I když si odstavec týkající se ceny necháváme zpravidla na konec, tentokrát uděláme výjimku. Cena testovaného vozu totiž pravidelně zarážela kolegy i známé, a tak je potřeba vysvětlit, jak to s cenovou politikou Hyundai i20 vlastně je. Základní cena malé i20 startuje na částce 284 990 korun, což vlastně není špatné. S atmosférickým čtyřválcem 1,25 MPi o výkonu 75 koní a 5 st. manuální převodovkou tak dostanete slušné spotřební auto pro městský a příměstský provoz. Z hlediska spolehlivosti a životnosti motoru může být tato varianta navíc mnohem lákavější, než moderní přeplňované tříválce s mnoha otazníky. No, motor je tedy v pořádku, co ale výbava základní verze?
Jak jistě tušíte, zde nastávají první komplikace. V roce 2019 považují řidiči za standard alespoň takové příslušenství jako manuální klimatizaci, tempomat a parkovací senzory. Pokud však chcete stáhnout cenu nabízeného automobilu na minimum, pak na všechny výše zmíněné prvky rovnou zapomeňte. i20 v základní výbavě disponuje denním svícením, asistentem pro rozjezd do kopce a 6 airbagy. Nabídne také elektricky ovládaná přední okna a centrální zamykání s dálkovým ovládáním. Tím bohužel výčet zajímavé výbavy chybí - nenajdete zde ani rádio, ani manuální klimatizaci. A co je horší, v základní výbavě si za tyto prvky nemůžete ani připlatit. Dostupné jsou až od další výbavové řady Family +.
Testovaný vůz
V tuto chvíli je však nejvyšší čas opustit jeden extrém nabídky, a podívat se na ten druhý. Jak uváděly přiložené dokumenty k testovanému vozu, výbavový stupeň Style navýšil cenu o 90 000 korun. V této verzi jsou již standardem automatické světlomety a stěrače, LED denní světla, tempomat s omezovačem rychlostí, zadní parkovací senzory, 7" rádio s dotykovým displejem a varování před čelním nárazem. Tím však dostupná výbava nekončí - lze ji rozšířit o další dostupné pakety: Club (+10 000), Winter (+10 000), Premium (+60 000) a Ultimate (+35 000). A právě nejdražší příplatkový stupeň paket Premium byl součástí našeho vozu. Navýšení o 60 000 korun není sice lidové, na druhou stranu za tyto peníze dostanete vyhřívání předních sedadel a volantu, autonomní nouzové brzdění FCA, asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích, přední parkovací senzory a zadní parkovací kameru, 7" navigaci, zadní LED svítilny, zadní tmavá skla a dvojitou podlahu kufru s fixační sítí. Za barvu Sleek Silver si připlatíte 13 900 korun, a vůbec nejvíce s cenou zahýbe motorizace (+100 000 korun). Jak jsme již zmínili, tu tvořil přeplňovaný litrový tříválec T-GDI 120 se 7 st. automatickou převodovkou DCT.
T-GDI 120 88 kW 7 st. DCT
U pohonné jednotky se musíme tentokrát pozastavit déle, než bývá obvyklé. Přeplňovaný litrový tříválec o výkonu 88 kW (120 k) nás příjemně překvapil kultivovaností i jízdními vlastnostmi, které dokázal lehké i20 propůjčit. Problémem však byla spolupráce pohonné jednotky a automatické převodovky. Je pochopitelné, že nízkoobjemový přeplňovaný tříválec v otáčkách pohybujících se kolem hodnoty 1500 klepe, vibruje a pocitově nejede, tento stav je spíše charakteristikou než závadou. Nepříjemná však byla logika automatické převodovky, která v těchto otáčkách udržovala motor prakticky neustále. Pocitově je tak motor silně podtáčen, což není příjemné pro posádku a jistě ani pro samotný motor. Řešením bylo přesunutí řadící páky do polohy vlevo - Sport. V tomto režimu již byla logika automatické převodovky mnohem příjemnější a otáčky automobilu byly udržovány mezi hodnotami 2000 - 3000 ot./min, na rozdíl od standardního režimu, ve kterém DCT pravidelně řadí vyšší převodový stupeň ve 2000 ot./min.
U sportovního režimu je však znát extrémní změna v odezvě na plynový pedál. Sebemenší sešlápnutí plynového pedálu způsobuje stejné chování, jako sešlápnutí plného plynu - automobil sice akceleruje až překvapivě příjemně, je však cítit, že ve sportovním režimu z motoru doslova "ždímeme maximum", a tak jsem si ho dovolil zařadit vždy až ve chvíli, kdy již byl motor ohřátý na provozní teplotu. Nejčastěji jsem se tedy ranním městem proplétal s převodovkou v manuálním režimu a řadil si sám, což se mi u automatické převodovky již dlouho nestalo. Abych to tedy zrekapituloval, zatímco motor překvapil, s převodovkou jsme si nerozuměli. Každému bych tedy doporučil si automobil nejdříve pořádně projet a zjistit, jak chování DCT sedí právě vám. Přeci jen, připlatit si 40 000 korun za automatickou převodovku, která neřadí podle vašich představ a jejíž volič často přepínáte do manuálního režimu, to nejsou dobře investované peníze.
Jízdní vlastnosti
Na podvozku i celkovém chování i20 je vidět, jak dlouhou cestu Hyundai ve svém zdokonalování již urazil. Na kvalitní silnici bylo příjemné s i20 jezdit, její chování bylo předvídatelné a podvozek ani motor neměly problémy s dálniční rychlostí pohybující se kolem 140 km/h. Co bych však i20 vytknul je tuhé řízení bez jakékoliv zpětné vazby, které mi vadí zvláště v zimním období - řidič netuší, co se děje s koly, nedostává zpětnou vazbu, a začínající smyk tak nemůže odhalit zavčasu. Druhou výtku pak máme k příliš tvrdému podvozku, který by se dal s klidným svědomím označit jako sportovní. Pokud se budete s automobilem pravidelně proplétat po kvalitních silnicích, pak vám jeho chování bude nejspíše vyhovovat. Čeká-li vás však každodenní dojíždění po klasických českých okreskách, pak z vás tenhle podvozek vyklepe duši. Pokud vás zajímá, kolik benzínu automobil průměrně spotřebuje, pak počítejte s hodnotou 6 l/100 km.
Hodnocení
Týden strávený za volantem i20 nebyl v žádném případě nepříjemný a ukázal, že i malá auta mají co nabídnout. Z i20 mám pocit bytelného vozu a nepochybuji, že bude sloužit podobně jako konkurenční vozy. Tuto důvěru odráží i výrobce, který na vůz poskytuje 5 letou záruku bez omezení nájezdu a 12 letou záruku na prorezavění karoserie. Po ekonomické stránce si však musíme uvědomit, že tyto automobily jsou pořizovány především jako druhé auto do rodiny, popřípadě jako vůz do nenáročné rodiny. V obou případech však vždy s důrazem na cenu, pochopitelně. Neznáme sice statistiky prodejů jednotlivých verzí, ale věříme, že podobných i20 v plné výbavě se prodá jen velmi malé procento.
I když bylo rozmazlování příplatkovou výbavou více než příjemné, (překvapilo například vedení v jízdních pruzích, které fungovalo spolehlivě jako u vozů vyšší třídy), nemůžeme se zbavit dojmu, že nejlepší volbou bude i20 s atmosférickým čtyřválcem a základní výbavou. Bezkonkurenční nabídku pak tvoří akční ceník Best of Family, který platí během měsíce února 2019. Tyto akce se však u automobilky Hyundai pravidelně opakují, skrývají se pod různými názvy a lze s nimi tedy počítat. Aktuální akční nabídka nabízí i20 s atmosférickým čtyřválcem o objemu 1,25 l za cenu 269 900 korun. Součástí je navíc výbava v podobě manuální klimatizace, tónovaných skel, rádio s MP3 a ovládáním na volantu, USB vstupy, bluetooth handsfree a další prvky, které byste v základní výbavě mimo akční ceník hledali jen marně.
Pohonné ústrojí: | |||
---|---|---|---|
Typ motoru | zážehový, přeplňovaný turbodmychadlem | ||
Zdvihový objem | 998 ccm | ||
Max. výkon v kW @ ot./min. | 88 / 6000 | ||
Max. točivý moment v Nm @ ot./min. | 171 / 1500-4000 | ||
Typ pohonu | pohon předních kol | ||
Převodovka | automatická 7 st. DCT | ||
Jízdní výkony: | |||
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 10,5 s | ||
Maximální rychlost | 190 km/h | ||
Spotřeba paliva: | |||
Oficiální / reálná v testu | 5,0-5,3 l/100 km / cca 6 l/100km | ||
Rozměry: | |||
Délka | 4035 mm | ||
Výška | 1474 mm | ||
Šířka | 1734 mm | ||
Hmotnost pohotovostní | 1185-1325 kg | ||
Zavazadlový prostor: | |||
Základní objem po kryt | 326 litrů | ||
Cena testovaného vozu: | 548 890 korun |
Hyundai