Kopřivnická automobilka hledá cestu, jak se dostat z maléru, do kterého ji dostala aktuální hospodářská recese. Hledá nové trhy.
Dne 19.8 tomu je podle dobových dokladů přesně 160 let od založení nejstarší automobilky v naší zemi - Tatry. Roku 1850 se o autech snilo jen největším futuristům, začátky podnikání Ignáce Šustaly, zakladatele podniku, směřovaly do oblasti bryček a později i luxusních kočárů. Díky originální konstrukci si vedl docela dobře, Šustalu ale táhly i modernější výrobky. Roku 1882 tak z továrny vyjely první železniční vagony.
Firma šla stále s dobou. Sám Ignác, vyučený sedlař a kolař, se již prvního vozu nedožil, zemřel v roce 1891, jeho syn Adolf ale firmu dostal dále. Právě za něj se po přeměně na akciovou společnost podařilo vyrobit první vůz na našem území. Šlo o Präsident s motorem Benz v roce 1891.
Tento přelomový vůz byl důležitý nejen historicky, ale i kvůli tomu, že se na něm jako konstruktér učil i tehdy devatenáctiletý Hans Ledwinka. Byl to právě on, kdo ve 30. letech, již jako technický ředitel, vymyslel koncepci centrální nosné roury a výkyvných náprav. Tuto unikátní technologii vhodnou zejména do terénu si automobilka drží dodnes. Genialita spočívá v dokonalé modularitě, na rám je možné zavěsit téměř neomezené množství náprav, které mohou být řiditelné či poháněné. Reálně se vyrábějí podvozky se znakem náprav 10x10, které využívá mimo jiné i naše armáda.
Zpět ale do dob první republiky. Do této doby se název automobilky měnil, teprve roku 1919 vyjel z fabriky v Kopřivnici první vůz značky Tatra. Nikoho asi nepřekvapí, že název odkazuje na slovenské hory, legenda praví, že důvodem je zdůraznění faktu, že automobily této společnosti jsou testovány i v náročných podmínkách velehor. V roce 1919 mělo jít o upozornění na novinku - brzdy na obou nápravách. Sama firma se na Tatru přejmenovala až v polovině 30. let.
Automobilka vyráběla jak osobní, tak i nákladní vozy. Za doby první republiky vyráběla kompletní spektrum od lidových vozů až k těm luxusním. Legendárními se staly vozy s aerodynamickou karoserií. Tatra samozřejmě nevyráběla jen auta. Asi nejslavnější počin mimo tuto oblast je vlak Slovenská strela. Tento rychlý vlak, který v roce 1935 dosahoval rychlosti téměř 150 km/h, zkrátil dobu na cestování mezi Prahou a Bratislavou na 4 a půl hodiny. Jeden ze dvou kusů je nyní umístěn v muzeu Tatry a byl prohlášen kulturní památkou. Druhý kus shořel.
Jako další příklad rozmanitosti výroby vezměme třeba trolejbusy. Model T 86 zahajoval dnes již zrušenou trolejbusovou dopravu v Praze.
Po druhé světové válce
Centrálně plánované hospodářství přineslo Tatře nové úkoly. Výroba osobních aut nakonec proti původnímu plánu zrušena nebyla, byla ale omezena jen na luxusní vozy. Objevily se tak jen modely 603 a 613. Oproti tomu rostla výroba těžkých nákladních strojů. Legendami se staly zejména modely 138, jeho inovace s číslem 148 a moderní inkarnace 163 Jamal. Na silnicích jsou k vidění dodnes. Není divu, vždyť Tater 138 bylo vyrobeno 46 tisíc a novější 148 dokonce 114 tisíc. Výroba skončila roku 1982 a až před deseti lety na ni navázala vzhledově podobná Tatra 163 Jamal.
Od 80. let byla vyráběna nová řada nákladních automobilů pojmenovaná 815. Nahradila jak primárně vojenskou řadu 813, tak i 148. Vozů určených do velmi těžkého terénu se vyrobilo přes sto tisíc a vyrábějí se dodnes, samozřejmě po řadě inovací. Výrobce je schopen dodat i vozy se znakem náprav 12x12. Řada 815 TerrNo1 se nedávno dočkala modernizace.
Osud po válce nebyl příznivý ani pro hlavní tvář Tatry, Hanse Ledwinku. Byl viněn z kolaborace s nacisty a na šest let uvězněn. Po propuštění odešel do Mnichova, kde také ve věku 89 let umírá.
I po válce se Tatra věnuje projektům mimo auta. Z jejich bran vyjede úspěšný trolejbus T400, který zažil plný rozkvět pražské trolejbusové dopravy v 50. letech. Mnozí si jistě na třínápravové vozy vzpomenou, Prahou jich jezdilo téměř 140. Důležitější než trolejbusy se pro Tatru staly tramvaje. Model T3 vyráběný v Praze na Smíchově drží světový primát v počtu vyrobených tramvají jednoho typu. Za 30 let jich z továrny vyjelo 14 tisíc a dodnes jezdí v mnoha městech světa, zejména dřívějšího východního bloku.
Hospodářský přelom 90. let
Vlídná nebyla k Tatře ani privatizace. Od krachu ji zachránilo převzetí americkým koncernem Terex, který ji dále orentoval na výrobu těžkých vozů. Výroba osobních aut definitivně skončila totálním neúspěchem modelu T700. Těch se vyrobilo jen asi 70, z toho několik vozilo ministry vlády Miloše Zemana.
V současné sobě vlastní Tatru skupina finančníků převážně z České Republiky. Šéf firmy, Američan Ronald Adams, má nepříjemný úkol, vyvést Tatru z potíží, které na ni napáchala ekonomická recese. Musel propustit 1400 lidí a objednávky se smrskly na necelou tisícovku vozů. To je patnáctina toho, co automobilka vyráběla na konci 80. let.
Šéf firmy se nechal slyšet, že automobilka by měla směřovat na další trhy. Jako perspektivní uvedl zejména trhy bývalého Sovětského svazu, tedy Rusko a okolní republiky. Export by měl směřovat i do Jižní Ameriky, zejména do Brazílie, kam by mělo být možné umístit až několik set vozů ročně. Mimo to se Tatra zajímá o velké vojenské zakázky po celém světě, zejména v Saúdské Arábii, kde se chystá jedna obří. Pokračuje i vývoj vojenského speciálu pro Kanadu.
Přejme tedy staré automobilce hodně zdraví do dalšího života. Pracovníci v regionu by to jistě uvítali dvojnásob...
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.