Kdo maže, ten jede, praví známé pořekadlo. Jenže olej v motoru není nesmrtelný a snad každý motorista určitě ví, že je potřeba ho měnit. Jenže kdy? Zejména u ojetého vozu totiž není příliš dobré spoléhat se na doporučení výrobce, které mnohdy neodráží praktické zkušenosti.
Největší riziko pro moderní přeplňované motory, především pak turbodiesely, je v oddalovaných výměnách po třiceti až padesáti tisíci najetých kilometrech. Přitom praxe ukazuje, že už po 15 000 km vykazuje olejová náplň v motoru značnou degradaci a je dobré přistoupit k její výměně.
"Někteří výrobci dnes doporučují výměnu oleje jednou za dva roky nebo po 30 000 km,“ říká Tomáš Svoboda, ředitel služeb Auto ESA. "Zkušenosti servisů ale ukazují, že se jedná o příliš dlouhý interval výměny,“ dodává.
Zlaté pravidlo jednou za rok
Záleží samozřejmě na způsobu používání auta a typu motoru, ale nikdy nic nezkazíte tím, že olej vyměníte jednou za rok, pokud ročně najedete zhruba 15 000 km. Kdo najede ročně přes 20 000 km, není od věci zvážit dvojí výměnu, například jednu před zimní sezónou a druhou před tou letní.
"S olejem by se měl měnit i olejový filtr, který zachytává drobné kovové částečky z motoru,“ připomíná Svoboda.
Značka není důležitá, specifikace ano
Který olej ale vybrat? Především je nutné se řídit doporučením výrobce a částečně také zkušenostmi s daným typem auta a motoru. Jednou věcí je viskozita oleje určená označením například 10W40, ale důležité je držet se i dalších specifikací, které jsou odlišné pro různé typy olejů shodné viskozity. Tam jde především o to, zda máte benzínový nebo dieselový motor s přeplňováním či bez.
"V tomto případě není rozhodující výrobce oleje, protože i značkový olej nevhodné specifikace může vašemu motoru uškodit více než neznačkový levný olej správné specifikace a viskozity,“ upozorňuje Tomáš Svoboda z Auto ESA.
Výběr uzpůsobte i podle používání auta. Například pokud jezdíte krátké trasy s častými studenými starty, vyberte si raději olej vyšší viskozity, který má lepší vlastnosti za studena. Naopak u auta pro dlouhé dálniční trasy vybírejte jiný typ oleje. Sportovní vozy mají také jiné nároky na olej, měl by dobře odolávat vysokým teplotám.
Nezapomínejte ani na převodovku
Zapomínat by se nemělo ale ani na převodovku. A to ne jen na automatickou, ale i na klasickou manuální. Výrobci sice často uvádí, že je náplň doživotní, ale prostá výměna převodového oleje jednou za čtyři roky udělá divy.
Sníží se mechanické ztráty v převodovce a zlepší řazení. Některé typy automatických převodovek pak mají výměnu přímo předepsanou, nejčastěji se doporučuje interval čtyři roky nebo 60 000 km.
Nezapomeňte také hladinu oleje pravidelně kontrolovat. Není dobré se spoléhat jen na elektronické systémy vozidla, které hlídají tlak a hladinu oleje, prostá kontrola měrky je mnohdy rychlejší a účinnější.