Na své poslední schůzi dnes již minulý parlament rozhodl o zvýšení podílu biosložek v palivu. Zákon předtím vetoval prezident.
Přidávání biosložek do paliv je přinejmenším sporné, přesto se v něm bude pokračovat. Takový vzkaz poslala Poslanecká sněmovna voličům.
Prezident Klaus před časem vetoval zákon, kterým se měl zvýšit podíl biosložky v benzínu ze 3,5 na 4,1 %, u nafty z 4,5 na 6 %. Přimíchávání má snížit spotřebu CO2 a podpořit zemědělství. Právě agrárníci se proti Klausovu vetu vzbouřili, podle nich jsou palivové plodiny již zasety.
Přidávání biopaliv je sporné z hlediska životnosti motorů (rychlejší odcházení plastových a gumových částí, riziko zadření mechanických částí, rychlejší degradace motorového oleje, nestálost složek při delší odstávce vozidla apod.), ale i z hlediska ekologie a ekonomie. Rozmach ploch, na kterých se pěstují energetické plodiny, vytlačuje plodiny určené pro potravu, které nejsou státy dotovány, což má na následek zvedání globálních cen potravin. To je nebezpečné zvláště v chudých zemích.
Očekává se, že biopaliva, která se budou přidávat ve větší míře do benzínu (zde jde o líh) i nafty (methylester řepkového oleje - MEŘO) od června, zvednou cenu paliv o několik desítek haléřů na litr.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.