Opak je pravdou a před Hyundaiem se dnes třesou i nedávní prodejní matadoři tuzemského trhu.
Že je s tímto výrobcem automobilů třeba počítat i do budoucna, přesvědčuje rozsáhlá prezentace značky na brněnském Autotecu 2004. Současnou sílu značky zde dokumentují všechny užitkové modely s tradičním písmenem H ve znaku, ať už jde o „čistokrevné“ užitkové vozy H-1, nebo dnes tak populární osobní vozy v úpravě N1 a dále vozy SUV a Off road. Po pravdě řečeno, ale největší pozornost bude na stánku v Brně dozajista upřena na zcela nový model Tucson (čtěte Tuson).
Hyundai Tucson
Novinka, která se před autosalónem Autotec laické veřejnosti předvedla pouze v americkém Chicagu (leden) a švýcarské Ženevě (březen), je v Brně prezentována rovnou ve dvou provedeních.
Tucson (čteme Tu:son), který je druhým vozidlem pojmenovaným po městě na jihozápadě USA, doplní nabídku v populární kategorii SUV, kde již Hyundai jeden model s úspěchem prodává – Santa Fe. Dokonce právě velmi dobré prodeje těchto vozů dovedly společnost Hyundai k rozhodnutí rozšířit nabídku v dynamicky rostoucí kategorii SUV o dalšího zástupce.
Rozměrově jde o menšího bratra populárního Santa Fe, i když s 4325 mm délky, 1795 mm šířky bez bočních lišt či 1830 s bočními lištami a 1680 mm výšky bez střešních ližin a 1730 s nimi nelze tucson v žádném případě přehlédnout. O to se postarají nejenom rozměry, ale i přitažlivý design vnější karosérie. Tucson se už na první pohled prezentuje svalnatým, atletickým výrazem a poskytuje všestranné využití. Je navržen tak, aby byl univerzálním doplňkem životního stylu zákazníka, jehož zájmy se neomezují jen na jednu návštěvu týdně v šachovém klubu. Naopak, Tucson by měl nejvíce vyhovovat – zjednodušeně řečeno – hyperaktivním lidem, kteří se nebojí v životě experimentovat, jsou neustále v pohybu, rádi zkoušejí nové věci a sport je jednou z jejich hlavních zálib.
Pod sebevědomou karosérií se ukrývá prostorný a promyšleně uspořádaný interiér, který nabízí dostatek místa pro pět osob (rozvor náprav činí 2630 mm), ale také jejich zavazadla. V základním provedení nabídne zavazadelník 325 litrů volného místa, po sklopení opěradel zadních sedaček až 805 litrů a další stovky litrů poté, co náklad zaplní vnitřek až po strop. Předností tucsonu v tomto směru je promyšlený systém, jehož pomocí se taková přeměna děje během několika sekund. Možná je pak i lůžková úprava. To jasně dokumentuje záměr konstruktérů, aby nový Hyundai Tucson nebyl zaměřen pouze na kategorii SUV, ale třeba také na vozy segmentu MPV a kombi nižší střední třídy. Který další model například dokáže nabídnout výklopné okno na svých pátých dveřích?
Tucson bude nabízen ve třech motorových variantách, přičemž ve všech případech se jedná o spolehlivé a výkonné motory – dva benzínové a jeden turbodiesel. Základní model bude vybaven benzínovým čtyřválcem DOHC o objemu 2,0 litru, který dosahuje výkonu až 104 kW při 6000 otáčkách za minutu. Jeho předností je vedle skvělé jízdní charakteristiky i to, že používá systém proměnného časování ventilů CVVT (Continuously Variable Valve Timing), jenž se už osvědčil v modelu Coupe, Elantra i Trajet. Dvoulitrový zážehový agregát pak ovládá mechanická převodovka.
Druhou alternativou je známý turbodiesel CRDi o stejném objemu jako základní benzínový motor, ale s jinými kilowatty výkonu. Konkrétně maximální výkon tohoto velmi úsporného čtyřválce činí 82,5 kW, jehož se motoru dostává už při 4000 otáčkách za minutu. Ještě lepší hodnoty nabídne turbodiesel v kolonce největšího točivého momentu – 245 N.m při 1800-2500 otáčkách a samozřejmě také spotřeby paliva. Na výběr pak bude u tohoto agregátu ovládání buď mechanickou pětirychlostní nebo automatickou čtyřstupňovou převodovkou.
Nejvyšší motorovou nabídkou bude v případě tucsonu podobně jako u většího Santa Fe, šestiválcový motor 2,7i se čtyřiadvacetiventilovým rozvodem DOHC. Také ten už ke spokojenosti mnohých zákazníků „slouží“ v nejrůznějších modelech Hyundai a jistě i v případě tucsonu se stane výkladní modelové nabídky. Jeho 129 kW dosahovaných při 6000 otáčkách za minutu jsou toho určitě dobrým důkazem. Agregát je vybaven vyladěným sacím traktem s proměnnou délkou, který zajistí jemnější rozdělení výkonu v celém rozsahu otáček motoru. Šestiválec se dodává pouze ve spojení s čtyřstupňovou automatickou převodovkou Shiftronic.
O tom, že Hyundai Tucson není jen nějakým autem pro parádu na velkých kolech, přesvědčí jeho technika. S tucsonem se budete moci vydat i do terénu. K bezpečnému průjezdu všemi přírodními nástrahami poslouží pohon 4x4, jenž se dodává se všemi typy motorů. Jedná se o vysoce flexibilní a spolehlivý systém Borg-Warner Electronic, který dodává předním kolům až 99 % točivého momentu. Jakmile se jízdní podmínky změní, systém samočinně přesune až 50 procent dostupného točivého momentu na zadní nápravu. Vše se děje automaticky bez zásahu řidiče. Kdo však věří svým schopnostem, k „přerozdělení“ pohonu vozu může kdykoliv stlačit tlačítko závěru 4WD, umístěného na přístrojové desce. To umožňuje ručně „zamknout“ pohon 4WD na všechna kola, pokud automobil jede rychlostí do 35 km/hod., s rozdělením točivého momentu v poměru 50:50. Dostat se v takovém případě z nebezpečného místa, bude pro posádku Hyundaie Tucson víceméně hračkou.
U Hyundaie Tucson se počítá se třemi stupni výbavy, už v základní ovšem bude seznam standardních doplňků hodně dlouhý. V každém voze najdete šest airbagů, protiblokovací systém brzd (ABS) s rozdělovačem brzdné síly (EBD, protiprokluzový systém (TCS), klimatizaci, dále také kotoučové brzdy na všech kolech, šestnáctipalcová hliníková kola, elektrické ovládání bočních oken a zámků dveří a samozřejmě i centrální zamykání. Z příplatkové výbavy si lze poručit například střešní ližiny, mlhová světla, ESP, vyhřívaná zrcátka, tempomat či automatickou klimatizaci.
Na výstavě Autotec 2004 se novinka Hyundai Tucson představí ve dvou verzích – s turbodieselem 2,0 CRDi ovládaným čtyřstupňovou automatickou převodovkou a s benzínovým čtyřválcem 2,0i CVVT vybaveným pětirychlostní manuální převodovkou. Prodej v ČR bude zahájen v září letošního roku.
Hyundai Tucson je ideálním vozem pro ty, kteří potřebují nejen prostorné osobní auto, ale i vozidlo pro drsnější klimatické podmínky a pro častější jízdu mimo zpevněné vozovky. Jak už bylo výše řečeno, vyhoví i po stránce vnitřní variability, čímž může suplovat mnohé modely třídy MPV a kombi nižší střední třídy. Možná do budoucna bude zbytečné kupovat všechna tato auta jednotlivě, když tady bude Hyundai Tucson ...
Santa Fe
Robustní, přesto nadmíru elegantní a komfortní. Tak by se dal krátce charakterizovat jeden z nejprodávanějších modelů kategorie SUV na českém trhu – Hyundai Santa Fe, který je rovněž nejprodávanějším vozem ve své kategorii v roce 2002 a aktuálně i v roce 2004. Model Santa Fe je pro využití v podnikání nabízen rovněž ve verzi N1, tedy s pevnou zadní přepážkou a možností odpočtu DPH.
Čtyři a půl metru dlouhý model se vyrábí jako pětidvéřový s pěti místy k sezení. Díky rozvoru 2620 mm se není třeba obávat, že bude i po dodatečné instalaci pevné posuvné přepážky nějak ohrožen komfort cestování. Naopak, dostatek prostoru mají pasažéři vpředu i vzadu, v zavazadlovém prostoru je pak místo pro náklad o objemu 690 litrů, po sklopení zadních sedaček a posunu přepážky dokonce až jednou tolik – 1475 litrů. Další nepopiratelnou výhodou Santa Fe je možnost zapojení přívěsu za vozidlo – půjde-li o nebrzděný přívěs, může vážit až 750 kilogramů, brzděný potom dokonce 2300 kilogramů. Nosnost střechy je 100 kilogramů. Velkou výhodou modelu Hyundai Santa Fe je jeho pohon všech čtyř kol, který mu zajišťuje skvělé jízdní vlastnosti v terénu i na silnici.
Santa Fe může pohánět jeden ze čtyř motorů dokonale sladěných s charakterem vozidla. Ze zážehových agregátů to je čtyřválec 2,4i 16V s nejvyšším výkonem 107 kW a pak výkonný zážehový šestiválec 2,7i V6 24V poskytující celých 127 kW. Pod kapotou Santa Fe ale může „pracovat“ i úsporný turbodiesel 2,0 CRDi buď s 83 nebo 92 kilowatty nejvyššího výkonu. Výkonnější turbodiesel je navíc vybaven systémem VGT, což je technické zlepšení zlepšující průběh točivého momentu z nízkých otáček a zrychluje rovněž reakci motoru na pokyny plynového pedálu. Vyjádřeno přesnými hodnotami: varianta 2,0 CRDi VGT má nejen vyšší výkon 92 kW dosahovaný při 4000 otáčkách, ale i špičkový točivý moment 285 N.m v širokém rozsahu otáček 1950 až 2600 min-1.
Na letošním Autotecu představuje značka Hyundai model Santa Fe 2,0 CDRi VGT v úrovni výbavy Elegance s manuální převodovkou.
Terracan
Pro ty, kteří nemají rádi kompromisy, nabízí Hyundai mohutný off-road Terracan. Přestože má tento automobil vysoce elegantní vzhled, jedná se o vůz, schopný zdolat i ten nejnáročnější terén.
Robustní pětidvéřový off-road měří do délky 4,7 metru, do šířky a výšky 1,8 metru. Díky tomu dosahuje rozvor mezi nápravami hodnoty 2,75 m, takže místa je ve voze dostatek. Pro posádku na předních i zadních sedačkách ve všech směrech i pro náklad v zavazadlovém prostoru. Ten už v základním nesloženém uspořádání poskytuje nadprůměrných 750 litrů, v případě potřeby až 2000 litrů. Podlaha zavazadelníku je přitom rovná, podběhy kol do prostoru zasahují jen minimálně a malé předměty proti posunu zadrží speciální síť.
K pohonu modelu Hyundai Terracan slouží dva agregáty. Zájemce o úspornou jízdu zcela jistě uspokojí výkonný turbodiesel 2,9 CRDi, jenž dokáže vyvinout výkon 110 kW, dosáhnout maximální rychlosti 166 km/h a z místa na 100 km/h zrychlit za 13,7 s. K provozu mu pak vystačí průměrně 8,6 litru nafty na 100 km jízdy. V současné době je s tímto motorem nabízena limitovaná série Terracan Apache přinášející širokou výbavu včetně automatické klimatizace, koženého čalounění sedadel, ABS, airbagu pro řidiče a spolujezdce, disky z lehkých slitin, chromovanou přední masku a podobně.
Naopak zájemcům o luxusní svezení vyhoví vidlicový šestiválec s objemem 3,5 litru o výkonu 143 kW. Jeho nejvyšší rychlost je až na hranici 187 km/h, zrychlení 0-100 km/h probíhá už za 9,5 s a spotřeba se vejde do 14 litrů benzínu na 100 km. Oba motory mohou být ovládány prostřednictvím pětistupňové manuální převodovky, nebo čtyřstupňovým automatem. V obou případech s možností redukce. Terracan je pravým off-roadem, který se chová jistě na silnici, ale v případě potřeby zvládne jízdu i poměrně náročným terénem.
Model Terracan je v expozici Hyundai zastoupen v provedení z limitované série Apache s motorem 2,9 CDRi a automatickou převodovkou.
Trajet
Významného zástupce má korejská značka rovněž ve třídě MPV – model Trajet. Ten v minulých dnech prošel modernizací, která ještě více zvýraznila jeho přednosti. Ty v neposlední řadě podporuje i nový, výkonnější zážehový motor o objemu 2,0 litru.
Nový Trajet zaujme nejdříve moderním a dynamickým designem, ve druhém sledu pak určitě i vysokou variabilitou a velikostí vnitřního prostoru, což přímo vybízí ke kombinaci osobního a užitkového provedení. Variabilita je dána především systémem sedmi samostatných sedadel, s nimiž je možno libovolně manipulovat – sklápět, posouvat, otáčet či vyjímat. Vyjádřeno čísly - základní zavazadlový prostor má sice objem jen 270 litrů, po sklopení či vyjmutí sedaček hodnota naroste až desetinásobně.
Z motorů si pro pohon vozu mohou zákazníci vybrat celkem ze tří variant. Z předešlého období zůstává v nabídce zážehový šestiválec 2,7i V6 24V se 127 kW výkonu, s nímž dokáže trajet „uhánět“ rychlostí až 192 km/h a pak úsporný přeplňovaný vznětový motor o objemu 2,0 litru, jehož výkon je 83 kW. Kombinovaná spotřeba je u něj pouhých 7,2 litru na 100 km jízdy. Již zmíněnou novinkou je zážehový čtyřválec 2,0 litru s plynule proměnným časováním ventilů (CVVT), který je schopen výkonu 103 kW při 6000 otáčkách za minutu a točivého momentu 184 N.m při 4500 otáčkách. Trajet s ním zrychluje z místa na 100 km/h za 12,6 s a dosahuje nejvyšší rychlosti 183 km/h. Hodnota spotřeby se proti předešlému dvoulitru bez systému CVVT snížila v městském provozu až o 15 procent.
Do modelu Hyundai Trajet se standardně montuje pětistupňová manuální převodovka, čtyřstupňový automat je ve verzích 2,0 litru (benzín i diesel) za příplatek, naopak standardem u verze se šestiválcovým motorem.
Na Autotecu je letos vystaven model s motorem 2,0i CVVT a úrovní výbavy Elegance.
H-1
V kategorii do 3,5 tuny má Hyundai silné zastoupení a to hned několika modely. To ale v případě, že mezi ně počítáme varianty Bus nebo Van, dlouhé a krátké rozvory, tří- až devítimístné provedení a podobně. Nicméně všechno tohle se přece jen schovává pod jedním názvem – H-1.
Tento užitkový automobil je opravdu značně variabilní, co se týče použití, takže může naráz přijít klidně deset zákazníků a každý odjede v jinak koncipovaném voze. V případě volby verze Van se nabízí čtyřdveřové varianty pro tři nebo šest osob k sezení, krátký (2810 mm) a dlouhý (3080 mm) rozvor v celkové hmotnosti vozidla od 3050 do 3170 kilogramů. Varianta Bus nabídne rovněž dva typy rozvorů, čtyřdveřovou kabinu, ale počet míst pro sedm nebo devět pasažérů. A dokonce pohon 4x4.
Obě verze – van a bus – se od sebe liší například i způsobem otevírání zadních dveří. Verze H-1 Van s krátkým rozvorem a H-1 Bus mají vzadu vyklápěcí dveře, křídlové dveře naopak najdete pouze u varianty H-1 Van s dlouhým rozvorem.
O pohon všech užitkových modelů Hyundai H-1 se starají dva vznětové přeplňované čtyřválce, když ten první má zdvihový objem 2476 cm3 (2,5D TCI) a nepřímé vstřikování paliva a druhý objem 2497 cm3 (2,5 CRDi) a přímé vstřikování paliva systémem Common Rail. První agregát má výkon 74 kW, druhý 103 kW při shodných 3800 otáčkách za minutu. Rozdíl je i v točivém momentu, když 2,5D TCI, jehož nejvyšší točivý moment 226 N.m je dosahován při 2000 min-1, zatímco 2,5 CRDi dosahuje nejvyššího točivého momentu 314 N.m v rozmezí mezi 2000 a 3000 otáčkami.
Na výstavě v Brně budou prezentovány tři typy dodávky H-1: šestimístný Van (2,5 CRDi), valník se sklápěčkou (2,5D TCI) a podvozek s nástavbou (2,5D TCI).
OLV
Zcela v souladu s náplní letošní brněnské výstavy Autotec – veletrh užitkových vozů, představuje Hyundai jeden ze svých četných automobilových konceptů OLV. Tři písmena jsou zkratkou pro přesnější vyjádření pravé podstaty futuristické vize – Outdoor Lifestyle Vehicle. Přeložíte-li si tento anglický název v bezprostřední blízkosti vlastního konceptu, bude vám pravé využití futuristické studie okamžitě jasné.
OLV by se nemělo určitě bát terénu, přestože někomu může připomínat i hodně odvážný kabriolet. Vozidlo má na každý pád pro oba účely vyztužený podvozek, masívní střešní díly pak ochrání posádku i při případném převrácení. Tedy pokud jimi bude v tu chvíli vůz vybaven, jelikož jsou odnímatelné.
On vůbec koncept Hyundai OLV vyniká odnímatelností různých dílů. Například zavazadelník je možno po odmontování několika dílů proměnit na otevřenou rovnou plochu pro převoz rozměrnějších nákladů. Zajímavým konstrukčním řešením jsou rovněž boční dveře bez středových sloupků, které se navíc otevírají proti sobě. Vnitřek vozu je maximálně odolný proti vodě i proti případnému poškrábání. Mnohé díly karosérie jsou totiž ze vstřikovaného polyuretanu, takže nepotřebují lakování a jsou stejně odolné.
Bezpečnost posádky kromě zmíněných oblouků zajišťují i přední a boční airbagy u řidiče i spolujezdce.
O pohon 4170 mm dlouhého, 1827 mm širokého a 1734 mm vysokého konceptu OLV se stará přeplňovaný čtyřválec (jeho charakteristika není upřesněna) s rozvodem DOHC, pohánějící čtyřstupňovou automatickou převodovku. Vůz je postaven na osmnáctipalcových hliníkových ráfcích s pneumatikami Michelin 255/55 HR18. Rozvor studie činí 2637 milimetrů.
Hyundai CR