Technika: 4 Motion

Martin Kovalčík, 27. února 2006, 22:31 Google+

Při hledání inteligentního pohonu všech kol, který by bylo možné regulovat, narazili technici společnosti Volkswagen v roce 1995 na nový druh spojky. Jedná se o koncepci pohonu švédské firmy Haldex.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Volkswagen

Volkswagen | foto: Volkswagen

Sdílejte článek

Pro její fungování vyvinuli software specialisté na pohon všech kol firma Steyer-Daimler-Puch v Rakousku. Podstata spočívá v lamelové spojce, pohybující se v olejové lázni, která je axiálně stlačována. V závislosti na hodnotě tlaku, který je vyvinut, lze měnit přenášený točivý moment a tím regulovat přenos síly na zadní kola. Tlak je podle všech pravidel patřících k umění dobrého programování regulován tak, že nový špičkový systém techniky pohonu všech kol, který byl pokřtěn jako "4MOTION", dokáže všechno, co doposud chybělo pohonu syncro.

Nová spojka představuje kompaktní konstrukční skupinu, která je uložena na stejném místě jako viskózní spojka původního pohonu syncro: je umístěna na diferenciálu zadní nápravy a je poháněna kardanovým hřídelem. Její elektronická řídicí jednotka získává informace prostřednictvím hlavní cesty, kterou proudí všechny elektronické informace a tou je datová sběrnice, tzv. Can-Bus. Ta přenáší údaje z ABS a řídicí jednotky motoru: signály ze senzorů kol, ze systému pro regulaci prokluzu a z brzd, signály z motoru (např. o poloze pedálu plynu, otáčkách motoru) aj. V závislosti na tom reguluje výši a průběh hydraulického tlaku, který je vyvíjen na lamely spojky. Tlak oleje uvnitř spojky vytvářejí dva prstencové čerpací písty. Ty jsou v činnosti jen tehdy, když vstupní a výstupní hřídel nedosahují stejného počtu otáček, neboť jen tehdy je potřeba rozdělovat točivý moment.

Podstatnou předností spojky Haldex je její výjimečně krátká reakční doba: již při dosažení úhlu 45 stupňů – tedy na počátku první otáčky po "přijetí povelu" prostřednictvím elektronického signálu – je k dispozici potřebný tlak a je dosahováno odpovídajícího točivého momentu na zadní nápravě. Spojka reguluje moment plynule od nuly až po plný přenos, což odpovídá rozdělení pohonu mezi přední a zadní nápravu v poměru 50:50; v závislosti na poměru hodnot tření je možné, aby na zadní nápravě bylo až 100 procent hnacího momentu. Spojka je velmi robustní a může na zadní nápravu přenášet momenty až do výše 3200 Nm. To je více než dvojnásobek v porovnání s dosavadní viskózní spojkou.

Spojka Haldex splňuje beze zbytku všechna přání, která na ni kladou experti na pohon:

 - Pomocí ní je od chvíle, kdy je nastartován motor, realizován permanentní pohon všech kol; je možná regulace. 

- Je zárukou zrychlení, při kterém je udržována stabilní stopa, a také neutrálních až lehce nedotáčivých jízdních vlastností při normálním provozu a dokonce přetáčivých jízdních vlastnosti při nadbytku výkonu.

- Zajišťuje dobré jízdní vlastnosti při zpomalování, poradí si při popojíždění, nevadí jí různé průměry pneumatik (kolo pro nouzový provoz) a umožňuje, aby bylo vozidlo odtaženo s nadzdviženou nápravou.

- Především ale bylo dosaženo harmonické součinnosti se všemi systémy sloužícími k regulaci prokluzu počínaje protiblokovacím systémem (ABS) přes regulaci prokluzu (ASR) a elektronickou uzávěrku diferenciálu (EDS) až po program jízdní stability (ESP).

zdroj: Volkswagen čr

Vytisknout

Diskuze: Technika: 4 Motion

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Škoda ukázala skici interiéru nového SUV Kushaq pro indický trh

Škoda ukázala skici interiéru nového SUV Kushaq

Škoda Octavia 4

Škoda Octavia 2.0 TDI 85 kW – ideální služební vůz, který umí jezdit za 4 litry, ale...

Škoda představila Enyaq Sportline iV, atraktivní, sportovní, dynamické, na baterii

Škoda už vyrobila v Mladé Boleslavi 15 milionů aut

IONITY spolupracuje s OMV a otevřela na dálnici D1 další dvě rychlodobíjecí stanice

Úvod roku 2021 ukázal, jak se zastánci čisté elektromobility prozatím mýlí

Rolls-Royce Cullinan od firmy Spofec

Černý Rolls-Royce Cullinan od společnosti Spofecu, V12 6,75 litru a přes 700 koní

Toyota

Toyota se vyjádřila ke své budoucnosti v segmentu minivozů

Volkswagen posílá na trh exkluzivní Golf GTI „Clubsport 45“

Ikona slaví: Volkswagen posílá na trh exkluzivní Golf GTI „Clubsport 45“

Lexus LC 500 - nejlepší vůz se skládací střechou v britské soutěži Auto roku 2021

Nejlepší vůz se skládací střechou? Britové mají jasno

Aussie Invader R5

Australané si brousí zuby na světový rychlostní rekord. Jejich cílem je 1000 MPH (1609 km/h)

Škoda Kamiq Monte Carlo

Škoda vyrobila dvoumilionté SUV

Toyota Yaris

Prestižní anketa evropské Auto roku 2021 zná vítěze

Lexus UX

Návrhář Jan Černý teď jezdí Lexusem, který si sám navrhl

Suzuki Ignis 4x4

Test Suzuki Ignis 1.2 DualJet Hybrid 4x4 premium - Atmosférický čtyřválec a manuální převodovka? Tady je svět ještě v pořádku

Škoda připravuje novou Octavii G-TEC s pohonem na zemní plyn (CNG)

Škoda Octavia G-TEC jde do prodeje. Za 531 tisíc dostanete 130 koní a manuální převodovku

NGDV

Jako z animovaného filmu, US Post modernizuje vozový park

reklama

Doporučujeme

Grande Punto

Grande Punto rozšiřuje nabídku o nový motor

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Prestižní anketa evropské Auto roku 2021 zná vítěze

  2. Škoda vyrobila dvoumilionté SUV

  3. Australané si brousí zuby na světový rychlostní rekord. Jejich cílem je 1000 MPH (1609 km/h)

  4. Ikona slaví: Volkswagen posílá na trh exkluzivní Golf GTI „Clubsport 45“

  5. Toyota se vyjádřila ke své budoucnosti v segmentu minivozů

  6. Černý Rolls-Royce Cullinan od společnosti Spofecu, V12 6,75 litru a přes 700 koní

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud