Škoda Fabia je jedním z nejdůležitějších vozidel na českém trhu. Snad každý Čech ve svém životě ve Fabii alespoň jel a i ti co neměli to štěstí na ni mají svůj názor, o který se více než rádi podělí v diskuzích na internetu. Tentokrát se nám na test dostala červená Fabia hatchback v druhé nejvyšší verzi Style, s rozsáhlou příplatkovou výbavou, tříválcem TSI o výkonu 70 kW a pětistupňovou manuální převodovkou.
Fabia v létě 2018 prošla faceliftem, který se podepsal hlavně na decentním redesignu přídě. Světla jsou nově o poznání užší a přecházejí do větší a ostřeji řezané masky chladiče. Tato změna Fabii docela sluší, minivůz s ní vypadá agresivněji a hodnotněji. Nově navíc světla u výbavy Style využívají technologii nazývanou Škodovkou bi-LED, svítí tedy lépe než předchozí model. Nejzásadnější změnou je ale nabídka motorů, která se nově omezuje pouze na benzínové tříválce o objemu 999 ccm. Základní MPI je k dispozici pouze s výkonem 55 kW koní, TSI pak v 70 kW a 81 kW verzi. Právě tato změna budí v očích potenciálních klientů největší kontroverze, litrový tříválec pod kapotou přeci jen není pro mnohé Evropany představa ideálního pohonu.
Na pohled je čtyři roky stará generace modelu stále docela přitažlivá. Zejména panoramatická prosklená střecha v hodnotě 16 tisíc Kč dodává malému hatchbacku na stylu a ihned zaujala každého, kdo si se mnou do Fabie sednul. Vzhledu pomohla i zatmavená zadní okna a 16“ kola z lehké slitiny. I přes to, že Fabie tvoří podstatnou část provozu na českých silnicích, dokáže s červenou metalízou a skleněnou střechou pořád zaujmout, působí trochu jako sportovnější verze. Největší zásluhu má samozřejmě jednoduchý nadčasový design, kterým se současná Fabia přibližuje spíše té původní nežli poněkud laciné druhé generaci. Také facelift se tentokrát povedl a Fabia s užšími světly vypadá vyváženěji než původní verze.
V interiéru je Fabia tradičně konzervativní, facelift se tady neprojevil téměř vůbec. Vše je tedy kde to očekáváte a především je vše funkční a bez problémů. Samozřejmostí jsou na svou třídu kvalitní materiály a zpracování. Provedení Style dominuje 6,5“ displej infotainmentu Amundsen, zasazený v lesklém tvrdém plastu na středovém panelu. Oproti konkurenci jsem byl překvapen jak jednoduše a bezproblémově fungoval. Připojení mobilu přes Bluetooth rychlé a bez jakýchkoliv problémů na každém mobilu, Android Auto stabilní i s použitím staršího mobilu, který jinak padá v téměř každém autě. To je asi největší předností designově neinspirativního interiéru Fabie, vše prostě funguje jak má a nesnaží se naštvat složitými postupy. Škoda se navíc snaží zaujmout i malými praktickými detaily, jako je malý plastový úchyt na předním okně, který má sloužit k přichycení parkovacího lístku, nebo deštník schovaný pod sedadlem.
Testovaný kus navíc dostal rozsáhlou výbavu, která z malého hatchbacku dělá skutečně příjemný vůz. Bezklíčové odemykání a start jsou u tak malého auta pořád celkem nečekané, stejně tak třeba adaptivní tempomat, který dokázal reagovat velmi přirozeně na další vozy ve stejném pruhu. Užitečné je také české hlasové ovládání. Pasažéři na zadních sedačkách můžou využívat dva USB porty k nabíjení mobilů a na jedné sedačce je uchycen i držák na tablet. Audio sestava ve verzi Style nabízí kvalitní poslech, výšky vykreslí čistě, basy jsou rychlé, není problém ani s přehráváním méně populárních žánrů.
Místa vepředu je více než dostatek a to i na šířku, i přes užší stavbu karosérie se nebudete cítit omezeni po stranách a sedačky jsou velmi pohodlné i na delší cesty. Odkládacích míst není moc, kapsy ve dveřích a skříňka před spolujezdcem ale nabízí dostatečnou kapacitu. Velmi užitečný je malý odkládací kastlík před řadící pákou, který umožňuje zapíchnutí mobilu zapojeného přes USB a také odkládání mincí tak, ať se nerozkutálí po středovém tunelu. Vzadu je to už s místem horší, dlouháni budou mít problém s koleny, pokud budou na předních sedačkách také vyšší postavy, na hlavu je však místa dostatek. Kufr nabízí na svoji kategorii nadprůměrnou kapacitu 330 litrů, v případě potřeby se složením sedaček zvýší na 1150 litrů, plocha však není zcela rovná a sklopené sedačky vytvoří znatelný schod. S paketem Simply Clever jsou v kufru také sítě a ohrádka na uchycení menších předmětů, velmi užitečná věc při cestě z nákupu.
Každý už asi slyšel, že Fabia s příchodem faceliftu přišla o čtyřválce a koupit si ji už můžete pouze s benzínovým tříválcem ve třech variantách výkonu. Kontroverzní krok, který u mnohých Čechů znamená okamžité odmítnutí celého auta, jako nepoužitelné sekačky na trávu. Možná není divu, tříválce mají z dřívějška pověst hlučných a nekultivovaných motorů, které se navíc v reálných podmínkách neodmění ani výrazně nižší spotřebou. Už náš dřívější test většího Peugeotu 308 s tříválcem 1.2 dokázal, že tomu tak už vůbec nemusí být. Námi testovaný kousek dostal střední 1.0 TSI o výkonu 70 kW a 160 Nm, spojený s manuální pětirychlostní převodovkou.
Po nastartování se na hlučnost či nekultivovanost stěžovat nedá, Škodovka svůj tříválec vyladila tak, že zní jako čtyřválec. V kabině jej ale stejně moc neuslyšíte, odhlučnění je na skvělé úrovni. Řazení je lehké a přesné, kvůli zaměření na spotřebu jsou však převody docela dlouhé. Verze se 70 kW nejede vůbec špatně, akcelerace je samozřejmě nezáživná ale ve středním pásmu otáček je auto pružné a nedělá mu problém svižná jízda po dálnici a předjíždění na okreskách, přidání filtru pevných částic se tedy neprojevilo. Stejně jako u 308 ani u Fabie bych netipoval, že se pod kapotou nachází pouhý tříválec. Podvozek je naladěn spíše do komfortu, není ale výrazně měkké, do zatáček se příliš nenaklání. Problém nedělají ani nekvalitní okresky středních Čech, jízda se povětšinou obejde bez výrazných rázů.
Se spotřebou je to už složitější. Škodovka udává kombinovanou spotřebu 4,6 litrů, kterou se mi při poměru cest po městě a mimo město asi 30/70 nepodařilo dosáhnout, držel jsem se někde kolem 5,5. Samozřejmě že cesty po dálnici v rychlostech nepřirozených pro městský vůz na tom měly největší zásluhu.
Fabia ve verzi Style je velmi příjemným vozidlem, které i přes přítomnost zavrhovaného agregátu pod kapotou překvapuje jízdními vlastnostmi. S bohatou výbavou a funkčním interiérem se navíc hodí i na delší cesty mimo město, kam jej jinak předurčuje velikost. Panoramatická střecha, zatmavená okna a zvolený lak dokáží z jednoho z nejběžnějších aut na českých silnicích udělat takovou menší stylovku. Otázka je, jak dokáže váš názor změnit pohled do ceníku, testovaný kus se totiž zastavil až na 460 700 Kč.
Technická data Pohonné ústrojí: Typ motoru tříválec Palivo benzín Zdvihový objem 999 ccm Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. 70 (95) / 5 500 Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 160 / 2 000 Typ pohonu přední kola Převodovka manuální Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,6 s Maximální rychlost 185 km/h Spotřeba paliva l/100 km Město 5,4 Mimo město 4,1 Kombinovaná 4,6 Rozměry: Délka 3 992 mm Výška 1 467 mm Šířka 1 732 mm Hmotnost 1 565 kg Zavazadlový prostor: Základní objem po kryt 330 l Objem při sklopených sedadlech 1 150 lŠkoda Auto
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?