Technika: 4 Motion

Volkswagen
Volkswagen, foto: Volkswagen
Martin Kovalčík 27. února 2006 22:31
Sdílej:

Při hledání inteligentního pohonu všech kol, který by bylo možné regulovat, narazili technici společnosti Volkswagen v roce 1995 na nový druh spojky. Jedná se o koncepci pohonu švédské firmy Haldex.

Pro její fungování vyvinuli software specialisté na pohon všech kol firma Steyer-Daimler-Puch v Rakousku. Podstata spočívá v lamelové spojce, pohybující se v olejové lázni, která je axiálně stlačována. V závislosti na hodnotě tlaku, který je vyvinut, lze měnit přenášený točivý moment a tím regulovat přenos síly na zadní kola. Tlak je podle všech pravidel patřících k umění dobrého programování regulován tak, že nový špičkový systém techniky pohonu všech kol, který byl pokřtěn jako "4MOTION", dokáže všechno, co doposud chybělo pohonu syncro.

Nová spojka představuje kompaktní konstrukční skupinu, která je uložena na stejném místě jako viskózní spojka původního pohonu syncro: je umístěna na diferenciálu zadní nápravy a je poháněna kardanovým hřídelem. Její elektronická řídicí jednotka získává informace prostřednictvím hlavní cesty, kterou proudí všechny elektronické informace a tou je datová sběrnice, tzv. Can-Bus. Ta přenáší údaje z ABS a řídicí jednotky motoru: signály ze senzorů kol, ze systému pro regulaci prokluzu a z brzd, signály z motoru (např. o poloze pedálu plynu, otáčkách motoru) aj. V závislosti na tom reguluje výši a průběh hydraulického tlaku, který je vyvíjen na lamely spojky. Tlak oleje uvnitř spojky vytvářejí dva prstencové čerpací písty. Ty jsou v činnosti jen tehdy, když vstupní a výstupní hřídel nedosahují stejného počtu otáček, neboť jen tehdy je potřeba rozdělovat točivý moment.

Podstatnou předností spojky Haldex je její výjimečně krátká reakční doba: již při dosažení úhlu 45 stupňů – tedy na počátku první otáčky po "přijetí povelu" prostřednictvím elektronického signálu – je k dispozici potřebný tlak a je dosahováno odpovídajícího točivého momentu na zadní nápravě. Spojka reguluje moment plynule od nuly až po plný přenos, což odpovídá rozdělení pohonu mezi přední a zadní nápravu v poměru 50:50; v závislosti na poměru hodnot tření je možné, aby na zadní nápravě bylo až 100 procent hnacího momentu. Spojka je velmi robustní a může na zadní nápravu přenášet momenty až do výše 3200 Nm. To je více než dvojnásobek v porovnání s dosavadní viskózní spojkou.

Spojka Haldex splňuje beze zbytku všechna přání, která na ni kladou experti na pohon:

 - Pomocí ní je od chvíle, kdy je nastartován motor, realizován permanentní pohon všech kol; je možná regulace. 

- Je zárukou zrychlení, při kterém je udržována stabilní stopa, a také neutrálních až lehce nedotáčivých jízdních vlastností při normálním provozu a dokonce přetáčivých jízdních vlastnosti při nadbytku výkonu.

- Zajišťuje dobré jízdní vlastnosti při zpomalování, poradí si při popojíždění, nevadí jí různé průměry pneumatik (kolo pro nouzový provoz) a umožňuje, aby bylo vozidlo odtaženo s nadzdviženou nápravou.

- Především ale bylo dosaženo harmonické součinnosti se všemi systémy sloužícími k regulaci prokluzu počínaje protiblokovacím systémem (ABS) přes regulaci prokluzu (ASR) a elektronickou uzávěrku diferenciálu (EDS) až po program jízdní stability (ESP).

zdroj: Volkswagen čr

Témata:
Stalo se
Novinky
BMW M3 CS Touring (2025)

BMW M3 CS Touring: Bestie na okruh, král rodinných cest

BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.

Novinky ze světa EV
Komentář
Jan Staněk alias Electro Dad

Jan Staněk alias Electro Dad: Život s elektromobilem v zimě

V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.

Český trh
Objevte spolehlivého partnera do terénu s Dajbych4x4

Objevte spolehlivého partnera do terénu s Dajbych4x4

Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.

Novinky ze světa EV
Nová Tesla model Y Juniper (2025)

Nová Tesla model Y Juniper zná české ceny

Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.