Výrobci neustále zdokonalují techniku aut a jejich zabezpečení. Ale zloději nejsou pozadu. Spíše naopak, jak ukazují nejnovější případy.
Pryč je doba, kdy k odemčení a nastartování auta stačil šroubovák. S rozvojem elektroniky se výrazně zlepšilo zabezpečení vozů a jejich odolnost proti odcizení. Přesto stále existuje riziko, že o své auto přijdete, pokud ho nebudete mít dostatečně zabezpečené. U moderních aut se navíc objevuje úplně nové riziko v podobě hackerského útoku.
Jak se mění technika aut z mechaniky na elektroniku, tak se mění i praktiky zlodějů. Přesto by měl majitel auta vždy myslet na to, jak svůj vůz dostatečně zabezpečit. Imobilizér je dnes prakticky standardní výbavou aut, ale pro zkušené zloděje využívající "profesionální" techniku nepředstavuje velkou překážku.
Metod odcizení je navíc celá řada. Vedle klasického otevření auta a jeho nastartování se poměrně často auta ztrácejí i tak, že je někdo odtáhne. Dohledání ztraceného auta je věc náročná a prakticky jediná spolehlivá šance je satelitní vyhledávání pomocí čipu skrytého ve voze. Tato služba ale může být pro někoho nákladná, zpravidla se vyplatí jen u dražších vozů s vysokou hodnotou.
Alternativou satelitnímu vyhledávání může být i tzv. GSM Tracker, tedy systém, který vám po zaslání SMS zprávy pošle údaje o tom, kde se vozidlo nachází. Existují ale i jiné služby nebo metody, jak své auto zabezpečit. "Našim zákazníkům vedle satelitního vyhledávání doporučujeme také zámek řadící páky, což je velmi efektivní a účinný nástroj zabezpečení vozu," radí odborník jednoho z autobazarů.
Bez komplikovaného nářadí nejde kvalitní systém rozdělat a pokud by se o to někdo pokoušel na ulici, určitě by vzbudil pozornost. Vozidlo vybavené zámkem řadící páky pak zloděje spíše odradí a najde si jiné. Navíc zamykání řadící páky, podobně jako vyhledávací systém vozidla, přináší majiteli výhodu v levnějším pojištění proti krádeži, takže ve výsledku se mu investice vrátí.
Oblíbenou ochranou vozidla je pískování všech skel. Jeho principem je faktické znehodnocení vozidla pro zloděje (stačí na každé sklo dát VIN kód auta). Pro legalizaci by musel zloděj vyměnit všechna skla na vozidle a to by ho stálo několik desítek tisíc korun. Proto jsou auta s pískovanými skly pro zloděje méně zajímavá.
S novými technologiemi pak přicházejí nové problémy. "Poslední dobou se množí hackerské útoky na auta vybavená bezklíčovým otevíráním a startováním," varuje expert. Ukázalo se, že nezabezpečený vůz je snad ještě jednodušší ukrást než auto s klasickým klíčkem.
Stačí, aby si zloději vyhlédli svou oběť a nepozorovaně se přiblížili k vozu v momentě, kdy bude řidič vystupovat nebo nastupovat, takže klíč bude vysílat potřebný signál. Pomocí zesilovače signálu snadno získají kód, kterým komunikuje "klíč" s autem. "Tento signál pak stačí ve správný okamžik znovu vyslat a auto se odemkne a nastartuje," upozorňuje na snadný trik zlodějů odborník.
Automobilky se teprve učí hackerským útokům předcházet a pravidelně na své modely vydávají aktualizace softwaru zaručující vyšší bezpečnost. Bez rizika ale není třeba ani moderní Bluetooth připojení, DAB rádio a další doplňky, přes které se může hacker do vozu dostat. Nemusí přitom ukrást auto, ale může vám například sebrat citlivá a soukromá data.
Vypadá to tedy, že ani s moderními systémy ve vozech nemohou být majitelé úplně v klidu a měli by myslet například na kombinaci možností ochrany své auta. Populární zámek převodovky může být vhodným doplňkem, stejně tak pískování skel. Majitelé dražších aut určitě uvítají službu satelitního monitorování vozidla a možnost jeho dohledání.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.