TEST: Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-cite: jak se jezdí s minivozem pro ženy?

-mdo / AutoRoad.cz, 20. října 2018, 14:25 Google+

Přes léto jsme měli k testování Peugeot 108, který stejně jako dnešní růžová Toyota Aygo patří do druhé generace trojice sourozenců vyráběných v továrně u Kolína. Jak si stojí nejlevnější zástupce japonské značky na našem trhu jsme zjišťovali v týdenním testu.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 21.10. 12:01) Napište svůj názor
Toyota Aygo x-cite Connect

Toyota Aygo x-cite Connect | foto: Michal Dokoupil / AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Stejně jako jeho dva sourozenci Peugeot 108 a Citroën C1, i druhá generace Ayga prošla letos faceliftem a to o poznání výraznějším. Zatímco francouzská dvojice se musela spokojit s lehkou retuší, Aygo dostalo zcela nový přední nárazník, který podstatně změnil výraz vozu. Zatímco původní verze měla nezávisle na barvě karoserie černé X tvořící masku auta, na faceliftovaném provedení je ono X vyvedeno v barvě karoserie s maskou rozdělenou na tři díly a přibližuje se tak vzhledem faceliftovanému Yarisu. Pod novými a ostřeji řezanými světlomety však černé imitace chladících otvorů tvoří iluzi pytlů pod očima ospalého člověka.

Oproti usedlému Peugeotu a extravagantnímu Citroënu s rozdělenými světlomety působí Aygo nejsportovnějším dojmem. Velké zadní okno protažené až do nárazníku, stylový prvek totožný na všech třech minivozech, tvoří celou plochu pátých dveří, . Podstatněji se od francouzů liší i zadní část s protaženými světly po celé délce zadního okna a druhý pár dveří se stoupající okenní linkou.

img-responsive

Toyota Aygo x-cite Connect | foto: Michal Dokoupil / AutoRoad.cz

V Ovčárech u Kolína vyráběný japonský prcek je v nabídce pouze s jedním motorem, řadovým tříválcovým 1.0 VVT-i vyvinutým u Toyoty, který také prošel úpravami kvůli novým emisním normám. Zatímco ostatní motory kvůli těmto změnám přišly o část výkonu, japonská jednotka posílila o 2 kW na výsledných 53 kW. K tomu dostala nové vstřikování, vyšší kompresní poměr a upravenou vyvažovací hřídel, která by měla lépe potlačit vibrace motoru.

Námi testovaný kus dostal výbavu x-cite Connect, která zahrnuje mimo jiné multimediální systém x-touch, kožený volant nebo litá kola. Na první pohled nejvýraznější prvek je však karosérie v tmavě růžové barvě Magenta s černou střechou a zatmavenými okny. Jediná barva dostupná pro tuto výbavu by však mohla omezovat potenciální klientelu na jedno pohlaví. Já jakožto muž jsem se ve voze necítil nepatřičně, ale věřím, že časté a poněkud nevěřícné pohledy pánů v ulicích by mohly některé jedince rozhodit.

img-responsive

Toyota Aygo x-cite Connect | foto: Michal Dokoupil / AutoRoad.cz

Interiér se změn nedočkal a až na logo na volantu je totožný s oběma francouzskými modely, od námi nedávno testovaného Peugeotu 108 se liší jen ovládáním manuální klimatizace. Usednutí do maličké Toyoty v mém případě působí poněkud zvláštním dojmem a to hlavně kvůli růžovým prvkům, jako výdechy klimatizace, hlavici řadící páky a koberečkům. Růžové jsou samozřejmě i obnažené panely karosérie na dveřích a dokonce i prošívání na sedačkách, iluze auta pro ženy je tak o to silnější.

Vše uvnitř samozřejmě působí dojmem nejlevnějšího vozu v nabídce Toyoty. Lacině působící plasty, zejména lesklý kus středového panelu. Jsou ale vykoupeny na charakter vozu dostatečně pohodlnými sedačkami a u našeho kusu i koženým volantem. Přístrojová deska sází na jednoduchost, kaplička přístrojů s dominantním tachometrem zahrnuje i jednoduchý černobílý displej palubního počítače. Oproti levnějším výbavám je v našem Aygu i digitální otáčkoměr, omezovač rychlosti, multifunkční volant s ovládáním audia a telefonu nebo zadní parkovací kamera.

img-responsive

Toyota Aygo x-cite Connect | foto: Michal Dokoupil / AutoRoad.cz

Ovládání manuální klimatizace pomocí otočných ovladačů, jako ve starších Peugeotech, je intuitivní a mnohdy jednodušší na použití než nově populární integrované do infotainmentu. Některé prvky až příliš ukazují na nízkou cenu vozu, například chybějící rukojeti nad okny (které budou pasažérům hodně chybět), pouze výklopná okna na zadních dveřích nebo chybějící automatické stažení okna u řidiče. Do ideálu má daleko i umístění zapalování, pokud měříte nad 185 cm jako já, budete neustále nohou zavázet o klíč trčící do prostoru.

Nedostatkem je také málo ukládacích prostor, kromě kapes ve dveřích má řidič k dispozici jen držák nápojů před řadící pákou, loketní opěrka ve voze chybí úplně. Zavazadlový prostor nabízí skromných 168 litrů, o celých 83 litrů méně než konkurenční Škoda Citigo. Sklopení sedaček objem zvýší až na 806 litrů, sklopením však vznikne výrazný schod, omezující využití prostoru.

img-responsive

Toyota Aygo x-cite Connect | foto: Michal Dokoupil / AutoRoad.cz

Dostatek prostoru na předních sedačkách si vybírá oběť na cestujících vzadu, kde lidé vyšší 185 cm poznají důvěrně střechu - obzvláště pokud jsou přední sedačky v jiné poloze, než té nejvíce nasunuté na palubní desku.

Sedmipalcová obrazovka infotainmentu reaguje svižně, i když čitelnost na slunci by mohla být lepší a grafika systému má daleko do moderních standardů. Systém podporuje Android Auto i Apple CarPlay, což je v podstatě nutnost, neboť vlastní GPS systém bohužel postrádá.

Od malého tříválce o výkonu 72 koní samozřejmě nelze očekávat velké nadšení z jízdy, Aygo je zkrátka za všech okolností nevýrazné. To ostatně potvrzuje i udávané zrychlení z nuly na sto za 13.8 sekundy. Pro živější jízdu je potřeba držet otáčky nad 4000 ot./min a hrát si s řazením, i tak ale každá jízda mimo město připomene, že Aygo je doma ve městě. Na dálnici a obecně při vyšších rychlostech si však musíte předjíždění plánovat dlouho dopředu a i jízda do kopce dá 840 kg těžkému vozu dost zabrat. Zvuk motoru je překvapivě ostrý, určitě ne nepříjemný jak se u tříválců dá čekat a při ostřejší jízdě s vyššími otáčkami zvuk působí skoro sportovně. Při vyšší rychlosti už ale i přes vylepšené odhlučnění dává aerodynamický hluk docela jasně najevo, že musíte rádio zesílit ještě o pár stupínků nahoru.

U vozů této kategorie se samozřejmě spíše než sportovní charakter oceňuje ekonomika provozu. Toyota udává u Ayga s manuální převodovkou kombinovanou spotřebu 4.1 l/100 km, což mi týdenní provoz s poměrem město/mimo město asi 50% potvrdil. I bez velkého sebezapření a snahy o ekonomickou jízdu jsem se dostal na 4.2 l/100 km.

img-responsive

Toyota Aygo x-cite Connect | foto: Michal Dokoupil / AutoRoad.cz

Kromě nedostatku výkonu však není vozu moc co vytknout. Nově upravené řízení a podvozek dělá Aygo jistější na cestách mimo město, ale zároveň dostatečně komfortní, aby se vypořádal s nerovnostmi nebo kočičími hlavami v centr. Ve městě řidič ocení lehce nastavený posilovač řízení, dodávající Aygu hbitost v omezeném prostoru ulic nebo podzemních parkovišť.

Jak je na tom základní Toyota cenově? V základu vás pětidveřové Aygo přijde na 235 tisíc, což je o 15 tisíc více než Peugeot 108 a o 6 tisíc více, než Citroen C1. Námi testovaná verze x-cite Connect pak v základu vyjde na 275 tisíc kč.

Technická data
Pohonné ústrojí:
Typ motoru tříválec
Palivo benzín
Zdvihový objem 998
Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. 51 (69) / 6 000
Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 95 / 4 300
Typ pohonu přední kola
Převodovka manuální
Jízdní výkony:
Zrychlení z 0 na 100 km/h 13,0 s
Maximální rychlost 160 km/h
Spotřeba paliva l/100 km
Město 5,0
Mimo město 3,6
Kombinovaná 4,1
Rozměry:
Délka 3 475 mm
Výška 1 460 mm
Šířka 1 615 - 1 884 mm
Hmotnost 840 kg
Zavazadlový prostor:
Základní objem po kryt 196 l
Objem při sklopených sedadlech 780 l

Toyota ČR

Vytisknout

Diskuze: TEST: Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-cite: jak se jezdí s minivozem pro ženy?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 21.10.2018 12:01 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační foto

Jak dlouho vydržíme uvězněni na dálnici, když půjde do tuhého?

Škoda Octavia

Blbec týdne? Tohle nemuselo dopadnout dobře

Radim Passer už v roce 2015 v Německu zjišťoval maximálku svého Bugatti Veyron, tehdy jel jen 402 km/h

Bugatti českého boháče, jedoucí až 417 km/h, rozčílilo Němce. Překonával si vlastní rekord

Nová Škoda Fabia 4. generace je větší, modernější, emotivnější. Dynamické proporce a ostře řezané hrany dodávají vozu velmi dynamický, emocionální vzhled.

Fabia stále na Slovensku jedničkou. Škoda ale nemá důvod jásat

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid

Test Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid, I ❤️ HYBRID?

OMV se hrdě hlásí k elektrické budoucnosti

Stát plánuje miliardy pro elektromobily

DS 4

Česká premiéra nového SUV/Coupe DS 4

TMMF zahájení výroby

Auta nejsou, zoufají Češi. Příčin našli celou řadu

Volkswagen Amarok

Nový Amarok bude představen v polovině roku 2022, pod kapotou bude opět šestiválec

Škoda Enyaq iV nabíjená prostřednictvím zařízení Wallbox iV dodávaného automobilkou

Šéf odborů sdělil, kdy Škoda skončí se spalovacími motory a co bude potom

Ilustrační foto

ČOI zakázala nebezpečný nůžkový zvedák na auta

Ford Ranger Raptor

TEST: Ford Ranger Raptor – bestie do nejdrsnějších podmínek, kterou nejde nemilovat

ojetá auta

Konečně dobrá zpráva: Silná koruna zlevnila lidem ojetiny!

Toyota Yaris GRMN

Kladivo na Yaris GR? Nový Yaris GRMN, který je ještě ostřejší a bude pěkně vzácný!

BMW i4 - čistě elektrické 4dveřové Gran Coupé vstoupí na trh v průběhu roku 2021

BMW čerstvě přepsalo dějiny v prémiovém segmentu

reklama

Doporučujeme

BMW Z1

Nejpodivnější dveře v historii automobilového průmyslu? Některé nápady byly…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Test Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid, I ❤️ HYBRID?

  2. ČOI zakázala nebezpečný nůžkový zvedák na auta

  3. Česká premiéra nového SUV/Coupe DS 4

  4. Blbec týdne? Tohle nemuselo dopadnout dobře

  5. Šéf odborů sdělil, kdy Škoda skončí se spalovacími motory a co bude potom

  6. Stát plánuje miliardy pro elektromobily

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud