Citroën C3 Pluriel
O extravagantní odvozenině z první generace Citroënu C3 jste jistě slyšeli mnohé. Od pozitivních ohlasů na zajímavou variabilitu přes totální nepraktičnost až po zatékání skrze plátěnou střechu. Na každé z těchto poznámek může být něco pravdy, ale především v oranžovém laku s černými doplňky je Pluriel jen těžko odolatelný. Design Francouzi opravdu umí, což se tedy potvrdilo měrou vrchovatou. Řada z vás jistě Pluriel, představený jako koncept v roce 1999 a do sériové výroby uvedený o dva roky později, zařadí do škatulky ženských aut a bude mít zcela nepochybně pravdu, jenomže podobnou variabilitu verzí asi nikde jiné nenajdete. Čtyřmístný vůz je v základní konfiguraci téměř běžným hatchbackem s plátěnou střechou, kterou lze stáhnout, autu ale zůstanou dva hliníkové bezpečnostní oblouky. Ty lze sundat a vytvořit jakýsi spider. Posledním stádiem je pickup, kdy po složení zadních sedaček dostanete poměrně objemnou ložnou plochu, ještě umocněnou dolů se otevírajícím víkem kufru. Variabilita ale s sebou nese i několik nevýhod, především boční oblouky nelze nikde ve voze uložit, jízda bez nich tak znamená úplnou ztrátu střechy. Samotné plátno lze nicméně složit v kufru. Manipulace s celým systémem také není zrovna nejjednodušší. Tuhost karosérie, i přes výrazně upravené čelní sklo, není úplně příkladná, což v kombinaci s hodně komfortním podvozekm znamená především pohodovou jízdu s otevřeným nebem nad hlavou. Pod kapotou byla nabídka zážehových čtrnácti- a šestnáctistovek o výkonu 54 kW (73 k) a 80 kW (109 k), respektive vznětová čtrnáctistovka HDI o výkonu 50 kW (68 k). Existovala i verze na CNG. Lepší volbou by měla být zážehová jednotka, na zvážení je přítomnost robotizovaného manuálu u šestnáctistovky. Klasika se k charakteru vozu hodí o něco lépe. I přes nesporné výhody Pluriel nikdy nebyl prodejním bestsellerem a z nabídky dvojitého šípu zmizel v roce 2010. O tři roky později se dokonce dostal na seznam nejhorších aut za posledních dvacet let britského Top Gearu, i přesto jde ale o hodně zajímavou volbu, určenou především do městského provozu.
Našli jsme: Citroën C3 Pluriel 1.6 – r.v. 2005, výkon 80 kW, najeto 84 000 km, cena: 66 000 korun, z výbavy: 4x airbag, elektrická okna, rádio, mlhovky
Ford StreetKa
První generace Fordu Ka působila tak trochu jako zjevení. V nabídce modrého oválu, kde dominovaly především pragmaticky založené řady Escort a Mondeo, se najednou objevilo stylové třídveřové miniauto, které si získalo srdce mnoha řidičů i řidiček. Důležitou roli v tom jistě hrála nízká hmotnost, relativně silné motory a velmi dobré jízdní vlastnosti. V roce 2003 se Ford rozhodl rozšířit nabídku hned o dvě nové varianty, sportovní model SportKa a otevřený StreetKa. Paradoxní je, že obě auta spolu sdílejí většinu technických řešení, ačkoliv na první pohled byste to poznali maximálně podle předních světel. Kabriolet s pevnou nebo plátěnou střechou je nižší, disponuje stylově vytaženými blatníky a hodně zajímavou zadní částí. Interiér je standardnímu Ka o hodně bližší, což vedle středové konzole naznačuje též dvouramenný volant. Hlavním trumfem Fordu StreetKa jsou však jízdní vlastnosti a technika obecně. Pod kapotou je šestnáctistovka Duratec o výkonu 70 kW (95 k), jenž ještě neví, co jsou maloobjemové tříválce s přeplňováním. Přední kola pohání manuální převodovka s přesnými drahami, které spolu se sportovně naladěným podvozkem zajišťují výborné jízdní vlastnosti. Správně ostré jsou dle dobových testů také brzdy. Mezi lety 2003 a 2005, kdy bylo auto v prodeji, nabízel Ford dvě výbavové verze, přičemž cena nového vozu i v chudší specifikaci bez klimatizace nebo CD přehrávače přesáhla 600 000 korun. Luxusněji vybavený model pak disponoval i koženým čalouněním. Dnes ceny spadly hodně pod 100 000 korun, takže je tento malý kabriolet ideálním společníkem na zakroucené a zároveň prosluněné okresky.
Našli jsme: Ford StreetKa 1.6 – r.v. 2004, výkonu 70 kW, najeto 80 000 km, cena: 80 000 korun, z výbavy: 4x airbag, rádio s CD přehrávačem, klimatizace, elektrická okna, kožené čalounění
Chrysler PT Cruiser Cabriolet
Americký Chrysler PT Cruiser polovina lidí miluje a druhá nenávidí. Tak moc rozdělil jeho retro design v roce 2000 společnost. A ačkoliv byl PT Cruiser prostorný, jeho jízdní vlastnosti byly na evropské poměry sotva průměrné a kvalita interiéru, i přes povedené tvarování, také za moc nestála. Prodejně to tedy žádný výrazný sukces nebyl, avšak pouze co se evropských trhů týká. V Americe se PT Cruiseru dařilo, až do roku 2008 se prodával ve více než sto tisícovém počtu. V průběhu let došlo k několika modernizacím, ale především představení varianty se stahovací střechou. To se odehrálo v roce 2004, tři roky po původním konceptu. Minivan tak přišel o zadní pár dveří, pevnou střechu a také 6 centimetrů své výšky, na oplátku ale dostal stahovací plátno a opravdu hodně stylový oblouk uprostřed karosérie, zvyšující její tuhost. Tvary kabrioletu byly ale nakonec přijaty ještě vlažněji než výchozího modelu, takže i když se otevřená verze ještě stačila podrobit průběžné modernizaci v roce 2005, ze showroomů evropských i severoamerických však zmizela o dva roky později. Minivan následoval v roce 2010. Pod kapotou otevřeného PT Cruiseru byly v Evropě jen dva čtyřválce s objemem 2.4 litru. Atmosférický o výkonu 105 kW (143 k), přeplňovaný o výkonu 164 kW (223 k). Přední kola poháněla pětistupňová manuální nebo čtyřstupňová automatická převodovka. Naftový čtyřválec od Mercedesu ani menší dvoulitr se pod kapotu kabrioletu nedostal. Avšak právě vzhledem k nejsilnějším motorům má většina aut na bazarovém trhu plnou výbavu, pověst méně spolehlivého vozu pak srazila ceny až překvapivě nízko.
Našli jsme: Chrysler PT Cruiser Cabrio 2.4 Limited – r.v. 2005, výkon 105 kW, najeto 82 000 km, cena: 119 000 korun, z výbavy: 4x airbag, tempomat, kožené čalounění, satelitní navigace, rádio s CD přehrávačem
Renault Wind
Jméno Wind se poprvé objevilo na konceptu dvoumístného roadsteru od Renaultu již v roce 2004, do sériové výroby ale zamířilo až o šest let později spolu s poměrně zavalitým malým kabrioletem. Vzhledem k tomu, že se sklápí pouze pevný střední díl střechy by se dokonce dalo hovořit o karosérii typu targa. Buď jak buď, podobně jako v případě Fordu StreetKa je i Renault Wind spřízněn s městským hatchbackem. V tomto případě je tím vyvoleným druhé pokračování Renaultu Twingo v ostré verzi RS, která byla i přes některá řešení za svůj jízdní projev převážně chválena. A tato „aura“ se přenesla i na kapesní kabriolet. Podobně jako Twingo RS tak dostal Wind schopný podvozek, povedené řízení a též možná trochu nepřesné řazení manuální převodovky. Ta byla spojená s přeplňovanou 1.2 TCe o výkonu 74 kW (101 k) nebo atmosférickou 1.6 o výkonu 98 kW (133 k). Asi již tušíte, který ze dvou motorů je lepší volbou. Atmosférickou „šestnáctku“ vozilo totiž ve svých útrobách i Twingo RS, takže se k charakteru Windu hodí podstatně více. Najít ji na trhu ojetin nicméně bude možná menší problém. Nevýhodou vozu byl pro někoho kontroverzní vzhled, vyšší cena (základ u nás svého času stál necelých 400 000 korun) a především úzké zaměření. Wind totiž mířil na hodně okrajovou část trhu, kde ani dnes není konkurence příliš široká. I to byl možná důvod slabých prodejů a faktu, že v roce 2013 se model vyráběný ve Slovinsku z trhu stáhnul. Znamená to také na jednu stranu menší nabídku ojetin (a jejich poměrně příznivé ceny), na stranu druhou však budete s tímto autem všude středem pozornosti. A to ještě můžete sáhnout po poměrně vzácné verzi s doplňky Gordini.
Našli jsme: Renault Wind 1.2 TCe – r.v. 2009, výkon 74 kW, najeto 11 000 km, cena: 165 000 korun, z výbavy: 4x airbag, tempomat, rádio s CD přehrávačem, klimatizace, výškově stavitelná přední sedadla, mlhovky
Smart Roadster/Roadster Coupé
Ve své poměrně krátké historii vyráběl Smart jen dvě modelové řady, delší 2,8 metru. Tou první je hatchback ForFour, v první generaci vyvíjený ve spolupráci s Mitsubishi a v té druhé s Renaultem. Druhým takovým vozem je dvojice Roadster a Roadster Coupé, představená jako koncept už v roce 2000 a jako následný sériový model o dva roky později v Paříži. Rozdíl mezi oběma vozy byl pouze ve tvarování zadní části. Zatímco Roadster vypadal jako klasický kabriolet, Roadster Coupé dostal prosklenou zadní část. U obou bylo možné volit z pevného odnímatelného dílu střechy ve stylu vozů targa anebo elektricky ovládané plátěné střechy se dvěma odnímatelnými oblouky. Základem vozu je prodloužená platforma modelu ForTwo, stejně jako tento prcek pak Roadsteru nechybí ani bezpečností rám Tridion. Dvoumístný interiér s barevnými plochami je jednoduchý a točí se především okolo řidiče. Ten má k dispozici mimo jiné také řazení pádly pod volantem, protože všechny motorizace jsou vybaveny poloautomatickou převodovkou. Všechny tři nabízené motory mají tři válce, přeplňování a objem 0.7 litru. Nejslabší disponuje výkonem 45 kW (61 k), prostřední 60 kW (82 k) a nejsilnější od Brabusu má 74 kW (101 k). Poháněna jsou zadní kola, vzadu je rovněž uložena pohonná jednotka. V roce 2003 se Brabus rozhodl spojit dva tříválce a vznikl tak Roadster Coupé s dvakrát přeplňovaným šestiválcem o výkonu 160 kW (218 k). Do sériové produkce ale nezamířil. Výhodami Roadsteru i Roadsteru Coupé jsou vynikající jízdní vlastnosti, a to i navzdory někdy mírně protestující převodovce. Malý motor v kombinaci s hmotností pod 800 kilogramů zkrátka dělají divy. V roce 2005 jej dokonce Top Gear vyhlásil jako nejzábavnější auto roku. Prodejně se vozu také docela dařilo, avšak problémy uvnitř značky zapříčinily její reorganizaci a konec výroby Roadsteru a Roadsteru Coupé na konci roku 2005. Stylovější auto i přes jeho relativní staří najdete jen těžko.
Našli jsme: Smart Roadster Coupé 0.7 – r.v. 2003, výkon 60 kW, najeto 87 200 kilometrů, cena: 155 000 korun, z výbavy: 2x airbag, rádio s CD přehrávačem, klimatizace, elektrická okna, mlhovky
Anketa
Který z následujících otevřených vozů byste si koupili?
Hlasování bylo již uzavřeno.
-
Citroën C3 Pluriel
17 %
-
Ford StreetKa
17 %
-
Chrysler PT Cruiser Cabrio
0 %
-
Renault Wind
25 %
-
Smart Roadster/Roadster Coupé
42 %
Hlasovalo 12 čtenářů. Výsledky
Vedle této pětice je na trhu samozřejmě celá řada neokoukaných a poměrně levných kabrioletů, mezi něž patří Fiat Barchetta, Opel Tigra Twin Top nebo Volkswagen New Beetle. Ne se všemi si ale v rámci nízké cenové hladiny užijete takovou zábavu jako za volantem Fordu StreetKa nebo Smartu Roadster. S výše vyjmenovanými vozy navíc na sebe všude strhnete zaslouženou pozornost, jako kdybyste přijeli v Porsche nebo Ferrari. A o to u kabrioletů jde skoro vždycky až na prvním místě…