Na své poslední schůzi dnes již minulý parlament rozhodl o zvýšení podílu biosložek v palivu. Zákon předtím vetoval prezident.
Přidávání biosložek do paliv je přinejmenším sporné, přesto se v něm bude pokračovat. Takový vzkaz poslala Poslanecká sněmovna voličům.
Prezident Klaus před časem vetoval zákon, kterým se měl zvýšit podíl biosložky v benzínu ze 3,5 na 4,1 %, u nafty z 4,5 na 6 %. Přimíchávání má snížit spotřebu CO2 a podpořit zemědělství. Právě agrárníci se proti Klausovu vetu vzbouřili, podle nich jsou palivové plodiny již zasety.
Přidávání biopaliv je sporné z hlediska životnosti motorů (rychlejší odcházení plastových a gumových částí, riziko zadření mechanických částí, rychlejší degradace motorového oleje, nestálost složek při delší odstávce vozidla apod.), ale i z hlediska ekologie a ekonomie. Rozmach ploch, na kterých se pěstují energetické plodiny, vytlačuje plodiny určené pro potravu, které nejsou státy dotovány, což má na následek zvedání globálních cen potravin. To je nebezpečné zvláště v chudých zemích.
Očekává se, že biopaliva, která se budou přidávat ve větší míře do benzínu (zde jde o líh) i nafty (methylester řepkového oleje - MEŘO) od června, zvednou cenu paliv o několik desítek haléřů na litr.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?