Cadillac a Donald Trump, to je spojení, které platí již řadu let. Byla to totiž právě americká automobilka, která koncem osmdesátých let vyrobila přesně podle miliardářových požadavků dvě superluxusní limuzíny.
Psali jsme
Poměrně nedávno se Trump pro změnu velmi pochvalně vyjádřil na adresu poslední generace SUV Escalade a po testovací jízdě řekl, že si hned jedno koupí. Jestli tak učinil můžeme pouze spekulovat, bezpečně však víme, že minimálně další čtyři roky ho Cadillac vozit bude. Nepůjde ale o nic civilního, podobně jako obyvatelé Bílého domu před ním dostane Trump speciální prezidentskou limuzínu. Ta bude v mnohém odpovídat vozu předchozího prezidenta Baracka Obamy, zároveň ale dostane i řadu nových prvků.
The Beast, jak se prezidentskému speciálu oficiálně přezdívá, v běžné nabídce Cadillacu, potažmo koncernu General Motors, nenajdete a i kdybyste moc chtěli, nikdo Vám jeho přesnou kopii nevyrobí. Podle britského deníku Daily Mail vznikne pro nového dvanáct identických aut, která budou rozeseta různě po světě, to když prezident přijede na nějakou státní návštěvu. V koloně přitom vždy jezdí dva identické vozy. Jedno „zvíře“ nebo „bestie“, jak by se dala přezdívka přeložit, vyjde až na 1,5 milionu dolarů (cca 37,62 milionů korun), GM pak mělo podle neoficiálních informací za celou zakázku vyinkasovat téměř 16 milionů dolarů (cca 401,28 milionů korun). Hotovo by mělo být nejpozději 20. ledna příštího roku, to se totiž Donald Trump ve své nové chloubě vydá na oficiální jmenování.
Jak napovídají špionážní snímky, nová generace prezidentské limuzíny se již pilně testuje, ostatně její vývoj zabral několik let. Vzhled bude odpovídat posledním modelům Cadillacu, palubní funkce však nikoliv. Co přesně bude černý stroj s váhou kolem osmi tun umět můžeme zatím jen odhadovat, případně si můžeme pomoci tím, co uměl speciál končícího prezidenta Obamy. Tak například podvozek (platforma GMC Topkick) je vyztužen ocelovými pláty, to aby odolal i výbuchu bomby. Pneumatiky mají pro změnu výztuhy z kevlaru a uvnitř ještě jeden ocelový ráfek, po němž je i v případě defektu možné odjet rychle do bezpečí. Palivová nádrž je uložena tak, že nemůže přímo vybuchnout, ani po zásahu kulkou. Dveře mají tloušťku 203 milimetrů (karosérie jako taková potom 127 milimetrů), to díky pečlivému vojenskému pancéři, který odolá většině moderních zbraní. Zároveň neumožňují proniknutí okolního vzduchu do kabiny, a to v případě biologického nebo chemického útoku. Jako prevenci si pak vůz vozí v kufru zásoby kyslíku a má vlastní cirkulaci vzduchu, opět kvůli možné kontaminaci vzduchu.
Pochopitelně nejdou stáhnou okénka, s výjimkou řidičova, aby mohl například zaplatit nezbytné poplatky. Uvnitř má prezident největší komfort, včetně satelitního telefonu, mnohem zajímavěji však působí informace o tom, že v autě je vždy necelý litr krve prezidentovy krevní skupiny. V případě útoku je auto vybaveno nočním viděním, pumpovacími brokovnicemi a slzným plynem. Pod kapotou stávajícího speciálu je 6.5litrový turbodiesel, udělující vozu rychlost maximálně 96 km/h. Dá se předpokládat, že pro nového prezidenta Spojených států je připraven ještě více zabezpečený stroj s lepším motorem a větším komfortem. Doba se od roku 2009, kdy se aktuální Cadillac představil, poněkud změnila a nic na tom nemění ani průběžné úpravy. V lednu příštího roku se tak máme na co těšit, a teď nejde jen o začátek éry možná nejkontroverznější hlavy státu amerických dějin. Jeho auto totiž bude fascinující.