Představte si, že přijíždíte ke značce omezující rychlost, a přestože se snažíte, seč můžete, vaše auto začne plynule zpomalovat až na nový povolený limit. Science fiction? Ale kdepak, v Londýně realita.
Zdejší institut pro bezpečnost silničního provozu totiž zkušebně vybavil flotilu dvanácti hybridních vozů Toyota Prius speciální zařízením, které monitoruje aktuální rychlost vozidla ve vztahu k jejímu limitu na daném úseku.
Systém funguje na principu podrobné databáze uložené v klasické satelitní navigaci, ze které potom získává současnou polohu a rychlost auta. Pokud zařízení zjistí, že řidič spěchá rychleji, než by měl, upozorní jej na displeji navigace. Ale tohle přece umí kdejaká lepší navigace už dnes, říkáte si. Ano máte pravdu, skutečně nic nového pod sluncem. K dispozici je totiž i druhá volba přímo napojena na elektronický pedál akcelerátoru, která nejenže řidiče upozorní, ale sama dokáže vůz plynule zpomalit na maximální povolenou rychlost.
„Většině testovacích řidičů se takový nápad nejprve nelíbil, ale někteří z nich už změnili názor. Může je to totiž zachránit od drahých pokut za překročení rychlosti,“ říká šéf institutu Chris Lines. „Nejvýraznější změnou, které si řidiči všimli, jsou dlouhé kolony vozidel, jež se za nimi někdy tvoří,“ dodává s trochou nadsázky Lines. Kromě obligátních pokut je cílem projektu sledování chování testovacích posádek a jeho změny s instalací Velkého Bratra. V konečném důsledku pak technologie spočívá ve snížení počtu dopravních nehod.
Koncem roku přibude k dvanácti Priusům i několik autobusů a vozidel taxi služby.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.