Amerika si minulý týden zvolila svého již 45. prezidenta. Stal se jím proti všem předpokladům kontroverzní podnikatel a miliardář Donald Trump. Ten porazil Hillary Clintonovou, manželku bývalé hlavy státu Billa Clintona. Nebojte, nestali jsme se dalším politickým magazínem. My se na amerického prezidenta podíváme automobilovou optikou, respektive pohledem toho, čím přijede v lednu na oficiální inauguraci.
Cadillac a Donald Trump, to je spojení, které platí již řadu let. Byla to totiž právě americká automobilka, která koncem osmdesátých let vyrobila přesně podle miliardářových požadavků dvě superluxusní limuzíny.
Poměrně nedávno se Trump pro změnu velmi pochvalně vyjádřil na adresu poslední generace SUV Escalade a po testovací jízdě řekl, že si hned jedno koupí. Jestli tak učinil můžeme pouze spekulovat, bezpečně však víme, že minimálně další čtyři roky ho Cadillac vozit bude. Nepůjde ale o nic civilního, podobně jako obyvatelé Bílého domu před ním dostane Trump speciální prezidentskou limuzínu. Ta bude v mnohém odpovídat vozu předchozího prezidenta Baracka Obamy, zároveň ale dostane i řadu nových prvků.
The Beast, jak se prezidentskému speciálu oficiálně přezdívá, v běžné nabídce Cadillacu, potažmo koncernu General Motors, nenajdete a i kdybyste moc chtěli, nikdo Vám jeho přesnou kopii nevyrobí. Podle britského deníku Daily Mail vznikne pro nového dvanáct identických aut, která budou rozeseta různě po světě, to když prezident přijede na nějakou státní návštěvu. V koloně přitom vždy jezdí dva identické vozy. Jedno „zvíře“ nebo „bestie“, jak by se dala přezdívka přeložit, vyjde až na 1,5 milionu dolarů (cca 37,62 milionů korun), GM pak mělo podle neoficiálních informací za celou zakázku vyinkasovat téměř 16 milionů dolarů (cca 401,28 milionů korun). Hotovo by mělo být nejpozději 20. ledna příštího roku, to se totiž Donald Trump ve své nové chloubě vydá na oficiální jmenování.
Jak napovídají špionážní snímky, nová generace prezidentské limuzíny se již pilně testuje, ostatně její vývoj zabral několik let. Vzhled bude odpovídat posledním modelům Cadillacu, palubní funkce však nikoliv. Co přesně bude černý stroj s váhou kolem osmi tun umět můžeme zatím jen odhadovat, případně si můžeme pomoci tím, co uměl speciál končícího prezidenta Obamy. Tak například podvozek (platforma GMC Topkick) je vyztužen ocelovými pláty, to aby odolal i výbuchu bomby. Pneumatiky mají pro změnu výztuhy z kevlaru a uvnitř ještě jeden ocelový ráfek, po němž je i v případě defektu možné odjet rychle do bezpečí. Palivová nádrž je uložena tak, že nemůže přímo vybuchnout, ani po zásahu kulkou. Dveře mají tloušťku 203 milimetrů (karosérie jako taková potom 127 milimetrů), to díky pečlivému vojenskému pancéři, který odolá většině moderních zbraní. Zároveň neumožňují proniknutí okolního vzduchu do kabiny, a to v případě biologického nebo chemického útoku. Jako prevenci si pak vůz vozí v kufru zásoby kyslíku a má vlastní cirkulaci vzduchu, opět kvůli možné kontaminaci vzduchu.
Pochopitelně nejdou stáhnou okénka, s výjimkou řidičova, aby mohl například zaplatit nezbytné poplatky. Uvnitř má prezident největší komfort, včetně satelitního telefonu, mnohem zajímavěji však působí informace o tom, že v autě je vždy necelý litr krve prezidentovy krevní skupiny. V případě útoku je auto vybaveno nočním viděním, pumpovacími brokovnicemi a slzným plynem. Pod kapotou stávajícího speciálu je 6.5litrový turbodiesel, udělující vozu rychlost maximálně 96 km/h. Dá se předpokládat, že pro nového prezidenta Spojených států je připraven ještě více zabezpečený stroj s lepším motorem a větším komfortem. Doba se od roku 2009, kdy se aktuální Cadillac představil, poněkud změnila a nic na tom nemění ani průběžné úpravy. V lednu příštího roku se tak máme na co těšit, a teď nejde jen o začátek éry možná nejkontroverznější hlavy státu amerických dějin. Jeho auto totiž bude fascinující.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?