Volvo připravuje pro příští rok k uvedení novinku. Nazývá ji Alkoguard a nemá sloužit k ničemu jinému, než k potlačení počtu řidičů, kteří před jízdou pijí alkohol. Jak funguje a proč nebude fungovat? Přečtěte si v článku.
Alkohol je i na silnici právě takovým zabijákem, jakým jej nazval Zola ve svém slavném stejnojmenném románu. Ročně se nenulové hladině alkoholu v krvi stane mnoho nehod, které by se jinak, za střízliva, vůbec nemusely stát. Nemám rád fráze o tom, co by kdyby, ale alkohol zkrátka za volant nepatří. A automobilky jdou za cílem střízlivého řidiče s opravdovou vervou.
Volvo představilo po letech vývoje Alkoguard, malou krabičku, do které stačí fouknout a automobil hned ví, má-li řidič popito a pokud ano, odmítne nastartovat. Je to v podstatě nikterak složitý měřič alkoholu v krvi, podobný, jaký používají policisté. Jen je uzpůsoben pro použití ve voze a je propojen s jeho elektronikou.
Řidič si podle plánů Volva při každém usednutí do vozu „foukne“, pokud bude obsah alkoholu v krvi minimální, tedy do 0,1 promile, rozsvítí se zelená a řidič může bez problémů jet. Pohybuje-li se hladina mezi 0,1-0,2 promile, rozsvítí se žlutá, automobil nastartuje, zároveň ale doporučí chvíli počkat a dostřízlivět. Je-li alkoholu více, rozsvítí se červená a s jízdou je konec. Vše odpovídá normám ve Švédsku.
Naštěstí nebude nutné dýchat po každém „chcípnutí“ auta, 30 minut po zhasnutí motoru není třeba dýchat, až po překročení limitu bude třeba opět provést alkoholovou kontrolu.
Na druhou stranu, je-li třeba jet s vozem například nouzově (tak to zákon i dovoluje) či je Alkoguard jednotka ztracena, je možné celý systém obejít. Majitel si může nastavit, lze-li tohle provést jen jednou, tedy nouzově, či v neomezeném počtu případů. Tak či tak, informace o tomto obejití se vždy uloží do paměti vozu a manipulovat s nimi může jen servis.
A proč říkám, že jde o zbytečnou záležitost? Volvo nehodlá tento systém montovat sériově, stane se příplatkovou výbavou a ruku na srdce, kdo z nás si na sebe ušije takovýto bič? Každý rozumný řidič raději pořídí tester nezávislý na vozidle. Proto se očekává, že tento systém bude kupován do služebních vozů, těch ale v kategorii, do které se to bude nabízet (Volva S80, V70, XC70), příliš mnoho není. A když už, systém je sice chráněn proti tomu, aby do trubičky foukal třeba kompresor, ale proti fouknutí kolegy už nezmůže zhola nic...
Jsem pro bezpečnější silnice, tohle je dobrý pokus, ale mám obavu, že zatím značně nedokonalý.
Nakonec mi to trochu připomíná takovou anekdotu... Podle statistik je pouhých 5% nehod zaviněno opilými řidiči, vyžeňte ty střízlivé vrahy ze silnic!
zdroj: Volvo
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.