Pokud upřednostňujete testy finančně dostupných rodinných automobilů, pak dnes nebudete mít radost. V případě, že jste však automobilový nadšenec či obyčejný člověk, který dokáže ocenit kvalitní zpracování a design na úrovni, pak vás dnešní automobil prostě musí oslovit. Po malé odmlce tu máme opět Lexus, tentokrát však z nejžádanější kategorie vozidel SUV – Lexus RX 450h.
Tváří v tvář
Nevíme přesně, zda za výjimečností tohoto vozu stojí více jeho japonský původ či nedostupně vysoká cenovka. Jisté však je, že RX 450h zaslouží vaši pozornost, během které bychom měli zapomenout na všechny ostatní (evropské) vozy. Takže, vypusťte z hlavy nějaké mávání nohou pod zadním nárazníkem a další „moderní“ vychytávky, na které jste zvyklý – Lexus je prostě jiný.
Nemůžeme se také zbavit dojmu, že i přes jeho japonský původ, design a křivky, působí americky. Vidlicový šestiválec s jadrným zvukem a automatickou převodovkou doslova překypuje výkonem, aniž by přitom jakkoliv myslel na spotřebu. Prostorný a světlý interiér pak kombinuje slonovinovou kůži a pravý ořech, žádné imitace! Tohle je prostě poctivý stroj z jiného světa (kontinentu).
Lesk samurajského meče
Přední straně dominuje nový, výrazný a ikonický designový jazyk. A je to právě ten design, který byl málem smeten nejvyšším vedení firmy ze stolu. Jak vysvětluje Ikeda-san: „Tento design byl dobrý, byl ale vynikající? Dostal se až na hranici možností?“ Šéfdesignér se domníval, že mohou udělat víc, a tak v Lexusu posílili každý prvek, aby se stal výraznějším a přitažlivějším, a tak automobil nakonec získal originální „vřetenovitou“ masku chladiče a plovoucí střechu.
Právě masce byla věnována nemalá pozornost. Výsledná podoba prošla pečlivým výběrem, během kterého došlo k postupnému zamítnutí všech předchozích variant: plně chromovaná, matná či saténová. Až díky vyvinutí nového způsobu pokovení došlo ke kýženému výsledku, a podařilo se vyrobit masku s hlubokým stříbrným odstínem ostří samurajského meče.
Skrytá preciznost
Všechny automobily Lexus RX se vyrábí v továrně Kjúšú, která je považována za jednu z nejúžasnějších automobilových továren na světě. Zde je povolena pouze dokonalost uctívaných mistrů řemesla zvaných „Takumi“, kteří jsou proslulí svou pozorností vůči každému detailu, a jejichž rukama prochází doslova každý model RX.
Pro zajímavost, mistři „Takumi“ musí svou zručnost pravidelně prokazovat složením origami kočky svou nedominantní rukou za méně než 90 vteřin. Ano, zní to možná žertovně, ale právě zde se nachází až přehnaná japonská posedlost přesností, která se postupně prolíná celým procesem výroby. Na kontrolní lince mají pak citlivé ruce mistrů „Takumi“ dostatek času na odhalení jakékoliv nedokonalosti.
Nutno říci, že láska i příběh, s jakou výroba Lexusu RX probíhá, je až neuvěřitelně okouzlující. Jenže, je tento vůz opravdu tak dobrý, výjimečný a dokonalý?
První jízda
Design exteriéru jsme si již popsali; koho neokouzlil již samotný vzhled při příchodu k vozu, na toho čeká překvapení po otevření dveří řidiče. Světlý interiér se z praktických důvodů běžně příliš nenosí, u tohoto vozu však dokonale podtrhává jeho vysokou úroveň. Největším překvapením pro mě však byl prostor, kterým vůz překypuje a to i na zadních sedadlech – každý cestující si tady přijde na své a my věříme, že ani v modelu RX 450hL, který je pouze o deset centimetrů delší, se sedm cestujících nebude muset nijak tísnit.
Po usednutí do „křesla“ řidiče začnete plnohodnotně vnímat mohutnost vozu a pocit bezpečí, který uvnitř máte ze samotné podstaty (masivní kontrukce), aniž byste tušili, že vás při jízdě bude neustále strážit nový bezpečnostní systém Lexus Safety System +. I když byl vůz tvořen na jiném kontinentu, uspořádání všech ovládacích prvků je standardní, a jejich použití intuitivní. Ještě než se však rozjedeme, musím se vám přeci jen svěřit s jedním problémem, který u vozů Lexus mám. Ať to byl model LC 500 nebo námi testované RX 450h, Lexus nás vždy překvapil poměrně zvláštním ovládáním infotainmentu, které vyžaduje zvyk a praxi. Nyní však pojďme raději nastartovat, poslechnout si to ticho hybridního motoru a skrze plynový pedál poprvé vyrazit vpřed!
Ano, jak jsme řekli, po prvním nastartování je v automobilu absolutní klid. Vedle budíku otáčkoměru svítí zelený nápis „EV“ a my víme, že v tuto chvíli jedeme „zadarmo“, nebo alespoň ekologicky. Lexus zvládá tuto čistě elektrickou jízdu do rychlosti cca 60 km/h, po jejímž překročení (či v případě silnějšího sešlápnutí plynového pedálu) se zapojí atmosférický šestiválec. Logiku řídící jednotky automobilu si můžete poupravit přepínáním mezi jízdními režimy EV, Normal (Custom), Sport a Sport +. Z technického hlediska je zajímavé zmínit, že se pod automobilem nenachází žádný kardan, který by spojoval jednotlivé nápravy. Vůz je totiž vybaven hned dvojicí elektromotorů – jeden pro každou nápravu, díky kterým dokáže vůz i rychleji rekuperovat v případě brždění motorem.
Pokud se rozhodneme rychleji akcelerovat, můžeme na displeji infotainmentu celkem často pozorovat zapojení zadní nápravy. Není však divu, rozpohybovat vůz o váze 2,2 tuny! vyžaduje trochu energie, které má však RX 450h více než dostatek. Zvuk šestiválce je příjemný a návykový, přičemž díky celkové spolupráci všech pohonných jednotek má vůz neuvěřitelnou chuť neustále zrychlovat, například při nájezdu na dálnici. Automobil absolutně neztrácí výkon a zrychluje stále stejně intenzivně, až do maximální rychlosti 200 km/h, kde má zřejmě z důvodu bezpečnosti a vysoké váhy nastaven omezovač. Podvozek i přes 20“ kola dokonale filtruje jakékoliv nerovnosti tak, aby si mohla posádka vozu užívat maximální pocit cestovního komfortu. Jízda v tomto voze je opravdu zážitek, a jak říká jeden z ambasadorů značky, akrobatický pilot Petr Kopfstein: „Je to za odměnu.“
(Ne)výhody RX 450h
Druhou stranou mince a dokonalých jízdních i akceleračních schopností je, že jestli toto auto něčím není, tak ekologickým a ekonomickým. Udávané kombinované spotřeby 6 litrů může dosáhnout jen Zenový mistr s maximálním soustředěním na plynulost provozu a předvídání dopravní situace. Vy jste si však nepořídili automobil, jehož součet pohonných jednotek prezentují čísla 230 kW (313 k) pro to, abyste jezdili „na spotřebu“, a tak počítejte spíše s čísly pohybující se kolem devíti litrů.
Druhou kartu z rukávu „výhody hybridů“ nám bere až příliš silný motor na to, abyste s ním mohli parkovat zdarma za modrých a fialových zónách. To lze pouze s motorizacemi označenými 200h a 300h; šestiválcový tříapůllitr už je příliš.
No a pak je tu samozřejmě cena testovaného modelu. Co se skrývá pod pojmem „příliš vysoká cenovka?“ Námi testovaný RX 450h s pohonem všech kol E-FOUR a nejvyšším výbavovým stupněm Luxury vyjde na 2 327 000 korun. Tento vůz však ještě disponoval příplatkovou barvou (béžová písková) a elektrickým střešním oknem, což výslednou cenu ještě navýšilo o 67 000 korun.
Závěrem
Je zřejmé, že RX 450h je jeden z vozů, který si nemůže dovolit každý, avšak ten kdo může, má ohromné štěstí. Lexus RX 450h je totiž velice kvalitním, luxusním a univerzálním vozem, které za tuto cenu rozhodně stojí. Je totiž jedno, zda vám budou dělat radost maličkosti, jako osvětlené prahové lišty a odvětrávaná sedadla, nebo si najdete zalíbení v bezpečnostních prvcích a autonomních systémech, ulehčujících vám přesuny na dlouhé vzdálenosti. Lexus RX 450h je dokonale univerzální a reprezentativní auto vhodné pro každou příležitost, a my mu musíme udělit plný počet bodů, protože radost z jeho řízení je nezpochybnitelná a návyková.
Pokud vás zaujala kultura výroby a životní styl značky Lexus, avšak cena tohoto SUV je pro vás nedostupná, nezoufejte. Již tento týden otestujeme designově hodně podobný, o trochu menší, ale podstatně levnější model NX 300h.
Technická data Pohonné ústrojí: Typ motoru benzinový + 2x elektromotor Zdvihový objem 3456 ccm Max. výkon v koní @ benzín / elektromotory 262 / 167, 68 Max. točivý moment v Nm @ benzín / elektromotory 335 / 335, 139 Typ pohonu všech kol E-FOUR Převodovka E-CVT Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,7 s Maximální rychlost 200 km/h Spotřeba paliva l/100 km: Město 6 Mimo město 5,8 Kombinovaná 5,9 Rozměry: Délka 4890 mm Výška 1685 mm Šířka 2180 mm Pohotovostní hmotnost 2100 - 2215 kg Zavazadlový prostor: Základní objem 539 l Sklopená zadní sedadla 1612 lLexus ČR
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.