Volvo Alkoguard-silnice bez alkoholu? Utopie

Volvo
Volvo, foto: Volvo
Marek Litzman 5. září 2007 09:35
Sdílej:

Volvo připravuje pro příští rok k uvedení novinku. Nazývá ji Alkoguard a nemá sloužit k ničemu jinému, než k potlačení počtu řidičů, kteří před jízdou pijí alkohol. Jak funguje a proč nebude fungovat? Přečtěte si v článku.

Alkohol je i na silnici právě takovým zabijákem, jakým jej nazval Zola ve svém slavném stejnojmenném románu. Ročně se nenulové hladině alkoholu v krvi stane mnoho nehod, které by se jinak, za střízliva, vůbec nemusely stát. Nemám rád fráze o tom, co by kdyby, ale alkohol zkrátka za volant nepatří. A automobilky jdou za cílem střízlivého řidiče s opravdovou vervou.

Volvo představilo po letech vývoje Alkoguard, malou krabičku, do které stačí fouknout a automobil hned ví, má-li řidič popito a pokud ano, odmítne nastartovat. Je to v podstatě nikterak složitý měřič alkoholu v krvi, podobný, jaký používají policisté. Jen je uzpůsoben pro použití ve voze a je propojen s jeho elektronikou.

Řidič si podle plánů Volva při každém usednutí do vozu „foukne“, pokud bude obsah alkoholu v krvi minimální, tedy do 0,1 promile, rozsvítí se zelená a řidič může bez problémů jet. Pohybuje-li se hladina mezi 0,1-0,2 promile, rozsvítí se žlutá, automobil nastartuje, zároveň ale doporučí chvíli počkat a dostřízlivět. Je-li alkoholu více, rozsvítí se červená a s jízdou je konec. Vše odpovídá normám ve Švédsku.

Naštěstí nebude nutné dýchat po každém „chcípnutí“ auta, 30 minut po zhasnutí motoru není třeba dýchat, až po překročení limitu bude třeba opět provést alkoholovou kontrolu.

Na druhou stranu, je-li třeba jet s vozem například nouzově (tak to zákon i dovoluje) či je Alkoguard jednotka ztracena, je možné celý systém obejít. Majitel si může nastavit, lze-li tohle provést jen jednou, tedy nouzově, či v neomezeném počtu případů. Tak či tak, informace o tomto obejití se vždy uloží do paměti vozu a manipulovat s nimi může jen servis.

A proč říkám, že jde o zbytečnou záležitost? Volvo nehodlá tento systém montovat sériově, stane se příplatkovou výbavou a ruku na srdce, kdo z nás si na sebe ušije takovýto bič? Každý rozumný řidič raději pořídí tester nezávislý na vozidle. Proto se očekává, že tento systém bude kupován do služebních vozů, těch ale v kategorii, do které se to bude nabízet (Volva S80, V70, XC70), příliš mnoho není. A když už, systém je sice chráněn proti tomu, aby do trubičky foukal třeba kompresor, ale proti fouknutí kolegy už nezmůže zhola nic...

Jsem pro bezpečnější silnice, tohle je dobrý pokus, ale mám obavu, že zatím značně nedokonalý.

Nakonec mi to trochu připomíná takovou anekdotu... Podle statistik je pouhých 5% nehod zaviněno opilými řidiči, vyžeňte ty střízlivé vrahy ze silnic!

zdroj: Volvo

Témata:
Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.