GPS navigace, kamery a vlastně i mobilní telefony, to vše se dnes již stalo na čelním skle standardem. Pravdou ale je, že i když nám mají tyto zařízení na cestách především pomáhat, mohou nás také při policejní nebo technické kontrole dostat do maléru.
Navigace, kamery, mobilní telefony, ani příslušné držáky, nic z toho nesmí bránit ve výhledu z vozidla. Příslušná vyhláška č. 341/2014 Sb. říká: „V zorném poli řidiče nesmí být umístěny žádné předměty (např. okrasné a upomínkové předměty), které by omezovaly výhled řidiče všemi směry, s výjimkou schválených označení určených k umístění na skla vozidla nebo označení či zařízení povinně umisťovaných podle jiných právních předpisů jako například funkční elektronické zařízení pro úhradu mýtného nebo platný kupón prokazující uhrazení časového poplatku.“ Pokud si tedy kterékoliv z výše uvedených zařízení umístíte do zorného pole řidiče, porušujete svým jednáním zákon.HLEDÁME REDAKTORY NEJEN NA HPP: Chcete psát o autech? Napište nám na redakce@autoroad.cz
Problém ale nastává v definici zorného pole, což si uvědomuje i policie, která je v tomto směru vůči řidičům tolerantní. I tak se ale při nevhodném umístění můžeme dostat do problémů. „Vždy je nutné vycházet z individuálního posouzení ve vztahu ke konkrétnímu vozidlu a místu, kde přesně je navigace umístěna,“ říká Veronika Benediktová, vrchní komisařka preventivně informačního odboru Policie České republiky.
Obecně se doporučuje umístnění těchto zařízení na předním skle tak, aby zakrývaly takovou část předního skla, která neslouží řidiči k výhledu. Zpravidla to bývá spodní část prosklení, přes kterou je vidět kapota vozidla a tudíž se nejedná o zorné pole. Stejně tak je možné využít horní část prosklení, která bývá ztmavena barevným pruhem, který nás chrání proti slunci. Ani v tomto případě se nejedná o zorné pole řidiče. Poslední možností, je umístnění zařízení na takové místo, které není stírané od stěračů.
Výjimečné nejsou ani případy, kdy zařízení nebo jejich držáky způsobily neprojití vozidla na stanici technické kontroly, ať už byly na čelním skle umístěné kdekoliv. Podle některých odborníků na technickou kontrolu totiž zařízení i jejich držáky bráni ve výhledu z vozidla vždy. Nelze tedy doporučit nic jednoduššího, než odstranění těchto zařízení i jejich držáků před návštěvou STK.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?