Dálnice D1 byla otevřena v celé své délce přesně před 30 lety. Po desetiletích odkladů tak byla propojena tři největší města v republice
Dálnice D1 je dnes nejdůležitějším a nejvyužívanějším silničním tahem v zemi. Vzhledem k tomu, že hradecká R35 se pravděpodobně příliš brzy nedostaví, ještě po nějakou dobu tomu tak zůstane. Jaká je historie této veledůležité silnice?
Myšlenka, že Československo potřebuje dálnici vedoucí od západu na východ, se zrodila již za časů první republiky. Jednu z myšlenek formuloval ve své knize Budujeme zemi pro 40 000 000 i lidí sám Jan Antonín Baťa. Jeho myšlenka byla od té realizované trochu odlišná. Autostráda se měla podle jeho představ vést od Chebu přes Plzeň, jižně pod Prahou v oblasti Sedlčan, přes Havlíčkův Brod, severně nad Brnem přes Vyškov, Zlín (jak také jinak), Žilinu, Spišskou novou ves a Užhorod do Velkého Bočkova, který byl součástí Podkarpatské Rusi, tehdejší součástí ČSR.
Návrh dálnice spojující východ a západ země podle J.A. Bati. Zdroj: Budujeme stát pro 40 000 000 lidí, J.A. Baťa. Klepnutím zobrazíte větší obrázek.
Jeho práce se realizace nedočkala, úspěšnější byly snahy, které se realizovaly za doby působení nacistického Německa. Na dostavbu tehdy působily různé tlaky, jisté je, že se postupovalo s neuvěřitelnou rychlostí. V listopadu 1938 byl schválen projekt dálnice Praha - Jihlava - Brno - Zlín - Slovensko. Projekt byl hotov v lednu 1939 a ještě toho měsíce se začalo se stavbou. Přestože hotová měla být dálnice v do čtyř let, vzhledem k okupaci a vysychajícím zdrojů se ji nepodařilo plně realizovat. To ale neznamená, že se nestavělo. Dodnes zůstává na památku postaveno mnoho mostků a valů, část z nich bylo použito ke stavbě dálnice v 70. letech. Stopy hitlerovského stavitelství jsou ještě více patrné v oblasti Brna, kudy měla vést severojižní dálnice. Postaven byl jen krátký úsek odnikud nikam na západě Brna. I při pohledu na satelitní mapu je dodnes jasně patrné, kudy měla dálnice vést. Valy, mosty a pylony stále stojí jako připomínka této éry. Škoda jen, že za 70 let natolik zchátraly, že je pravděpodobně nebude možné ve větší míře použít ke stavbě budoucí silnice R43.
Zpět ale na D1. Ta se plné realizace se dočkala až v 70. letech. Výstavba byla obnovována postupně od roku 1967 do roku 1971 a v roce 1980 tak mohlo být slavnostně otevřeno dálniční spojení Praha - Brno - Bratislava, dnes známé jaké dálnice D1 a D2. Jako poslední z celého tahu byl zprovozněn úsek v okolí Humpoloce.
Dálnice D1 byla postupně prodlužována, měla by přes Brno pokračovat na sever na Ostravu. Hotový je, jak známo, úsek Praha - Brno. Po dostavbě v roce 1980 se pokračovalo dále směrem na východ, ro roku 1992 byla dálnice hotova až do Vyškova. Zde se od D1 odděluje současné propojení do Olomouce a Ostravy, rychlostní silnice R46. Stavba dálnice D1 znovu započala po roce 2000 stavbou úseků směřujících ke Kroměříži. Zatím poslední úsek, který je nyní ve výstavbě, je úsek Kroměříž - Říkovice. Hotova je také část dálnice u Ostravy, 80 km dálnice spojuje Lipník nad Bečvou, u kterého se na D1 naváže rychlostní silnice R35 z Hradce Králové, a Bohumín. Poslední úsek dálnice do Polska je ve výstavbě.
K plnému dokončení 376 kilometrů dlouhého tahu zbývá dostavět asi čtyřicet kilometrů. Z toho 17 kilometrů je právě rozestavěno, poslední dva úseky, které obejdou Přerov a spojí Hulín s Lipníkem nad Bečvou se začnou stavět pravděpodobně za dva roky.
Zájemcům o historii stavby dálnice doporučuji publikaci, kterou vydává ŘSD. Jmenuje se Stavby, kterém doba nepřála a je volně ke stažení na stránkách ŘSD.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.