Výrobci neustále zdokonalují techniku aut a jejich zabezpečení. Ale zloději nejsou pozadu. Spíše naopak, jak ukazují nejnovější případy.
Pryč je doba, kdy k odemčení a nastartování auta stačil šroubovák. S rozvojem elektroniky se výrazně zlepšilo zabezpečení vozů a jejich odolnost proti odcizení. Přesto stále existuje riziko, že o své auto přijdete, pokud ho nebudete mít dostatečně zabezpečené. U moderních aut se navíc objevuje úplně nové riziko v podobě hackerského útoku.
Jak se mění technika aut z mechaniky na elektroniku, tak se mění i praktiky zlodějů. Přesto by měl majitel auta vždy myslet na to, jak svůj vůz dostatečně zabezpečit. Imobilizér je dnes prakticky standardní výbavou aut, ale pro zkušené zloděje využívající "profesionální" techniku nepředstavuje velkou překážku.
Metod odcizení je navíc celá řada. Vedle klasického otevření auta a jeho nastartování se poměrně často auta ztrácejí i tak, že je někdo odtáhne. Dohledání ztraceného auta je věc náročná a prakticky jediná spolehlivá šance je satelitní vyhledávání pomocí čipu skrytého ve voze. Tato služba ale může být pro někoho nákladná, zpravidla se vyplatí jen u dražších vozů s vysokou hodnotou.
Alternativou satelitnímu vyhledávání může být i tzv. GSM Tracker, tedy systém, který vám po zaslání SMS zprávy pošle údaje o tom, kde se vozidlo nachází. Existují ale i jiné služby nebo metody, jak své auto zabezpečit. "Našim zákazníkům vedle satelitního vyhledávání doporučujeme také zámek řadící páky, což je velmi efektivní a účinný nástroj zabezpečení vozu," radí odborník jednoho z autobazarů.
Bez komplikovaného nářadí nejde kvalitní systém rozdělat a pokud by se o to někdo pokoušel na ulici, určitě by vzbudil pozornost. Vozidlo vybavené zámkem řadící páky pak zloděje spíše odradí a najde si jiné. Navíc zamykání řadící páky, podobně jako vyhledávací systém vozidla, přináší majiteli výhodu v levnějším pojištění proti krádeži, takže ve výsledku se mu investice vrátí.
Oblíbenou ochranou vozidla je pískování všech skel. Jeho principem je faktické znehodnocení vozidla pro zloděje (stačí na každé sklo dát VIN kód auta). Pro legalizaci by musel zloděj vyměnit všechna skla na vozidle a to by ho stálo několik desítek tisíc korun. Proto jsou auta s pískovanými skly pro zloděje méně zajímavá.
S novými technologiemi pak přicházejí nové problémy. "Poslední dobou se množí hackerské útoky na auta vybavená bezklíčovým otevíráním a startováním," varuje expert. Ukázalo se, že nezabezpečený vůz je snad ještě jednodušší ukrást než auto s klasickým klíčkem.
Stačí, aby si zloději vyhlédli svou oběť a nepozorovaně se přiblížili k vozu v momentě, kdy bude řidič vystupovat nebo nastupovat, takže klíč bude vysílat potřebný signál. Pomocí zesilovače signálu snadno získají kód, kterým komunikuje "klíč" s autem. "Tento signál pak stačí ve správný okamžik znovu vyslat a auto se odemkne a nastartuje," upozorňuje na snadný trik zlodějů odborník.
Automobilky se teprve učí hackerským útokům předcházet a pravidelně na své modely vydávají aktualizace softwaru zaručující vyšší bezpečnost. Bez rizika ale není třeba ani moderní Bluetooth připojení, DAB rádio a další doplňky, přes které se může hacker do vozu dostat. Nemusí přitom ukrást auto, ale může vám například sebrat citlivá a soukromá data.
Vypadá to tedy, že ani s moderními systémy ve vozech nemohou být majitelé úplně v klidu a měli by myslet například na kombinaci možností ochrany své auta. Populární zámek převodovky může být vhodným doplňkem, stejně tak pískování skel. Majitelé dražších aut určitě uvítají službu satelitního monitorování vozidla a možnost jeho dohledání.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.