Běžně řešíme kvalitu vzduchu v práci nebo v našich domovech, málokdo se ale zajímá o vzduch v automobilech. Právě ve voze přitom můžeme vdechovat výfukové plyny či jiné škodliviny, prach a pyl. Navíc tento malý uzavřený prostor zvyšuje pravděpodobnost nákazy virovým onemocněním mezi spolucestujícími. Proto přinášíme pět tipů, jak dosáhnout co nejčistšího vzduchu v autě.
Dezinfekce klimatizaceKlimatizace je pro bakterie a plísně přímo rájem, proto je třeba pamatovat na pravidelnou údržbu, nejlépe profesionální dezinfekci v některém z autoservisů. Kromě toho byste měli taky pravidelně měnit pylový filtr, který má maximální životnost většinou dva roky.
„V autě někteří řidiči tráví hodně času, ale často zanedbávají úplné základy, které dokážou vzduch udržet čistý. Nevyčištěná klimatizace nejenom zapáchá, ale také ohrožuje naše zdraví. Jsou zde viry, plísně a bakterie, které dýcháme vždy, když si zapneme vzduchotechniku,“ popisuje Zdeněk Matějovský ze společnosti GeoCore, která se zabývá vzduchotechnickými systémy.
Pravidelný úklid interiéruVe voze bychom měli mít uklizeno a pravidelně z palubovky utírat prach a pyl, který je na ní zachycen. V momentě, kdy pustíme vzduchotechniku se totiž kolem nás začnou vířit všechny nečistoty. Proto byste měli ve voze udržovat pořádek a obzvlášť během probíhající koronavirové pandemie zvážit, zda celý interiér nenechat vydezinfikovat.
Mobilní čistička vzduchuVzduch v automobilu můžete vylepšit i různými doplňky. Například kompaktní čistička vzduchu BION Car od české společnosti GeoCore dokáže vyčistit vzduch pomocí ionizace. Zbaví vás tak pylu, prachu ale také všech virů a bakterií. Díky patentovanému systému čistička likviduje i vir způsobující nemoc Covid-19 a navíc účinně pohlcuje i pachy.
„I v autě můžete docílit stejného vzduchu jako v přírodě. Čistička je velmi malá a můžete ji jednoduše umístit do větráků, funguje ihned po zapojení do zásuvky zapalovače. Chod je naprosto tichý, takže řidiče neruší. Navíc se jedná o stylový doplněk do vozu,“ říká Zdeněk Matějovský ze společnosti GeoCore, která stojí za kompaktní čističkou do všech typů aut.
Pořiďte si ofuky okenNěkomu nemusí sedět klimatizace nebo ji v automobilu například nemá. Proto si vzduch dovnitř pouští skrze otevřená okénka. Jenže při vysoké rychlosti jsou otevřená okna nepříjemná a hlučná. Řešením je pořízení deflektorů oken, někdy známých pod takzvanými ofuky. Díky nim se netvoří tak silný průvan uvnitř auta a zároveň ochrání před deštěm. Do vozu tak můžete kdykoliv pustit čerstvý vzduch z venku.
Nepouštějte neustále dovnitř venkovní vzduchVýměna vzduchu je sice důležitá, ale ne vždy je tím nejlepším krokem otevření okýnka. Zejména když projíždíte přes místo, kde je vzduch znečištěný, tak klidně nechte nějakou dobu přívod vzduchu zvenčí uzavřený. Stejně tak když během jízdy ucítíte nějaký zápach, vypnutím klimatizace a vzduchotechniky na pár minut můžete nepříjemnou situaci ustát.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.