Myslíte si, že když Vás zastaví osoba v policejní uniformě, má na to vždy právo a může vám dokonce dát i pokutu? I kdybyste se přestupku skutečně dopustili, není tato osoba vždy oprávněna vás pokutovat. Stejně jako vás nemůže pokutovat náhodný chodec, tak vás nemůže pokutovat každý strážník.
Policejní uniforma neznamená vždy totéž. Pokud hovoříme o policistovi, pak máme na mysli příslušníka Policie ČR. Obecním policistům se říká strážníci. A v těchto funkcích je velký rozdíl a to především v oblasti jejich pravomocí.
Není policista jako policista Zatímco policista nás může ve voze kdykoliv zastavit kvůli tzv. namátkové kontrole, strážník má právo vůz zastavit pouze před přechodem pro chodce nebo v případě, že řidič je podezřelý ze spáchání dopravního přestupku. K zastavení vozidla však není oprávněný použít rozsvícený majáček STOP.
Rozdíl je také v tom, jaké po nás může strážník požadovat doklady. Má právo vidět řidičský průkaz, průkaz k ověření totožnosti a malý technický průkaz. Naopak veškeré další dokumenty už mu nemusíme vůbec předkládat. Nemá na to právo. To se týká uzavření povinného ručení, dokladu o zdravotní způsobilosti, osvědčení o profesní způsobilosti a dalších. Ironií je, že strážník má právo požadovat po řidiči doklad, že je oprávněn používat za předním sklem značku pro invalidy, což je ale současně v rozporu s výše uvedeným, že strážník nemá právo požadovat doklad o zdravotní způsobilosti.
Pokuta? Možná jindy Velice zajímavá je informace, že strážník nám sice může udělit pokutu, ale my ji nemusíme zaplatit. Pokud se jedná pouze o podezření z přestupku, a jiný důvod k našemu zastavení strážník nemůže mít, těžko se mu budou jeho slova prokazovat. Když s ním nebudeme souhlasit, nahlásí případ příslušnému úřadu obce s rozšířenou působností. Projednáváním tohoto přestupku se sice vystavujeme riziku vyšší pokuty, ale zase získáváme čas na promyšlení obhajoby, protože žaloba bude v tomto případě jen těžko prokazatelná.
Výjimka potvrzuje pravidlo Výjimky, kdy strážník může přestupky projednat v blokovém řízení, jsou: nedovolené zastavení a stání vjezdem do míst, kde je to zakázáno dopravní značkou nebo světelným signálem, jízda na červenou nebo překročení nejvyšší dovolené rychlosti.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.