V dnešní uspěchané době tráví stále více lidí za volantem tolik času, že se dá jejich vůz přirovnat k druhému domovu. Na rozdíl od našich domovů však věnujeme úklidu vozu mnohem méně času, což sebou ale přináší i zdravotní rizika v podobě různých bakterií, hub nebo plísní.
Tématem "mikroskopického života" v našich automobilech se během minulého roku aktivně zabývali vědci z britské Nottingham Trent University, a jejich zjištění nejsou příliš lichotivá. Ve většině testovaných vozů totiž byly nalezeny bakterie, které mohou být pro lidský organismus škodlivé.
Vzorky, které byly odebrány z volantu, řadící páky, klik dveří, tlačítek rádia nebo koberců podlahy a kufru obsahovaly velké množství bakterií e-coli, které mohou způsobit bolesti břicha, průjmy nebo zvracení. Dalším hojně se vyskytujícím mikroorganismem je stafylokok Bacillus cereus, který může vyvolat vážné zažívací problémy.
Jen pro srovnání, na cca 6,5 cm2 záchodového prkénka se může vyskytovat asi 80 škodlivých bakterií. Na stejném prostoru volantu se však může vyskytovat až několik-set škodlivých bakterií. Ptáte se, jak je to možné?
Zcela jednoduše. Protože se z našeho automobilu pomalu stává druhý domov, přenášíme si sem i své zvyky a zlozvyky. V autě jíme, pijeme, smrkáme, odhazujeme nepořádek na různá místa, atd. Navíc si do vozu nosíme velké množství nečistot na podrážkách bot. Na rozdíl od domova však v autě většina řidičů pravidelně neuklízí.
Přitom k udržení pořádku v automobilu toho není potřeba mnoho. Stačí čas od času očistit interiér pomocí dezinfekčních ubrousků, které koupíte v každém supermarketu, pravidelně luxovat interiér, vytvořit si ve voze odpadkový koš (napři. z igelitového sáčku), pravidelně vyměňovat kabinový filtr a čistit klimatizaci.
Pokud si však chcete ušetřit práci, zkuste si v automobilu odpustit jídlo a konzumaci slazených nápojů. Drobky a fleky, zvláště po slazených nápojích, jsou skvělou živnou půdou pro mnoho bakterií. Zvláště díky vlhkosti a vysokým teplotám, které se ve voze nezřídka vytváří.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.