Dnes je tomu přesně 20 let do doby, kdy byla značka Škoda prodána koncernu Volkswagen. Pokrok, který učinila, je obrovský.
Píše se rok 1990. Léta šťastného budování socialismu jsou za námi, ale průmysl je plný zkonstnatělých a zastaralých výrobků. Jedním z takových je i "rodinné stříbro" Škoda. Automobilka se stoletou tradicí vyrábí jediný vůz, Favorit a připravuje se na náběh odvozeného kombi. Naladěním podvozku, jízdními vlastnostmi, sice nebyl špatný a mohl se ucházet o místo mezi tehdejší západní konkurencí, technicky byl ale už dávno zastaralý.
Bylo jasné, že budoucí uplatnění na trhu bude přinejmenším problematické. Bylo proto nutné nalézt strategického partnera. Hledání partnera bylo vyhlášeno na počátku roku 1990, do srpna téhož roku se přihlásilo několik desítek vážných i méně vážných zájemců. Ze všech byly vybrány dvě skupiny, Renault (tehdy ještě spolu s Volvem) a Volkswagen.
Vítězem se stal Volkswagen. Důležité bylo především to, že německý koncern chtěl Škodu zachovat jako samostatnou plnohodnotnou automobilku, plánem Renaultu byla spíše low-cost divize, podobně jako nyní používá Dacii, a výrobna levných modelů, například Twinga, které bylo právě tou dobou ve vývoji.
Volkswagen v dubnu 1991 odkoupil prvních 31 % akcií, postupně se do roku 2000 propracoval až na dnešní hodnotu 100% podílu. Škoda se tak stala čtvrtou značkou koncernu Volkswagen (po samotném Volkswagenu, Audi (1964) a Seatu (skupován postupně 1982-1990)).
Mimo menší facelift Favoritu byl prvním vozem vyvíjeným spolu s Volkswagenem Felicia. Ta se ukázala v roce 1994. Šlo o technicky přepracovaný Favorit a ve své době byla již zastaralá, oproti tomu ale také relativně levná a nenáročná na údržbu. Škoda se snažila jít s dobou, takže do Felicie již bylo možné dát airbagy, ke konci výroby až 4, ABS, klimatizaci a elektricky stahovatelná okna vepředu.
Skok přišel až v roce 1996. To byla totiž představena Octavia první generace. Češi si ji zamilovali tak, že ji musela Škoda vyrábět až do letošního roku. A vyrábět ji nepřestala ani tak kvůli nezájmu, jako spíš kvůli zpřísněným normám. Liftback s obrovským kufrem, ale omezeným místem vzadu, stál na podvozku Volkswagenu Golf. Škodovákům se původně poněkud nepodařil design přístrojové desky, známé "tsunami" bylo velmi rychle nahrazeno něčím obstojnějším. Přesto zůstalo součástí základní výbavy ještě nějakou dobu.
Očista od minulosti nastala s představením nástupce Felicie, modelu Fabia. Stalo se tak roku 1999. Fabia byl mimořádně povedený vůz, který pasoval Škodu do čela celé tehdejší nižší třídy.
Svůj vzestup a zároveň pozici rovnocenné automobilky potvrdila Škoda příchodem nejluxusnější verze, Superbu. První generace, která přišla v roce 2001, sice nebyla žádným vrcholem třídy, mnohé ale značka napravila o sedm let později generací druhou, současnou.
Mezitím se představila také Octavia 2. generace. Stalo se tak v roce 2004. Ta zlepšila většinu nedostatků první generace, zejména nedostatek prostoru v interiéru už nepálí. Třetí generace by měla vyjet už za dva roky.
Ukázala se také druhá generace Fabie. Ta nezopakovala to, co dokázala generace první a nepřinesla čerstvý vítr do segmentu. Jde o solidní vůz plně srovnatelný se zbytkem třídy, ale už nikoliv její vůdce.
Spolu s Fabií druhé generace se objevila i úplně nová třída MPV, Roomster. Zatím nejčerstvějším přírůstkem je Škoda Yeti, střední SUV. A ofenzíva modelů bude pokračovat. Během několika dalších let by se paleta modelů mohla rozšířit až na dvojnásobek, 10 řad. První přijde už příští rok, městský mikrovůz menší než Fabia, který se společně s Volkswagenem Lupo bude vyrábět na Slovensku. Chystá se také úplně nová řada, která zapadne mezi Fabii a Octavii. Nahradí současnou Octavii tour a přijde pravděpodobně v roce 2013. Dále se spekuluje i o větším MPV a naopak menším SUV.
Škodě se každopádně daří. Pryč jsou ty doby, kdy se v Anglii žertovalo, že Škodovky mají vyhřívaná zadní skla proto, aby nezábly ruce, kdy se tlačí. Dnes je Škoda plnohodnotnou značkou a vděčit za tu musíme zejména Volkswagenu. Jedna z nejpovedenějších privatizací 90. let se dozajista vyplatila.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?