Představte si, že přijíždíte ke značce omezující rychlost, a přestože se snažíte, seč můžete, vaše auto začne plynule zpomalovat až na nový povolený limit. Science fiction? Ale kdepak, v Londýně realita.
Zdejší institut pro bezpečnost silničního provozu totiž zkušebně vybavil flotilu dvanácti hybridních vozů Toyota Prius speciální zařízením, které monitoruje aktuální rychlost vozidla ve vztahu k jejímu limitu na daném úseku.
Systém funguje na principu podrobné databáze uložené v klasické satelitní navigaci, ze které potom získává současnou polohu a rychlost auta. Pokud zařízení zjistí, že řidič spěchá rychleji, než by měl, upozorní jej na displeji navigace. Ale tohle přece umí kdejaká lepší navigace už dnes, říkáte si. Ano máte pravdu, skutečně nic nového pod sluncem. K dispozici je totiž i druhá volba přímo napojena na elektronický pedál akcelerátoru, která nejenže řidiče upozorní, ale sama dokáže vůz plynule zpomalit na maximální povolenou rychlost.
„Většině testovacích řidičů se takový nápad nejprve nelíbil, ale někteří z nich už změnili názor. Může je to totiž zachránit od drahých pokut za překročení rychlosti,“ říká šéf institutu Chris Lines. „Nejvýraznější změnou, které si řidiči všimli, jsou dlouhé kolony vozidel, jež se za nimi někdy tvoří,“ dodává s trochou nadsázky Lines. Kromě obligátních pokut je cílem projektu sledování chování testovacích posádek a jeho změny s instalací Velkého Bratra. V konečném důsledku pak technologie spočívá ve snížení počtu dopravních nehod.
Koncem roku přibude k dvanácti Priusům i několik autobusů a vozidel taxi služby.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.