Není to ani měsíc, co jsme se v redakci rozplývali nad testovaným Lexusem RX 450h. Tohle SUV na nás udělalo opravdu skvělý dojem, který mohla pokazit snad jen vysoká cenovka a také reálná spotřeba, pohybující se přes 9 litrů. Dnes tu však máme menšího brášku, který se prezentuje stejným designovým jazykem, nabízí však dostupnější cenu a všechny benefity hybridního pohonu.
Možná jste se teď zarazili nad zmiňovanými benefity - vždyť byl testovaný model 450h také hybridní? Ano, máte pravdu. Jedno z pravidel pro bezplatné parkování hybridů na pražských modrých a fialových zónách však říká, že výkon spalovacího motoru nesmí přesáhnout 135 kW, což je hodnota, do které se velké SUV s 3,5 litrovým šestiválcem nevešlo a tyto benefity hybridu tak nebylo možné využít. Pod kapotou Lexusu NX 300h se však ukrývá 2,5 litr o výkonu 114 kW, takže parkování zdarma u tohoto modelu nic nebrání a my věříme, že tento fakt může vzhledem ke složité parkovací situaci v Praze hrát svou roli.
Dále jsme zmiňovali dostupnější cenu, na kolik tento stylový hybrid vlastně vyjde? Cena základního modelu s poháněnou přední nápravou je 899 000 korun. Ačkoliv sdílí model NX podstatnou část dílů s Toyotou Rav4 (platforma a pohonné ústrojí), podvozek s adaptivními tlumiči, interiér a kvalita výroby i zpracování zůstává vlastní značce Lexus. Vzhledem ke zmíněné ceně pak nepřekvapí informace, že jde v současné době o nejprodávanější model značky v České republice.
My jsme však měli k dispozici model s pohonem všech kol E-FOUR, který je osazen dvěma elektromotory. Přední náprava je poháněna v závislosti na zatížení kombinací elektromotoru a spalovacího motoru, o zadní nápravu se pak stará druhý elektromotor. Toto řešení umožňuje účinnější rekuperaci, jelikož je baterie dobíjená hned dvojicí elektromotorů. Cena základního modelu s pohonem 4x4 E-FOUR činní 1 190 000 korun. Námi testovaný model ovšem obsahoval výbavovou řadu Prestiege, ke které jsme museli připočíst ještě metalický lak (30 000 korun) a bezpečnostní paket Safety System+ (90 000 korun), což způsobilo nárůst výsledné ceny na 1 500 000 korun.
Zda za to jednotlivé příplatky stojí, to musí posoudit každý sám. My však můžeme podotknout, že minimálně pohon všech kol není u těchto SUV vůbec k zahození. Rozpohybovat NX 300h o váze 1,8 tuny není jen tak, a zadní kola jsou při rozjezdech zapojovány celkem často. Z hlediska výbavy pak testovaný vůz disponoval (oproti základní verzi) parkovacími senzory i kamerou. Z další výbavy lze vyjmenovat větší kola, střešní ližiny a kožené čalounění el. nastavitelných a vyhřívaných předních sedadel. Samozřejmostí je také systém bezklíčového nastupování a startování, a elektricky ovládané dveře zavazadlového prostoru. Aby byl výčet úplný, musíme zmínit také 10" centrální dotykový displej, prémiové audio s 10 reproduktory, DVD přehrávač, navigační systém Lexus a digitální tuner pro příjem DAB.
Jak můžete vidět na přiložených fotografiích, testovanému modelu to opravdu slušelo. Jaké ale byly zkušenosti z praxe? Skutečně jezdí tak dobře, jako vypadá? Patří tohle prémiové SUV i mimo silnici? Jak se projevuje automatická E-CVT převodovka? A jaká je reálná spotřeba?
Začneme tedy od začátku - i když je NX 300h menší a levnější alternativou pro model RX 450h, na kvalitě zpracování se tento fakt naštěstí nepodepsal. Ať už se podíváte na sedadla, čalounění dveří nebo přístrojové desky, v NX 300h jste opět obklopeni prémiovými materiály. Důležitá je také bytelnost celé konstrukce, díky které je jízda tichá a klidná tak, jak by v hybridním voze této značky měla být. Oproti SUV RX 450h jsem však zaznamenal o něco tvrdší podvozek, který byl cítit zejména na rozbitých silnicích a dlažebních kostkách. Ne že by snad způsoboval nějaké drnčení nebo vrzání interiéru, jen zde bylo cítit, že doménou testovaného vozu je především kvalitní asfalt.
Jediné, co v automobilu způsobovalo opravdu nepříjemný zvuk, byla automatická převodovka s měnitelným převodem e-CVT, resp. použitý spalovací motor. Abych to vysvětlil - pokud jsem v případě silnějšího RX 450h sešlápl plynový pedál na podlahu, a e-CVT převodovka vytočila spalovací motor na maximum, stále to byl příjemný zvuk, který vidlicový 3,5-litrový šestiválec produkoval. V případě NX 300h se však pod kapotou ukrývá "pouze" čtyřválcový 2,5-litr, jehož zvuk vysokých otáček není příliš příjemný. Pokoušel jsem se tedy různě experimentovat s jízdními režimy (normal, sport), až jsem nakonec zjistil, že nejlépe testovanému vozidlu sedí režim ECO. Na rozdíl od konkurence, reakce na plynový pedál je stále stejná, co je však důležité, je chování elektronicky řízené planetové převodovky s plynule měnitelným převodem, která se snaží nevytáčet motor, pokud to není opravdu nezbytné (například při nájezdu na dálnici).
Jízda v režimu ECO již byla pro ucho příjemná, a to i v případě neustálého polykání výškových metrů v Krušných horách, kde byl rozdíl mezi použitými otáčkami v režimech ECO a Sport opravdu markantní. S klidným svědomím tedy mohu říci (a potencionálním majitelům také doporučit), že Lexus NX 300h je prvním automobilem, kterému ECO režim opravdu svědčí. Pomineme-li pak nestandardní ovládání infotainmentu, které je u Lexusu již vyhlášené tím, že potřebuje zvyk, jedinou vadou na kráse tohoto crossoveru s benefity hybridu, může být reálná spotřeba. Ta se na ideálních okreskách pohybovala kolem 7 litrů / 100 km, v případě dálníčního přesunu pak okamžitě vzrostla na 7,4 l.
Jinak byl ale testovaný Lexus příjemným překvapením - i přes menší hodnoty poskytuje stále dostatek prostoru pro 4 člennou posádku i jejich zavazadla. Svým pasažérům navíc nabízí příkladný cestovatelský komfort. Pokud do toho započítáme ještě reprezentativní vzhled a výhody hybridu, těžko budeme pro NX 300h v základní ceně hledat adekvátní konkurenci. Vůbec nás tedy nepřekvapuje, že se jedná o nejprodávanější model značky.
Technická data Pohonné ústrojí: Typ motoru spalovací + 2x elektromotor Zdvihový objem 2494 ccm Max. výkon v koní @ spalovací / elektromotory 155 / 143, 68 Max. točivý moment v Nm @ spalovací / elektro 210 / 270, 139 Celkový výkon hybridní soustavy 145 kW / 197 k Typ pohonu všech kol E-FOUR Převodovka E-CVT Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 9,2 s Maximální rychlost 180 km/h Spotřeba paliva l/100 km: Kombinovaná udávaná výrobcem 5,5 - 5,9 Reálně naměřená v průběhu testu 7,0 - 7,4 Rozměry: Délka 4630 mm Výška 1645 mm Šířka 1845 mm Pohotovostní hmotnost 1800 - 1900 kg Zavazadlový prostor: Základní objem 475 l Sklopená zadní sedadla 1520 lLexus ČR
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.