Na aukčních serverech se čas od času objeví něco mimořádného. Tentokrát jde o závodní vůz české výroby.
Avia, to nejsou jen středně těžké nákladní vozy. V určitých etapách historie se zde vyráběly... no například i závodní vozy. Ostatně jako výrobna letadel k tomu měla blízko.
Zrekapitulujme si trochu historii továrny, která se zrodila v pražských Vysočanech. Fabrika byla založena roku 1919 jako výrobna a opravna letadel. V této podobě vydržela jen do roku 1929, kdy firmu koupila rozpínající se Škoda - podobně jako automobilku Laurin a Klement.
Firma pokračovala ve výrobě letadel až do 60. let, při poválečné restrukturalizaci průmyslu ale bylo rozhodnuto o orientaci Avie na silniční vozidla. Vznikl tak například autobus Škoda 706, který se používal ještě v 80. letech. Co je pro nás ale důležitější, po válce se v Avii začaly místy vyrábět i sportovní vozy.
V 60. letech přišel pro Avii průlomový model, Praga V3S, která se s úspěchem používá dodnes. V polovině 60. let se k tomu přidala ještě výroba dnes již notoricky známých dodávek Avia, šlo o licenční výrobu dodávek francouzského výrobce Renault-Saviem. Ty se udržely ve výrobě až do pádu minulého režimu a po přežité privatizaci se v továrnách Avie v Letňanech mohly začít montovat nové modely ve spolupráci s automobilkou Daewoo.
Vraťme se ale ke sporťáku MK3 750cc. Ten byl vyvinut pro Miroslava Jurču jako lehký závoďák pro tehdejší série Formule 3. Jde o věru unikátní vůz. Jurča s ním vyhrál některé závody a na svou dobu to byl velmi moderní vůz. Ostatně, za podobnou techniku a použití aluminiových a magneziových dílů by se ani dnes nemusela žádná automobilka stydět. Sadu dobových fotografií najdete na webu Jurčova vnuka, který žije po emigraci v USA.
Ve voze je použit motocyklový motor od BMW. Jeho objem je 750 kubíků, výkon nezveřejněn.
Aukce již skončila, vůz za 150 tisíc dolarů nikdo nevydražil. Aukce je k nalezení zde.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.