Na aukčních serverech se čas od času objeví něco mimořádného. Tentokrát jde o závodní vůz české výroby.
Avia, to nejsou jen středně těžké nákladní vozy. V určitých etapách historie se zde vyráběly... no například i závodní vozy. Ostatně jako výrobna letadel k tomu měla blízko.
Zrekapitulujme si trochu historii továrny, která se zrodila v pražských Vysočanech. Fabrika byla založena roku 1919 jako výrobna a opravna letadel. V této podobě vydržela jen do roku 1929, kdy firmu koupila rozpínající se Škoda - podobně jako automobilku Laurin a Klement.
Firma pokračovala ve výrobě letadel až do 60. let, při poválečné restrukturalizaci průmyslu ale bylo rozhodnuto o orientaci Avie na silniční vozidla. Vznikl tak například autobus Škoda 706, který se používal ještě v 80. letech. Co je pro nás ale důležitější, po válce se v Avii začaly místy vyrábět i sportovní vozy.
V 60. letech přišel pro Avii průlomový model, Praga V3S, která se s úspěchem používá dodnes. V polovině 60. let se k tomu přidala ještě výroba dnes již notoricky známých dodávek Avia, šlo o licenční výrobu dodávek francouzského výrobce Renault-Saviem. Ty se udržely ve výrobě až do pádu minulého režimu a po přežité privatizaci se v továrnách Avie v Letňanech mohly začít montovat nové modely ve spolupráci s automobilkou Daewoo.
Vraťme se ale ke sporťáku MK3 750cc. Ten byl vyvinut pro Miroslava Jurču jako lehký závoďák pro tehdejší série Formule 3. Jde o věru unikátní vůz. Jurča s ním vyhrál některé závody a na svou dobu to byl velmi moderní vůz. Ostatně, za podobnou techniku a použití aluminiových a magneziových dílů by se ani dnes nemusela žádná automobilka stydět. Sadu dobových fotografií najdete na webu Jurčova vnuka, který žije po emigraci v USA.
Ve voze je použit motocyklový motor od BMW. Jeho objem je 750 kubíků, výkon nezveřejněn.
Aukce již skončila, vůz za 150 tisíc dolarů nikdo nevydražil. Aukce je k nalezení zde.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?