Uhlík, toť oč tu kráčí. Silná vlákna tvořená uhlíkovými řetězci jsou nesmírně pevná, zároveň ale i lehká. To je předurčuje k použití v ekologických, tedy maximálně lehkých autech. Problémem je cena. Zatím...
Lékem na vysokou spotřebu paliva je nízká hmotnost. Pokud chceme snížit hmotnost při zachování komfortu (jinak bychom mohli sundat odhlučnění) a bezpečnosti, je nutné najít dostatečně silný a zároveň dostatečně lehký materiál. Dnes to řešíme používáním hliníku a strukturovaností karoserie, tedy použitím rozličných druhů ocelí.
Materiálem budoucnosti je ale pravděpodobně karbon. Již dnes ho hojně využívají tuneři, malosérioví producenti a občas už i ti větší jako BMW u některých modelů M a Nissan u svého nového GT-R. Do normálních aut se zatím nedostal. Důvod je jasný, takový materiál je nesmírně drahý a celé auto by sice odlehčil, zároveň i solidně prodražil.
Společnosti Toray Industries a Mitsubishi Rayon za vydatné podpory Nissanu, Hondy a japonské vlády začaly vyvíjet karbonová vlákna nové generace. Budou především výrobně levnější, což povede k jejich rozšíření na našich vozech. Dostaví se tak s nimi nižší hmotnost i spotřeba. A jakou bych viděl hlavní nevýhodu? Zapomeňte na vyklepávání plechů...
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?