Tesla - roadster s elektrickým pohonem

Jan Fiala, 7. října 2007, 12:50 Google+

Většina elektromobilů je provozována takzvaně "pro přepravu z bodu A do bodu B", pokud se chce majitel chovat ekologicky a přitom nerad jezdí na kole nebo chodí pěšky. A proto i většina vyráběných elektromobilů nemá ambice nabídnout dynamické svezení a působivé jízdní výkony.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Roadster

Roadster | foto: Tesla Motors

Sdílejte článek

Společnost Tesla Motors se však rozhodla tato klišé porušit. na navrhnout elektromobil, jehož řízení si majitel skutečně užije.

Elektromobily jsou svým způsobem nezávislé. Nejen na zdrojích fosilních paliv, ale také na způsobu, jakým je vyráběna elektrická energie, která posléze slouží k pohonu vozu. Elektřinu lze vyrobit ze zemního plynu, uhlí, solární energie, větru, hydrogenerátorem, nebo třeba v jaderné elektrárně. Přitom nic z toho neovlivňuje design vozu. A podle předpokladů v budoucnu nahradí elektromobily dnešní vozy se spalovacím motorem.

Pokud jste dosud chtěli mít vůz s nízkou spotřebou, šlo obvykle o hybrid. Avšak takové vozy se jen málokdy mohly pochlubit hodnotou zrychlení z klidu na 100 km/h pod 10 sekund.
Na druhé straně, pokud jste chtěli mít auto se špičkovým zrychlením, jeho cena byla přes 5 milionů korun a spotřeba přitom dosahuje úrovně i 20 litrů na 100 kilometrů.

Spojením obou výše zmíněných požadavků je Tesla roadster, elektromobil se skvělými dynamickými parametry. Jako každý elektromobil má jednu zásadní výhodu - elektromopbily totiž nejsou tak mechanicky složité, jako klasické automobily se spalovacími motory. U těch je totiž kromě motoru nutno řešit i jeho chlazení, generování elektrické energie a další, přičemž zařízení, která se o to starají, zabírají místo a zvyšují hmotnost vozu.
Dalšími záležitostmi jsou pohyblivé části u vozidel se spalovacím motorem. U typického čtyřválcového motoru najdeme na sto pohyblivých součástek. V provnání s tím má motor elektromobilu Tesla Roadster jen jedinou pohyblivou součástku, kterou je rotor elektromotoru. Tím pádem je elektromobil lehčí a přitom je v něm méně součástek, které se časem opotřebují nebo se mohou pokazit.

Srovnání však nekončí jen u počtu pohyblivých součástek. Motor a převodovka automobilů se zážehovým motorem také vyžadují olej, chladivo, kabely, svíčky, lambda sondy, rozvodové řetězy nebo řemeny, chladič, ventilátor, vodní pumpu, katalyzátor - to vše jsou součástky, které vyžadují pravidelný servis a které u elektromotoru jednoduše nenajdete.

O pohon Tesla Roadster se starají jen čtyři základní systémy. Jde o systém uložení energie ESS, motor, převodovku a modul pro řízení distribuce energie.
Tesla Roadster disponuje pokročilým systémem baterií - jde o odlehčené, výkonné a recyklovatelné  baterie, které dodávají vozu dostatek energie pro zrychlení z klidu na 100 km/h za 4 sekundy a současně umožňují dojezd až 400 km na jedno nabití. Je těžké uvěřit, že vůz s akcelerací na úrovni Lamborgini má pod kapotou motor o objemu vodního melounu a hmotnosti 32 kilogramů.
Ale přesto je tomu tak - nejde totiž jen o velikost motoru, ale především o jeho účinnost, a tak hovoří jednoznačně ve prospěch elektromotorů. Spalovací motor většinu energie z paliva nevyužívá a ta se ztrácí v podobě odpadního tepla. U nejlepších spalovacích motorů je totiž účinnost kolem 35 procent, kdežto elektromotor u Tesly Roadster dosahuje účinnosti 85 až 95 percent.

Jednoduchá převodovka Tesly Roadster kombinuje úspornost manuálních převodovek s pohodlím a snadností používání automatických převodovek. Pro pohon vpřed jsou k dispozici dva převodové stupně, přičemž ve většině situací lze použít libovolný z nich. A samozřejmě, pokud zařadíte nesprávný stupeň, vůz na rozdíl od spalovacího motoru takzvaně "nechcípne". Ve voze také není žádná spojka, jednoduše zvolíte požadovaný stupeň a elektronický řídící modul zařídí přeřazení podobně, jako u automatické převodovky. Motor pod kapotou Tesla Roadster má výkon přes 200 kW a je řízen systémem distribuce energie, který nastavuje správné napětí, kontroluje teplotu, nebo ovlivňuje tok energie s ohledem na sešlápnutí plynového pedálu a stavu nabití baterií.

Zdroj: Tesla Motors

Vytisknout

Diskuze: Tesla - roadster s elektrickým pohonem

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Picanto

Zvěř versus řidiči

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud