GPS navigace, kamery a vlastně i mobilní telefony, to vše se dnes již stalo na čelním skle standardem. Pravdou ale je, že i když nám mají tyto zařízení na cestách především pomáhat, mohou nás také při policejní nebo technické kontrole dostat do maléru.
Navigace, kamery, mobilní telefony, ani příslušné držáky, nic z toho nesmí bránit ve výhledu z vozidla. Příslušná vyhláška č. 341/2014 Sb. říká: „V zorném poli řidiče nesmí být umístěny žádné předměty (např. okrasné a upomínkové předměty), které by omezovaly výhled řidiče všemi směry, s výjimkou schválených označení určených k umístění na skla vozidla nebo označení či zařízení povinně umisťovaných podle jiných právních předpisů jako například funkční elektronické zařízení pro úhradu mýtného nebo platný kupón prokazující uhrazení časového poplatku.“ Pokud si tedy kterékoliv z výše uvedených zařízení umístíte do zorného pole řidiče, porušujete svým jednáním zákon.HLEDÁME REDAKTORY NEJEN NA HPP: Chcete psát o autech? Napište nám na redakce@autoroad.cz
Problém ale nastává v definici zorného pole, což si uvědomuje i policie, která je v tomto směru vůči řidičům tolerantní. I tak se ale při nevhodném umístění můžeme dostat do problémů. „Vždy je nutné vycházet z individuálního posouzení ve vztahu ke konkrétnímu vozidlu a místu, kde přesně je navigace umístěna,“ říká Veronika Benediktová, vrchní komisařka preventivně informačního odboru Policie České republiky.
Obecně se doporučuje umístnění těchto zařízení na předním skle tak, aby zakrývaly takovou část předního skla, která neslouží řidiči k výhledu. Zpravidla to bývá spodní část prosklení, přes kterou je vidět kapota vozidla a tudíž se nejedná o zorné pole. Stejně tak je možné využít horní část prosklení, která bývá ztmavena barevným pruhem, který nás chrání proti slunci. Ani v tomto případě se nejedná o zorné pole řidiče. Poslední možností, je umístnění zařízení na takové místo, které není stírané od stěračů.
Výjimečné nejsou ani případy, kdy zařízení nebo jejich držáky způsobily neprojití vozidla na stanici technické kontroly, ať už byly na čelním skle umístěné kdekoliv. Podle některých odborníků na technickou kontrolu totiž zařízení i jejich držáky bráni ve výhledu z vozidla vždy. Nelze tedy doporučit nic jednoduššího, než odstranění těchto zařízení i jejich držáků před návštěvou STK.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.