Problémy Toyoty s plynem pravděpodobně byly falešné, šlo o chyby řidičů

Avensis
Avensis, foto: www.auto-news.cz | Karel Bařina
Marek Litzman 16. července 2010 12:55
Sdílej:

Prestižní deník Wall Street Journal přinesl informaci o tom, že obvinění Toyoty z nebezpečnosti aut se zasekávajícím se plynem mohlo být velmi unáhlené.

Problémy se s Toyotou táhnou už delší dobu. Při monstrózní svolávací akci musela překontrolovat a vyměnit miliony plynových pedálů ve svých vozech. Za určitých velmi specifických okolností se údajně mohly zaseknout.

Podle předběžných výsledků vyšetřovací komise pracující pro americkou vládu, která měla celou kauzu objasnit, se zdá, že z Toyoty alespoň část viny spadne. Komise se dostala k řadě havarovaných vozů u kterých bylo podezření na zaseknutý pedál plynu. Výsledky jsou jasné, při analýze dat z palubních přístrojů se ukázalo, že ve většině havarovaných vozů byl těsně před havárií plyn na podlaze, zato brzdy se řidič ani nedotkl.

Data se dají vyčíst z vozů, u kterých bylo zachováno napájení z akumulátoru, tedy nebylo odstřiženo hasiči ani zdemolováno při nehodě.

Předběžné výsledky komise, která bude ale vyšetřovat i nadále, tedy ukazují na to, že značná část řidičů si v krizové situaci jednoduše popletla pedály. Místo brzdy držela plyn.

Zpráva přirozeně nevylučuje možnost, že se v některých vozech opravdu zasekl plyn. Navíc aféře s plynem přecházela jiná, o něco menší aféra s nevhodně navrženými koberečky, které mohly díky nedostatečnému uchycení posunout a při troše smůly zablokovat plyn na podlaze. Tento problém nepopírá ani samotná Toyota.

Ať je pravda jakákoliv, na řidiče tak jako tak padá část viny. Nikomu se totiž zatím nepodařilo napadnout to, že moderní auta jsou konstruována tak, aby při současném sešlápnutí brzdy i plynu preferovaly brzdu a u motoru omezily přívod paliva. I kdyby tento systém selhal, brzda by i tak měla mít dost síly na to, aby plný plyn "přebrzdila" a auto přinejmenším zásadně zpomalila. Fungovalo taktéž řazení, nebyl tak problém zařadit neutrál i na automatu. I za jízdy je navíc v nouzové situaci možné vypnout motor. Buď klíčkem nebo dlouhým stiskem startovacího tlačítka.

Témata:
Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.