Výroba osobních aut za 11 měsíců letošního roku meziročně vzrostla o 9,3 procenta na 1,118.639 vozů. V samotném listopadu však klesla o 4,6 procenta na 118.264 vozidel. Pokles v posledním měsíci byl způsobený zejména přetrvávajícím nedostatkem některých dílů a napjatými logistickými řetězci. Oznámilo to podle ČTK včera Sdružení automobilového průmyslu v tiskové zprávě.
Elektrických vozidel bylo od ledna do konce listopadu vyrobeno 124.202 a jejich podíl na tuzemské produkci automobilů byl 11,1 procenta, což je zhruba stejně jako v loňském roce.
"Letos nepochybně překonáme objemy výroby z covidových let 2020 a 2021. Vzhledem k existujícímu objemu objednávek na vozidla lze očekávat, že pozitivní efekt pro českou ekonomiku bude automobilový průmysl přinášet i v roce 2023. Situace v dodavatelských řetězcích však zůstává nadále velmi napjatá. I proto velmi vítáme rozhodnutí vlády zastropovat ceny energií i pro velké podniky," uvedl výkonný ředitel sdružení Zdeněk Petzl.
Největší tuzemská automobilka Škoda Auto vyrobila za prvních 11 měsíců ve svých tuzemských závodech 636.054 osobních automobilů, což je meziročně o 0,9 procenta více. Z toho bylo přes 65.000 hybridů a elektromobilů.
Nošovický závod automobilky Hyundai zvýšil produkci o 15,5 procenta na 296.900 aut. Elektrické vozy tvořily více než 19,9 procenta celkové produkce. Kolínská Toyota zvýšila výrobu o 36,1 procenta na 185.685 vozidel. Téměř 40 procent produkce tvořily hybridní vozy.
V prvních 11 měsících bylo v Česku vyrobeno 4859 autobusů, což je meziročně o 12,9 procenta více. Ve vysokomýtském Iveco CR bylo vyrobeno 4369 autobusů, tedy o 13,4 procenta více než ve stejném období loňského roku. SOR Libchavy vyrobil 455 autobusů.
Produkce motocyklů v Jawa Moto stoupla o 60 procent na 1557 strojů.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?