Testovací společnost EuroNCAP opět zkoušela bezpečnost mnoha prodávaných vozů. Všem se zadařilo a to včetně elektrického Nissanu Leaf.
Všechny vozy v posledním testu dosáhly na hodnocení pěti hvězdiček, tedy maxima, které společnost uděluje. Podíváme se na jednotlivé modely dle abecedy.
Jako první si představíme výsledky Citroënu DS4. Tento rodinný vůz směřující do dražší části svého segmentu byl v rámci testu průměrný, globálně si ale vedl velmi dobře. Dospělou posádku na předních sedačkách ochránil na 90 %, děti vzadu na 80. Zdaleka nejproblematičtějším místem se ukázala být sedačka, která nedokáže účinně zamezit poškození vazů krku při nárazu zezadu. Slabá je také ochrana chodců, 43 % dnes již není zrovna světoborný výsledek, kompenzuje to ale výborným hodnocením bezpečnostních systémů ve vozidle. 97 %.
Nový Ford Focus si z nárazů odváží pět hvězd za ochranu dospělých ohodnocenou 92 procenty. Kromě nárazu na sloup byly veškeré testované hodnoty vyhodnoceny jako dobré nebo adekvátní. Za ochranu dětí si Focus odváží 82 %, chodce chrání slušnou hodnotou 72 % a bezpečnostní systémy zhodnotila společnost na 71 %.
Lexus CT200h zastupuje v testu hybridy. Dosáhl vůbec nejvyššího hodnocení ochrany pasažérů v testu, 94 % za dospělé, 84 % za děti. Zato ochrana chodců dostala jen 55 %, bezpečnostní systémy dostaly 86 %.
Nissan Leaf je elektromobilem a o to více se na nárazové zkoušky čekalo. Leaf z nich vyšel dobře, má plný počet hvězdiček a obecně výbornou ochranu, přesto však z celého silně nabitého kola vyšel jako nejhorší. Ochrana dospělých byla ohodnocena 89 %, přičemž síly působící na stehna cestujících při nárazu zepředu a krk při nárazu zezadu, již byly označeny jako mezní. Ochrana dětí je dobrých 83 %, ochrana chodců má hodnotu 65 % a bezpečnostní systémy byly ohodnoceny 84 %.
Sedan Peugeot 508 si odváží svých pět hvězd za dobrou hodnotu ochrany dospělých 90 % a výbornou hodnotu ochrany dětí 87 %. K tomu připočtěme 97% výbava bezpečnostními asistenty, skóre však zhoršuje slabší ochrana chodců na úrovni 41 %.
Posledním testovaným je kus švédské oceli, Volvo V60. Kombík dosáhl na výborné hodnocení 94 % u dospělých a 82 % u dětí. Jako jediný také ukázal plných 100 % za elektronické systémy, oproti tomu na chodce je švédská ocel příliš tvrdá. Dává jim šanci ohodnocenou 64 %.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.