Jak ochránit auto? Nejúčinnější finty proti zlodějům

krádež auta...
krádež auta..., foto: pixabay.com
ar1 13. února 2017 10:08
Sdílej:

Výrobci neustále zdokonalují techniku aut a jejich zabezpečení. Ale zloději nejsou pozadu. Spíše naopak, jak ukazují nejnovější případy.

Pryč je doba, kdy k odemčení a nastartování auta stačil šroubovák. S rozvojem elektroniky se výrazně zlepšilo zabezpečení vozů a jejich odolnost proti odcizení. Přesto stále existuje riziko, že o své auto přijdete, pokud ho nebudete mít dostatečně zabezpečené. U moderních aut se navíc objevuje úplně nové riziko v podobě hackerského útoku.

Jak se mění technika aut z mechaniky na elektroniku, tak se mění i praktiky zlodějů. Přesto by měl majitel auta vždy myslet na to, jak svůj vůz dostatečně zabezpečit. Imobilizér je dnes prakticky standardní výbavou aut, ale pro zkušené zloděje využívající "profesionální" techniku nepředstavuje velkou překážku.

Metod odcizení je navíc celá řada. Vedle klasického otevření auta a jeho nastartování se poměrně často auta ztrácejí i tak, že je někdo odtáhne. Dohledání ztraceného auta je věc náročná a prakticky jediná spolehlivá šance je satelitní vyhledávání pomocí čipu skrytého ve voze. Tato služba ale může být pro někoho nákladná, zpravidla se vyplatí jen u dražších vozů s vysokou hodnotou.

Alternativou satelitnímu vyhledávání může být i tzv. GSM Tracker, tedy systém, který vám po zaslání SMS zprávy pošle údaje o tom, kde se vozidlo nachází. Existují ale i jiné služby nebo metody, jak své auto zabezpečit. "Našim zákazníkům vedle satelitního vyhledávání doporučujeme také zámek řadící páky, což je velmi efektivní a účinný nástroj zabezpečení vozu," radí odborník jednoho z autobazarů.

Bez komplikovaného nářadí nejde kvalitní systém rozdělat a pokud by se o to někdo pokoušel na ulici, určitě by vzbudil pozornost. Vozidlo vybavené zámkem řadící páky pak zloděje spíše odradí a najde si jiné. Navíc zamykání řadící páky, podobně jako vyhledávací systém vozidla, přináší majiteli výhodu v levnějším pojištění proti krádeži, takže ve výsledku se mu investice vrátí.

Oblíbenou ochranou vozidla je pískování všech skel. Jeho principem je faktické znehodnocení vozidla pro zloděje (stačí na každé sklo dát VIN kód auta). Pro legalizaci by musel zloděj vyměnit všechna skla na vozidle a to by ho stálo několik desítek tisíc korun. Proto jsou auta s pískovanými skly pro zloděje méně zajímavá.

S novými technologiemi pak přicházejí nové problémy. "Poslední dobou se množí hackerské útoky na auta vybavená bezklíčovým otevíráním a startováním," varuje expert. Ukázalo se, že nezabezpečený vůz je snad ještě jednodušší ukrást než auto s klasickým klíčkem.

Stačí, aby si zloději vyhlédli svou oběť a nepozorovaně se přiblížili k vozu v momentě, kdy bude řidič vystupovat nebo nastupovat, takže klíč bude vysílat potřebný signál. Pomocí zesilovače signálu snadno získají kód, kterým komunikuje "klíč" s autem. "Tento signál pak stačí ve správný okamžik znovu vyslat a auto se odemkne a nastartuje," upozorňuje na snadný trik zlodějů odborník.

Automobilky se teprve učí hackerským útokům předcházet a pravidelně na své modely vydávají aktualizace softwaru zaručující vyšší bezpečnost. Bez rizika ale není třeba ani moderní Bluetooth připojení, DAB rádio a další doplňky, přes které se může hacker do vozu dostat. Nemusí přitom ukrást auto, ale může vám například sebrat citlivá a soukromá data.

Vypadá to tedy, že ani s moderními systémy ve vozech nemohou být majitelé úplně v klidu a měli by myslet například na kombinaci možností ochrany své auta. Populární zámek převodovky může být vhodným doplňkem, stejně tak pískování skel. Majitelé dražších aut určitě uvítají službu satelitního monitorování vozidla a možnost jeho dohledání.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.