Olej v motoru není nesmrtelný. Ale jeho výměna je poměrně finančně náročná. Výměnu motorového oleje tak motoristé často odkládají nebo úplně zanedbávají. A to je samozřejmě chyba.
Kdo maže, ten jede, praví známé pořekadlo. Jenže olej v motoru není nesmrtelný a snad každý motorista určitě ví, že je potřeba ho měnit. Jenže kdy? Zejména u ojetého vozu totiž není příliš dobré spoléhat se na doporučení výrobce, které mnohdy neodráží praktické zkušenosti.
Největší riziko pro moderní přeplňované motory, především pak turbodiesely, je v oddalovaných výměnách po třiceti až padesáti tisíci najetých kilometrech. Přitom praxe ukazuje, že už po 15 000 km vykazuje olejová náplň v motoru značnou degradaci a je dobré přistoupit k její výměně.
"Někteří výrobci dnes doporučují výměnu oleje jednou za dva roky nebo po 30 000 km,“ říká Tomáš Svoboda, ředitel služeb Auto ESA. "Zkušenosti servisů ale ukazují, že se jedná o příliš dlouhý interval výměny,“ dodává.
Zlaté pravidlo jednou za rok
Záleží samozřejmě na způsobu používání auta a typu motoru, ale nikdy nic nezkazíte tím, že olej vyměníte jednou za rok, pokud ročně najedete zhruba 15 000 km. Kdo najede ročně přes 20 000 km, není od věci zvážit dvojí výměnu, například jednu před zimní sezónou a druhou před tou letní.
"S olejem by se měl měnit i olejový filtr, který zachytává drobné kovové částečky z motoru,“ připomíná Svoboda.
Značka není důležitá, specifikace ano
Který olej ale vybrat? Především je nutné se řídit doporučením výrobce a částečně také zkušenostmi s daným typem auta a motoru. Jednou věcí je viskozita oleje určená označením například 10W40, ale důležité je držet se i dalších specifikací, které jsou odlišné pro různé typy olejů shodné viskozity. Tam jde především o to, zda máte benzínový nebo dieselový motor s přeplňováním či bez.
"V tomto případě není rozhodující výrobce oleje, protože i značkový olej nevhodné specifikace může vašemu motoru uškodit více než neznačkový levný olej správné specifikace a viskozity,“ upozorňuje Tomáš Svoboda z Auto ESA.
Výběr uzpůsobte i podle používání auta. Například pokud jezdíte krátké trasy s častými studenými starty, vyberte si raději olej vyšší viskozity, který má lepší vlastnosti za studena. Naopak u auta pro dlouhé dálniční trasy vybírejte jiný typ oleje. Sportovní vozy mají také jiné nároky na olej, měl by dobře odolávat vysokým teplotám.
Nezapomínejte ani na převodovku
Zapomínat by se nemělo ale ani na převodovku. A to ne jen na automatickou, ale i na klasickou manuální. Výrobci sice často uvádí, že je náplň doživotní, ale prostá výměna převodového oleje jednou za čtyři roky udělá divy.
Sníží se mechanické ztráty v převodovce a zlepší řazení. Některé typy automatických převodovek pak mají výměnu přímo předepsanou, nejčastěji se doporučuje interval čtyři roky nebo 60 000 km.
Nezapomeňte také hladinu oleje pravidelně kontrolovat. Není dobré se spoléhat jen na elektronické systémy vozidla, které hlídají tlak a hladinu oleje, prostá kontrola měrky je mnohdy rychlejší a účinnější.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.