Dnes slavíme 30 let od propojení Brna a Prahy dálnicí

Marek Litzman, 8. listopadu 2010, 12:55 Google+

Dálnice D1 byla otevřena v celé své délce přesně před 30 lety. Po desetiletích odkladů tak byla propojena tři největší města v republice

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
ilustrační foto

ilustrační foto | foto: ŘSD ČR

Sdílejte článek

Dálnice D1 je dnes nejdůležitějším a nejvyužívanějším silničním tahem v zemi. Vzhledem k tomu, že hradecká R35 se pravděpodobně příliš brzy nedostaví, ještě po nějakou dobu tomu tak zůstane. Jaká je historie této veledůležité silnice?

Myšlenka, že Československo potřebuje dálnici vedoucí od západu na východ, se zrodila již za časů první republiky. Jednu z myšlenek formuloval ve své knize Budujeme zemi pro 40 000 000 i lidí sám Jan Antonín Baťa. Jeho myšlenka byla od té realizované trochu odlišná. Autostráda se měla podle jeho představ vést od Chebu přes Plzeň, jižně pod Prahou v oblasti Sedlčan, přes Havlíčkův Brod, severně nad Brnem přes Vyškov, Zlín (jak také jinak), Žilinu, Spišskou novou ves a Užhorod do Velkého Bočkova, který byl součástí Podkarpatské Rusi, tehdejší součástí ČSR.

Baťova dálnice
Návrh dálnice spojující východ a západ země podle J.A. Bati. Zdroj: Budujeme stát pro 40 000 000 lidí, J.A. Baťa. Klepnutím zobrazíte větší obrázek.

Jeho práce se realizace nedočkala, úspěšnější byly snahy, které se realizovaly za doby působení nacistického Německa. Na dostavbu tehdy působily různé tlaky, jisté je, že se postupovalo s neuvěřitelnou rychlostí. V listopadu 1938 byl schválen projekt dálnice Praha - Jihlava - Brno - Zlín - Slovensko. Projekt byl hotov v lednu 1939 a ještě toho měsíce se začalo se stavbou. Přestože hotová měla být dálnice v do čtyř let, vzhledem k okupaci a vysychajícím zdrojů se ji nepodařilo plně realizovat. To ale neznamená, že se nestavělo. Dodnes zůstává na památku postaveno mnoho mostků a valů, část z nich bylo použito ke stavbě dálnice v 70. letech. Stopy hitlerovského stavitelství jsou ještě více patrné v oblasti Brna, kudy měla vést severojižní dálnice. Postaven byl jen krátký úsek odnikud nikam na západě Brna. I při pohledu na satelitní mapu je dodnes jasně patrné, kudy měla dálnice vést. Valy, mosty a pylony stále stojí jako připomínka této éry. Škoda jen, že za 70 let natolik zchátraly, že je pravděpodobně nebude možné ve větší míře použít ke stavbě budoucí silnice R43.

Zpět ale na D1. Ta se plné realizace se dočkala až v 70. letech. Výstavba byla obnovována postupně od roku 1967 do roku 1971 a v roce 1980 tak mohlo být slavnostně otevřeno dálniční spojení Praha - Brno - Bratislava, dnes známé jaké dálnice D1 a D2. Jako poslední z celého tahu byl zprovozněn úsek v okolí Humpoloce.

Dálnice D1 byla postupně prodlužována, měla by přes Brno pokračovat na sever na Ostravu. Hotový je, jak známo, úsek Praha - Brno. Po dostavbě v roce 1980 se pokračovalo dále směrem na východ, ro roku 1992 byla dálnice hotova až do Vyškova. Zde se od D1 odděluje současné propojení do Olomouce a Ostravy, rychlostní silnice R46. Stavba dálnice D1 znovu započala po roce 2000 stavbou úseků směřujících ke Kroměříži. Zatím poslední úsek, který je nyní ve výstavbě, je úsek Kroměříž - Říkovice. Hotova je také část dálnice u Ostravy, 80 km dálnice spojuje Lipník nad Bečvou, u kterého se na D1 naváže rychlostní silnice R35 z Hradce Králové, a Bohumín. Poslední úsek dálnice do Polska je ve výstavbě.

K plnému dokončení 376 kilometrů dlouhého tahu zbývá dostavět asi čtyřicet kilometrů. Z toho 17 kilometrů je právě rozestavěno, poslední dva úseky, které obejdou Přerov a spojí Hulín s Lipníkem nad Bečvou se začnou stavět pravděpodobně za dva roky.

Zájemcům o historii stavby dálnice doporučuji publikaci, kterou vydává ŘSD. Jmenuje se Stavby, kterém doba nepřála a je volně ke stažení na stránkách ŘSD.

Vytisknout

Diskuze: Dnes slavíme 30 let od propojení Brna a Prahy dálnicí

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

EcoWheel Squer mini

TEST EcoWheel Squer mini – celoroční alternativa ke skútru, která zaparkuje všude

Subaru Crosstrek

TEST Subaru Crosstrek e-BOXER Executive – sen každého chalupáře či správce lesů?

Amarok

TEST Volkswagen Amarok Aventura – lepší i levnější, než první generace, bravo!

Subaru Forester

OFF ROAD TEST: Subaru Forester – jak zvládá náročný terén ?

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

reklama

Doporučujeme

Audi

Audi A6 se začne vyrábět ještě letos

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud