Renault se rozhodl být ekologem již dříve, nyní to opět dokazuje na svém modelu Logan, který je u nás prodávan jako Dacia.
Dacia Logan eko2 je prvním ekologickým krokem Dacie, ale jeho stopy jsou samozřejmě u Renaultu, který svá kritéria eko2 vytvořil.
Vůz, který získá certifikát eko2 je vyroben v závodech, které dbají na ekologii, což zaručuje značka ISO 14001, musí mít emise pod 140g CO2/km a 95 hmotnostních % z něj musí být recyklovatelných.
Logan eko2 tato kritéria splňuje a překonává.
Automobilka zveřejnila takové malé schéma jak se ji to povedlo, podívejme se na něj. Renault se zaměřil na několik oblastí, pohonné ústrojí, aerodynamika, podvozek a spotřeba elektrické energie.
Základem byl Logan s emisemi CO2 120g/km, které produkuje motor 1,5 dCi s výkonem 85 koní. Motor nyní dokáže spalovat i směs B30, tedy 30% MEŘO (methylester řepkového oleje) a 70% standardního dieselu.
Na motoru se podařilo ušetřit sumárně 11 gramů emisí. Použitím méně viskózního oleje se dozáhlo snížení o 2 gramy, zvýšením stálého převodu o 8% se ušetřily 4 gramy, zde je však nutno přiznat, že se zhoršila i dynamika vozu, zatímco zlepšením vstřikovacího systému se ušetřilo hned 5 gramů.
Na aerodynamice se podařilo získat důležitých 5 gramů a to snížením turbulencí pod vozidlem a například menším odporem přívodu vzduchu k chladičům. Celkově se koeficient odporu vzduchu Cx snížil z 0,36 o 20% na 0,29.
3 gramy, to je zisk po optimalizaci podvozku. 2 gramy jsou z nízkoodporových pneumatik, které svým malým valivým odporem přispívají k hospodárnosti jízdy, jeden gram se ušetřil na menších ztrátách při vedení výkonu na kola a v ložiscích.
Poslední 4 gramy se ušetřily na elektrickém systému, především na akumulátoru, který se nabíjí až když jeho napětí klesne pod 12,8 voltu, zatímco běžná hodnota je 13,5 V.
Auto navíc řidiči poradí kdy vhodně řadit tak, aby motor běžel v režimu nejnižší možné spotřeby. Díky tomu je výsledné spotřeba na skvělé hodnotě 3,8 litru dieselu na 100 ujetých kilometrů, což představuje emise na hodnotě 97g/km.
Zakončím to tradičním povzdechem – proč tak jednoduché změny není možné udělat v sériovém modelu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).