Martin Vlček s Ondřejem Krajčou na Hyundai i20 R5 bojovali po celý průběh Barum Czech Rally Zlín o pozici v elitní dvacítce absolutního pořadí. Před startem do poslední rychlostní zkoušky figurovali na slibném jedenáctém místě a mezi bojovníky o domácí body jim patřila provizorní osmá příčka. V závěrečných kilometrech je však místo očekávaného posunu do elitní desítky potkala těžká havárie, po které byli odeslání do péče lékařů. Zatímco Ondrovi v nemocnici diagnostikovali lehčí poranění v oblasti hrudníku, Martin absolvoval dvě operace páteře.
Většina fanoušků a diskutérů na rallyových fórech již přes týden s velkou starostí vyhlíží jakékoliv nové zprávy o vývoji zdravotního stavu obou členů posádky. Vedle toho probíhají nejrůznější diskuse o tom, jak k havárii na trati závěrečné RZ Kašava došlo. Dejme tedy slovo Martinu Vlčkovi, který se ze zranění zotavuje ve zlínské nemocnici, aby se k osudnému momentu vrátil:
„Do cíle zbýval jen kousek tratě. Kdo ten úsek zná, tak ví, že se jedná o dlouhý nebezpečný sjezd s malými zatáčkami a horizonty, které se dají držet naplno, a pak jen zbývá probrzdit poslední horizont a odhadnout rychlost do těžké levotočivé zatáčky. To tedy znamenalo probrzdit poslední horizont včetně krátké roviny a zmizet v L5. Na hraně posledního horizontu bylo jasné, že naše rychlost je příliš vysoká, kola nemají kontakt se zemí a snaha o odbočení vzhledem ke stromům na pravé straně příliš nebezpečná. Každý dobře ví, že boční náraz ve vysoké rychlosti na dveře spolujezdce končívá tragicky. Zbývalo tedy najít strom pro čelní náraz a dostat auto do rotace, která roznese energii nárazu. To první se mi povedlo - rána na můj nosník, jenže stromů bylo hodně a my se otočili pouze o 180 stupňů. Bezprostředně po nárazu následovala pouze jedna otázka na Ondru: „Žiješ?“ Když se ozvalo Ondrovo „jo“, spadl mi kámen ze srdce.
Drobný kouř z motoru naznačoval, že bychom se měli odebrat z auta a v ten moment nám přední sklo prorazila suchá větev padající z výšky koruny stromů. Opravdové peklo pro mě začalo, když jsem se snažil se zlomenou páteří dostat z auta Ondrovými dveřmi. Do cíle RZ zbývalo 1,3 km a dodnes jsem nepochopil, proč záchranka přijížděla po směru RZ. Trvalo to tak dlouho. Ondra, vzhledem k jeho stavbě těla a fyzické hmotnosti, vyvázl celkem dobře. Ovšem můj metrák živé váhy musely udržet bezpečnostní pásy a to se při té energii muselo projevit. V tuto chvíli je osmý den po nehodě, ležím ve zlínské Baťově nemocnici a mám po dvou těžkých operacích, přičemž na třetí si budu muset počkat, vzhledem k otokům, šest týdnů. Kde přesně se stala chyba, asi nechci řešit. Důležité je, že Ondra je v pohodě, a já snad budu bez následků.“
Ondra Krajča je již přes týden v domácím ošetřování a kromě podpory kamarádů a známých vyzdvihuje také pomoc soutěžních posádek, které dojely k jejich vozu krátce po nehodě:
„Díky bohu budeme oba v rámci možností zdraví. Určitě bychom rádi poděkovali posádkám, které jely hned za námi, zvlášť Mattiasovi Adielssonovi a jeho spolujezdci za první pomoc. Moc děkujeme všem za pozitivní zprávy, dává nám to hodně pozitivní energie do plného uzdravení. Určitě zbraně neskládáme. Pokusíme se přijít na to, kde se stala chyba a určitě se někde společně uvidíme!“
Aktuální vývoj „soutěžáckého“ kalendáře, který se ztenčil o zrušenou Rally Jeseníky, dává Martinovi s Ondrou více klidu na uzdravení. Krev závodníka a vedoucího týmu se však nezapře, proto není Martinovi ani na nemocničním lůžku lhostejné, jak si jeho stáj poradí s opravou vozu. „Auto jsem ještě ani neviděl, ale náš tým je neskutečně sehraný. Počítám, že dojde na výměnu karosérie a rychlé uvedení do provozu pro naše klienty,“ věří svým lidem „Vlčák“, který na závěr dodává: „Na řeči o ukončení kariéry není místo, to je snad jasné. V 1680 zprávách, které mi došly, jsem taky nic takového nenašel, takže CAJK a GAS!“
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).