Škoda slaví 100 let transformace na AS

Martin Hájek, 15. října 2007, 13:25 Google+

Celkem 12 500 akcií po dvou stech korunách za akcii tvořilo základní kapitál společnosti Laurin&Klement, předchůdce největšího českého výrobce automobilů společnosti Škoda Auto, v roce 1907, kdy byla mladoboleslavská automobilka ustavena akciovou společností.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Škoda

Škoda | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

Letos tak slaví stoleté výročí od zápisu u C.k. obchodního soudu v Praze dne 16.10.1907.

Na začátku května roku 1907 se sešla ustavující valná hromada. V polovině června padlo rozhodnutí o zápisu automobilky do obchodního rejstříku, a to pod názvem Laurin&Klement, akciová společnost, továrna automobilů v Mladé Boleslavi.

Členy správní rady tvořili významní šlechtici a podnikatelé Rakousko-Uherské monarchie. Presidentem společnosti se stal princ Erich z Thurnu a Taxisu, jeho náměstkem Jan hrabě Ceschi. Václav Klement se stal centrálním ředitelem, Václav Laurin ředitelem technickým. Hodnota 200 K za akcii byla nominální, kursovní hodnota akcie společnosti Laurin&Klement činila 225 korun.

Důvodem pro transformaci podniku byla potřeba kapitálu k rozšíření výroby. Po skončení 1. světové války hledají majitelé automobilky dalšího strategického partnera. Hospodářská krize počátku 20. let 20. století a velký požár roku 1924 vedly k fúzi s plzeňskou strojírnou Škoda.

Po znárodnění v roce 1945 nachází automobilka dalšího významného partnera – opět z důvodu potřeby kapitálu k rozšíření modernizaci výroby – v koncernu Volkswagen roku 1991.  V roce 2000 se VW Group stala 100% vlastníkem společnosti Škoda Auto.

Fakta:
• Základní jistina činila 2 500 000 K
• Akcie nebyly veřejně obchodovatelné
• Nominální hodnota stanovena na 200 K za akcii
• Správní radu tvořili Erich princ z Thurnu a Taxisu, Jan hrabě Ceschi, hrabě Filippo Consolati, hrabě Leopold Kolowrat, poslanec Jindřich Maštalka, advokát Emil Miřička, ředitel C.k. privilegované banky pro země rakouské v Praze (tzv. Länderbanka) Berthold Steiner a Václav Klement

Škoda Auto, a.s.

Vytisknout

Diskuze: Škoda slaví 100 let transformace na AS

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

3 MPS Extreme

Mazda 3 MPS Extreme - jdeme do limitů

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud