V benzínu i naftě se zvýší podíl biosložek, rozhodl den před volbami Parlament

Marek Litzman, 31. května 2010, 12:40 Google+

Na své poslední schůzi dnes již minulý parlament rozhodl o zvýšení podílu biosložek v palivu. Zákon předtím vetoval prezident.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
ilustrační foto

ilustrační foto | foto: www.autoroad.cz / Mariusz Stankowski

Sdílejte článek

Přidávání biosložek do paliv je přinejmenším sporné, přesto se v něm bude pokračovat. Takový vzkaz poslala Poslanecká sněmovna voličům.

Prezident Klaus před časem vetoval zákon, kterým se měl zvýšit podíl biosložky v benzínu ze 3,5 na 4,1 %, u nafty z 4,5 na 6 %. Přimíchávání má snížit spotřebu CO2 a podpořit zemědělství. Právě agrárníci se proti Klausovu vetu vzbouřili, podle nich jsou palivové plodiny již zasety.

Přidávání biopaliv je sporné z hlediska životnosti motorů (rychlejší odcházení plastových a gumových částí, riziko zadření mechanických částí, rychlejší degradace motorového oleje, nestálost složek při delší odstávce vozidla apod.), ale i z hlediska ekologie a ekonomie. Rozmach ploch, na kterých se pěstují energetické plodiny, vytlačuje plodiny určené pro potravu, které nejsou státy dotovány, což má na následek zvedání globálních cen potravin. To je nebezpečné zvláště v chudých zemích.

Očekává se, že biopaliva, která se budou přidávat ve větší míře do benzínu (zde jde o líh) i nafty (methylester řepkového oleje - MEŘO) od června, zvednou cenu paliv o několik desítek haléřů na litr.

Vytisknout

Diskuze: V benzínu i naftě se zvýší podíl biosložek, rozhodl den před volbami Parlament

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Europa

Lotus Europa: konec výroby

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud