C-Métisse: Koncept Citroënu v Paříži

Martin Hájek, 6. září 2006, 16:11 Google+

Při příležitosti světového autosalonu Mondial v Paříži 2006 Citroën představuje koncept C-Métisse.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
C-MĂŠtisse

C-MĂŠtisse | foto: Citroën

Sdílejte článek

Automobilka zde představuje kupé s vysokou úrovní výbavy pro cestující a zároveň vůz výkonný i respektující potřeby životního prostředí.

Svými štíhlými proporcemi, ohnivě červenou karosérií, systémem otvírání dveří a všudypřítomným chromováním nechává toto ušlechtilé čtyřmístné čtyřdveřové kupé oživit automobilovou vášeň pro prestižní vozy vyšší třídy.

Dojmy, které C-Métisse budí hned na první pohled, jsou zdůrazněny skutečným požitkem z řízení, a to jak díky místu řidiče, vybavenému nejnovějšími technologickými vymoženostmi tak i díky výkonu hybridní dieselové trakce se svébytnou architekturou.

C-Métisse využívá stejné futuristické řešení jako demonstrační vůz C4 Hybride HDi, který Citroën představil počátkem tohoto roku, avšak liší se od něj umístěním elektromotorů do zadních kol.  Tato konfigurace je v souladu s výkonností vozu a optimalizuje jeho motorovou sílu. Vše skvěle ladí s charakterem C-Métisse a dokládá tak, jak dokonale Citroën zvládl různou hybridní architekturu a taktéž jeho snahu o snížení spotřeby a emisí CO2.

C-Métisse je vůz vyšší třídy, jež nabízí cestujícím příkladné pohodlí a umožňuje příjemné cestování ve velkorysém vnitřním prostoru čalouněném efektní bílou kůží.

S délkou (4,74 m), šířkou (2 m) a výškou (1,24 m) působí jako umělecké dílo zdatného sochaře a vzbuzuje téměř okamžitý respekt. C-Métisse překvapí použitými technickými řešeními, zejména pokud jde o systém otvírání dveří. Prvním překvapením je, že vůz, ač jinak dokonalý představitel typu kupé, má také zadní dveře. Druhé spočívá v opravdové pastvě pro oči při otevírání dveří, kdy cestující jsou vtaženi do děje velmi působivě : přední dveře se otvírají jako racčí křídla, zatímco zadní sledují spíše vrtulovitou dráhu. Kromě neobvyklého vizuálního zážitku toto řešení usnadňuje vstup na palubu a k efektnímu "představení" tak přidává i účelnost. Při otvírání se totiž částečně odsouvá také střecha, což je hlavní překážka vstupu do mimořádně nízkých vozidel, a slouží jako příklad zdařilého řešení přístupu u tohoto typu vozů. Celkový vzhled ještě vylepšuje kosodélníkové otvírání zavazadlového prostoru.

Řidič má k dispozici toto vybavení :

- volant s pevným středem a centrálními ovládacími prvky, kde veškeré hlavní funkce jsou pohodlně na dosah ruky, což ještě dále usnadňuje řízení (rádio, omezovač rychlosti, palubní počítač, osvětlení, blikače a stěrače). Toto uspořádání, stejně jako přítomnost řadicích pádel umožňujících měnit rychlost pod volantem, šetří řidiči veškeré zbytečné pohyby a zajišťuje mu tak výjimečné potěšení z řízení ;

- tlačítka ovladačů a startéru umístěná na střední konzole posilují dojem, že sedíte ve stíhačce ;

- poloha při řízení je volena s ohledem na optimální pozici řidičových očí, proto je jeho sedadlo vybaveno jedinečným seřizováním výšky, umožňujícím dosáhnout optimální bod, dále je zde odpružená opěrka hlavy opírající se o strop a elektrické ovládání seřízení koženého volantu a hliníkového pedálu. Toto inovativní řešení místa pro řidiče umožňuje optimální polohu při řízení při zachování prostoru pro cestující vzadu.

Prostor pro tři cestující, čalouněný bílou kůží, byl pojednán velice ušlechtile a vytváří působivě jasnou atmosféru. Design tří samostatných sedadel působí velice lehce. Tento pocit posilují letecké tvary a prostornost koženého interiéru s hliníkovými prvky, jenž potvrzuje sounáležitost  C-Métisse se světem výjimečných vozidel.

C-Métisse je inteligentní vozidlo kombinující :
- hybridní dieselovou trakci,
- optimální aerodynamiku,
- omezenou hmotnost.
Toto spojení mu umožňuje dosáhnout pozoruhodných výkonů, snižovat spotřebu a plně respektovat životní prostředí.

C-Métisse má hybridní dieselovou trakci, která spojuje :

- tepelný dieselový motor: V6 HDi FAP, spojený s automatickou šestistupňovou převodovkou, jež pohání přední kola a má výkon 150 kW (208 k),

- dva elektrické motory integrované do zadních kol a dosahující jednotlivě točivého momentu 400 Nm a jednotlivého výkonu 15 kW (20 k).

Dieselová hybridizace umožňuje C-Métisse respektovat životní prostředí. To platí zejména při použití k jízdám ve městě s režimem   ZEV (Zero Emission Vehicle), jenž umožňuje jet plně v elektrickém režimu, a to velice tiše (v rozmezí 3 km až 30 km/h); hodí se také na silnice vyžadující střídání zrychlení a zpomalení, kde hybridizace umožňuje omezit spotřebu tak, že harmonizuje využití obou druhů energie. Na dálnicích podává tepelný dieselový motor V6 HDi s FAP (filtr pevných částic) díky  svým vlastnostem vynikající výkon. Díky kontrole spotřeby a tedy i emisí dosahuje C?Métisse úroveň spotřeby ve smíšeném cyklu 6,5 l/ 100 km a emisí CO2  174 g/km.

Pohodlí při řízení, jež zůstává středem zájmu automobilistů, nedoznalo žádné újmy. Při významném sešlápnutí plynového pedálu a okamžité potřebě momentu spojuje funkce  " boost " točivý moment tepelného motoru s momenty elektrických motorů a umožňuje C-Métisse dosáhnout výkonů hodných sportovního vozu, aniž to vede ke zvýšení spotřeby. Zrychlení z 0 na 100 km/h je dosaženo za 6,2 s, při rozjetí z 0 je vzdálenost 1 000 m dosažena za 25,4 sekundy. Spíše než hledání maximální rychlosti, která se za normálních podmínek provozu stejně nedá využít, dávali tvůrci přednost potěšení z řízení s hladkou a rychlou akcelerací. Například zrychlení z 80 na 120 km/h je dosaženo za 4,2 sekundy. Během režimu " boost" jede navíc vůz na pohon všech 4 kol, protože elektrické motory pohánějí zadní kola a tepelný motor kola přední: mobilita je tak perfektně zajištěna.

C-Métisse může rovněž zapnout elektrické motory a přejít k pohonu na čtyři kola v případě, že čidla ESP signalizují problémy s adhezí k vozovce. Jejich spuštění tak umožňuje řidiči využívat zvýšené mobility a za všech podmínek bezpečně využívat potenciálu C-Métisse.

Kromě motorů je trakce tvořena sadou baterií s vysokým napětím, jež slouží k napájení elektrických motorů. Sada baterií je umístěna ve střední části vozu a je dobíjena elektrickými motory v decelerační fázi, kdy mění kinetickou energii vozidla na elektrickou. Systém kontroly trakce a brzdění, skutečné "nervové centrum" systému, řídí automaticky energetickou konfiguraci: přechod ze 2 na 4 poháněná kola, rekuperaci energie a dobíjení baterie.

TECHNICKÁ CHARAKTERISTIKA

· Rozměry 
Délka : 4 740 mm
Šířka : 2 000 mm
Výška : 1 240 mm
Rozvor : 3000 mm 
 Celková hmotnost s nákladem : 1 400 kg (i s bateriemi)

· Výkon a spotřeba
0 až 400 m : 14,2 sekundy
0 až 1000 m : 25,4 sekundy
0 až 100 km/h : 6,2 sekundy
30 až 60 km/h : 1,9 sekundy
80 až 120 km/h : 4,2 sekundy
Maximální rychlost : 250 km/h
Smíšená spotřeba : 6,5 l/100 km
Emise CO2: 174 g/km

· Hybridní dieselová trakce
Dieselový motor V6 HDi 150 kW (208 k) s FAP a 6-ti stupňovou převodovkou
V zadních kolech dva elektrické motory :
- jednotlivý točivý moment 400 Nm
- jednotlivý výkon 15 kW (20 k)
Režim ZEV (od 3 km do 30 km/h)

· Aerodynamické vybavení
Plochý základ
Aerodynamické lopatky vpředu
Dvě zatažitelná křidélka vzadu
Zadní usměrňovač vzduchu  na pevném křídle

Cx : 0,30
SCx : 0,6 m2
Cz : - 0,1

· Adheze k vozovce
Hydraulické odpružení
Nápravy dvojité trojúhelníkovité na čtyři kola
Pneumatiky Michelin speciální 255/40/R20

· Hlavní vybavení
Volant s pevným středem a centrálními ovládacími prvky
6-ti stupňová manuální převodovka, s ovládáním pádly pod volantem a možností volby automatického režimu  s ovládáním řadící pákou na středním sloupku řízení
Samonatáčecí světlomety
Volant a pedálové ústrojí s elektrickým ovládáním
Hliníková kola s centrální maticí

CITROËN

Vytisknout

Diskuze: C-Métisse: Koncept Citroënu v Paříži

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

S - Max

Ford už neřídí Ford

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud