Moderní zapalovací soustavy bez mechanických kontaktů, podléhajících opotřebení a vyžadujících seřizování.
U první generace s rozdělovačem byl přerušovač nahrazen elektronickým prvkem, využívajícím tzv. Hallova efektu (při průchodu proudu polovodičovou vrstvou vzniká působením magnetického pole napětí řádu milivoltů), jenž vyvolává impulsy, generující zapalovací napětí na elektrodách svíčky. Nejnovější plně elektronické soustavy bezdotykového zapalování nemají ani rozdělovač, jsou tedy zcela bez pohybujících se mechanických prvků. Každý válec má vlastní vysokonapěťovou zapalovací cívku, často umístěnou bezprostředně před svíčkou. Průběh zapalování, tj. časový sled i předstih zážehu řídí počítač, většinou současně se vstřikováním paliva v závislosti na provozním režimu motoru.
Schéma soustavy elektronického bezdotykového zapalování bez rozdělovače. 1 - zapalovací svíčka, 2 - zapalovací cívka, 3 - čidlo a spínač polohy škrticí klapky, 4 - elektronická řídicí jednotka, 5 - čidlo teploty motoru, 6 - čidlo klepání, 7 - čidlo otáček, 8 - snímač otáček, 9 - akumulátor, 10 - spínací skříňka.
U moderních motorů s bezdotykovým zapalováním mívá každý válec vlastní cívku umístěnou těsně před zapalovací svíčkou, takže odpadá jejich spojení vysokonapěťovým kabelem.
- AUTO forum -
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.