Vsadíme se, že přestože patříte mezi slušné a ohleduplné řidiče, už jste to někdy udělali: troubili, protože auto před vámi při zelené na semafor nevyrazilo dost rychle, při odbočování nebo změně jízdního pruhu jste nezapnuli směrové světlo, nebo něco podobného. Podobných triviálních přestupků existuje celá řada a pácháme je někdy takřka všichni, ovšem za řadu z nich nám hrozí postihy
Odborníci proto sestavili deset dopravních "hříchů", které motoristé páchají, aniž by si mnohdy uvědomovali, že jde o přestupky s možnými následky. A tím je myšlena nejen pokuta, ale také havárie. Možná, že jste na některá pravidla jen pozapomněli, a tak vám je nyní připomenou.
Parkování v požární zóněŽádný oheň široko daleko, nikde přece nehoří. Takže jaképak váhání – zaparkujeme například v prostoru před požární zbrojnicí, kde je přitom žlutě vyznačena plocha zákazu zastavení. Podobně značená prostranství ovšem mohou být i za jinými objekty, jako jsou školy a další. Ani tam zdánlivě nikomu nepřekážíte, "jen“ případnému požárnímu vozidlu, které z požární zbrojnice nemůže vyjet, nebo které nemůže zaparkovat u přívodu vody. Po pravdě, takovéto nevhodné parkování vypadá jako trivialita, ale ve skutečnosti jde o velké ohrožení majetku a osob. Tomu odpovídají pokuty, které se například v Německu pohybují v rozmezí 35 až 65 eur a ztráty jednoho bodu. V Čechách v takovémto případě hrozí odtažení vozidla a s tím spojené výdaje a pokuta.
Změna jízdního pruhu bez „mrknutí“Lenost, nepozornost nebo neznalost? I to mohou být důvody, proč někteří řidiči při přejíždění do jiného jízdního pruhu, změně směru či odbočování nepoužívají směrová světla. Přitom je to povinnost. V lepším případě, jestliže auto změní směr bez blinkru, jde jen o nečekaný manévr, v tom horším řidič porušující předpisy přinutí jiné účastníky ostře brzdit a v nejhorším může dojít i k havárii. Za změnu směru bez směrovky hrozí řidiči pokuta například v Německu 10 euro. Mnohem dražší ale je, pokud dojde k nehodě, nemluvě o postupu pojišťoven, které mohou krátit své finanční plnění.
Zip: Příliš brzy, příliš pozděTen obrázek se v Čechách opakuje prakticky v každém místě, kde je snížen počet jízdních pruhů a měl by se používat systém "zipu“. Na jedné straně jsou řidiči, kteří se snaží dostat z "ukončeného" pruhu co nejdříve, na druhé straně jsou pak střelci, kteří svým arogantním chováním nutí prudce brzdit řidiče v pruhu pokračujícím.To je samozřejmě špatně. Metoda zipu je postavena na plynulém vjíždění vozidel z končícího pruhu do toho průběžného, a to před překážkou. Pokud se toto pravidlo nedodržuje, nebo porušuje, hrozí za takové jednání i pokuta. Stejně tak v případě omezení či ohrožení jiného účastníka. Takové jednání vám může z peněženky vytáhnout až 2.000 Kč.
Jízda za zhoršeného počasí se zapnutou mlhovkouZa podzimního počasí se častěji setkáváme s řidiči, kteří už za nižší viditelnosti zapínají zadní mlhové svítilny. Prosím, ne! Mizerné počasí k takovému kroku neopravňuje. Obecně totiž platí, že mlhovku lze použít za dohlednosti menší než 50 metrů, přičemž vůz by neměl jet rychleji než 50 km/h. V Německu je za porušení tohoto předpisu stanovena pokuta 20 euro.
Stopka: Zastavit? A proč? Předpis zná každý. Při vjezdu do křižovatky stejně jako u značky stop, je třeba zastavit. Ať už na hlavní silnici, na níž z vedlejší silnice vjíždíte, něco vidíte, nebo se vám zdá, že je cesta volná. Příkaz k zastavení je třeba brát doslovně. „Stop, dát přednost v jízdě“, tak zní doslovně vysvětlení tohoto dopravního značení. Totéž platí v případě bílé čáry na vozovce. Pokud bude řidič přistižen, hrozí mu pokuta. V Německu je to 10 euro a u nás až 2500 Kč a 4 body k tomu.
Můžete? Neplaťte!Pro českého motoristu to je stále novinka, ale v zahraničí běžná záležitost – používání parkovacího kotouče, který umístíte za oknem a vyznačíte dobu začátku stání v daném místě. Například v Rakousku, Německu a ostatních zemích se jedná o zcela běžnou záležitost. Pokud si motorista myslí, že bez kotouče může parkovat na místě bez omezení, vyvede ho z omylu případná pokuta, která se pohybuje mezi 10 a 30 euro.
Na parkovišti jako na silnici
Jak se chovat například na parkovišti obchodního domu, které je soukromým pozemkem a tudíž není veřejnou komunikací? Jak se vám zlíbí? I tací motoristé existují, nicméně v případě havárie policie posuzuje chování každého podle toho, jaké by bylo obvyklé chování na veřejné komunikaci. Tedy držme se toho, že pravidla platí všude stejná a vyhneme se všichni možným vážným problémům, „ťukancům“ a podobně. Navíc je tu varování, na západ od nás, například v Rakousku a Německu platí, že byť se jedná o parkoviště, je-li zde použito vodorovné či svislé dopravní značení jako na běžné veřejné komunikaci, platí pravidla jako na silnici. Například podle § 8 silničního zákona má bez určení hlavní silnice přednost ten, kdo přijíždí z pravé strany. A je to jasné.
Trestání těch pomalejšíchPotřeba „trestat“ ty opatrnější, pomalejší, starší řidiče nebo ženy za volantem, kteří podle některých nedostatečně rychle nezareagovali – nevyrazili na zelené, nezařadili se po předjíždění a podobně, je absurdní a trestné. Za ten nejmenší „trest“ bezohlední řidiči považují troubení na toho pomalého. Odborníci ÚAMK žádají - prosíme, netrubte! Vězte, že klakson je určen k použití v nebezpečných situacích, nikoliv jako projev něčí horké hlavy či neslušného chování. Kromě toho v řadě zemí jako například v Rumunsku, Itálii a dalších za bezdůvodné použití zvukového výstražného signálu hrozí poměrně vysoká pokuta.
Jízda bez potkávacích světelJak nemístné „šetření“, tak zapomnětlivost, nebo technická závada v případě jízdy bez zapnutých potkávacích světel, může být pokutována. Hlavně ale ohrožuje. Je také na místě vědět, že například v Rakousku není povinné denní svícení, naopak u nás a ve většině zemí Evropy – ano. U nás vám hrozí pokuta až 2000 Kč a v Německu 60 Euro.
Diskotéka v autě?Váš oblíbený song si vychutnáte jen na maximální hlasitost své audio soustavy? Nebo naopak se sluchátky na uších? V obou případech jde o poměrně nebezpečné chování, díky kterému mohou být zhoršeny vaše schopnosti vnímat okolí a včas reagovat na hrozící nebezpečí. V Německu je navíc za podobně jednání stanovena pokuta 10 Euro.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.