V dnešní uspěchané době tráví stále více lidí za volantem tolik času, že se dá jejich vůz přirovnat k druhému domovu. Na rozdíl od našich domovů však věnujeme úklidu vozu mnohem méně času, což sebou ale přináší i zdravotní rizika v podobě různých bakterií, hub nebo plísní.
Tématem "mikroskopického života" v našich automobilech se během minulého roku aktivně zabývali vědci z britské Nottingham Trent University, a jejich zjištění nejsou příliš lichotivá. Ve většině testovaných vozů totiž byly nalezeny bakterie, které mohou být pro lidský organismus škodlivé.
Vzorky, které byly odebrány z volantu, řadící páky, klik dveří, tlačítek rádia nebo koberců podlahy a kufru obsahovaly velké množství bakterií e-coli, které mohou způsobit bolesti břicha, průjmy nebo zvracení. Dalším hojně se vyskytujícím mikroorganismem je stafylokok Bacillus cereus, který může vyvolat vážné zažívací problémy.
Jen pro srovnání, na cca 6,5 cm2 záchodového prkénka se může vyskytovat asi 80 škodlivých bakterií. Na stejném prostoru volantu se však může vyskytovat až několik-set škodlivých bakterií. Ptáte se, jak je to možné?
Zcela jednoduše. Protože se z našeho automobilu pomalu stává druhý domov, přenášíme si sem i své zvyky a zlozvyky. V autě jíme, pijeme, smrkáme, odhazujeme nepořádek na různá místa, atd. Navíc si do vozu nosíme velké množství nečistot na podrážkách bot. Na rozdíl od domova však v autě většina řidičů pravidelně neuklízí.
Přitom k udržení pořádku v automobilu toho není potřeba mnoho. Stačí čas od času očistit interiér pomocí dezinfekčních ubrousků, které koupíte v každém supermarketu, pravidelně luxovat interiér, vytvořit si ve voze odpadkový koš (napři. z igelitového sáčku), pravidelně vyměňovat kabinový filtr a čistit klimatizaci.
Pokud si však chcete ušetřit práci, zkuste si v automobilu odpustit jídlo a konzumaci slazených nápojů. Drobky a fleky, zvláště po slazených nápojích, jsou skvělou živnou půdou pro mnoho bakterií. Zvláště díky vlhkosti a vysokým teplotám, které se ve voze nezřídka vytváří.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?