Jihomoravská ODS se ohradila proti závěrům NKÚ ohledně výstavby dálnice Brno - Vídeň

AutoRoad.cz / mediafax, 2. července 2009, 16:29 Google+

Jihomoravská ODS vyzvala ve čtvrtek prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu Františka Dohnala, aby přestal politicky ovlivňovat postavení rychlostní silnice mezi Brnem, Mikulovem a Vídní.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
ilustrační foto

ilustrační foto | foto: ŘSD ČR

Sdílejte článek

Jihomoravská ODS považuje nález Nejvyššího kontrolního úřadu za tendenční. "Prezident Nejvyššího kontrolního úřadu František Dohnal se v tiskové zprávě svého úřadu věnované výstavbě rychlostní silnice R52 mimo jiné vyjádřil i k životaschopnosti a důležitosti dálničního spojení mezi Brnem a Vídní. Domníváme se, že ani prezidentu NKÚ Františku Dohnalovi a ani samotnému Nejvyššímu kontrolnímu úřadu nepřísluší spekulativně hodnotit podobné aspekty projektu," řekl Kadrnka.

Jihomoravské ODS se nelíbí zpochybňování výstavby silnice, která je pro jižní Moravu životně důležitá a její projekt našel podporu u všech rozhodujících politických stran v regionu. Zpochybnění její výstavby je pak podle politiků mimořádně nešťastné.

"Na podporu svého více politického než věcného prohlášení Dohnal sice zmiňuje plány rakouské strany na výstavbu rychlostních silnic S8 ve směru Vídeň - Slovensko - Krakov a S3 ve směru Vídeň - Znojmo - Praha, ale současně také zcela účelově opomíjí intenzívně probíhající výstavbu dálnice A5 z Vídně do Drasenhofenu," konstatoval Kadrnka. Právě na ni by měla navázat během čtyř až šesti let česká část rychlostní silnice.

R52 je rychlostní silnice, která začíná v Brně a v budoucnu povede až na rakouské hranice. Nyní končí u Pohořelic. Zprovozněný úsek měří 19 kilometrů a od Modřic (exit 7) po Pohořelice-jih (exit 26) je zpoplatněna.

Letos v lednu ve Vídni podepsaly Česká republika a Rakousko mezivládní dohodu o napojení české rychlostní silnice R52 s rakouskou severní dálnicí A5 na trase Brno - Vídeň v úseku Mikulov - Drasenhofen. Její stavba na českém území by měla být zahájena v roce 2010 a dokončena v roce 2014. Stavba rakouské dálnice A5 již probíhá a bude nyní pokračovat od obce Schrick směrem na hraniční přechod Drasenhofen - Mikulov.

Česká republika je přitom jediným sousedem Rakouska, se kterým nemá tato země přímé a úplné dálniční spojení. ODS podle slov Kadrnky nadále podporuje vybudování rychlostní trasy přes Mikulov, která spojí Brno s Vídní. "Věřím, že se NKÚ ve svých dalších zprávách vrátí zpět k činnosti, která jí ze zákona přísluší," prohlásil Kadrnka.

Z šetření NKÚ, které posuzovalo účelnost stavby nové silnice, ovšem vyplynulo, že je projekt takzvané mikulovské dálnice neefektivní a nesplňuje většinu požadavků Evropské unie. "Projekt není potenciálně životaschopný, nebyly dostatečně zohledněny dopady na životní prostředí a nebyla analyzována možnost vést spojení Brno - Vídeň v jiných variantách po existující infrastruktuře," uvádí důvody svého stanoviska NKÚ.

Podle šetření kontrolního úřadu nesplňuje výstavba R52 také pravidla pro financování z evropských fondů. "Ministerstvo dopravy svou nečinností v oblasti zabezpečení optimální alokace veřejných zdrojů podle zásad společenské efektivnosti, litery a smyslu pravidel EU vážně ohrožuje finanční spoluúčast EU na projektu spojení Brno - Vídeň," uvádí NKÚ. Z evropských fondů má jít na výstavbu R52 až sedm miliard korun.

S výstavbou rychlostní silnice R52 ve směru Brno - Mikulov - Vídeň nesouhlasí na rozdíl od politických špiček kraje a velké části obyvatel jak část odborné veřejnosti, tak ekologové. Hlavní příčinou je, že komunikace podle nich zasáhne chráněnou oblast Pálavy. Ekologové proto podle svých slov upřednostňují spojení přes dálnici D2 a Břeclav. To však krajští o vládní politikové odmítají.

Vytisknout

Diskuze: Jihomoravská ODS se ohradila proti závěrům NKÚ ohledně výstavby dálnice Brno - Vídeň

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Passat CC

Passat CC okouzluje svět svým stylem

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud