Za "naprostou hloupost" považuje generální ředitel italské firmy na výrobu nákladních aut a autobusů Iveco nařízení o emisích vozidel Euro 7. Norma má od roku 2025 zpřísnit emisní limity znečišťujících látek, včetně oxidů dusíku a oxidu uhelnatého, pro vozidla v EU. Informovala o tom podle ČTK agentura Reuters.
Šéf podniku Gerrit Marx uvedl, že nařízení - jak je v současnosti navrženo - vyžaduje snížení emisí oxidu dusíku a pevných částic tak, že je to technicky neproveditelné. Úsilí k dosažení tohoto cíle bude podle něj obrovské a nebude mít návratnost.
Země EU a zákonodárci mají letos projednat návrh právních předpisů, který se bude týkat osobních aut a dodávek od 1. července 2025 a autobusů a nákladních vozidel o dva roky později. Navíc Evropská komise (EK) navrhuje přísnější limity emisí oxidu uhličitého (CO2) pro těžká nákladní auta. Podle těch by nová nákladní vozidla měla do roku 2040 snížit emise o 90 procent a všechny nové městské autobusy by měly mít do roku 2030 nulové emise.
Marx se domnívá, že pokud výrobci nákladních aut a autobusů musejí tak výrazně snížit emise, aby splnili legislativu, nedává smysl, aby v krátkodobém horizontu platila také norma Euro 7 stanovující přísné limity pro současné motory, která vyžaduje značné investice. Nová norma Euro 7 je podle něj naprostý nesmysl, který má kořeny v nefunkčním politickém systému 27 zemí bloku, ve kterém různí komisaři s různými politickými programy prosazují zákony, které si často odporují.
Marx se domnívá, že po skandálu s dieselovými motory se v Bruselu stalo přijatelným hanobit automobilový průmysl.
Iveco posuzuje dlouhodobě možnosti dekarbonizace a běžnou elektrifikaci nepovažuje za vhodnou technologii pro oblasti, jako jsou těžké nákladní vozy nebo autobusy na dlouhé trasy. Podle Marxe je rozumné, že v dlouhodobém horizontu éra spalovacích motorů skončí, ale způsob, jakým je to nyní celému průmyslu vnucováno, není správný.
Také šéf automobilky Stellantis Carlos Tavares označil část normy Euro 7, která zpřísňuje emisní limity aut se spalovacím motorem, za zbytečnou. Automobilové sdružení ACEA uvedlo, že norma zvýší ceny nových aut a nepřinese zamýšlený přínos pro životní prostředí.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.