Moderní zapalovací soustavy bez mechanických kontaktů, podléhajících opotřebení a vyžadujících seřizování.
U první generace s rozdělovačem byl přerušovač nahrazen elektronickým prvkem, využívajícím tzv. Hallova efektu (při průchodu proudu polovodičovou vrstvou vzniká působením magnetického pole napětí řádu milivoltů), jenž vyvolává impulsy, generující zapalovací napětí na elektrodách svíčky. Nejnovější plně elektronické soustavy bezdotykového zapalování nemají ani rozdělovač, jsou tedy zcela bez pohybujících se mechanických prvků. Každý válec má vlastní vysokonapěťovou zapalovací cívku, často umístěnou bezprostředně před svíčkou. Průběh zapalování, tj. časový sled i předstih zážehu řídí počítač, většinou současně se vstřikováním paliva v závislosti na provozním režimu motoru.
Schéma soustavy elektronického bezdotykového zapalování bez rozdělovače. 1 - zapalovací svíčka, 2 - zapalovací cívka, 3 - čidlo a spínač polohy škrticí klapky, 4 - elektronická řídicí jednotka, 5 - čidlo teploty motoru, 6 - čidlo klepání, 7 - čidlo otáček, 8 - snímač otáček, 9 - akumulátor, 10 - spínací skříňka.
U moderních motorů s bezdotykovým zapalováním mívá každý válec vlastní cívku umístěnou těsně před zapalovací svíčkou, takže odpadá jejich spojení vysokonapěťovým kabelem.
- AUTO forum -
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.