Volvo připravuje pro příští rok k uvedení novinku. Nazývá ji Alkoguard a nemá sloužit k ničemu jinému, než k potlačení počtu řidičů, kteří před jízdou pijí alkohol. Jak funguje a proč nebude fungovat? Přečtěte si v článku.
Alkohol je i na silnici právě takovým zabijákem, jakým jej nazval Zola ve svém slavném stejnojmenném románu. Ročně se nenulové hladině alkoholu v krvi stane mnoho nehod, které by se jinak, za střízliva, vůbec nemusely stát. Nemám rád fráze o tom, co by kdyby, ale alkohol zkrátka za volant nepatří. A automobilky jdou za cílem střízlivého řidiče s opravdovou vervou.
Volvo představilo po letech vývoje Alkoguard, malou krabičku, do které stačí fouknout a automobil hned ví, má-li řidič popito a pokud ano, odmítne nastartovat. Je to v podstatě nikterak složitý měřič alkoholu v krvi, podobný, jaký používají policisté. Jen je uzpůsoben pro použití ve voze a je propojen s jeho elektronikou.
Řidič si podle plánů Volva při každém usednutí do vozu „foukne“, pokud bude obsah alkoholu v krvi minimální, tedy do 0,1 promile, rozsvítí se zelená a řidič může bez problémů jet. Pohybuje-li se hladina mezi 0,1-0,2 promile, rozsvítí se žlutá, automobil nastartuje, zároveň ale doporučí chvíli počkat a dostřízlivět. Je-li alkoholu více, rozsvítí se červená a s jízdou je konec. Vše odpovídá normám ve Švédsku.
Naštěstí nebude nutné dýchat po každém „chcípnutí“ auta, 30 minut po zhasnutí motoru není třeba dýchat, až po překročení limitu bude třeba opět provést alkoholovou kontrolu.
Na druhou stranu, je-li třeba jet s vozem například nouzově (tak to zákon i dovoluje) či je Alkoguard jednotka ztracena, je možné celý systém obejít. Majitel si může nastavit, lze-li tohle provést jen jednou, tedy nouzově, či v neomezeném počtu případů. Tak či tak, informace o tomto obejití se vždy uloží do paměti vozu a manipulovat s nimi může jen servis.
A proč říkám, že jde o zbytečnou záležitost? Volvo nehodlá tento systém montovat sériově, stane se příplatkovou výbavou a ruku na srdce, kdo z nás si na sebe ušije takovýto bič? Každý rozumný řidič raději pořídí tester nezávislý na vozidle. Proto se očekává, že tento systém bude kupován do služebních vozů, těch ale v kategorii, do které se to bude nabízet (Volva S80, V70, XC70), příliš mnoho není. A když už, systém je sice chráněn proti tomu, aby do trubičky foukal třeba kompresor, ale proti fouknutí kolegy už nezmůže zhola nic...
Jsem pro bezpečnější silnice, tohle je dobrý pokus, ale mám obavu, že zatím značně nedokonalý.
Nakonec mi to trochu připomíná takovou anekdotu... Podle statistik je pouhých 5% nehod zaviněno opilými řidiči, vyžeňte ty střízlivé vrahy ze silnic!
zdroj: Volvo
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.