Historie ŠKODA AUTO je plná jedinečných vozů. Ovšem speciál jménem FERAT mezi nimi zaujímá zvláštní místo. Stal se filmovou hvězdou a nyní inspiroval mladého designéra k vytvoření moderní verze.
Auto, které původně vzniklo jako sportovní koncept a prototyp ŠKODA 110 SUPER SPORT, se nakonec kvůli hlavní roli v českém filmu Upír z Feratu přerodilo v temnou hlavní hvězdu filmového hororu. A že je ŠKODA FERAT uhrančivá dodnes, dokazuje příběh jejího znovuzrození, za nímž stojí francouzský designér Baptiste de Brugiere.
„Asi před třemi lety jsem měl možnost poprvé navštívit depozitář ŠKODA Muzea. A tam jsem poprvé spatřil FERAT, který mi učaroval. Takže když jsem se dozvěděl o projektu Ikony v novém kabátě, ihned jsem se přihlásil, že připravím právě jeho novodobou interpretaci,“ říká Baptiste. A šanci dostal, mimo jiné i díky tomu, že ŠKODA AUTO je partnerem letošního pražského festivalu komiksu a sci-fi Comic-Con 2021, v rámci kterého oslaví FERAT čtyřicet let od své premiéry na stříbrném plátně.
Podle svých slov se Baptiste snažil ve své představě o novodobém „krvežíznivém“ speciálu zachytit především první dojem, který v něm auto zanechalo. „Je to ta půlsekunda, než váš mozek začne design analyzovat. V tom okamžiku na vás zapůsobí některé prvky, které jsem se snažil zachovat,“ vypráví Baptiste. Důležité tedy podle něj byly základní proporce s malou výškou vozu, „špičatá“ střecha a obří zadní spojler. „Některé tyto prvky jsem dovedl trochu do extrému, abych mohl dát autu další moderní prvky,“ říká.
Nelehký úkol
Nebyl to ale jednoduchý úkol. Jednou z věcí, kterou se totiž Baptiste pro zachování charakteru rozhodl do své moderní interpretace přenést, jsou od předního blatníku směrem vzad klesající linie vozu. „To je něco, co v současném vnímání dynamického designu nemusí působit zrovna dobře. Dnes je vzorem dynamiky šelma připravená ke skoku, odtud pochází dnešní svalnaté linie s mohutnější zádí,“ popisuje Baptiste, s čím se musel vyrovnat.
Boční linky tedy nějakou dobu ladil a vymýšlel, jak je vyvážit a učinit moderními. Výsledek je fantastický, ostře řezaný vůz bez pochyby na FERAT odkazuje, přitom působí jako supersportovní vůz budoucnosti. „Teprve poté, co se mi podařilo dát tyto základní proporce dohromady, jsem začal pracovat na dalších detailech,“ vysvětluje Baptiste.
A i ty stojí rozhodně za to. Ve špičaté přídi s velkou maskou chladiče můžeme jasně tušit odkaz na designový jazyk aktuálních vozů ŠKODA. Baptiste k tomu využil především typický prvek zvaný „ŠKODA Power Dome“, tedy onen vyvýšený prolis na kapotě, který je tu opět velmi zdůrazněn. A originální čtveřice LED světlometů? „To je přece odkaz na upíří špičáky,“ směje se Baptiste.
Skici předlohyPráci na svém pojetí vozu ŠKODA FERAT začal Baptiste tak, že nejprve skicoval zpaměti originál. „Snažil jsem se právě o zachycení těch prvotních dojmů. Skicoval jsem tedy vůz tak, jak jsem si ho pamatoval z prvního setkání, a teprve když se mi povedlo tyto emoce a proporce z mých vzpomínek zachytit, pokračoval jsem s prací na nové interpretaci,“ popisuje Baptiste první kroky práce. Tyto skici prováděl klasicky na papír, který zůstává u designérů i přes čím dál větší podíl digitální výtvarné práce oblíbeným startovním médiem.
I následně měl historický vůz stále doslova před sebou a hledal různé detaily a zajímavosti, které může do designu svého pojetí zapracovat. „Na počítači jsem pracoval až ve finále, především tedy ve fázi přidávání barev,“ říká Baptiste a dodává, že tradiční „upíří“ černo-červená kombinace je naprostou samozřejmostí. „Po večerech to byly zhruba dva týdny práce,“ naznačuje časovou náročnost projektu. Nejvíce času zabralo období úvodních skic a hledání těch správných tvarů i detailů. „Výsledná ilustrace už byla v podstatě otázkou chvíle, ale předcházela jí spousta pečlivé práce,“ vysvětluje Baptiste.
A výsledek stojí za to, i když například nemůžeme nahlédnout do jeho interiéru, do kterého u originálu zajišťovala přístup v podstatě kompletně výklopná přední část kabiny. „Na to bychom se mohli podívat třeba v případě, že bude šance posunout projekt dál,“ usmívá se Baptiste, přičemž si je ovšem vědom toho, že nejspíš zůstane jen u tohoto krásného a svobodného designového cvičení.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.