Volvo připravuje pro příští rok k uvedení novinku. Nazývá ji Alkoguard a nemá sloužit k ničemu jinému, než k potlačení počtu řidičů, kteří před jízdou pijí alkohol. Jak funguje a proč nebude fungovat? Přečtěte si v článku.
Alkohol je i na silnici právě takovým zabijákem, jakým jej nazval Zola ve svém slavném stejnojmenném románu. Ročně se nenulové hladině alkoholu v krvi stane mnoho nehod, které by se jinak, za střízliva, vůbec nemusely stát. Nemám rád fráze o tom, co by kdyby, ale alkohol zkrátka za volant nepatří. A automobilky jdou za cílem střízlivého řidiče s opravdovou vervou.
Volvo představilo po letech vývoje Alkoguard, malou krabičku, do které stačí fouknout a automobil hned ví, má-li řidič popito a pokud ano, odmítne nastartovat. Je to v podstatě nikterak složitý měřič alkoholu v krvi, podobný, jaký používají policisté. Jen je uzpůsoben pro použití ve voze a je propojen s jeho elektronikou.
Řidič si podle plánů Volva při každém usednutí do vozu „foukne“, pokud bude obsah alkoholu v krvi minimální, tedy do 0,1 promile, rozsvítí se zelená a řidič může bez problémů jet. Pohybuje-li se hladina mezi 0,1-0,2 promile, rozsvítí se žlutá, automobil nastartuje, zároveň ale doporučí chvíli počkat a dostřízlivět. Je-li alkoholu více, rozsvítí se červená a s jízdou je konec. Vše odpovídá normám ve Švédsku.
Naštěstí nebude nutné dýchat po každém „chcípnutí“ auta, 30 minut po zhasnutí motoru není třeba dýchat, až po překročení limitu bude třeba opět provést alkoholovou kontrolu.
Na druhou stranu, je-li třeba jet s vozem například nouzově (tak to zákon i dovoluje) či je Alkoguard jednotka ztracena, je možné celý systém obejít. Majitel si může nastavit, lze-li tohle provést jen jednou, tedy nouzově, či v neomezeném počtu případů. Tak či tak, informace o tomto obejití se vždy uloží do paměti vozu a manipulovat s nimi může jen servis.
A proč říkám, že jde o zbytečnou záležitost? Volvo nehodlá tento systém montovat sériově, stane se příplatkovou výbavou a ruku na srdce, kdo z nás si na sebe ušije takovýto bič? Každý rozumný řidič raději pořídí tester nezávislý na vozidle. Proto se očekává, že tento systém bude kupován do služebních vozů, těch ale v kategorii, do které se to bude nabízet (Volva S80, V70, XC70), příliš mnoho není. A když už, systém je sice chráněn proti tomu, aby do trubičky foukal třeba kompresor, ale proti fouknutí kolegy už nezmůže zhola nic...
Jsem pro bezpečnější silnice, tohle je dobrý pokus, ale mám obavu, že zatím značně nedokonalý.
Nakonec mi to trochu připomíná takovou anekdotu... Podle statistik je pouhých 5% nehod zaviněno opilými řidiči, vyžeňte ty střízlivé vrahy ze silnic!
zdroj: Volvo
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?