Na své poslední schůzi dnes již minulý parlament rozhodl o zvýšení podílu biosložek v palivu. Zákon předtím vetoval prezident.
Přidávání biosložek do paliv je přinejmenším sporné, přesto se v něm bude pokračovat. Takový vzkaz poslala Poslanecká sněmovna voličům.
Prezident Klaus před časem vetoval zákon, kterým se měl zvýšit podíl biosložky v benzínu ze 3,5 na 4,1 %, u nafty z 4,5 na 6 %. Přimíchávání má snížit spotřebu CO2 a podpořit zemědělství. Právě agrárníci se proti Klausovu vetu vzbouřili, podle nich jsou palivové plodiny již zasety.
Přidávání biopaliv je sporné z hlediska životnosti motorů (rychlejší odcházení plastových a gumových částí, riziko zadření mechanických částí, rychlejší degradace motorového oleje, nestálost složek při delší odstávce vozidla apod.), ale i z hlediska ekologie a ekonomie. Rozmach ploch, na kterých se pěstují energetické plodiny, vytlačuje plodiny určené pro potravu, které nejsou státy dotovány, což má na následek zvedání globálních cen potravin. To je nebezpečné zvláště v chudých zemích.
Očekává se, že biopaliva, která se budou přidávat ve větší míře do benzínu (zde jde o líh) i nafty (methylester řepkového oleje - MEŘO) od června, zvednou cenu paliv o několik desítek haléřů na litr.
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?