Před 20 lety se rozhodlo, Škoda bude prodána Volkswagenu, co se změnilo?

Marek Litzman, 9. prosince 2010, 12:19 Google+

Dnes je tomu přesně 20 let do doby, kdy byla značka Škoda prodána koncernu Volkswagen. Pokrok, který učinila, je obrovský.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Favorit

Favorit | foto: Archiv AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Píše se rok 1990. Léta šťastného budování socialismu jsou za námi, ale průmysl je plný zkonstnatělých a zastaralých výrobků. Jedním z takových je i "rodinné stříbro" Škoda. Automobilka se stoletou tradicí vyrábí jediný vůz, Favorit a připravuje se na náběh odvozeného kombi. Naladěním podvozku, jízdními vlastnostmi, sice nebyl špatný a mohl se ucházet o místo mezi tehdejší západní konkurencí, technicky byl ale už dávno zastaralý.

Bylo jasné, že budoucí uplatnění na trhu bude přinejmenším problematické. Bylo proto nutné nalézt strategického partnera. Hledání partnera bylo vyhlášeno na počátku roku 1990, do srpna téhož roku se přihlásilo několik desítek vážných i méně vážných zájemců. Ze všech byly vybrány dvě skupiny, Renault (tehdy ještě spolu s Volvem) a Volkswagen.

Vítězem se stal Volkswagen. Důležité bylo především to, že německý koncern chtěl Škodu zachovat jako samostatnou plnohodnotnou automobilku, plánem Renaultu byla spíše low-cost divize, podobně jako nyní používá Dacii, a výrobna levných modelů, například Twinga, které bylo právě tou dobou ve vývoji.

Volkswagen v dubnu 1991 odkoupil prvních 31 % akcií, postupně se do roku 2000 propracoval až na dnešní hodnotu 100% podílu. Škoda se tak stala čtvrtou značkou koncernu Volkswagen (po samotném Volkswagenu, Audi (1964) a Seatu (skupován postupně 1982-1990)).

Mimo menší facelift Favoritu byl prvním vozem vyvíjeným spolu s Volkswagenem Felicia. Ta se ukázala v roce 1994. Šlo o technicky přepracovaný Favorit a ve své době byla již zastaralá, oproti tomu ale také relativně levná a nenáročná na údržbu. Škoda se snažila jít s dobou, takže do Felicie již bylo možné dát airbagy, ke konci výroby až 4, ABS, klimatizaci a elektricky stahovatelná okna vepředu.

Skok přišel až v roce 1996. To byla totiž představena Octavia první generace. Češi si ji zamilovali tak, že ji musela Škoda vyrábět až do letošního roku. A vyrábět ji nepřestala ani tak kvůli nezájmu, jako spíš kvůli zpřísněným normám. Liftback s obrovským kufrem, ale omezeným místem vzadu, stál na podvozku Volkswagenu Golf. Škodovákům se původně poněkud nepodařil design přístrojové desky, známé "tsunami" bylo velmi rychle nahrazeno něčím obstojnějším. Přesto zůstalo součástí základní výbavy ještě nějakou dobu.

Očista od minulosti nastala s představením nástupce Felicie, modelu Fabia. Stalo se tak roku 1999. Fabia byl mimořádně povedený vůz, který pasoval Škodu do čela celé tehdejší nižší třídy.

Svůj vzestup a zároveň pozici rovnocenné automobilky potvrdila Škoda příchodem nejluxusnější verze, Superbu. První generace, která přišla v roce 2001, sice nebyla žádným vrcholem třídy, mnohé ale značka napravila o sedm let později generací druhou, současnou.

Mezitím se představila také Octavia 2. generace. Stalo se tak v roce 2004. Ta zlepšila většinu nedostatků první generace, zejména nedostatek prostoru v interiéru už nepálí. Třetí generace by měla vyjet už za dva roky.

Ukázala se také druhá generace Fabie. Ta nezopakovala to, co dokázala generace první a nepřinesla čerstvý vítr do segmentu. Jde o solidní vůz plně srovnatelný se zbytkem třídy, ale už nikoliv její vůdce.

Spolu s Fabií druhé generace se objevila i úplně nová třída MPV, Roomster. Zatím nejčerstvějším přírůstkem je Škoda Yeti, střední SUV.  A ofenzíva modelů bude pokračovat. Během několika dalších let by se paleta modelů mohla rozšířit až na dvojnásobek, 10 řad. První přijde už příští rok, městský mikrovůz menší než Fabia, který se společně s Volkswagenem Lupo bude vyrábět na Slovensku. Chystá se také úplně nová řada, která zapadne mezi Fabii a Octavii. Nahradí současnou Octavii tour a přijde pravděpodobně v roce 2013. Dále se spekuluje i o větším MPV a naopak menším SUV.

Škodě se každopádně daří. Pryč jsou ty doby, kdy se v Anglii žertovalo, že Škodovky mají vyhřívaná zadní skla proto, aby nezábly ruce, kdy se tlačí. Dnes je Škoda plnohodnotnou značkou a vděčit za tu musíme zejména Volkswagenu.  Jedna z nejpovedenějších privatizací 90. let se dozajista vyplatila.

Vytisknout

Diskuze: Před 20 lety se rozhodlo, Škoda bude prodána Volkswagenu, co se změnilo?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Fiesta

USA: Parkovací kamera možná povinnou výbavou, rušičky mobilů také?

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud