Psal se rok 1970. Ve výrobě byl stále fascinující de Gaullův sedan DS, který si oblíbil i Fantomas, stále pokračovala výroba nesmrtelného Citroën 2CV, neboli kachny, vyráběl se například pozoruhodně tvarovaný Citroën Ami, novinkou byla "nafouknutá kachna", model Dyane a na podzimní představení se chystal přelomový Citroën GS, předchůdce dnešní C4.
Jedenáctého března se představilo na autosalonu v Ženevě také přelomové dnes už ale téměř zapomenuté GT, Citroën SM, možná nejfantastičtější vůz, který kdy z bran této továrny vyjel.
Tento legendární Citroën by pravděpodobně nikdy nevznikl, nebýt toho, že Citroën dva roky před vypuštěním tohoto vozu koupilo slavnou automobilku Maserati. Především výborný základ a šestiválcový motor sdílená s Maserati Merak umožnili dotáhnout starší plány na výrobu sportovního kupé odvozeného od luxusního modelu DS. Dodnes se fanoušci hádají, co vlastně znamenala zkratka SM, zda šlo o "Sa Majesté", tedy její veličenstvo, nebo ono písmeno M odkazuje spíše na značku Maserati.
Ale Citroën SM, to nebyl jen fantastický design a skvělý motor. Pod kapotou se ukrývala asi nejlepší technika své doby. Citroën SM přišel jako první s posilovačem řízení s proměnlivým účinkem, který dokázal reagovat na rychlost a podle toho regulovat odpor volantu. Vše bylo řízeno velmi složitým hyraulickopneumatikcým ústrojím. Hydraulikou byl protkán celý vůz, kromě podvozku, který přirozeně musel mít po vzoru model DS hydropneumatické pérování, byla na hydrauliku připojena i soustava brzd, převodovky a světel. Ano, dokonce i světel, všimněte si na fotkách, že Citroën SM je vybaven neskutečnými šesti světly, přičemž všech šest jich je napojeno na systém, který je automaticky sklápí podle zatížení vozu a dvě světla, po jednom na každé straně, se otáčí spolu s volantem.
Kromě toho, že model SM byl jedním z nejrychlejších vozů tehdejšího světa, tvrdí se, že po dlouhá léta držel primát i v nejlepší dekceleraci. Sofistikovaný systém hydraulických brzd dokázal zastavit auto na neskutečně krátkém úseku.
A jen tak mimochodem, legenda praví, že interiér modelu SM je navržen pro dva páry. Zatímco přední sedadla mají vyhovovat mužům, za zadní zase ženám.
Zkrátka, Citroëne SM, všechno nejlepší!
PS. Čtyřdveřový otevřený speciál na jednom z obrázků byl určen výhradně prezidentovi.