Škoda na autosalonu v Ženevě ukázala nový koncept svého levného vozu. Přestože to oficiálně nikdo nechce přiznat, informační úniky z firmy jsou poměrně jasné. Pojďme se ale zamyslet nad tím, co všechno znamená pro Škodu nový koncept.
Model Vision D má za úkol mnohem více věcí, než by se ve skutečnosti zdálo. V první řadě za ním totiž musíme vidět vizitku nového šéfdesignera Škody. Ano, Škoda má již tři roky nového šéfa designu, kterým je Slovák Jozef Kabaň. Ten po dvou letech nahradil Jense Manskeho, který stojí za designem Yetiho a Superbu.
Kabaň je mladý (38 let) designer, který už má pravděpodobně svůj životní kousek za sebou. Je totiž autorem kompletního exteriérového designu Bugatti Veyron. Tuto metu bude pravděpodobně jen těžko překonávat. V mezidobí působil u Audi jako designer exteriéru.
Vývoj každého vozu trvá dlouhou dobu a také proto jsme ještě, i přes již tříleté působení nového šéfa designu, neměli možnost vidět žádný plod čistě jeho práce. První je tu nyní a další velmi rychle naváží.
Mimo konceptů by prvními sériově vyráběnými vozy, které vznikly z pera talentovaného Slováka, měli být nástupci současných Octavií, totiž Octavia třetí generace a model navazující na Octavii Tour.
Škoda Vision D naznačuje mnohem více než jen vzhled jednoho modelu. Tento koncept ukazuje, jakým směrem se bude pod taktovkou Kabaně posouvat vzhled celé modelové řady Škody a to jak u nových modelů, kterých v příštích letech přijde požehnaně, tak samozřejmě i omlazení těch stávajících, zejména Superbu a Yetiho.
Všímejme si detailů, kterými se každý designer podepisuje. Malé světlomety s ostře řezanými liniemi dávají více vyniknout středu s hrdým logem, celé příď tak působí mnohem mohutněji a tedy i luxusněji a důrazněji. Zálibu pro dynamické linie mohl Kubaň uplatnit jak u Bugatti, tak i u Audi, proto se pravděpodobně ani Škoda nevyhne odklonu od elegance spíše směrem ke sportovnějšímu vzezření. Baculatá záď konceptu se také povedla.
Naproti tomu interiér je poměrně fádní. Náznaky větších změn tu nečekejme, konzervativnost je dnes vnitřkům Škod vlastní a zdá se, že Kabaň nehodlá experimentovat s modernějšími tvary nebo snad i orientací na řidiče.
Škoda to zatím poměrně tvrdošíjně odmítá, ale z modelu Vision D by se měl poměrně rychle stát nový levný automobil značky. Zatím je označován jako A-Entry, spekuluje se o návratech jmen Popular či Felicia, ale Škoda má zaregistrovánu celou paletu jmen (třeba Civia, Tauny nebo Citico), uvidíme tedy, které z nich bude použito. Některá z nich přirozeně mohou patřit i jiným budoucích škodovkám, například mikrovozu, který se ukáže ještě letos.
Zatím netušíme, jak bude očekávaný levný vůz velký. Měl by vyplnit mezeru mezi Fabií a Octavií, která se neprodává jako hatchback. Dala by se proto očekávat délka asi 430 cm, kolik ale měří koncept, to je otázkou. Škoda je tajemná jako hrad v Karpatech. Alespoň prozatím.
Jak se vám líbí nový směr Škody, který nový koncept udává? Který ze škodováckých výrobků považujete za nejkrásnější? Diskutujte pod článkem.
Vizualizace konceptu:
Představení loga a konceptu (v angličtině):
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?