Amerika si minulý týden zvolila svého již 45. prezidenta. Stal se jím proti všem předpokladům kontroverzní podnikatel a miliardář Donald Trump. Ten porazil Hillary Clintonovou, manželku bývalé hlavy státu Billa Clintona. Nebojte, nestali jsme se dalším politickým magazínem. My se na amerického prezidenta podíváme automobilovou optikou, respektive pohledem toho, čím přijede v lednu na oficiální inauguraci.
Cadillac a Donald Trump, to je spojení, které platí již řadu let. Byla to totiž právě americká automobilka, která koncem osmdesátých let vyrobila přesně podle miliardářových požadavků dvě superluxusní limuzíny.
Poměrně nedávno se Trump pro změnu velmi pochvalně vyjádřil na adresu poslední generace SUV Escalade a po testovací jízdě řekl, že si hned jedno koupí. Jestli tak učinil můžeme pouze spekulovat, bezpečně však víme, že minimálně další čtyři roky ho Cadillac vozit bude. Nepůjde ale o nic civilního, podobně jako obyvatelé Bílého domu před ním dostane Trump speciální prezidentskou limuzínu. Ta bude v mnohém odpovídat vozu předchozího prezidenta Baracka Obamy, zároveň ale dostane i řadu nových prvků.
The Beast, jak se prezidentskému speciálu oficiálně přezdívá, v běžné nabídce Cadillacu, potažmo koncernu General Motors, nenajdete a i kdybyste moc chtěli, nikdo Vám jeho přesnou kopii nevyrobí. Podle britského deníku Daily Mail vznikne pro nového dvanáct identických aut, která budou rozeseta různě po světě, to když prezident přijede na nějakou státní návštěvu. V koloně přitom vždy jezdí dva identické vozy. Jedno „zvíře“ nebo „bestie“, jak by se dala přezdívka přeložit, vyjde až na 1,5 milionu dolarů (cca 37,62 milionů korun), GM pak mělo podle neoficiálních informací za celou zakázku vyinkasovat téměř 16 milionů dolarů (cca 401,28 milionů korun). Hotovo by mělo být nejpozději 20. ledna příštího roku, to se totiž Donald Trump ve své nové chloubě vydá na oficiální jmenování.
Jak napovídají špionážní snímky, nová generace prezidentské limuzíny se již pilně testuje, ostatně její vývoj zabral několik let. Vzhled bude odpovídat posledním modelům Cadillacu, palubní funkce však nikoliv. Co přesně bude černý stroj s váhou kolem osmi tun umět můžeme zatím jen odhadovat, případně si můžeme pomoci tím, co uměl speciál končícího prezidenta Obamy. Tak například podvozek (platforma GMC Topkick) je vyztužen ocelovými pláty, to aby odolal i výbuchu bomby. Pneumatiky mají pro změnu výztuhy z kevlaru a uvnitř ještě jeden ocelový ráfek, po němž je i v případě defektu možné odjet rychle do bezpečí. Palivová nádrž je uložena tak, že nemůže přímo vybuchnout, ani po zásahu kulkou. Dveře mají tloušťku 203 milimetrů (karosérie jako taková potom 127 milimetrů), to díky pečlivému vojenskému pancéři, který odolá většině moderních zbraní. Zároveň neumožňují proniknutí okolního vzduchu do kabiny, a to v případě biologického nebo chemického útoku. Jako prevenci si pak vůz vozí v kufru zásoby kyslíku a má vlastní cirkulaci vzduchu, opět kvůli možné kontaminaci vzduchu.
Pochopitelně nejdou stáhnou okénka, s výjimkou řidičova, aby mohl například zaplatit nezbytné poplatky. Uvnitř má prezident největší komfort, včetně satelitního telefonu, mnohem zajímavěji však působí informace o tom, že v autě je vždy necelý litr krve prezidentovy krevní skupiny. V případě útoku je auto vybaveno nočním viděním, pumpovacími brokovnicemi a slzným plynem. Pod kapotou stávajícího speciálu je 6.5litrový turbodiesel, udělující vozu rychlost maximálně 96 km/h. Dá se předpokládat, že pro nového prezidenta Spojených států je připraven ještě více zabezpečený stroj s lepším motorem a větším komfortem. Doba se od roku 2009, kdy se aktuální Cadillac představil, poněkud změnila a nic na tom nemění ani průběžné úpravy. V lednu příštího roku se tak máme na co těšit, a teď nejde jen o začátek éry možná nejkontroverznější hlavy státu amerických dějin. Jeho auto totiž bude fascinující.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?