Uhlík, toť oč tu kráčí. Silná vlákna tvořená uhlíkovými řetězci jsou nesmírně pevná, zároveň ale i lehká. To je předurčuje k použití v ekologických, tedy maximálně lehkých autech. Problémem je cena. Zatím...
Lékem na vysokou spotřebu paliva je nízká hmotnost. Pokud chceme snížit hmotnost při zachování komfortu (jinak bychom mohli sundat odhlučnění) a bezpečnosti, je nutné najít dostatečně silný a zároveň dostatečně lehký materiál. Dnes to řešíme používáním hliníku a strukturovaností karoserie, tedy použitím rozličných druhů ocelí.
Materiálem budoucnosti je ale pravděpodobně karbon. Již dnes ho hojně využívají tuneři, malosérioví producenti a občas už i ti větší jako BMW u některých modelů M a Nissan u svého nového GT-R. Do normálních aut se zatím nedostal. Důvod je jasný, takový materiál je nesmírně drahý a celé auto by sice odlehčil, zároveň i solidně prodražil.
Společnosti Toray Industries a Mitsubishi Rayon za vydatné podpory Nissanu, Hondy a japonské vlády začaly vyvíjet karbonová vlákna nové generace. Budou především výrobně levnější, což povede k jejich rozšíření na našich vozech. Dostaví se tak s nimi nižší hmotnost i spotřeba. A jakou bych viděl hlavní nevýhodu? Zapomeňte na vyklepávání plechů...
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.