Jihomoravská ODS vyzvala ve čtvrtek prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu Františka Dohnala, aby přestal politicky ovlivňovat postavení rychlostní silnice mezi Brnem, Mikulovem a Vídní.
Jihomoravská ODS považuje nález Nejvyššího kontrolního úřadu za tendenční. "Prezident Nejvyššího kontrolního úřadu František Dohnal se v tiskové zprávě svého úřadu věnované výstavbě rychlostní silnice R52 mimo jiné vyjádřil i k životaschopnosti a důležitosti dálničního spojení mezi Brnem a Vídní. Domníváme se, že ani prezidentu NKÚ Františku Dohnalovi a ani samotnému Nejvyššímu kontrolnímu úřadu nepřísluší spekulativně hodnotit podobné aspekty projektu," řekl Kadrnka.
Jihomoravské ODS se nelíbí zpochybňování výstavby silnice, která je pro jižní Moravu životně důležitá a její projekt našel podporu u všech rozhodujících politických stran v regionu. Zpochybnění její výstavby je pak podle politiků mimořádně nešťastné.
"Na podporu svého více politického než věcného prohlášení Dohnal sice zmiňuje plány rakouské strany na výstavbu rychlostních silnic S8 ve směru Vídeň - Slovensko - Krakov a S3 ve směru Vídeň - Znojmo - Praha, ale současně také zcela účelově opomíjí intenzívně probíhající výstavbu dálnice A5 z Vídně do Drasenhofenu," konstatoval Kadrnka. Právě na ni by měla navázat během čtyř až šesti let česká část rychlostní silnice.
R52 je rychlostní silnice, která začíná v Brně a v budoucnu povede až na rakouské hranice. Nyní končí u Pohořelic. Zprovozněný úsek měří 19 kilometrů a od Modřic (exit 7) po Pohořelice-jih (exit 26) je zpoplatněna.
Letos v lednu ve Vídni podepsaly Česká republika a Rakousko mezivládní dohodu o napojení české rychlostní silnice R52 s rakouskou severní dálnicí A5 na trase Brno - Vídeň v úseku Mikulov - Drasenhofen. Její stavba na českém území by měla být zahájena v roce 2010 a dokončena v roce 2014. Stavba rakouské dálnice A5 již probíhá a bude nyní pokračovat od obce Schrick směrem na hraniční přechod Drasenhofen - Mikulov.
Česká republika je přitom jediným sousedem Rakouska, se kterým nemá tato země přímé a úplné dálniční spojení. ODS podle slov Kadrnky nadále podporuje vybudování rychlostní trasy přes Mikulov, která spojí Brno s Vídní. "Věřím, že se NKÚ ve svých dalších zprávách vrátí zpět k činnosti, která jí ze zákona přísluší," prohlásil Kadrnka.
Z šetření NKÚ, které posuzovalo účelnost stavby nové silnice, ovšem vyplynulo, že je projekt takzvané mikulovské dálnice neefektivní a nesplňuje většinu požadavků Evropské unie. "Projekt není potenciálně životaschopný, nebyly dostatečně zohledněny dopady na životní prostředí a nebyla analyzována možnost vést spojení Brno - Vídeň v jiných variantách po existující infrastruktuře," uvádí důvody svého stanoviska NKÚ.
Podle šetření kontrolního úřadu nesplňuje výstavba R52 také pravidla pro financování z evropských fondů. "Ministerstvo dopravy svou nečinností v oblasti zabezpečení optimální alokace veřejných zdrojů podle zásad společenské efektivnosti, litery a smyslu pravidel EU vážně ohrožuje finanční spoluúčast EU na projektu spojení Brno - Vídeň," uvádí NKÚ. Z evropských fondů má jít na výstavbu R52 až sedm miliard korun.
S výstavbou rychlostní silnice R52 ve směru Brno - Mikulov - Vídeň nesouhlasí na rozdíl od politických špiček kraje a velké části obyvatel jak část odborné veřejnosti, tak ekologové. Hlavní příčinou je, že komunikace podle nich zasáhne chráněnou oblast Pálavy. Ekologové proto podle svých slov upřednostňují spojení přes dálnici D2 a Břeclav. To však krajští o vládní politikové odmítají.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.