Renault se rozhodl být ekologem již dříve, nyní to opět dokazuje na svém modelu Logan, který je u nás prodávan jako Dacia.
Dacia Logan eko2 je prvním ekologickým krokem Dacie, ale jeho stopy jsou samozřejmě u Renaultu, který svá kritéria eko2 vytvořil.
Vůz, který získá certifikát eko2 je vyroben v závodech, které dbají na ekologii, což zaručuje značka ISO 14001, musí mít emise pod 140g CO2/km a 95 hmotnostních % z něj musí být recyklovatelných.
Logan eko2 tato kritéria splňuje a překonává.
Automobilka zveřejnila takové malé schéma jak se ji to povedlo, podívejme se na něj. Renault se zaměřil na několik oblastí, pohonné ústrojí, aerodynamika, podvozek a spotřeba elektrické energie.
Základem byl Logan s emisemi CO2 120g/km, které produkuje motor 1,5 dCi s výkonem 85 koní. Motor nyní dokáže spalovat i směs B30, tedy 30% MEŘO (methylester řepkového oleje) a 70% standardního dieselu.
Na motoru se podařilo ušetřit sumárně 11 gramů emisí. Použitím méně viskózního oleje se dozáhlo snížení o 2 gramy, zvýšením stálého převodu o 8% se ušetřily 4 gramy, zde je však nutno přiznat, že se zhoršila i dynamika vozu, zatímco zlepšením vstřikovacího systému se ušetřilo hned 5 gramů.
Na aerodynamice se podařilo získat důležitých 5 gramů a to snížením turbulencí pod vozidlem a například menším odporem přívodu vzduchu k chladičům. Celkově se koeficient odporu vzduchu Cx snížil z 0,36 o 20% na 0,29.
3 gramy, to je zisk po optimalizaci podvozku. 2 gramy jsou z nízkoodporových pneumatik, které svým malým valivým odporem přispívají k hospodárnosti jízdy, jeden gram se ušetřil na menších ztrátách při vedení výkonu na kola a v ložiscích.
Poslední 4 gramy se ušetřily na elektrickém systému, především na akumulátoru, který se nabíjí až když jeho napětí klesne pod 12,8 voltu, zatímco běžná hodnota je 13,5 V.
Auto navíc řidiči poradí kdy vhodně řadit tak, aby motor běžel v režimu nejnižší možné spotřeby. Díky tomu je výsledné spotřeba na skvělé hodnotě 3,8 litru dieselu na 100 ujetých kilometrů, což představuje emise na hodnotě 97g/km.
Zakončím to tradičním povzdechem – proč tak jednoduché změny není možné udělat v sériovém modelu?
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?