Neuplynuly ani dva týdny od testu nové Fabie s přeplňovaným litrovým tříválcem, a máme tu další městský automobil s velmi podobným motorem, tentokrát však z dílny jihokorejské automobilky. Do ruky se nám dostal zástupce malých, spotřebních vozů, který se však rozhodl reprezentovat to nejlepší, co umí automobilka nabídnout. Jak tedy automobil obstál v testu? Získal si náš respekt?
I když si odstavec týkající se ceny necháváme zpravidla na konec, tentokrát uděláme výjimku. Cena testovaného vozu totiž pravidelně zarážela kolegy i známé, a tak je potřeba vysvětlit, jak to s cenovou politikou Hyundai i20 vlastně je. Základní cena malé i20 startuje na částce 284 990 korun, což vlastně není špatné. S atmosférickým čtyřválcem 1,25 MPi o výkonu 75 koní a 5 st. manuální převodovkou tak dostanete slušné spotřební auto pro městský a příměstský provoz. Z hlediska spolehlivosti a životnosti motoru může být tato varianta navíc mnohem lákavější, než moderní přeplňované tříválce s mnoha otazníky. No, motor je tedy v pořádku, co ale výbava základní verze?
Jak jistě tušíte, zde nastávají první komplikace. V roce 2019 považují řidiči za standard alespoň takové příslušenství jako manuální klimatizaci, tempomat a parkovací senzory. Pokud však chcete stáhnout cenu nabízeného automobilu na minimum, pak na všechny výše zmíněné prvky rovnou zapomeňte. i20 v základní výbavě disponuje denním svícením, asistentem pro rozjezd do kopce a 6 airbagy. Nabídne také elektricky ovládaná přední okna a centrální zamykání s dálkovým ovládáním. Tím bohužel výčet zajímavé výbavy chybí - nenajdete zde ani rádio, ani manuální klimatizaci. A co je horší, v základní výbavě si za tyto prvky nemůžete ani připlatit. Dostupné jsou až od další výbavové řady Family +.
Testovaný vůzV tuto chvíli je však nejvyšší čas opustit jeden extrém nabídky, a podívat se na ten druhý. Jak uváděly přiložené dokumenty k testovanému vozu, výbavový stupeň Style navýšil cenu o 90 000 korun. V této verzi jsou již standardem automatické světlomety a stěrače, LED denní světla, tempomat s omezovačem rychlostí, zadní parkovací senzory, 7" rádio s dotykovým displejem a varování před čelním nárazem. Tím však dostupná výbava nekončí - lze ji rozšířit o další dostupné pakety: Club (+10 000), Winter (+10 000), Premium (+60 000) a Ultimate (+35 000). A právě nejdražší příplatkový stupeň paket Premium byl součástí našeho vozu. Navýšení o 60 000 korun není sice lidové, na druhou stranu za tyto peníze dostanete vyhřívání předních sedadel a volantu, autonomní nouzové brzdění FCA, asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích, přední parkovací senzory a zadní parkovací kameru, 7" navigaci, zadní LED svítilny, zadní tmavá skla a dvojitou podlahu kufru s fixační sítí. Za barvu Sleek Silver si připlatíte 13 900 korun, a vůbec nejvíce s cenou zahýbe motorizace (+100 000 korun). Jak jsme již zmínili, tu tvořil přeplňovaný litrový tříválec T-GDI 120 se 7 st. automatickou převodovkou DCT.
T-GDI 120 88 kW 7 st. DCTU pohonné jednotky se musíme tentokrát pozastavit déle, než bývá obvyklé. Přeplňovaný litrový tříválec o výkonu 88 kW (120 k) nás příjemně překvapil kultivovaností i jízdními vlastnostmi, které dokázal lehké i20 propůjčit. Problémem však byla spolupráce pohonné jednotky a automatické převodovky. Je pochopitelné, že nízkoobjemový přeplňovaný tříválec v otáčkách pohybujících se kolem hodnoty 1500 klepe, vibruje a pocitově nejede, tento stav je spíše charakteristikou než závadou. Nepříjemná však byla logika automatické převodovky, která v těchto otáčkách udržovala motor prakticky neustále. Pocitově je tak motor silně podtáčen, což není příjemné pro posádku a jistě ani pro samotný motor. Řešením bylo přesunutí řadící páky do polohy vlevo - Sport. V tomto režimu již byla logika automatické převodovky mnohem příjemnější a otáčky automobilu byly udržovány mezi hodnotami 2000 - 3000 ot./min, na rozdíl od standardního režimu, ve kterém DCT pravidelně řadí vyšší převodový stupeň ve 2000 ot./min.
U sportovního režimu je však znát extrémní změna v odezvě na plynový pedál. Sebemenší sešlápnutí plynového pedálu způsobuje stejné chování, jako sešlápnutí plného plynu - automobil sice akceleruje až překvapivě příjemně, je však cítit, že ve sportovním režimu z motoru doslova "ždímeme maximum", a tak jsem si ho dovolil zařadit vždy až ve chvíli, kdy již byl motor ohřátý na provozní teplotu. Nejčastěji jsem se tedy ranním městem proplétal s převodovkou v manuálním režimu a řadil si sám, což se mi u automatické převodovky již dlouho nestalo. Abych to tedy zrekapituloval, zatímco motor překvapil, s převodovkou jsme si nerozuměli. Každému bych tedy doporučil si automobil nejdříve pořádně projet a zjistit, jak chování DCT sedí právě vám. Přeci jen, připlatit si 40 000 korun za automatickou převodovku, která neřadí podle vašich představ a jejíž volič často přepínáte do manuálního režimu, to nejsou dobře investované peníze.
Jízdní vlastnostiNa podvozku i celkovém chování i20 je vidět, jak dlouhou cestu Hyundai ve svém zdokonalování již urazil. Na kvalitní silnici bylo příjemné s i20 jezdit, její chování bylo předvídatelné a podvozek ani motor neměly problémy s dálniční rychlostí pohybující se kolem 140 km/h. Co bych však i20 vytknul je tuhé řízení bez jakékoliv zpětné vazby, které mi vadí zvláště v zimním období - řidič netuší, co se děje s koly, nedostává zpětnou vazbu, a začínající smyk tak nemůže odhalit zavčasu. Druhou výtku pak máme k příliš tvrdému podvozku, který by se dal s klidným svědomím označit jako sportovní. Pokud se budete s automobilem pravidelně proplétat po kvalitních silnicích, pak vám jeho chování bude nejspíše vyhovovat. Čeká-li vás však každodenní dojíždění po klasických českých okreskách, pak z vás tenhle podvozek vyklepe duši. Pokud vás zajímá, kolik benzínu automobil průměrně spotřebuje, pak počítejte s hodnotou 6 l/100 km.
HodnoceníTýden strávený za volantem i20 nebyl v žádném případě nepříjemný a ukázal, že i malá auta mají co nabídnout. Z i20 mám pocit bytelného vozu a nepochybuji, že bude sloužit podobně jako konkurenční vozy. Tuto důvěru odráží i výrobce, který na vůz poskytuje 5 letou záruku bez omezení nájezdu a 12 letou záruku na prorezavění karoserie. Po ekonomické stránce si však musíme uvědomit, že tyto automobily jsou pořizovány především jako druhé auto do rodiny, popřípadě jako vůz do nenáročné rodiny. V obou případech však vždy s důrazem na cenu, pochopitelně. Neznáme sice statistiky prodejů jednotlivých verzí, ale věříme, že podobných i20 v plné výbavě se prodá jen velmi malé procento.
I když bylo rozmazlování příplatkovou výbavou více než příjemné, (překvapilo například vedení v jízdních pruzích, které fungovalo spolehlivě jako u vozů vyšší třídy), nemůžeme se zbavit dojmu, že nejlepší volbou bude i20 s atmosférickým čtyřválcem a základní výbavou. Bezkonkurenční nabídku pak tvoří akční ceník Best of Family, který platí během měsíce února 2019. Tyto akce se však u automobilky Hyundai pravidelně opakují, skrývají se pod různými názvy a lze s nimi tedy počítat. Aktuální akční nabídka nabízí i20 s atmosférickým čtyřválcem o objemu 1,25 l za cenu 269 900 korun. Součástí je navíc výbava v podobě manuální klimatizace, tónovaných skel, rádio s MP3 a ovládáním na volantu, USB vstupy, bluetooth handsfree a další prvky, které byste v základní výbavě mimo akční ceník hledali jen marně.
Technická data Pohonné ústrojí: Typ motoru zážehový, přeplňovaný turbodmychadlem Zdvihový objem 998 ccm Max. výkon v kW @ ot./min. 88 / 6000 Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 171 / 1500-4000 Typ pohonu pohon předních kol Převodovka automatická 7 st. DCT Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,5 s Maximální rychlost 190 km/h Spotřeba paliva: Oficiální / reálná v testu 5,0-5,3 l/100 km / cca 6 l/100km Rozměry: Délka 4035 mm Výška 1474 mm Šířka 1734 mm Hmotnost pohotovostní 1185-1325 kg Zavazadlový prostor: Základní objem po kryt 326 litrů Cena testovaného vozu: 548 890 korunHyundai
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.