Avia, to nejsou jen středně těžké nákladní vozy. V určitých etapách historie se zde vyráběly... no například i závodní vozy. Ostatně jako výrobna letadel k tomu měla blízko.
Zrekapitulujme si trochu historii továrny, která se zrodila v pražských Vysočanech. Fabrika byla založena roku 1919 jako výrobna a opravna letadel. V této podobě vydržela jen do roku 1929, kdy firmu koupila rozpínající se Škoda - podobně jako automobilku Laurin a Klement.
Firma pokračovala ve výrobě letadel až do 60. let, při poválečné restrukturalizaci průmyslu ale bylo rozhodnuto o orientaci Avie na silniční vozidla. Vznikl tak například autobus Škoda 706, který se používal ještě v 80. letech. Co je pro nás ale důležitější, po válce se v Avii začaly místy vyrábět i sportovní vozy.
V 60. letech přišel pro Avii průlomový model, Praga V3S, která se s úspěchem používá dodnes. V polovině 60. let se k tomu přidala ještě výroba dnes již notoricky známých dodávek Avia, šlo o licenční výrobu dodávek francouzského výrobce Renault-Saviem. Ty se udržely ve výrobě až do pádu minulého režimu a po přežité privatizaci se v továrnách Avie v Letňanech mohly začít montovat nové modely ve spolupráci s automobilkou Daewoo.
Vraťme se ale ke sporťáku MK3 750cc. Ten byl vyvinut pro Miroslava Jurču jako lehký závoďák pro tehdejší série Formule 3. Jde o věru unikátní vůz. Jurča s ním vyhrál některé závody a na svou dobu to byl velmi moderní vůz. Ostatně, za podobnou techniku a použití aluminiových a magneziových dílů by se ani dnes nemusela žádná automobilka stydět. Sadu dobových fotografií najdete na webu Jurčova vnuka, který žije po emigraci v USA.
Ve voze je použit motocyklový motor od BMW. Jeho objem je 750 kubíků, výkon nezveřejněn.
Aukce již skončila, vůz za 150 tisíc dolarů nikdo nevydražil. Aukce je k nalezení zde.