TEST: Lexus RX450h - návykový luxus z jiného světa!

Lexus RX450h
Lexus RX450h, foto: Olga Káňová, Autoroad.cz
-jka , AutoRoad.cz 16. září 2018 8:32
Sdílej:

Pokud upřednostňujete testy finančně dostupných rodinných automobilů, pak dnes nebudete mít radost. V případě, že jste však automobilový nadšenec či obyčejný člověk, který dokáže ocenit kvalitní zpracování a design na úrovni, pak vás dnešní automobil prostě musí oslovit. Po malé odmlce tu máme opět Lexus, tentokrát však z nejžádanější kategorie vozidel SUV – Lexus RX 450h.

Tváří v tvář

Nevíme přesně, zda za výjimečností tohoto vozu stojí více jeho japonský původ či nedostupně vysoká cenovka. Jisté však je, že RX 450h zaslouží vaši pozornost, během které bychom měli zapomenout na všechny ostatní (evropské) vozy. Takže, vypusťte z hlavy nějaké mávání nohou pod zadním nárazníkem a další „moderní“ vychytávky, na které jste zvyklý – Lexus je prostě jiný.

Nemůžeme se také zbavit dojmu, že i přes jeho japonský původ, design a křivky, působí americky. Vidlicový šestiválec s jadrným zvukem a automatickou převodovkou doslova překypuje výkonem, aniž by přitom jakkoliv myslel na spotřebu.  Prostorný a světlý interiér pak kombinuje slonovinovou kůži a pravý ořech, žádné imitace! Tohle je prostě poctivý stroj z jiného světa (kontinentu).

Lesk samurajského meče

Přední straně dominuje nový, výrazný a ikonický designový jazyk. A je to právě ten design, který byl málem smeten nejvyšším vedení firmy ze stolu. Jak vysvětluje Ikeda-san: „Tento design byl dobrý, byl ale vynikající? Dostal se až na hranici možností?“ Šéfdesignér se domníval, že mohou udělat víc, a tak v Lexusu posílili každý prvek, aby se stal výraznějším a přitažlivějším, a tak automobil nakonec získal originální „vřetenovitou“ masku chladiče a plovoucí střechu.

Právě masce byla věnována nemalá pozornost. Výsledná podoba prošla pečlivým výběrem, během kterého došlo k postupnému zamítnutí všech předchozích variant: plně chromovaná, matná či saténová. Až díky vyvinutí nového způsobu pokovení došlo ke kýženému výsledku, a podařilo se vyrobit masku s hlubokým stříbrným odstínem ostří samurajského meče.

Skrytá preciznost

Všechny automobily Lexus RX se vyrábí v továrně Kjúšú, která je považována za jednu z nejúžasnějších automobilových továren na světě. Zde je povolena pouze dokonalost uctívaných mistrů řemesla zvaných „Takumi“, kteří jsou proslulí svou pozorností vůči každému detailu, a jejichž rukama prochází doslova každý model RX.

Pro zajímavost, mistři „Takumi“ musí svou zručnost pravidelně prokazovat složením origami kočky svou nedominantní rukou za méně než 90 vteřin. Ano, zní to možná žertovně, ale právě zde se nachází až přehnaná japonská posedlost přesností, která se postupně prolíná celým procesem výroby. Na kontrolní lince mají pak citlivé ruce mistrů „Takumi“ dostatek času na odhalení jakékoliv nedokonalosti.

Nutno říci, že láska i příběh, s jakou výroba Lexusu RX probíhá, je až neuvěřitelně okouzlující. Jenže, je tento vůz opravdu tak dobrý, výjimečný a dokonalý?

První jízda

Design exteriéru jsme si již popsali; koho neokouzlil již samotný vzhled při příchodu k vozu, na toho čeká překvapení po otevření dveří řidiče. Světlý interiér se z praktických důvodů běžně příliš nenosí, u tohoto vozu však dokonale podtrhává jeho vysokou úroveň. Největším překvapením pro mě však byl prostor, kterým vůz překypuje a to i na zadních sedadlech – každý cestující si tady přijde na své a my věříme, že ani v modelu RX 450hL, který je pouze o deset centimetrů delší, se sedm cestujících nebude muset nijak tísnit.

Po usednutí do „křesla“ řidiče začnete plnohodnotně vnímat mohutnost vozu a pocit bezpečí, který uvnitř máte ze samotné podstaty (masivní kontrukce), aniž byste tušili, že vás při jízdě bude neustále strážit nový bezpečnostní systém Lexus Safety System +. I když byl vůz tvořen na jiném kontinentu, uspořádání všech ovládacích prvků je standardní, a jejich použití intuitivní. Ještě než se však rozjedeme, musím se vám přeci jen svěřit s jedním problémem, který u vozů Lexus mám. Ať to byl model LC 500 nebo námi testované RX 450h, Lexus nás vždy překvapil poměrně zvláštním ovládáním infotainmentu, které vyžaduje zvyk a praxi. Nyní však pojďme raději nastartovat, poslechnout si to ticho hybridního motoru a skrze plynový pedál poprvé vyrazit vpřed!

Ano, jak jsme řekli, po prvním nastartování je v automobilu absolutní klid. Vedle budíku otáčkoměru svítí zelený nápis „EV“ a my víme, že v tuto chvíli jedeme „zadarmo“, nebo alespoň ekologicky. Lexus zvládá tuto čistě elektrickou jízdu do rychlosti cca 60 km/h, po jejímž překročení (či v případě silnějšího sešlápnutí plynového pedálu) se zapojí atmosférický šestiválec. Logiku řídící jednotky automobilu si můžete poupravit přepínáním mezi jízdními režimy EV, Normal (Custom), Sport a Sport +. Z technického hlediska je zajímavé zmínit, že se pod automobilem nenachází žádný kardan, který by spojoval jednotlivé nápravy. Vůz je totiž vybaven hned dvojicí elektromotorů – jeden pro každou nápravu, díky kterým dokáže vůz i rychleji rekuperovat v případě brždění motorem.

Pokud se rozhodneme rychleji akcelerovat, můžeme na displeji infotainmentu celkem často pozorovat zapojení zadní nápravy. Není však divu, rozpohybovat vůz o váze 2,2 tuny! vyžaduje trochu energie, které má však RX 450h více než dostatek. Zvuk šestiválce je příjemný a návykový, přičemž díky celkové spolupráci všech pohonných jednotek má vůz neuvěřitelnou chuť neustále zrychlovat, například při nájezdu na dálnici. Automobil absolutně neztrácí výkon a zrychluje stále stejně intenzivně, až do maximální rychlosti 200 km/h, kde má zřejmě z důvodu bezpečnosti a vysoké váhy nastaven omezovač. Podvozek i přes 20“ kola dokonale filtruje jakékoliv nerovnosti tak, aby si mohla posádka vozu užívat maximální pocit cestovního komfortu. Jízda v tomto voze je opravdu zážitek, a jak říká jeden z ambasadorů značky, akrobatický pilot Petr Kopfstein: „Je to za odměnu.“

(Ne)výhody RX 450h

Druhou stranou mince a dokonalých jízdních i akceleračních schopností je, že jestli toto auto něčím není, tak ekologickým a ekonomickým. Udávané kombinované spotřeby 6 litrů může dosáhnout jen Zenový mistr s maximálním soustředěním na plynulost provozu a předvídání dopravní situace. Vy jste si však nepořídili automobil, jehož součet pohonných jednotek prezentují čísla 230 kW (313 k) pro to, abyste jezdili „na spotřebu“, a tak počítejte spíše s čísly pohybující se kolem devíti litrů.

Druhou kartu z rukávu „výhody hybridů“ nám bere až příliš silný motor na to, abyste s ním mohli parkovat zdarma za modrých a fialových zónách. To lze pouze s motorizacemi označenými 200h a 300h; šestiválcový tříapůllitr už je příliš.

No a pak je tu samozřejmě cena testovaného modelu. Co se skrývá pod pojmem „příliš vysoká cenovka?“ Námi testovaný RX 450h s pohonem všech kol E-FOUR a nejvyšším výbavovým stupněm Luxury vyjde na 2 327 000 korun. Tento vůz však ještě disponoval příplatkovou barvou (béžová písková) a elektrickým střešním oknem, což výslednou cenu ještě navýšilo o 67 000 korun.

Závěrem

Je zřejmé, že RX 450h je jeden z vozů, který si nemůže dovolit každý, avšak ten kdo může, má ohromné štěstí. Lexus RX 450h je totiž velice kvalitním, luxusním a univerzálním vozem, které za tuto cenu rozhodně stojí. Je totiž jedno, zda vám budou dělat radost maličkosti, jako osvětlené prahové lišty a odvětrávaná sedadla, nebo si najdete zalíbení v bezpečnostních prvcích a autonomních systémech, ulehčujících vám přesuny na dlouhé vzdálenosti. Lexus RX 450h je dokonale univerzální a reprezentativní auto vhodné pro každou příležitost, a my mu musíme udělit plný počet bodů, protože radost z jeho řízení je nezpochybnitelná a návyková.

Pokud vás zaujala kultura výroby a životní styl značky Lexus, avšak cena tohoto SUV je pro vás nedostupná, nezoufejte. Již tento týden otestujeme designově hodně podobný, o trochu menší, ale podstatně levnější model NX 300h.

Technická data Pohonné ústrojí: Typ motoru benzinový + 2x elektromotor Zdvihový objem 3456 ccm Max. výkon v koní @ benzín / elektromotory 262 / 167, 68 Max. točivý moment v Nm @ benzín / elektromotory 335 / 335, 139 Typ pohonu všech kol E-FOUR Převodovka E-CVT Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,7 s Maximální rychlost 200 km/h Spotřeba paliva l/100 km: Město 6 Mimo město 5,8 Kombinovaná 5,9 Rozměry: Délka 4890 mm Výška 1685 mm Šířka 2180 mm Pohotovostní hmotnost 2100 - 2215 kg Zavazadlový prostor: Základní objem 539 l Sklopená zadní sedadla 1612 l

Lexus ČR

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.