V dnešní uspěchané době tráví stále více lidí za volantem tolik času, že se dá jejich vůz přirovnat k druhému domovu. Na rozdíl od našich domovů však věnujeme úklidu vozu mnohem méně času, což sebou ale přináší i zdravotní rizika v podobě různých bakterií, hub nebo plísní.
Tématem "mikroskopického života" v našich automobilech se během minulého roku aktivně zabývali vědci z britské Nottingham Trent University, a jejich zjištění nejsou příliš lichotivá. Ve většině testovaných vozů totiž byly nalezeny bakterie, které mohou být pro lidský organismus škodlivé.
Vzorky, které byly odebrány z volantu, řadící páky, klik dveří, tlačítek rádia nebo koberců podlahy a kufru obsahovaly velké množství bakterií e-coli, které mohou způsobit bolesti břicha, průjmy nebo zvracení. Dalším hojně se vyskytujícím mikroorganismem je stafylokok Bacillus cereus, který může vyvolat vážné zažívací problémy.
Jen pro srovnání, na cca 6,5 cm2 záchodového prkénka se může vyskytovat asi 80 škodlivých bakterií. Na stejném prostoru volantu se však může vyskytovat až několik-set škodlivých bakterií. Ptáte se, jak je to možné?
Zcela jednoduše. Protože se z našeho automobilu pomalu stává druhý domov, přenášíme si sem i své zvyky a zlozvyky. V autě jíme, pijeme, smrkáme, odhazujeme nepořádek na různá místa, atd. Navíc si do vozu nosíme velké množství nečistot na podrážkách bot. Na rozdíl od domova však v autě většina řidičů pravidelně neuklízí.
Přitom k udržení pořádku v automobilu toho není potřeba mnoho. Stačí čas od času očistit interiér pomocí dezinfekčních ubrousků, které koupíte v každém supermarketu, pravidelně luxovat interiér, vytvořit si ve voze odpadkový koš (napři. z igelitového sáčku), pravidelně vyměňovat kabinový filtr a čistit klimatizaci.
Pokud si však chcete ušetřit práci, zkuste si v automobilu odpustit jídlo a konzumaci slazených nápojů. Drobky a fleky, zvláště po slazených nápojích, jsou skvělou živnou půdou pro mnoho bakterií. Zvláště díky vlhkosti a vysokým teplotám, které se ve voze nezřídka vytváří.
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.