Olej v motoru není nesmrtelný. Jak často ho měnit?

AutoRoad.cz / mediafax, 10. září 2015, 21:15 Aktualizováno 12.9.2015, 23:12 Google+

Olej v motoru není nesmrtelný. Ale jeho výměna je poměrně finančně náročná. Výměnu motorového oleje tak motoristé často odkládají nebo úplně zanedbávají. A to je samozřejmě chyba.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Olej je v autě velice důležitým prvkem.

Olej je v autě velice důležitým prvkem. | foto: Dataconsult

Sdílejte článek

Kdo maže, ten jede, praví známé pořekadlo. Jenže olej v motoru není nesmrtelný a snad každý motorista určitě ví, že je potřeba ho měnit. Jenže kdy? Zejména u ojetého vozu totiž není příliš dobré spoléhat se na doporučení výrobce, které mnohdy neodráží praktické zkušenosti.

Největší riziko pro moderní přeplňované motory, především pak turbodiesely, je v oddalovaných výměnách po třiceti až padesáti tisíci najetých kilometrech. Přitom praxe ukazuje, že už po 15 000 km vykazuje olejová náplň v motoru značnou degradaci a je dobré přistoupit k její výměně.

"Někteří výrobci dnes doporučují výměnu oleje jednou za dva roky nebo po 30 000 km,“ říká Tomáš Svoboda, ředitel služeb Auto ESA. "Zkušenosti servisů ale ukazují, že se jedná o příliš dlouhý interval výměny,“ dodává.

Zlaté pravidlo jednou za rok

Záleží samozřejmě na způsobu používání auta a typu motoru, ale nikdy nic nezkazíte tím, že olej vyměníte jednou za rok, pokud ročně najedete zhruba 15 000 km. Kdo najede ročně přes 20 000 km, není od věci zvážit dvojí výměnu, například jednu před zimní sezónou a druhou před tou letní.

"S olejem by se měl měnit i olejový filtr, který zachytává drobné kovové částečky z motoru,“ připomíná Svoboda.

Značka není důležitá, specifikace ano

Který olej ale vybrat? Především je nutné se řídit doporučením výrobce a částečně také zkušenostmi s daným typem auta a motoru. Jednou věcí je viskozita oleje určená označením například 10W40, ale důležité je držet se i dalších specifikací, které jsou odlišné pro různé typy olejů shodné viskozity. Tam jde především o to, zda máte benzínový nebo dieselový motor s přeplňováním či bez.

"V tomto případě není rozhodující výrobce oleje, protože i značkový olej nevhodné specifikace může vašemu motoru uškodit více než neznačkový levný olej správné specifikace a viskozity,“ upozorňuje Tomáš Svoboda z Auto ESA.

Výběr uzpůsobte i podle používání auta. Například pokud jezdíte krátké trasy s častými studenými starty, vyberte si raději olej vyšší viskozity, který má lepší vlastnosti za studena. Naopak u auta pro dlouhé dálniční trasy vybírejte jiný typ oleje. Sportovní vozy mají také jiné nároky na olej, měl by dobře odolávat vysokým teplotám.

Nezapomínejte ani na převodovku

Zapomínat by se nemělo ale ani na převodovku. A to ne jen na automatickou, ale i na klasickou manuální. Výrobci sice často uvádí, že je náplň doživotní, ale prostá výměna převodového oleje jednou za čtyři roky udělá divy.

Sníží se mechanické ztráty v převodovce a zlepší řazení. Některé typy automatických převodovek pak mají výměnu přímo předepsanou, nejčastěji se doporučuje interval čtyři roky nebo 60 000 km.

Nezapomeňte také hladinu oleje pravidelně kontrolovat. Není dobré se spoléhat jen na elektronické systémy vozidla, které hlídají tlak a hladinu oleje, prostá kontrola měrky je mnohdy rychlejší a účinnější.

Vytisknout

Diskuze: Olej v motoru není nesmrtelný. Jak často ho měnit?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

nákres Renaultu Mégane R.S (2016)

Renault Mégane R.S. (2016) na prvním snímku, jak je blízko realitě?

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud