Více než 2 000 nárazových zkoušek...

Martin Hájek, 23. července 2007, 12:00 Google+

Bezpečnostní středisko Volvo Cars Safety Centre provedlo od svého uvedení do provozu v roce 2000 více než dva tisíce nárazových zkoušek

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Volvo

Volvo | foto: Volvo

Sdílejte článek

Intenzita jeho činnosti v průběhu let vzrůstala a dnes se v této laboratoři provádí deset nárazových zkoušek týdně. Volvo Cars Safety Centre představuje jedno z nejmodernějších zařízení svého druhu na světě.
 

Bezpečnostní středisko Volvo Cars Safety Centre má za úkol reprodukovat celou řadu různých druhů nehod. Nárazová laboratoř je vybavena dvěma drahami - jednou pohyblivou a druhou pevnou. Pohyblivá dráha může být natočena až o 90 stupňů a umožňuje tak všechny druhy testů od čelních až po boční nárazy, přičemž ke srážkám může docházet pod různými úhly a při různých rychlostech. Pevná dráha je dostatečně dlouhá, aby bylo možné vozidla zrychlit až na 120 km/h. Dále lze v tomto zařízení provádět celou řadu dalších testů, jako jsou například převrácení vozidla, či srážka se zvířetem nebo s jiným objektem.
 
Více než 100 nárazových zkoušek pro každý model
Požadavky definované různými úřady a orgány, jako jsou EuroNCAP nebo IIHS, představují pouze část náplně práce střediska; společnost Volvo Cars provádí dodatečné nárazové zkoušky, aby zajistila, že nárazová bezpečnost jejích vozidel bude na nejlepší možné úrovni. V průběhu vývoje každý nový model Volvo absolvuje nejméně 100 až 120 nárazových zkoušek.

"Abychom byli schopni nabídnout vozidla se špičkovou úrovní bezpečnosti, musíme ověřit, že naše systémy chrání cestující různých velikostí, při různých rychlostech a při celé řadě různých typů nehod. Je to právě schopnost napodobovat skutečné nehody, která dělá naše zařízení jedinečným," vysvětluje Magnus Krokström, vedoucí Volvo Cars Safety Centre.

Ročně je celkem provedeno přibližně 450 nárazových zkoušek. Vzhledem k tomu, že středisko Volvo Cars Safety Centre bylo jmenováno nejlepším bezpečnostním střediskem (Safety Centre of Excellence) v rámci Ford Motor Company, jsou zde testovány také ostatní značky vozidel vyráběných v rámci skupiny - včetně vozů Jaguar, Land Rover a Ford.
 
Reprodukce skutečných nehod
Vývoj a testy probíhající v laboratoři zahrnují rovněž rekonstrukci reálných nehod:

"Analýza skutečných nehod a následné testování nových bezpečnostních systémů v laboratořích nám umožňují zvyšovat bezpečnost našich vozidel tak, aby byla bezpečnější také v reálném provozu," říká Magnus.

Vzhledem k tomu, že nová legislativa, situace na trhu a bezpečnostní systémy před laboratoř neustále staví nové výzvy, je důležité udržovat úzký kontakt s výzkumnými pracovníky, aby byla zajištěna vhodná alokace zdrojů s ohledem na budoucí vývoj. Například, když byla v roce 1996 zahájena příprava výstavby bezpečnostního střediska, očekávalo se, že významnou oblastí pro budoucí výzkum bude problematika kompatibility při srážkách malých a velkých vozidel. To se také potvrdilo. V posledních letech nabývají na významu také další typy testů včetně nárazů zezadu, které jsou stále častější zejména v hustém městském provozu, či boční nárazy pod různými úhly, ke kterým dochází na křižovatkách.

"Přestože jsme od zahájení provozu museli učinit některé změny, dnes pro naši práci v této laboratoři neexistují prakticky žádná omezení," říká Magnus.
 
Plánování a následná analýza
Provedení jedné nárazové zkoušky trvá pět dnů. Tři dny jsou věnovány přípravě zkušebních vozidel, instalaci senzorů a nástřiku matné barvy (obvykle oranžové), která zabrání vzniku odrazů od automobilu při pořizování videozáznamu. V této době jsou rovněž připraveny zkušební figuríny. Konečná příprava včetně instalace přístrojů a kamer probíhá v den před provedením zkoušky. Denně jsou provedeny přibližně dvě nárazové zkoušky, čímž je zajištěna efektivita provozu tohoto zařízení.

"Ačkoliv zkušební data je možné načíst během hodiny, je rovněž zapotřebí manuální prohlídka vozidla i zkušebních figurín. Naši analytici jsou schopni vypracovat předběžnou zprávu pro projektový tým pracující na vývoji daného vozidla během 24 hodin. Poté následuje detailnější analýza, která může trvat až čtrnáct dnů," dodává Magnus.
 
Virtuální simulace
Počítačové nárazové simulace jsou prováděny za pomoci nejmodernějších počítačů již tři a půl roku před zahájením výroby nového modelu. Fyzické zkoušky začínají přibližně rok předtím, než je nový model uveden a trh. Mezi těmito testovacími vozidly jsou například zkušební vozy používané projektovým týmem pro jiné zkoušky. Automobily jsou podle potřeby upravovány tak, aby byly co nejvíce podobné konečné verzi. Žádné fyzické zkoušky však nejsou zahájeny do doby, než jsou bezpečnostní specialisté společnosti Volvo Cars  spokojeni s výsledky virtuálních testů.

V poslední době bylo zahájeno rovněž testování aktivních bezpečnostních systémů - tedy systémů, které pomáhají nehodám předcházet. Ty si žádají mnohem efektivnější zkušební metody, než jaká byla první nárazová zkouška provedená s vozem Volvo před 50 lety, kdy byl automobil spuštěn ze svahu proti betonové zdi. Dnešní vysoké nároky představují jednu z největších výzev, které před göteborgským střediskem Volvo Cars Safety Centre stojí.

Volvo

Vytisknout

Diskuze: Více než 2 000 nárazových zkoušek...

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

A3

Downsizing pokračuje, 1.4 TFSI v Audi A3

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud