženky vytáhnout až 2.000 Kč.
Jízda za zhoršeného počasí se zapnutou mlhovkouZa podzimního počasí se častěji setkáváme s řidiči, kteří už za nižší viditelnosti zapínají zadní mlhové svítilny. Prosím, ne! Mizerné počasí k takovému kroku neopravňuje. Obecně totiž platí, že mlhovku lze použít za dohlednosti menší než 50 metrů, přičemž vůz by neměl jet rychleji než 50 km/h. V Německu je za porušení tohoto předpisu stanovena pokuta 20 euro.
Stopka: Zastavit? A proč? Předpis zná každý. Při vjezdu do křižovatky stejně jako u značky stop, je třeba zastavit. Ať už na hlavní silnici, na níž z vedlejší silnice vjíždíte, něco vidíte, nebo se vám zdá, že je cesta volná. Příkaz k zastavení je třeba brát doslovně. „Stop, dát přednost v jízdě“, tak zní doslovně vysvětlení tohoto dopravního značení. Totéž platí v případě bílé čáry na vozovce. Pokud bude řidič přistižen, hrozí mu pokuta. V Německu je to 10 euro a u nás až 2500 Kč a 4 body k tomu.
Můžete? Neplaťte!Pro českého motoristu to je stále novinka, ale v zahraničí běžná záležitost – používání parkovacího kotouče, který umístíte za oknem a vyznačíte dobu začátku stání v daném místě. Například v Rakousku, Německu a ostatních zemích se jedná o zcela běžnou záležitost. Pokud si motorista myslí, že bez kotouče může parkovat na místě bez omezení, vyvede ho z omylu případná pokuta, která se pohybuje mezi 10 a 30 euro.
Na parkovišti jako na silnici
Jak se chovat například na parkovišti obchodního domu, které je soukromým pozemkem a tudíž není veřejnou komunikací? Jak se vám zlíbí? I tací motoristé existují, nicméně v případě havárie policie posuzuje chování každého podle toho, jaké by bylo obvyklé chování na veřejné komunikaci. Tedy držme se toho, že pravidla platí všude stejná a vyhneme se všichni možným vážným problémům, „ťukancům“ a podobně. Navíc je tu varování, na západ od nás, například v Rakousku a Německu platí, že byť se jedná o parkoviště, je-li zde použito vodorovné či svislé dopravní značení jako na běžné veřejné komunikaci, platí pravidla jako na silnici. Například podle § 8 silničního zákona má bez určení hlavní silnice přednost ten, kdo přijíždí z pravé strany. A je to jasné.
Trestání těch pomalejšíchPotřeba „trestat“ ty opatrnější, pomalejší, starší řidiče nebo ženy za volantem, kteří podle některých nedostatečně rychle nezareagovali – nevyrazili na zelené, nezařadili se po předjíždění a podobně, je absurdní a trestné. Za ten nejmenší „trest“ bezohlední řidiči považují troubení na toho pomalého. Odborníci ÚAMK žádají - prosíme, netrubte! Vězte, že klakson je určen k použití v nebezpečných situacích, nikoliv jako projev něčí horké hlavy či neslušného chování. Kromě toho v řadě zemí jako například v Rumunsku, Itálii a dalších za bezdůvodné použití zvukového výstražného signálu hrozí poměrně vysoká pokuta.
Jízda bez potkávacích světelJak nemístné „šetření“, tak zapomnětlivost, nebo technická závada v případě jízdy bez zapnutých potkávacích světel, může být pokutována. Hlavně ale ohrožuje. Je také na místě vědět, že například v Rakousku není povinné denní svícení, naopak u nás a ve většině zemí Evropy – ano. U nás vám hrozí pokuta až 2000 Kč a v Německu 60 Euro.
Diskotéka v autě?Váš oblíbený song si vychutnáte jen na maximální hlasitost své audio soustavy? Nebo naopak se sluchátky na uších? V obou případech jde o poměrně nebezpečné chování, díky kterému mohou být zhoršeny vaše schopnosti vnímat okolí a včas reagovat na hrozící nebezpečí. V Německu je navíc za podobně jednání stanovena pokuta 10 Euro.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?