Do týdenního testu dostala naše redakce malý crossover s hybridním pohonem. Korejská automobilka s alternativními pohony šlape japonské Toyotě pěkně na paty.
ExteriérMalý crossover Kona má nezaměnitelný vzhled. Poznávacím znamením jsou dělená přední světla s LED diodami pro denní svícení, hlavní světla taktéž s LED technologií s přisvěcováním do zatáček a automatické přepínání mezi potkávacími a dálkovými světly.
Z bočního pohledu si všimnete bohatého opláštění, které podtrhává příslušnost vozu k módní kategorii SUV a crossover. Na zádi jsou stejně jako vpředu dělená světla s LED technologií a za pozornost ještě stojí na střechu pozvolně navazující spoiler.
InteriérInteriér je na rozdíl od exteriéru zcela konvenční. Sice konvenční, ale nad očekávání prémiový. Přední sedadla nebyla jen vyhřívaná, ale také ventilovaná, což jsem neměl ani u vozů s třikrát vyšší pořizovací cenou. Krom povedených a hlavně pohodlných sedadel zde najdeme multifunkční vyhřívaný volant, za nímž se nacházejí klasické analogové budíky. Displej infotainmentu je u výbavy Premium opravdu velký. Díky úhlopříčce 10,25 palců je možné obrazovku rozdělit až na 3 části, kde každá promítá jiné informace o jízdě. Volič automatické převodovky má na starost klasická páka, s níž je možné také manuální sekvenční řazení.
Navzdory nevelkým vnějším rozměrům je v Koně místa dostatek. Já se svým průměrným vzrůstem jsem neměl žádné výhrady. Figurant vysoký 185 cm vážící 120 kg si také dokázal sednout sám za sebe. Už to ale nebylo ono a říkal "jako vlezu sem docela v pohodě, i bych dokázal někam dojet, ale na cestu do Chorvatska to fakt není". Zavazadlový prostor nabízí spíše průměrných 361 litrů objemu, který se dá sklopením zadních sedadel zvětšit až na 1143 litrů.
Pohonná jednotkaHybridní ústrojí Hyundaie Kony spočívá v kombinaci zážehového, atmosféricky plněného čtyřválce o objemu 1580 ccm s výkonem 77 kW (105 koní) při 5700 ot./min a točivým momentem vrcholícím hodnotou 147 N.m. , s elektromotorem o výkonu 32 kW (44 koní) a točivým momentem 170 N.m. Výsledný maximální výkon 104 kW (141 koní) a 265 N.m. točivého momentu putuje na kola přední nápravy prostřednictvím 6 stupňové dvouspojkové převodovky.
JízdaPo usednutí do vozu mě ihned mile překvapila úroveň vybavení. Opravdu jsem v této třídě nečekal ventilovaná sedadla. Také displej infotainmentu o průměru 10,25 palců byl zatím největší ze všech mnou testovaných vozů. Ten byl nejen velký, ale i přehledný a párování přes bluetooth s chytrým zařízením zabralo jen chvilku.
Co se jízdy týče, není hybridní Kona žádný závodník, 104 kW a 265 N.m. ne úplně odpovídá dynamice vozu. Akcelerace z 0 na 100 km/h zabere 11,6 s, což odpovídá dynamice vozu s výkonem o nějakých 20 koní a 80 N.m. menším. Ale ve městě, kde se vůz cítí nejlépe, není díky dvouspojkové převodovce a rychlému nástupu točivého momentu problém být z každé křižovatky pryč jako první. Ona dvouspojková automatická převodovka je velkou výhodou korejského hybridu. Japonci z mého pohledu nepochopitelně sázejí na převodovky CVT a jejich hybridy občas nepříjemně hučí ve vysokých otáčkách.
Stejně jako výkon není pro závodníky, tak ani pocit z řízení. Vůz působí vcelku vyváženým dojmem a nemá problém držet zvolenou stopu. Ale opravdu citlivým řízením vůz neoplývá. Což je možná na druhou stranu dobře. I já, který mám rád dynamickou jízdu , jsem s Konou jezdil spíše uvolněnějším tempem, což se pozitivně projeví na spotřebě.
Ještě se zmíním o jízdních asistentech. Vůz je jimi bohatě vybavený. O bezpečnost se stará autonomní nouzové brždění, které rozezná i chodce, asistent pro vedení v jízdních pruzích, asistent rozjezdu do kopce a asistent sledující mrtvé úhly. Jenže právě sledování mrtvých úhlů není na očekávané úrovni. Ne že by je systém nehlídal, právě naopak hlídá až moc. Když jsem předjížděl auto a chtěl se zařadit zpět do pruhu, asistent na mě zběsile pípal, že hrozí srážka s oním předjížděným vozem a přitom by se mezi nás pohodlně vešly dva kloubové autobusy. Po pár minutách mi začal lézt na nervy a proto jsem ho raději vypnul...
SpotřebaJakožto hybridní crossover se Kona nejlépe cítí ve městě, kde umí být velice úsporná . Když jsem jezdil vyloženě neúsporně, spotřeba nevylezla v průměru přes 5,9 l/100 km. Naopak Eko jízda se podepsala pod spotřebou 2,3 l/100 km. V průměru jsem tak po městě jezdil za skvělých 3,3 l/100 km.
Na okreskách byla spotřeba 4,1 l/100 km. Při svižné jízdě není problém jezdit okolo 8 l/100 km/h, ale při opravdu klidné jízdě spotřeba padá až neuvěřitelně dolů. Když jsem jel s plnou baterií, zvládl jsem po zcela rovné silnici jet po 15 km za průměrnou spotřebu 0,2 l/100 km. Po 40 km eko jízdy stoupla spotřeba na moc pěkných 2,7 l/100 km.
Dálnice znamenala při tachometrových 130 km/h a ustálené jízdě průměr 6,3 l/100 km. V Německu při svižné dálniční jízdě stoupla spotřeba na 7,5 l/100 km
Po týdenním testu jsem vůz vracel se spotřebou 5,7 l/100 km. Na té se ale negativně projevily dynamické testy, včetně zkoušení maximální rychlosti. Po zásahu omezovače akcelerace definitivně končí na 184 km/h. Nebýt těchto testů, byla by spotřeba hezkých 4,9 l/100 km a kdybych se opravdu snažil, dokázal bych v celku bez problémů srazit spotřebu ještě o pár deci níž.
CenaHyundai Kona v základní výbavě s přeplňovaným litrovým tříválcem lze pořídit již od 369 990 Kč. Hybridní Kona ve výbavě Style vyjde na 559 990 Kč, což vzhledem k použité technice je cena dle mého názoru více než adekvátní. Testované provedení bylo ve výbavě Premium. Za tohle vskutku velkoryse vybavené auto s hybridní technologií si u Hyundai řeknou 649 990 Kč.
ZávěrHyundai to v poslední době na poli hybridních a elektrických vozů rozehrál ve velkém stylu. Jeho malý crossover Kona Hybrid je povedená konkurence pro vozy jako Toyota C-HR. Interiér testované Kony je nad očekávání dobře vybavený a kdo se s hybridním ústrojím naučí zacházet, ten bude odměněn skvělou spotřebou.
Plus:
- spotřeba
- výbava
- jízda po městě
Mínus:
- hybrid nemůže mít 4x4
- příliš afektovaný asistent hlídání mrtvého úhlu
- omezovač rychlosti
Typ motoru:
Atmosferický R4 + elektromotor
Palivo:
benzín
Zdvihový objem:
1580 ccm
Výkon:
104 Kw (141 koní)
Točivý moment:
265 N.m.
Převodovka:
At.-6
Poháněná kola:
přední
Délka:
4165 mm
Šířka:
1800 mm
Výška:
1565 mm
Rozvor:
2675 mm
Zavazadlový prostor:
361 litrů
Provozní hmotnost:
1376 kg
V-max:
160 km/h
0-100 km/h:
11,6 s
Spotřeba:
3,6 /3,9 /3,8 l/100 km
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?