Šrotovné vyprázdnilo sklady prodejců vozů, automobilky nestíhají vyrábět nové.
Dlouhé čekání na konci pořadníku si už s nákupem nového auta nespojují jen pamětníci bývalého režimu. Až půl roku totiž musí vydržet tuzemští zákazníci, pokud se rozhodnou třeba koupit Volkswagen Golf. Šrotovné v Německu zvýšilo tamní poptávku po menších vozech takovým způsobem, že na Čechy už auta některých značek nezbývají. Právě Golf jako vůbec nejprodávanější automobil v Evropě jde na západních trzích doslova na dračku a automobilka ho nestačí včas vyrábět, uvádí list LN.
"Golfy bohužel nejsou ani na skladech, aby si je zákazník mohl prohlédnout a vyzkoušet. Zákazníci na tohle auto musejí čekat tak pět měsíců," popsal Lidovým novinám Viktor Žák z firmy Autocentrum Olomouc. Nedostatek dává Žák jednoznačně do souvislosti s nárůstem prodejů tohoto vozu na silných trzích v Německu, Rakousku a dalších státech, které zavedly takzvanou šrotovací prémii na likvidaci starého a nákup nového auta.
Problémy se zásobováním českých autosalonů se ovšem liší značku od značky. "My máme naprosto standardní dodací doby. Nemohu se vyjadřovat ke konkurenci, ale pochopitelně je na zákazníkovi, jestli bude chtít čekat," řekl Ota Sedláček, marketingový ředitel tuzemského zastoupení automobilky Ford. Jiní prodejci naopak pod vlivem masivní německé poptávky odsunuli menší evropské země na druhou kolej, aby nepřišli o výhodnou pozici na největším trhu, kterým je právě Německo. "Německý dovozce začal po zavedení šrotovného skupovat auta z centrál v zahraničí, včetně Česka," řekl novinám Miloš Petr, manažer pro rozvoj dealerských sítí Honda Česká republika. Čekací doba na novou Hondu Civic se prodloužila asi na tři měsíce.
Zdaleka největší zájem je nyní v Evropě právě o vozy střední a nižší střední třídy, u kterých se šrotovné vyplatí nejvíc, píší Lidové noviny.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.