Neuplynuly ani dva týdny od testu nové Fabie s přeplňovaným litrovým tříválcem, a máme tu další městský automobil s velmi podobným motorem, tentokrát však z dílny jihokorejské automobilky. Do ruky se nám dostal zástupce malých, spotřebních vozů, který se však rozhodl reprezentovat to nejlepší, co umí automobilka nabídnout. Jak tedy automobil obstál v testu? Získal si náš respekt?
I když si odstavec týkající se ceny necháváme zpravidla na konec, tentokrát uděláme výjimku. Cena testovaného vozu totiž pravidelně zarážela kolegy i známé, a tak je potřeba vysvětlit, jak to s cenovou politikou Hyundai i20 vlastně je. Základní cena malé i20 startuje na částce 284 990 korun, což vlastně není špatné. S atmosférickým čtyřválcem 1,25 MPi o výkonu 75 koní a 5 st. manuální převodovkou tak dostanete slušné spotřební auto pro městský a příměstský provoz. Z hlediska spolehlivosti a životnosti motoru může být tato varianta navíc mnohem lákavější, než moderní přeplňované tříválce s mnoha otazníky. No, motor je tedy v pořádku, co ale výbava základní verze?
Jak jistě tušíte, zde nastávají první komplikace. V roce 2019 považují řidiči za standard alespoň takové příslušenství jako manuální klimatizaci, tempomat a parkovací senzory. Pokud však chcete stáhnout cenu nabízeného automobilu na minimum, pak na všechny výše zmíněné prvky rovnou zapomeňte. i20 v základní výbavě disponuje denním svícením, asistentem pro rozjezd do kopce a 6 airbagy. Nabídne také elektricky ovládaná přední okna a centrální zamykání s dálkovým ovládáním. Tím bohužel výčet zajímavé výbavy chybí - nenajdete zde ani rádio, ani manuální klimatizaci. A co je horší, v základní výbavě si za tyto prvky nemůžete ani připlatit. Dostupné jsou až od další výbavové řady Family +.
Testovaný vůzV tuto chvíli je však nejvyšší čas opustit jeden extrém nabídky, a podívat se na ten druhý. Jak uváděly přiložené dokumenty k testovanému vozu, výbavový stupeň Style navýšil cenu o 90 000 korun. V této verzi jsou již standardem automatické světlomety a stěrače, LED denní světla, tempomat s omezovačem rychlostí, zadní parkovací senzory, 7" rádio s dotykovým displejem a varování před čelním nárazem. Tím však dostupná výbava nekončí - lze ji rozšířit o další dostupné pakety: Club (+10 000), Winter (+10 000), Premium (+60 000) a Ultimate (+35 000). A právě nejdražší příplatkový stupeň paket Premium byl součástí našeho vozu. Navýšení o 60 000 korun není sice lidové, na druhou stranu za tyto peníze dostanete vyhřívání předních sedadel a volantu, autonomní nouzové brzdění FCA, asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích, přední parkovací senzory a zadní parkovací kameru, 7" navigaci, zadní LED svítilny, zadní tmavá skla a dvojitou podlahu kufru s fixační sítí. Za barvu Sleek Silver si připlatíte 13 900 korun, a vůbec nejvíce s cenou zahýbe motorizace (+100 000 korun). Jak jsme již zmínili, tu tvořil přeplňovaný litrový tříválec T-GDI 120 se 7 st. automatickou převodovkou DCT.
T-GDI 120 88 kW 7 st. DCTU pohonné jednotky se musíme tentokrát pozastavit déle, než bývá obvyklé. Přeplňovaný litrový tříválec o výkonu 88 kW (120 k) nás příjemně překvapil kultivovaností i jízdními vlastnostmi, které dokázal lehké i20 propůjčit. Problémem však byla spolupráce pohonné jednotky a automatické převodovky. Je pochopitelné, že nízkoobjemový přeplňovaný tříválec v otáčkách pohybujících se kolem hodnoty 1500 klepe, vibruje a pocitově nejede, tento stav je spíše charakteristikou než závadou. Nepříjemná však byla logika automatické převodovky, která v těchto otáčkách udržovala motor prakticky neustále. Pocitově je tak motor silně podtáčen, což není příjemné pro posádku a jistě ani pro samotný motor. Řešením bylo přesunutí řadící páky do polohy vlevo - Sport. V tomto režimu již byla logika automatické převodovky mnohem příjemnější a otáčky automobilu byly udržovány mezi hodnotami 2000 - 3000 ot./min, na rozdíl od standardního režimu, ve kterém DCT pravidelně řadí vyšší převodový stupeň ve 2000 ot./min.
U sportovního režimu je však znát extrémní změna v odezvě na plynový pedál. Sebemenší sešlápnutí plynového pedálu způsobuje stejné chování, jako sešlápnutí plného plynu - automobil sice akceleruje až překvapivě příjemně, je však cítit, že ve sportovním režimu z motoru doslova "ždímeme maximum", a tak jsem si ho dovolil zařadit vždy až ve chvíli, kdy již byl motor ohřátý na provozní teplotu. Nejčastěji jsem se tedy ranním městem proplétal s převodovkou v manuálním režimu a řadil si sám, což se mi u automatické převodovky již dlouho nestalo. Abych to tedy zrekapituloval, zatímco motor překvapil, s převodovkou jsme si nerozuměli. Každému bych tedy doporučil si automobil nejdříve pořádně projet a zjistit, jak chování DCT sedí právě vám. Přeci jen, připlatit si 40 000 korun za automatickou převodovku, která neřadí podle vašich představ a jejíž volič často přepínáte do manuálního režimu, to nejsou dobře investované peníze.
Jízdní vlastnostiNa podvozku i celkovém chování i20 je vidět, jak dlouhou cestu Hyundai ve svém zdokonalování již urazil. Na kvalitní silnici bylo příjemné s i20 jezdit, její chování bylo předvídatelné a podvozek ani motor neměly problémy s dálniční rychlostí pohybující se kolem 140 km/h. Co bych však i20 vytknul je tuhé řízení bez jakékoliv zpětné vazby, které mi vadí zvláště v zimním období - řidič netuší, co se děje s koly, nedostává zpětnou vazbu, a začínající smyk tak nemůže odhalit zavčasu. Druhou výtku pak máme k příliš tvrdému podvozku, který by se dal s klidným svědomím označit jako sportovní. Pokud se budete s automobilem pravidelně proplétat po kvalitních silnicích, pak vám jeho chování bude nejspíše vyhovovat. Čeká-li vás však každodenní dojíždění po klasických českých okreskách, pak z vás tenhle podvozek vyklepe duši. Pokud vás zajímá, kolik benzínu automobil průměrně spotřebuje, pak počítejte s hodnotou 6 l/100 km.
HodnoceníTýden strávený za volantem i20 nebyl v žádném případě nepříjemný a ukázal, že i malá auta mají co nabídnout. Z i20 mám pocit bytelného vozu a nepochybuji, že bude sloužit podobně jako konkurenční vozy. Tuto důvěru odráží i výrobce, který na vůz poskytuje 5 letou záruku bez omezení nájezdu a 12 letou záruku na prorezavění karoserie. Po ekonomické stránce si však musíme uvědomit, že tyto automobily jsou pořizovány především jako druhé auto do rodiny, popřípadě jako vůz do nenáročné rodiny. V obou případech však vždy s důrazem na cenu, pochopitelně. Neznáme sice statistiky prodejů jednotlivých verzí, ale věříme, že podobných i20 v plné výbavě se prodá jen velmi malé procento.
I když bylo rozmazlování příplatkovou výbavou více než příjemné, (překvapilo například vedení v jízdních pruzích, které fungovalo spolehlivě jako u vozů vyšší třídy), nemůžeme se zbavit dojmu, že nejlepší volbou bude i20 s atmosférickým čtyřválcem a základní výbavou. Bezkonkurenční nabídku pak tvoří akční ceník Best of Family, který platí během měsíce února 2019. Tyto akce se však u automobilky Hyundai pravidelně opakují, skrývají se pod různými názvy a lze s nimi tedy počítat. Aktuální akční nabídka nabízí i20 s atmosférickým čtyřválcem o objemu 1,25 l za cenu 269 900 korun. Součástí je navíc výbava v podobě manuální klimatizace, tónovaných skel, rádio s MP3 a ovládáním na volantu, USB vstupy, bluetooth handsfree a další prvky, které byste v základní výbavě mimo akční ceník hledali jen marně.
Technická data Pohonné ústrojí: Typ motoru zážehový, přeplňovaný turbodmychadlem Zdvihový objem 998 ccm Max. výkon v kW @ ot./min. 88 / 6000 Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 171 / 1500-4000 Typ pohonu pohon předních kol Převodovka automatická 7 st. DCT Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,5 s Maximální rychlost 190 km/h Spotřeba paliva: Oficiální / reálná v testu 5,0-5,3 l/100 km / cca 6 l/100km Rozměry: Délka 4035 mm Výška 1474 mm Šířka 1734 mm Hmotnost pohotovostní 1185-1325 kg Zavazadlový prostor: Základní objem po kryt 326 litrů Cena testovaného vozu: 548 890 korunHyundai
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.