C-Métisse: Koncept Citroënu v Paříži

Martin Hájek, 6. září 2006, 16:11 Google+

Při příležitosti světového autosalonu Mondial v Paříži 2006 Citroën představuje koncept C-Métisse.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
C-MĂŠtisse

C-MĂŠtisse | foto: Citroën

Sdílejte článek

Automobilka zde představuje kupé s vysokou úrovní výbavy pro cestující a zároveň vůz výkonný i respektující potřeby životního prostředí.

Svými štíhlými proporcemi, ohnivě červenou karosérií, systémem otvírání dveří a všudypřítomným chromováním nechává toto ušlechtilé čtyřmístné čtyřdveřové kupé oživit automobilovou vášeň pro prestižní vozy vyšší třídy.

Dojmy, které C-Métisse budí hned na první pohled, jsou zdůrazněny skutečným požitkem z řízení, a to jak díky místu řidiče, vybavenému nejnovějšími technologickými vymoženostmi tak i díky výkonu hybridní dieselové trakce se svébytnou architekturou.

C-Métisse využívá stejné futuristické řešení jako demonstrační vůz C4 Hybride HDi, který Citroën představil počátkem tohoto roku, avšak liší se od něj umístěním elektromotorů do zadních kol.  Tato konfigurace je v souladu s výkonností vozu a optimalizuje jeho motorovou sílu. Vše skvěle ladí s charakterem C-Métisse a dokládá tak, jak dokonale Citroën zvládl různou hybridní architekturu a taktéž jeho snahu o snížení spotřeby a emisí CO2.

C-Métisse je vůz vyšší třídy, jež nabízí cestujícím příkladné pohodlí a umožňuje příjemné cestování ve velkorysém vnitřním prostoru čalouněném efektní bílou kůží.

S délkou (4,74 m), šířkou (2 m) a výškou (1,24 m) působí jako umělecké dílo zdatného sochaře a vzbuzuje téměř okamžitý respekt. C-Métisse překvapí použitými technickými řešeními, zejména pokud jde o systém otvírání dveří. Prvním překvapením je, že vůz, ač jinak dokonalý představitel typu kupé, má také zadní dveře. Druhé spočívá v opravdové pastvě pro oči při otevírání dveří, kdy cestující jsou vtaženi do děje velmi působivě : přední dveře se otvírají jako racčí křídla, zatímco zadní sledují spíše vrtulovitou dráhu. Kromě neobvyklého vizuálního zážitku toto řešení usnadňuje vstup na palubu a k efektnímu "představení" tak přidává i účelnost. Při otvírání se totiž částečně odsouvá také střecha, což je hlavní překážka vstupu do mimořádně nízkých vozidel, a slouží jako příklad zdařilého řešení přístupu u tohoto typu vozů. Celkový vzhled ještě vylepšuje kosodélníkové otvírání zavazadlového prostoru.

Řidič má k dispozici toto vybavení :

- volant s pevným středem a centrálními ovládacími prvky, kde veškeré hlavní funkce jsou pohodlně na dosah ruky, což ještě dále usnadňuje řízení (rádio, omezovač rychlosti, palubní počítač, osvětlení, blikače a stěrače). Toto uspořádání, stejně jako přítomnost řadicích pádel umožňujících měnit rychlost pod volantem, šetří řidiči veškeré zbytečné pohyby a zajišťuje mu tak výjimečné potěšení z řízení ;

- tlačítka ovladačů a startéru umístěná na střední konzole posilují dojem, že sedíte ve stíhačce ;

- poloha při řízení je volena s ohledem na optimální pozici řidičových očí, proto je jeho sedadlo vybaveno jedinečným seřizováním výšky, umožňujícím dosáhnout optimální bod, dále je zde odpružená opěrka hlavy opírající se o strop a elektrické ovládání seřízení koženého volantu a hliníkového pedálu. Toto inovativní řešení místa pro řidiče umožňuje optimální polohu při řízení při zachování prostoru pro cestující vzadu.

Prostor pro tři cestující, čalouněný bílou kůží, byl pojednán velice ušlechtile a vytváří působivě jasnou atmosféru. Design tří samostatných sedadel působí velice lehce. Tento pocit posilují letecké tvary a prostornost koženého interiéru s hliníkovými prvky, jenž potvrzuje sounáležitost  C-Métisse se světem výjimečných vozidel.

C-Métisse je inteligentní vozidlo kombinující :
- hybridní dieselovou trakci,
- optimální aerodynamiku,
- omezenou hmotnost.
Toto spojení mu umožňuje dosáhnout pozoruhodných výkonů, snižovat spotřebu a plně respektovat životní prostředí.

C-Métisse má hybridní dieselovou trakci, která spojuje :

- tepelný dieselový motor: V6 HDi FAP, spojený s automatickou šestistupňovou převodovkou, jež pohání přední kola a má výkon 150 kW (208 k),

- dva elektrické motory integrované do zadních kol a dosahující jednotlivě točivého momentu 400 Nm a jednotlivého výkonu 15 kW (20 k).

Dieselová hybridizace umožňuje C-Métisse respektovat životní prostředí. To platí zejména při použití k jízdám ve městě s režimem   ZEV (Zero Emission Vehicle), jenž umožňuje jet plně v elektrickém režimu, a to velice tiše (v rozmezí 3 km až 30 km/h); hodí se také na silnice vyžadující střídání zrychlení a zpomalení, kde hybridizace umožňuje omezit spotřebu tak, že harmonizuje využití obou druhů energie. Na dálnicích podává tepelný dieselový motor V6 HDi s FAP (filtr pevných částic) díky  svým vlastnostem vynikající výkon. Díky kontrole spotřeby a tedy i emisí dosahuje C?Métisse úroveň spotřeby ve smíšeném cyklu 6,5 l/ 100 km a emisí CO2  174 g/km.

Pohodlí při řízení, jež zůstává středem zájmu automobilistů, nedoznalo žádné újmy. Při významném sešlápnutí plynového pedálu a okamžité potřebě momentu spojuje funkce  " boost " točivý moment tepelného motoru s momenty elektrických motorů a umožňuje C-Métisse dosáhnout výkonů hodných sportovního vozu, aniž to vede ke zvýšení spotřeby. Zrychlení z 0 na 100 km/h je dosaženo za 6,2 s, při rozjetí z 0 je vzdálenost 1 000 m dosažena za 25,4 sekundy. Spíše než hledání maximální rychlosti, která se za normálních podmínek provozu stejně nedá využít, dávali tvůrci přednost potěšení z řízení s hladkou a rychlou akcelerací. Například zrychlení z 80 na 120 km/h je dosaženo za 4,2 sekundy. Během režimu " boost" jede navíc vůz na pohon všech 4 kol, protože elektrické motory pohánějí zadní kola a tepelný motor kola přední: mobilita je tak perfektně zajištěna.

C-Métisse může rovněž zapnout elektrické motory a přejít k pohonu na čtyři kola v případě, že čidla ESP signalizují problémy s adhezí k vozovce. Jejich spuštění tak umožňuje řidiči využívat zvýšené mobility a za všech podmínek bezpečně využívat potenciálu C-Métisse.

Kromě motorů je trakce tvořena sadou baterií s vysokým napětím, jež slouží k napájení elektrických motorů. Sada baterií je umístěna ve střední části vozu a je dobíjena elektrickými motory v decelerační fázi, kdy mění kinetickou energii vozidla na elektrickou. Systém kontroly trakce a brzdění, skutečné "nervové centrum" systému, řídí automaticky energetickou konfiguraci: přechod ze 2 na 4 poháněná kola, rekuperaci energie a dobíjení baterie.

TECHNICKÁ CHARAKTERISTIKA

· Rozměry 
Délka : 4 740 mm
Šířka : 2 000 mm
Výška : 1 240 mm
Rozvor : 3000 mm 
 Celková hmotnost s nákladem : 1 400 kg (i s bateriemi)

· Výkon a spotřeba
0 až 400 m : 14,2 sekundy
0 až 1000 m : 25,4 sekundy
0 až 100 km/h : 6,2 sekundy
30 až 60 km/h : 1,9 sekundy
80 až 120 km/h : 4,2 sekundy
Maximální rychlost : 250 km/h
Smíšená spotřeba : 6,5 l/100 km
Emise CO2: 174 g/km

· Hybridní dieselová trakce
Dieselový motor V6 HDi 150 kW (208 k) s FAP a 6-ti stupňovou převodovkou
V zadních kolech dva elektrické motory :
- jednotlivý točivý moment 400 Nm
- jednotlivý výkon 15 kW (20 k)
Režim ZEV (od 3 km do 30 km/h)

· Aerodynamické vybavení
Plochý základ
Aerodynamické lopatky vpředu
Dvě zatažitelná křidélka vzadu
Zadní usměrňovač vzduchu  na pevném křídle

Cx : 0,30
SCx : 0,6 m2
Cz : - 0,1

· Adheze k vozovce
Hydraulické odpružení
Nápravy dvojité trojúhelníkovité na čtyři kola
Pneumatiky Michelin speciální 255/40/R20

· Hlavní vybavení
Volant s pevným středem a centrálními ovládacími prvky
6-ti stupňová manuální převodovka, s ovládáním pádly pod volantem a možností volby automatického režimu  s ovládáním řadící pákou na středním sloupku řízení
Samonatáčecí světlomety
Volant a pedálové ústrojí s elektrickým ovládáním
Hliníková kola s centrální maticí

CITROËN

Vytisknout

Diskuze: C-Métisse: Koncept Citroënu v Paříži

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

S - Max

Ford už neřídí Ford

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud