Vaše veličenstvo. Přesně tak bychom měli titulovat čerstvého čtyřicátníka, který se poprvé představil před 40 lety v Ženevě.
Psal se rok 1970. Ve výrobě byl stále fascinující de Gaullův sedan DS, který si oblíbil i Fantomas, stále pokračovala výroba nesmrtelného Citroën 2CV, neboli kachny, vyráběl se například pozoruhodně tvarovaný Citroën Ami, novinkou byla "nafouknutá kachna", model Dyane a na podzimní představení se chystal přelomový Citroën GS, předchůdce dnešní C4.
Jedenáctého března se představilo na autosalonu v Ženevě také přelomové dnes už ale téměř zapomenuté GT, Citroën SM, možná nejfantastičtější vůz, který kdy z bran této továrny vyjel.
Tento legendární Citroën by pravděpodobně nikdy nevznikl, nebýt toho, že Citroën dva roky před vypuštěním tohoto vozu koupilo slavnou automobilku Maserati. Především výborný základ a šestiválcový motor sdílená s Maserati Merak umožnili dotáhnout starší plány na výrobu sportovního kupé odvozeného od luxusního modelu DS. Dodnes se fanoušci hádají, co vlastně znamenala zkratka SM, zda šlo o "Sa Majesté", tedy její veličenstvo, nebo ono písmeno M odkazuje spíše na značku Maserati.
Ale Citroën SM, to nebyl jen fantastický design a skvělý motor. Pod kapotou se ukrývala asi nejlepší technika své doby. Citroën SM přišel jako první s posilovačem řízení s proměnlivým účinkem, který dokázal reagovat na rychlost a podle toho regulovat odpor volantu. Vše bylo řízeno velmi složitým hyraulickopneumatikcým ústrojím. Hydraulikou byl protkán celý vůz, kromě podvozku, který přirozeně musel mít po vzoru model DS hydropneumatické pérování, byla na hydrauliku připojena i soustava brzd, převodovky a světel. Ano, dokonce i světel, všimněte si na fotkách, že Citroën SM je vybaven neskutečnými šesti světly, přičemž všech šest jich je napojeno na systém, který je automaticky sklápí podle zatížení vozu a dvě světla, po jednom na každé straně, se otáčí spolu s volantem.
Kromě toho, že model SM byl jedním z nejrychlejších vozů tehdejšího světa, tvrdí se, že po dlouhá léta držel primát i v nejlepší dekceleraci. Sofistikovaný systém hydraulických brzd dokázal zastavit auto na neskutečně krátkém úseku.
A jen tak mimochodem, legenda praví, že interiér modelu SM je navržen pro dva páry. Zatímco přední sedadla mají vyhovovat mužům, za zadní zase ženám.
Zkrátka, Citroëne SM, všechno nejlepší!
PS. Čtyřdveřový otevřený speciál na jednom z obrázků byl určen výhradně prezidentovi.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?