C-Métisse: Koncept Citroënu v Paříži

C-MĂŠtisse
C-MĂŠtisse, foto: Citroën
Martin Hájek 6. září 2006 16:11
Sdílej:

Při příležitosti světového autosalonu Mondial v Paříži 2006 Citroën představuje koncept C-Métisse.

Automobilka zde představuje kupé s vysokou úrovní výbavy pro cestující a zároveň vůz výkonný i respektující potřeby životního prostředí.

Svými štíhlými proporcemi, ohnivě červenou karosérií, systémem otvírání dveří a všudypřítomným chromováním nechává toto ušlechtilé čtyřmístné čtyřdveřové kupé oživit automobilovou vášeň pro prestižní vozy vyšší třídy.

Dojmy, které C-Métisse budí hned na první pohled, jsou zdůrazněny skutečným požitkem z řízení, a to jak díky místu řidiče, vybavenému nejnovějšími technologickými vymoženostmi tak i díky výkonu hybridní dieselové trakce se svébytnou architekturou.

C-Métisse využívá stejné futuristické řešení jako demonstrační vůz C4 Hybride HDi, který Citroën představil počátkem tohoto roku, avšak liší se od něj umístěním elektromotorů do zadních kol.  Tato konfigurace je v souladu s výkonností vozu a optimalizuje jeho motorovou sílu. Vše skvěle ladí s charakterem C-Métisse a dokládá tak, jak dokonale Citroën zvládl různou hybridní architekturu a taktéž jeho snahu o snížení spotřeby a emisí CO2.

C-Métisse je vůz vyšší třídy, jež nabízí cestujícím příkladné pohodlí a umožňuje příjemné cestování ve velkorysém vnitřním prostoru čalouněném efektní bílou kůží.

S délkou (4,74 m), šířkou (2 m) a výškou (1,24 m) působí jako umělecké dílo zdatného sochaře a vzbuzuje téměř okamžitý respekt. C-Métisse překvapí použitými technickými řešeními, zejména pokud jde o systém otvírání dveří. Prvním překvapením je, že vůz, ač jinak dokonalý představitel typu kupé, má také zadní dveře. Druhé spočívá v opravdové pastvě pro oči při otevírání dveří, kdy cestující jsou vtaženi do děje velmi působivě : přední dveře se otvírají jako racčí křídla, zatímco zadní sledují spíše vrtulovitou dráhu. Kromě neobvyklého vizuálního zážitku toto řešení usnadňuje vstup na palubu a k efektnímu "představení" tak přidává i účelnost. Při otvírání se totiž částečně odsouvá také střecha, což je hlavní překážka vstupu do mimořádně nízkých vozidel, a slouží jako příklad zdařilého řešení přístupu u tohoto typu vozů. Celkový vzhled ještě vylepšuje kosodélníkové otvírání zavazadlového prostoru.

Řidič má k dispozici toto vybavení :

- volant s pevným středem a centrálními ovládacími prvky, kde veškeré hlavní funkce jsou pohodlně na dosah ruky, což ještě dále usnadňuje řízení (rádio, omezovač rychlosti, palubní počítač, osvětlení, blikače a stěrače). Toto uspořádání, stejně jako přítomnost řadicích pádel umožňujících měnit rychlost pod volantem, šetří řidiči veškeré zbytečné pohyby a zajišťuje mu tak výjimečné potěšení z řízení ;

- tlačítka ovladačů a startéru umístěná na střední konzole posilují dojem, že sedíte ve stíhačce ;

- poloha při řízení je volena s ohledem na optimální pozici řidičových očí, proto je jeho sedadlo vybaveno jedinečným seřizováním výšky, umožňujícím dosáhnout optimální bod, dále je zde odpružená opěrka hlavy opírající se o strop a elektrické ovládání seřízení koženého volantu a hliníkového pedálu. Toto inovativní řešení místa pro řidiče umožňuje optimální polohu při řízení při zachování prostoru pro cestující vzadu.

Prostor pro tři cestující, čalouněný bílou kůží, byl pojednán velice ušlechtile a vytváří působivě jasnou atmosféru. Design tří samostatných sedadel působí velice lehce. Tento pocit posilují letecké tvary a prostornost koženého interiéru s hliníkovými prvky, jenž potvrzuje sounáležitost  C-Métisse se světem výjimečných vozidel.

C-Métisse je inteligentní vozidlo kombinující : - hybridní dieselovou trakci, - optimální aerodynamiku,

- omezenou hmotnost. Toto spojení mu umožňuje dosáhnout pozoruhodných výkonů, snižovat spotřebu a plně respektovat životní prostředí.

C-Métisse má hybridní dieselovou trakci, která spojuje :

- tepelný dieselový motor: V6 HDi FAP, spojený s automatickou šestistupňovou převodovkou, jež pohání přední kola a má výkon 150 kW (208 k),

- dva elektrické motory integrované do zadních kol a dosahující jednotlivě točivého momentu 400 Nm a jednotlivého výkonu 15 kW (20 k).

Dieselová hybridizace umožňuje C-Métisse respektovat životní prostředí. To platí zejména při použití k jízdám ve městě s režimem   ZEV (Zero Emission Vehicle), jenž umožňuje jet plně v elektrickém režimu, a to velice tiše (v rozmezí 3 km až 30 km/h); hodí se také na silnice vyžadující střídání zrychlení a zpomalení, kde hybridizace umožňuje omezit spotřebu tak, že harmonizuje využití obou druhů energie. Na dálnicích podává tepelný dieselový motor V6 HDi s FAP (filtr pevných částic) díky  svým vlastnostem vynikající výkon. Díky kontrole spotřeby a tedy i emisí dosahuje C?Métisse úroveň spotřeby ve smíšeném cyklu 6,5 l/ 100 km a emisí CO2  174 g/km.

Pohodlí při řízení, jež zůstává středem zájmu automobilistů, nedoznalo žádné újmy. Při významném sešlápnutí plynového pedálu a okamžité potřebě momentu spojuje funkce  " boost " točivý moment tepelného motoru s momenty elektrických motorů a umožňuje C-Métisse dosáhnout výkonů hodných sportovního vozu, aniž to vede ke zvýšení spotřeby. Zrychlení z 0 na 100 km/h je dosaženo za 6,2 s, při rozjetí z 0 je vzdálenost 1 000 m dosažena za 25,4 sekundy. Spíše než hledání maximální rychlosti, která se za normálních podmínek provozu stejně nedá využít, dávali tvůrci přednost potěšení z řízení s hladkou a rychlou akcelerací. Například zrychlení z 80 na 120 km/h je dosaženo za 4,2 sekundy. Během režimu " boost" jede navíc vůz na pohon všech 4 kol, protože elektrické motory pohánějí zadní kola a tepelný motor kola přední: mobilita je tak perfektně zajištěna.

C-Métisse může rovněž zapnout elektrické motory a přejít k pohonu na čtyři kola v případě, že čidla ESP signalizují problémy s adhezí k vozovce. Jejich spuštění tak umožňuje řidiči využívat zvýšené mobility a za všech podmínek bezpečně využívat potenciálu C-Métisse.

Kromě motorů je trakce tvořena sadou baterií s vysokým napětím, jež slouží k napájení elektrických motorů. Sada baterií je umístěna ve střední části vozu a je dobíjena elektrickými motory v decelerační fázi, kdy mění kinetickou energii vozidla na elektrickou. Systém kontroly trakce a brzdění, skutečné "nervové centrum" systému, řídí automaticky energetickou konfiguraci: přechod ze 2 na 4 poháněná kola, rekuperaci energie a dobíjení baterie.

TECHNICKÁ CHARAKTERISTIKA

· Rozměry  Délka : 4 740 mm Šířka : 2 000 mm Výška : 1 240 mm

Rozvor : 3000 mm   Celková hmotnost s nákladem : 1 400 kg (i s bateriemi)

· Výkon a spotřeba 0 až 400 m : 14,2 sekundy 0 až 1000 m : 25,4 sekundy 0 až 100 km/h : 6,2 sekundy

30 až 60 km/h : 1,9 sekundy 80 až 120 km/h : 4,2 sekundy Maximální rychlost : 250 km/h Smíšená spotřeba : 6,5 l/100 km
Emise CO2: 174 g/km

· Hybridní dieselová trakce Dieselový motor V6 HDi 150 kW (208 k) s FAP a 6-ti stupňovou převodovkou V zadních kolech dva elektrické motory : - jednotlivý točivý moment 400 Nm - jednotlivý výkon 15 kW (20 k)

Režim ZEV (od 3 km do 30 km/h)

· Aerodynamické vybavení Plochý základ Aerodynamické lopatky vpředu

Dvě zatažitelná křidélka vzadu Zadní usměrňovač vzduchu  na pevném křídle

Cx : 0,30 SCx : 0,6 m2 Cz : - 0,1

· Adheze k vozovce

Hydraulické odpružení Nápravy dvojité trojúhelníkovité na čtyři kola Pneumatiky Michelin speciální 255/40/R20

· Hlavní vybavení

Volant s pevným středem a centrálními ovládacími prvky 6-ti stupňová manuální převodovka, s ovládáním pádly pod volantem a možností volby automatického režimu  s ovládáním řadící pákou na středním sloupku řízení Samonatáčecí světlomety Volant a pedálové ústrojí s elektrickým ovládáním Hliníková kola s centrální maticí
CITROËN

Témata:
Stalo se
Novinky
BMW M3 CS Touring (2025)

BMW M3 CS Touring: Bestie na okruh, král rodinných cest

BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.

Novinky ze světa EV
Komentář
Jan Staněk alias Electro Dad

Jan Staněk alias Electro Dad: Život s elektromobilem v zimě

V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.

Český trh
Objevte spolehlivého partnera do terénu s Dajbych4x4

Objevte spolehlivého partnera do terénu s Dajbych4x4

Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.

Novinky ze světa EV
Nová Tesla model Y Juniper (2025)

Nová Tesla model Y Juniper zná české ceny

Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.