Na aukčních serverech se čas od času objeví něco mimořádného. Tentokrát jde o závodní vůz české výroby.
Avia, to nejsou jen středně těžké nákladní vozy. V určitých etapách historie se zde vyráběly... no například i závodní vozy. Ostatně jako výrobna letadel k tomu měla blízko.
Zrekapitulujme si trochu historii továrny, která se zrodila v pražských Vysočanech. Fabrika byla založena roku 1919 jako výrobna a opravna letadel. V této podobě vydržela jen do roku 1929, kdy firmu koupila rozpínající se Škoda - podobně jako automobilku Laurin a Klement.
Firma pokračovala ve výrobě letadel až do 60. let, při poválečné restrukturalizaci průmyslu ale bylo rozhodnuto o orientaci Avie na silniční vozidla. Vznikl tak například autobus Škoda 706, který se používal ještě v 80. letech. Co je pro nás ale důležitější, po válce se v Avii začaly místy vyrábět i sportovní vozy.
V 60. letech přišel pro Avii průlomový model, Praga V3S, která se s úspěchem používá dodnes. V polovině 60. let se k tomu přidala ještě výroba dnes již notoricky známých dodávek Avia, šlo o licenční výrobu dodávek francouzského výrobce Renault-Saviem. Ty se udržely ve výrobě až do pádu minulého režimu a po přežité privatizaci se v továrnách Avie v Letňanech mohly začít montovat nové modely ve spolupráci s automobilkou Daewoo.
Vraťme se ale ke sporťáku MK3 750cc. Ten byl vyvinut pro Miroslava Jurču jako lehký závoďák pro tehdejší série Formule 3. Jde o věru unikátní vůz. Jurča s ním vyhrál některé závody a na svou dobu to byl velmi moderní vůz. Ostatně, za podobnou techniku a použití aluminiových a magneziových dílů by se ani dnes nemusela žádná automobilka stydět. Sadu dobových fotografií najdete na webu Jurčova vnuka, který žije po emigraci v USA.
Ve voze je použit motocyklový motor od BMW. Jeho objem je 750 kubíků, výkon nezveřejněn.
Aukce již skončila, vůz za 150 tisíc dolarů nikdo nevydražil. Aukce je k nalezení zde.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.