Vaše veličenstvo. Přesně tak bychom měli titulovat čerstvého čtyřicátníka, který se poprvé představil před 40 lety v Ženevě.
Psal se rok 1970. Ve výrobě byl stále fascinující de Gaullův sedan DS, který si oblíbil i Fantomas, stále pokračovala výroba nesmrtelného Citroën 2CV, neboli kachny, vyráběl se například pozoruhodně tvarovaný Citroën Ami, novinkou byla "nafouknutá kachna", model Dyane a na podzimní představení se chystal přelomový Citroën GS, předchůdce dnešní C4.
Jedenáctého března se představilo na autosalonu v Ženevě také přelomové dnes už ale téměř zapomenuté GT, Citroën SM, možná nejfantastičtější vůz, který kdy z bran této továrny vyjel.
Tento legendární Citroën by pravděpodobně nikdy nevznikl, nebýt toho, že Citroën dva roky před vypuštěním tohoto vozu koupilo slavnou automobilku Maserati. Především výborný základ a šestiválcový motor sdílená s Maserati Merak umožnili dotáhnout starší plány na výrobu sportovního kupé odvozeného od luxusního modelu DS. Dodnes se fanoušci hádají, co vlastně znamenala zkratka SM, zda šlo o "Sa Majesté", tedy její veličenstvo, nebo ono písmeno M odkazuje spíše na značku Maserati.
Ale Citroën SM, to nebyl jen fantastický design a skvělý motor. Pod kapotou se ukrývala asi nejlepší technika své doby. Citroën SM přišel jako první s posilovačem řízení s proměnlivým účinkem, který dokázal reagovat na rychlost a podle toho regulovat odpor volantu. Vše bylo řízeno velmi složitým hyraulickopneumatikcým ústrojím. Hydraulikou byl protkán celý vůz, kromě podvozku, který přirozeně musel mít po vzoru model DS hydropneumatické pérování, byla na hydrauliku připojena i soustava brzd, převodovky a světel. Ano, dokonce i světel, všimněte si na fotkách, že Citroën SM je vybaven neskutečnými šesti světly, přičemž všech šest jich je napojeno na systém, který je automaticky sklápí podle zatížení vozu a dvě světla, po jednom na každé straně, se otáčí spolu s volantem.
Kromě toho, že model SM byl jedním z nejrychlejších vozů tehdejšího světa, tvrdí se, že po dlouhá léta držel primát i v nejlepší dekceleraci. Sofistikovaný systém hydraulických brzd dokázal zastavit auto na neskutečně krátkém úseku.
A jen tak mimochodem, legenda praví, že interiér modelu SM je navržen pro dva páry. Zatímco přední sedadla mají vyhovovat mužům, za zadní zase ženám.
Zkrátka, Citroëne SM, všechno nejlepší!
PS. Čtyřdveřový otevřený speciál na jednom z obrázků byl určen výhradně prezidentovi.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.
Vozy Toyota Corolla Hatchback a Touring Sports obhájily dva tituly v rámci prestižní ankety britského odborného časopisu What Car? Zatímco Hatchback se opět stal rodinným vozem roku, Touring Sports znovu bodoval jako nejvýhodnější kombi.
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.