Výroba osobních aut za 11 měsíců letošního roku meziročně vzrostla o 9,3 procenta na 1,118.639 vozů. V samotném listopadu však klesla o 4,6 procenta na 118.264 vozidel. Pokles v posledním měsíci byl způsobený zejména přetrvávajícím nedostatkem některých dílů a napjatými logistickými řetězci. Oznámilo to podle ČTK včera Sdružení automobilového průmyslu v tiskové zprávě.
Elektrických vozidel bylo od ledna do konce listopadu vyrobeno 124.202 a jejich podíl na tuzemské produkci automobilů byl 11,1 procenta, což je zhruba stejně jako v loňském roce.
"Letos nepochybně překonáme objemy výroby z covidových let 2020 a 2021. Vzhledem k existujícímu objemu objednávek na vozidla lze očekávat, že pozitivní efekt pro českou ekonomiku bude automobilový průmysl přinášet i v roce 2023. Situace v dodavatelských řetězcích však zůstává nadále velmi napjatá. I proto velmi vítáme rozhodnutí vlády zastropovat ceny energií i pro velké podniky," uvedl výkonný ředitel sdružení Zdeněk Petzl.
Největší tuzemská automobilka Škoda Auto vyrobila za prvních 11 měsíců ve svých tuzemských závodech 636.054 osobních automobilů, což je meziročně o 0,9 procenta více. Z toho bylo přes 65.000 hybridů a elektromobilů.
Nošovický závod automobilky Hyundai zvýšil produkci o 15,5 procenta na 296.900 aut. Elektrické vozy tvořily více než 19,9 procenta celkové produkce. Kolínská Toyota zvýšila výrobu o 36,1 procenta na 185.685 vozidel. Téměř 40 procent produkce tvořily hybridní vozy.
V prvních 11 měsících bylo v Česku vyrobeno 4859 autobusů, což je meziročně o 12,9 procenta více. Ve vysokomýtském Iveco CR bylo vyrobeno 4369 autobusů, tedy o 13,4 procenta více než ve stejném období loňského roku. SOR Libchavy vyrobil 455 autobusů.
Produkce motocyklů v Jawa Moto stoupla o 60 procent na 1557 strojů.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.