Většina elektromobilů je provozována takzvaně "pro přepravu z bodu A do bodu B", pokud se chce majitel chovat ekologicky a přitom nerad jezdí na kole nebo chodí pěšky. A proto i většina vyráběných elektromobilů nemá ambice nabídnout dynamické svezení a působivé jízdní výkony.
Společnost Tesla Motors se však rozhodla tato klišé porušit. na navrhnout elektromobil, jehož řízení si majitel skutečně užije.
Elektromobily jsou svým způsobem nezávislé. Nejen na zdrojích fosilních paliv, ale také na způsobu, jakým je vyráběna elektrická energie, která posléze slouží k pohonu vozu. Elektřinu lze vyrobit ze zemního plynu, uhlí, solární energie, větru, hydrogenerátorem, nebo třeba v jaderné elektrárně. Přitom nic z toho neovlivňuje design vozu. A podle předpokladů v budoucnu nahradí elektromobily dnešní vozy se spalovacím motorem.
Pokud jste dosud chtěli mít vůz s nízkou spotřebou, šlo obvykle o hybrid. Avšak takové vozy se jen málokdy mohly pochlubit hodnotou zrychlení z klidu na 100 km/h pod 10 sekund. Na druhé straně, pokud jste chtěli mít auto se špičkovým zrychlením, jeho cena byla přes 5 milionů korun a spotřeba přitom dosahuje úrovně i 20 litrů na 100 kilometrů.
Spojením obou výše zmíněných požadavků je Tesla roadster, elektromobil se skvělými dynamickými parametry. Jako každý elektromobil má jednu zásadní výhodu - elektromopbily totiž nejsou tak mechanicky složité, jako klasické automobily se spalovacími motory. U těch je totiž kromě motoru nutno řešit i jeho chlazení, generování elektrické energie a další, přičemž zařízení, která se o to starají, zabírají místo a zvyšují hmotnost vozu. Dalšími záležitostmi jsou pohyblivé části u vozidel se spalovacím motorem. U typického čtyřválcového motoru najdeme na sto pohyblivých součástek. V provnání s tím má motor elektromobilu Tesla Roadster jen jedinou pohyblivou součástku, kterou je rotor elektromotoru. Tím pádem je elektromobil lehčí a přitom je v něm méně součástek, které se časem opotřebují nebo se mohou pokazit.
Srovnání však nekončí jen u počtu pohyblivých součástek. Motor a převodovka automobilů se zážehovým motorem také vyžadují olej, chladivo, kabely, svíčky, lambda sondy, rozvodové řetězy nebo řemeny, chladič, ventilátor, vodní pumpu, katalyzátor - to vše jsou součástky, které vyžadují pravidelný servis a které u elektromotoru jednoduše nenajdete.
O pohon Tesla Roadster se starají jen čtyři základní systémy. Jde o systém uložení energie ESS, motor, převodovku a modul pro řízení distribuce energie. Tesla Roadster disponuje pokročilým systémem baterií - jde o odlehčené, výkonné a recyklovatelné baterie, které dodávají vozu dostatek energie pro zrychlení z klidu na 100 km/h za 4 sekundy a současně umožňují dojezd až 400 km na jedno nabití. Je těžké uvěřit, že vůz s akcelerací na úrovni Lamborgini má pod kapotou motor o objemu vodního melounu a hmotnosti 32 kilogramů. Ale přesto je tomu tak - nejde totiž jen o velikost motoru, ale především o jeho účinnost, a tak hovoří jednoznačně ve prospěch elektromotorů. Spalovací motor většinu energie z paliva nevyužívá a ta se ztrácí v podobě odpadního tepla. U nejlepších spalovacích motorů je totiž účinnost kolem 35 procent, kdežto elektromotor u Tesly Roadster dosahuje účinnosti 85 až 95 percent.
Jednoduchá převodovka Tesly Roadster kombinuje úspornost manuálních převodovek s pohodlím a snadností používání automatických převodovek. Pro pohon vpřed jsou k dispozici dva převodové stupně, přičemž ve většině situací lze použít libovolný z nich. A samozřejmě, pokud zařadíte nesprávný stupeň, vůz na rozdíl od spalovacího motoru takzvaně "nechcípne". Ve voze také není žádná spojka, jednoduše zvolíte požadovaný stupeň a elektronický řídící modul zařídí přeřazení podobně, jako u automatické převodovky. Motor pod kapotou Tesla Roadster má výkon přes 200 kW a je řízen systémem distribuce energie, který nastavuje správné napětí, kontroluje teplotu, nebo ovlivňuje tok energie s ohledem na sešlápnutí plynového pedálu a stavu nabití baterií.
Zdroj: Tesla Motors
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?