Karbonová vlákna by se mohla vyrábět levněji

Marek Litzman, 28. července 2008, 07:00 Google+

Uhlík, toť oč tu kráčí. Silná vlákna tvořená uhlíkovými řetězci jsou nesmírně pevná, zároveň ale i lehká. To je předurčuje k použití v ekologických, tedy maximálně lehkých autech. Problémem je cena. Zatím...

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
M6

M6 | foto: BMW Group

Sdílejte článek

Lékem na vysokou spotřebu paliva je nízká hmotnost. Pokud chceme snížit hmotnost při zachování komfortu (jinak bychom mohli sundat odhlučnění) a bezpečnosti, je nutné najít dostatečně silný a zároveň dostatečně lehký materiál. Dnes to řešíme používáním hliníku a strukturovaností karoserie, tedy použitím rozličných druhů ocelí.

Materiálem budoucnosti je ale pravděpodobně karbon. Již dnes ho hojně využívají tuneři, malosérioví producenti a občas už i ti větší jako BMW u některých modelů M a Nissan u svého nového GT-R. Do normálních aut se zatím nedostal. Důvod je jasný, takový materiál je nesmírně drahý a celé auto by sice odlehčil, zároveň i solidně prodražil.

Společnosti Toray Industries a Mitsubishi Rayon za vydatné podpory Nissanu, Hondy a japonské vlády začaly vyvíjet karbonová vlákna nové generace. Budou především výrobně levnější, což povede k jejich rozšíření na našich vozech. Dostaví se tak s nimi nižší hmotnost i spotřeba. A jakou bych viděl hlavní nevýhodu? Zapomeňte na vyklepávání plechů...

Vytisknout

Diskuze: Karbonová vlákna by se mohla vyrábět levněji

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

Passat CC

Abt Passat CC

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud