Škoda na autosalonu v Ženevě ukázala nový koncept svého levného vozu. Přestože to oficiálně nikdo nechce přiznat, informační úniky z firmy jsou poměrně jasné. Pojďme se ale zamyslet nad tím, co všechno znamená pro Škodu nový koncept.
Model Vision D má za úkol mnohem více věcí, než by se ve skutečnosti zdálo. V první řadě za ním totiž musíme vidět vizitku nového šéfdesignera Škody. Ano, Škoda má již tři roky nového šéfa designu, kterým je Slovák Jozef Kabaň. Ten po dvou letech nahradil Jense Manskeho, který stojí za designem Yetiho a Superbu.
Kabaň je mladý (38 let) designer, který už má pravděpodobně svůj životní kousek za sebou. Je totiž autorem kompletního exteriérového designu Bugatti Veyron. Tuto metu bude pravděpodobně jen těžko překonávat. V mezidobí působil u Audi jako designer exteriéru.
Vývoj každého vozu trvá dlouhou dobu a také proto jsme ještě, i přes již tříleté působení nového šéfa designu, neměli možnost vidět žádný plod čistě jeho práce. První je tu nyní a další velmi rychle naváží.
Mimo konceptů by prvními sériově vyráběnými vozy, které vznikly z pera talentovaného Slováka, měli být nástupci současných Octavií, totiž Octavia třetí generace a model navazující na Octavii Tour.
Škoda Vision D naznačuje mnohem více než jen vzhled jednoho modelu. Tento koncept ukazuje, jakým směrem se bude pod taktovkou Kabaně posouvat vzhled celé modelové řady Škody a to jak u nových modelů, kterých v příštích letech přijde požehnaně, tak samozřejmě i omlazení těch stávajících, zejména Superbu a Yetiho.
Všímejme si detailů, kterými se každý designer podepisuje. Malé světlomety s ostře řezanými liniemi dávají více vyniknout středu s hrdým logem, celé příď tak působí mnohem mohutněji a tedy i luxusněji a důrazněji. Zálibu pro dynamické linie mohl Kubaň uplatnit jak u Bugatti, tak i u Audi, proto se pravděpodobně ani Škoda nevyhne odklonu od elegance spíše směrem ke sportovnějšímu vzezření. Baculatá záď konceptu se také povedla.
Naproti tomu interiér je poměrně fádní. Náznaky větších změn tu nečekejme, konzervativnost je dnes vnitřkům Škod vlastní a zdá se, že Kabaň nehodlá experimentovat s modernějšími tvary nebo snad i orientací na řidiče.
Škoda to zatím poměrně tvrdošíjně odmítá, ale z modelu Vision D by se měl poměrně rychle stát nový levný automobil značky. Zatím je označován jako A-Entry, spekuluje se o návratech jmen Popular či Felicia, ale Škoda má zaregistrovánu celou paletu jmen (třeba Civia, Tauny nebo Citico), uvidíme tedy, které z nich bude použito. Některá z nich přirozeně mohou patřit i jiným budoucích škodovkám, například mikrovozu, který se ukáže ještě letos.
Zatím netušíme, jak bude očekávaný levný vůz velký. Měl by vyplnit mezeru mezi Fabií a Octavií, která se neprodává jako hatchback. Dala by se proto očekávat délka asi 430 cm, kolik ale měří koncept, to je otázkou. Škoda je tajemná jako hrad v Karpatech. Alespoň prozatím.
Jak se vám líbí nový směr Škody, který nový koncept udává? Který ze škodováckých výrobků považujete za nejkrásnější? Diskutujte pod článkem.
Vizualizace konceptu:
Představení loga a konceptu (v angličtině):
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?