Legenda končí, poslední Dodge Viper vyjel z továrny

Viper SRT10
Viper SRT10, foto: DaimlerChrysler
Marek Litzman 8. července 2010 12:33
Sdílej:

Krize je proces očistný, občas je té očisty ale až příliš. Pohřbení skvostného Dodge Viper si mohli přát snad jen ti nejzapřísáhlejší zelení.

Dodge svůj Viper začal vyrábět roku devatenáctistého devadesátého druhého. Automobiloví znalci jeho tvar znali již tři roky dopředu, v roce 1989 se totiž na autosalonu v Detroitu představila skvostná studie.

Viper se proslavil nejen svým uhlazeným vzhledem, ale také výkony. Do kabrioletu měl být použit motor V10 z nákladních vozů, ten se ale ukázal být pro sporťák příliš těžký, byl proto přepracován v Lamborghini (v té době ve vlastnictví Chrysleru) do ideální hmotnosti. Výkonem 400 koní a točivým momentem 630 Nm dokázal zahanbit ledacos na silnicích.

V roce 1996 prošel Viper zásadní modernizací. Tak je někdy označovaná jako další generace, jindy zase ne, to ale nechme na jiných. Pro nás je důležité, že typický poznávací znak Viperů, výfuky na bocích vozu, zmizel. Vedle roadsteru se objevilo i kupé a oba modely zamířily do Evropy, ovšem pod značkou Chrysler Viper.

Viper si za svoji kariéru zahrál i v několika filmech a seriálech, stal se mimo jiné titulní "postavou" seriálu Viper (Zmije), akční série z druhé poloviny 90. let, kdy se fiktivní speciální jednotka snaží bojovat proti zločinu právě za pomoci velmi speciálního vozu. Podobnost s Knight Riderem čistě náhodná...

Druhá generace Viperu přišla v roce 2003. Výkon motoru byl navýšen na 500 koní, objem se taktéž lehce zvýšil a to na 8,3 litru. I tato novinka ještě stihla zásadní inovaci a to v roce 2008. Výkon se zvýšil ještě o stovku koní a objevily se i nějaké designové retuše.

Za dobu života Viperu vzniklo i mnoho speciálních sérií těchto nenasytných dravců. Poslední vyrobený kousek je ale sériový, zlaté kupé s bronzovým pruhem si koupil pár Rathuových z Texasu. Poslední vyrobený Viper jim doplní sbírku více než čtyřiceti kusů těchto skvostných vozů, na které historie jen tak nezapomene.

Sbohem.

Témata:
Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.