Víte o tom, že jen v Německu je registrováno přes 44 milionů automobilů? S tím je spojeno obrovské riziko dopravních nehod a proto německý výrobce Volkswagen dlouhodobě usiluje stále více o trvalé snižování rizika nehod.
O to zajímavější pak je, že již dvacet let spolupracuje značka Volkswagen s inženýry i vývojáři, kterým poskytuje důležité poznatky a data z reálných nehod. Ty slouží následně pro vývoj nových asistenčních systémů, prvků výbavy a vylepšení pasivní bezpečnosti modelů VW.
Málokdo asi ví, že pracovníci výzkumu nehod vozidel Volkswagen mají pohotovost 24 hodin denně, 365 dní v roce. Vedoucí výzkumu Ralf Tenzer má k dispozici dalších osm lidí a se svým týmem každý rok, přímo na místě události, zhodnocuje přibližně 120 nehod. Někdy až děsivě vypadající nehody ovšem mohou ve velké míře podpořit práci inženýrů a vývojářů společnosti Volkswagen.
Nejedná se přitom pouze o nehody na silnicích v okolí Wolfsburgu. Výzkumníci vyjíždějí k nehodám v celém Dolním Sasku i v dalších spolkových zemích. „Každá nehoda je detailně vyhodnocena. Celostátní statistiky, které zaznamenávají nehody a zranění, nejsou pro naše účely dostatečné,“ říká Ralf Tenzer.
V případech, kdy je účastníkem nehody aktuální model značky Volkswagen, zdokumentují vyšetřovatelé Volkswagenu během co nejkratší doby kamerou a metrem mnoho detailů, jako jsou škody na vozidlech, jejich polohy a brzdné dráhy. Aby bylo vše nejdokonaleji zaznamenáno, záběry jsou pořizovány z výšky dronem. Na vozidle týmu výzkumu nehod je pro změnu umístěn laser, jenž naskenuje místo události ve formátu 3D během pomalé jízdy.
Členem týmu odborníků je také jeden lékař. Jeho úkolem je vysvětlit, jakým způsobem došlo k poranění cestujících. Za tím účelem porovnává anonymizované údaje o pacientech, které shromažďuje lékařská vysoká škola v Hannoveru jako kooperační partner ošetřujících nemocnic, s poškozeními uvnitř vozů i na jejich karoseriích. Výzkumníci zhotoví ze všech dat na počítači pomocí speciálního softwaru prostorovou rekonstrukci. Ta je nakonec tak podrobná, že výzkumníci nehod mohou relativně přesně říci, jakým směrem a s jakou rychlostí vozidla se vozidla pohybovala bezprostředně před kolizí a jaké systémy (např. ESP, ABS) aktivně zasahovaly.
Jak úzce spolupracuje výzkum nehod s technickým vývojem, ukazuje zavedení asistenta pro stav nouze (Emergency Assist) v aktuální generaci modelu Passat. „Pokud systém rozpozná, že řidič již není schopen vůz ovládat, převezme asistent pro stav nouze řízení a vozidlo zastaví,“ vysvětluje vedoucí výzkumu nehod. Tenzer může se svými kolegy na základě získaných dat o nehodách doložit, že kontrolované zastavení v jízdním pruhu je mnohem méně nebezpečné než neřízený automobil, který vjede například do protisměru.
Výzkum nehod přispívá také k vývoji systémů pro ochranu chodců. Podle statistických údajů totiž dochází k 75 procentům všech nehod v silniční dopravě při rychlosti jízdy nižší než 25 km/h. „Při nehodách v rychlostech nižších než 30 km/h je nejčastějším následkem poranění krční páteře,“ říká Tenzer. „Jedná se o zranění, které jen zřídkakdy ohrožuje člověka na životě, ale je to poranění vážné a především omezující.“ Front Assist je součástí výbavy mnoha modelů značky Volkswagen.
Aktivní bezpečnost, k níž patří kromě brzdového asistenta také systémy, jako je elektronicky řízený stabilizační systém ESC, zajišťují v kombinaci s prvky pasivní bezpečnosti (mimo jiné bezpečnostní pásy, airbagy, odolný skelet prostoru pro cestující) optimální ochranu všech cestujících a ostatních účastníků silniční dopravy. „Naším cílem je vyvíjet bezpečné a komfortní osobní vozy pro každého. Bezpečnost lze efektivně zvyšovat pouze správnou souhrou všech komponentů,“ říká Tenzer.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.
Vozy Toyota Corolla Hatchback a Touring Sports obhájily dva tituly v rámci prestižní ankety britského odborného časopisu What Car? Zatímco Hatchback se opět stal rodinným vozem roku, Touring Sports znovu bodoval jako nejvýhodnější kombi.
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.