Amerika si minulý týden zvolila svého již 45. prezidenta. Stal se jím proti všem předpokladům kontroverzní podnikatel a miliardář Donald Trump. Ten porazil Hillary Clintonovou, manželku bývalé hlavy státu Billa Clintona. Nebojte, nestali jsme se dalším politickým magazínem. My se na amerického prezidenta podíváme automobilovou optikou, respektive pohledem toho, čím přijede v lednu na oficiální inauguraci.
Cadillac a Donald Trump, to je spojení, které platí již řadu let. Byla to totiž právě americká automobilka, která koncem osmdesátých let vyrobila přesně podle miliardářových požadavků dvě superluxusní limuzíny.
Poměrně nedávno se Trump pro změnu velmi pochvalně vyjádřil na adresu poslední generace SUV Escalade a po testovací jízdě řekl, že si hned jedno koupí. Jestli tak učinil můžeme pouze spekulovat, bezpečně však víme, že minimálně další čtyři roky ho Cadillac vozit bude. Nepůjde ale o nic civilního, podobně jako obyvatelé Bílého domu před ním dostane Trump speciální prezidentskou limuzínu. Ta bude v mnohém odpovídat vozu předchozího prezidenta Baracka Obamy, zároveň ale dostane i řadu nových prvků.
The Beast, jak se prezidentskému speciálu oficiálně přezdívá, v běžné nabídce Cadillacu, potažmo koncernu General Motors, nenajdete a i kdybyste moc chtěli, nikdo Vám jeho přesnou kopii nevyrobí. Podle britského deníku Daily Mail vznikne pro nového dvanáct identických aut, která budou rozeseta různě po světě, to když prezident přijede na nějakou státní návštěvu. V koloně přitom vždy jezdí dva identické vozy. Jedno „zvíře“ nebo „bestie“, jak by se dala přezdívka přeložit, vyjde až na 1,5 milionu dolarů (cca 37,62 milionů korun), GM pak mělo podle neoficiálních informací za celou zakázku vyinkasovat téměř 16 milionů dolarů (cca 401,28 milionů korun). Hotovo by mělo být nejpozději 20. ledna příštího roku, to se totiž Donald Trump ve své nové chloubě vydá na oficiální jmenování.
Jak napovídají špionážní snímky, nová generace prezidentské limuzíny se již pilně testuje, ostatně její vývoj zabral několik let. Vzhled bude odpovídat posledním modelům Cadillacu, palubní funkce však nikoliv. Co přesně bude černý stroj s váhou kolem osmi tun umět můžeme zatím jen odhadovat, případně si můžeme pomoci tím, co uměl speciál končícího prezidenta Obamy. Tak například podvozek (platforma GMC Topkick) je vyztužen ocelovými pláty, to aby odolal i výbuchu bomby. Pneumatiky mají pro změnu výztuhy z kevlaru a uvnitř ještě jeden ocelový ráfek, po němž je i v případě defektu možné odjet rychle do bezpečí. Palivová nádrž je uložena tak, že nemůže přímo vybuchnout, ani po zásahu kulkou. Dveře mají tloušťku 203 milimetrů (karosérie jako taková potom 127 milimetrů), to díky pečlivému vojenskému pancéři, který odolá většině moderních zbraní. Zároveň neumožňují proniknutí okolního vzduchu do kabiny, a to v případě biologického nebo chemického útoku. Jako prevenci si pak vůz vozí v kufru zásoby kyslíku a má vlastní cirkulaci vzduchu, opět kvůli možné kontaminaci vzduchu.
Pochopitelně nejdou stáhnou okénka, s výjimkou řidičova, aby mohl například zaplatit nezbytné poplatky. Uvnitř má prezident největší komfort, včetně satelitního telefonu, mnohem zajímavěji však působí informace o tom, že v autě je vždy necelý litr krve prezidentovy krevní skupiny. V případě útoku je auto vybaveno nočním viděním, pumpovacími brokovnicemi a slzným plynem. Pod kapotou stávajícího speciálu je 6.5litrový turbodiesel, udělující vozu rychlost maximálně 96 km/h. Dá se předpokládat, že pro nového prezidenta Spojených států je připraven ještě více zabezpečený stroj s lepším motorem a větším komfortem. Doba se od roku 2009, kdy se aktuální Cadillac představil, poněkud změnila a nic na tom nemění ani průběžné úpravy. V lednu příštího roku se tak máme na co těšit, a teď nejde jen o začátek éry možná nejkontroverznější hlavy státu amerických dějin. Jeho auto totiž bude fascinující.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.