Test: Hyundai Kona Hybrid je IN. Stojí za ty peníze?

Hyundai Kona Hybrid
Hyundai Kona Hybrid, foto: Petr Boháč
Petr Boháč , AutoRoad.cz 18. dubna 2020 10:24
Sdílej:

Do týdenního testu dostala naše redakce malý crossover s hybridním pohonem. Korejská automobilka s alternativními pohony šlape japonské Toyotě pěkně na paty.

ExteriérMalý crossover Kona má nezaměnitelný vzhled. Poznávacím znamením jsou dělená přední světla s LED diodami pro denní svícení,  hlavní světla taktéž s LED technologií s přisvěcováním do zatáček a automatické přepínání mezi potkávacími a dálkovými světly.

Z bočního pohledu si všimnete bohatého opláštění, které podtrhává příslušnost vozu k módní kategorii SUV a crossover. Na zádi jsou stejně jako vpředu dělená světla s LED technologií a za pozornost ještě stojí na střechu pozvolně navazující spoiler.

InteriérInteriér je na rozdíl od exteriéru zcela konvenční. Sice konvenční, ale nad očekávání prémiový. Přední sedadla nebyla jen vyhřívaná, ale také ventilovaná, což jsem neměl ani u vozů s třikrát vyšší pořizovací cenou. Krom povedených a hlavně pohodlných sedadel zde najdeme multifunkční vyhřívaný volant, za nímž se nacházejí klasické analogové budíky. Displej infotainmentu je u výbavy Premium opravdu velký. Díky úhlopříčce 10,25 palců je možné obrazovku rozdělit až na 3 části, kde každá promítá jiné informace o jízdě. Volič automatické převodovky má na starost klasická páka, s níž je možné také manuální sekvenční řazení.

Navzdory nevelkým vnějším rozměrům je v Koně místa dostatek. Já se svým průměrným vzrůstem jsem neměl žádné výhrady. Figurant vysoký 185 cm vážící 120 kg si také dokázal sednout sám za sebe. Už to ale nebylo ono a říkal "jako vlezu sem docela v pohodě,  i bych dokázal někam dojet, ale na cestu do Chorvatska to fakt není". Zavazadlový prostor nabízí spíše průměrných 361 litrů objemu, který se dá sklopením zadních sedadel zvětšit až na 1143 litrů.

Pohonná jednotkaHybridní ústrojí Hyundaie Kony spočívá v kombinaci zážehového,  atmosféricky plněného čtyřválce o objemu 1580 ccm s výkonem 77 kW (105 koní) při 5700 ot./min a točivým momentem vrcholícím hodnotou 147 N.m. , s elektromotorem o výkonu 32 kW (44 koní) a točivým momentem 170 N.m. Výsledný maximální výkon 104 kW (141 koní) a 265 N.m. točivého momentu putuje na kola přední nápravy prostřednictvím 6 stupňové dvouspojkové převodovky.

JízdaPo usednutí do vozu mě ihned mile překvapila úroveň vybavení. Opravdu  jsem v této třídě nečekal ventilovaná sedadla. Také displej infotainmentu o průměru 10,25 palců byl zatím největší ze všech mnou testovaných vozů. Ten byl nejen velký, ale i přehledný a párování přes bluetooth s chytrým zařízením zabralo jen chvilku.

Co se jízdy týče, není hybridní Kona žádný závodník, 104 kW a 265 N.m. ne úplně odpovídá dynamice vozu. Akcelerace z 0 na 100 km/h zabere 11,6 s, což odpovídá dynamice vozu s výkonem o nějakých 20 koní a 80 N.m. menším. Ale ve městě, kde se vůz cítí nejlépe, není díky dvouspojkové převodovce a rychlému nástupu točivého momentu problém být z každé křižovatky pryč jako první. Ona dvouspojková automatická převodovka je velkou výhodou korejského hybridu. Japonci z mého pohledu nepochopitelně sázejí na převodovky CVT a jejich hybridy občas nepříjemně hučí ve vysokých otáčkách.

Stejně jako výkon není pro závodníky, tak ani pocit z řízení. Vůz působí  vcelku vyváženým dojmem a nemá problém držet zvolenou stopu. Ale opravdu citlivým řízením vůz neoplývá. Což je možná na druhou stranu dobře. I já, který mám rád dynamickou jízdu , jsem s Konou jezdil spíše uvolněnějším tempem, což se pozitivně projeví na spotřebě.

Ještě se zmíním o jízdních asistentech. Vůz je jimi bohatě vybavený. O bezpečnost se stará autonomní nouzové brždění, které rozezná i chodce, asistent pro vedení v jízdních pruzích, asistent rozjezdu do kopce a asistent sledující mrtvé úhly. Jenže právě sledování mrtvých úhlů není na očekávané úrovni. Ne že by je systém nehlídal, právě naopak hlídá až moc. Když jsem předjížděl auto a chtěl se zařadit zpět do pruhu, asistent na mě zběsile pípal, že hrozí srážka s oním předjížděným vozem a přitom by se mezi nás pohodlně vešly dva kloubové autobusy. Po pár minutách mi začal lézt na nervy a proto jsem ho raději vypnul...

SpotřebaJakožto hybridní crossover se Kona nejlépe cítí ve městě, kde umí být velice úsporná . Když jsem jezdil vyloženě neúsporně, spotřeba nevylezla v průměru přes 5,9 l/100 km. Naopak Eko jízda se podepsala pod spotřebou 2,3 l/100 km. V průměru jsem tak po městě jezdil za skvělých 3,3 l/100 km.

Na okreskách byla spotřeba 4,1 l/100 km. Při svižné jízdě není problém jezdit okolo 8 l/100 km/h, ale při opravdu klidné jízdě spotřeba padá až neuvěřitelně dolů. Když jsem jel s plnou baterií, zvládl jsem po zcela rovné silnici jet po 15 km za průměrnou spotřebu 0,2 l/100 km. Po 40 km eko jízdy stoupla spotřeba na moc pěkných 2,7 l/100 km.

Dálnice  znamenala při tachometrových 130 km/h a ustálené jízdě průměr 6,3 l/100 km. V Německu při svižné dálniční jízdě stoupla spotřeba na 7,5 l/100 km

Po týdenním testu jsem vůz vracel se spotřebou 5,7 l/100 km. Na té se ale negativně projevily dynamické testy, včetně zkoušení maximální rychlosti. Po zásahu omezovače akcelerace definitivně končí na 184 km/h. Nebýt těchto testů, byla by spotřeba hezkých 4,9 l/100 km a kdybych se opravdu snažil, dokázal bych v celku bez problémů srazit spotřebu ještě o pár deci níž.

CenaHyundai Kona v základní výbavě s přeplňovaným litrovým tříválcem lze pořídit již od 369 990 Kč. Hybridní Kona ve výbavě Style vyjde na 559 990 Kč, což vzhledem k použité technice je cena dle mého názoru více než adekvátní. Testované provedení bylo ve výbavě Premium. Za tohle vskutku velkoryse vybavené auto s hybridní technologií si u Hyundai řeknou 649 990 Kč.

ZávěrHyundai to v poslední době na poli hybridních a elektrických vozů rozehrál ve velkém stylu. Jeho malý crossover Kona Hybrid je povedená konkurence pro vozy jako Toyota C-HR. Interiér testované Kony je nad očekávání dobře vybavený a kdo se s hybridním ústrojím naučí zacházet, ten bude odměněn skvělou spotřebou.

Plus:

- spotřeba

- výbava

- jízda po městě

Mínus:

- hybrid nemůže mít 4x4

- příliš afektovaný asistent hlídání mrtvého úhlu

- omezovač rychlosti

Typ motoru:

Atmosferický R4 + elektromotor

Palivo:

benzín

Zdvihový objem:

1580 ccm

Výkon:

104 Kw (141 koní)

Točivý moment:

265 N.m.

Převodovka:

At.-6

Poháněná kola:

přední

Délka:

4165 mm

Šířka:

1800 mm

Výška:

1565 mm

Rozvor:

2675 mm

Zavazadlový prostor:

361 litrů

Provozní hmotnost:

1376 kg

V-max:

160 km/h

0-100 km/h:

11,6 s

Spotřeba:

3,6 /3,9 /3,8 l/100 km

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.