Šéf firmy Iveco tvrdě k emisní normě Euro 7

Srba Servis
Srba Servis, foto: Archiv AutoRoad.cz
ČTK , AutoRoad.cz 2. dubna 2023 23:55
Sdílej:

Za "naprostou hloupost" považuje generální ředitel italské firmy na výrobu nákladních aut a autobusů Iveco nařízení o emisích vozidel Euro 7. Norma má od roku 2025 zpřísnit emisní limity znečišťujících látek, včetně oxidů dusíku a oxidu uhelnatého, pro vozidla v EU. Informovala o tom podle ČTK agentura Reuters.

Šéf podniku Gerrit Marx uvedl, že nařízení - jak je v současnosti navrženo - vyžaduje snížení emisí oxidu dusíku a pevných částic tak, že je to technicky neproveditelné. Úsilí k dosažení tohoto cíle bude podle něj obrovské a nebude mít návratnost.

Země EU a zákonodárci mají letos projednat návrh právních předpisů, který se bude týkat osobních aut a dodávek od 1. července 2025 a autobusů a nákladních vozidel o dva roky později. Navíc Evropská komise (EK) navrhuje přísnější limity emisí oxidu uhličitého (CO2) pro těžká nákladní auta. Podle těch by nová nákladní vozidla měla do roku 2040 snížit emise o 90 procent a všechny nové městské autobusy by měly mít do roku 2030 nulové emise.

Marx se domnívá, že pokud výrobci nákladních aut a autobusů musejí tak výrazně snížit emise, aby splnili legislativu, nedává smysl, aby v krátkodobém horizontu platila také norma Euro 7 stanovující přísné limity pro současné motory, která vyžaduje značné investice. Nová norma Euro 7 je podle něj naprostý nesmysl, který má kořeny v nefunkčním politickém systému 27 zemí bloku, ve kterém různí komisaři s různými politickými programy prosazují zákony, které si často odporují.

Marx se domnívá, že po skandálu s dieselovými motory se v Bruselu stalo přijatelným hanobit automobilový průmysl.

Iveco posuzuje dlouhodobě možnosti dekarbonizace a běžnou elektrifikaci nepovažuje za vhodnou technologii pro oblasti, jako jsou těžké nákladní vozy nebo autobusy na dlouhé trasy. Podle Marxe je rozumné, že v dlouhodobém horizontu éra spalovacích motorů skončí, ale způsob, jakým je to nyní celému průmyslu vnucováno, není správný.

Také šéf automobilky Stellantis Carlos Tavares označil část normy Euro 7, která zpřísňuje emisní limity aut se spalovacím motorem, za zbytečnou. Automobilové sdružení ACEA uvedlo, že norma zvýší ceny nových aut a nepřinese zamýšlený přínos pro životní prostředí.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.