Peugeot 108 nedávno podstoupil facelift, který z malého vozu udělal ještě většího fešáka. V kolíně vyráběný specialista na jízdu po městě se v česku nevídá až tak často, jak by člověk od v česku vyráběného vozu očekával. Na týdenní test jsme měli k dispozici model s výbavou TOP! Allure, aby jsme zjistili co může nabídnout oproti konkurenci.
První generace trojčat z nově postavené kolínské továrny se začala prodávat už v roce 2005. Francouzsko-japonské vozy se zvenku příliš nelišily, interiéry si pak ponechaly totožné. Generace druhá pokračuje ve stejném trendu, i když exteriér se u trojčat liší už o poznání více. Nový Peugeot 108 vypadá na pohled jako mnohem hezčí auto, než předchozí generace s velkou tlamou. Mezi sourozenci nově přibyla i individualita, takže ze všech úhlů poznáte, na kterého konkrétního prcka se zrovna díváte. Peugeot z trojice vychází jako ten nejkonzervativnější, i přes to si však ponechává dostatek francouzského šarmu. Rozdělená světla Citroenu a Aygo s přídí ve tvaru písmene X jsou určitě originálnější, současný designový jazyk Peugeotu se ale na minivůz promítl slušně a 108 díky tomu vypadá o poznání dospěleji.
Velké zadní okno protažené až do nárazníku, stylový prvek totožný na všech třech minivozech, tvoří celou plochu pátých dveří. Na rozdíl od Toyoty s protáhlými světlomety jsou však ty od Peugeotu zakulacené a vystouplé. Během testovacích jízd po prašnějších cestách mimo město se na ně ale lepilo až neskutečné množství prachu.
Pod kapotou je na výběr pouze ze dvou motorů, benzínové 1.2 od PSA, nebo taktéž benzínové 1.0 od Toyoty. Právě druhou jmenovanou jednotku měl námi testovaný model, pětidvéřový Peugeot 108 TOP! Allure. Výbava TOP vozu dodává jedno z velkých lákadel, shrnovací plátěnou střechu, která z malého autíčka dělá polokabriolet. Podobně, jako tomu bylo například u legendárního Citroen 2CV. Kromě toho je k dispozici i infotainment s Android Auto nebo Apple CarPlay, tempomat nebo parkovací kamera (příplatek 7 000 Kč).
Interiér je na všech třech vozech v podstatě totožný a na rozdíl od exteriéru dává jasně najevo, v jaké cenové hladině se vůz pohybuje. Lacině působící plasty, zejména lesklý kus středového panelu, jsou ale vykoupeny pohodlnými sedačkami a u testovaného vozu i slušnou výbavou, zahrnující i infotaiment, tempomat či parkovací kameru. Stylově působí hlava řadící páky a výdechy klimatizace v barvě karoserie.
Sedmipalcová obrazovka infotainmentu je překvapivě svižná, i když čitelnost na slunci by mohla být lepší. Systém navíc podporuje Android Auto i Apple CarPlay, což je v podstatě nutnost, neboť auto nemá vlastní GPS. Překvapivě kvalitní je i audio, které poskytuje dostatek výšek i basů pro běžné poslouchání playlistu z mobilu.
Nejzajímavější příplatková výbava na testovaném modelu je ale určitě stahovací střecha. Na první pohled ne až tak nápadná, samozřejmě kromě černé barvy, ale po shrnutí do charakteristické harmoniky dodává vozu francouzský šarm. Z interiéru je podobně nenápadná a pokud ji necháte zavřenou, nepoznáte, že se vůz liší od standardu. Dovnitř totiž neproniká více hluku, než je obvyklé. To se samozřejmě změní po stažení, neboť vysunutý deflektor ve vyšších rychlostech produkuje dostatek hluku, který už je ale schopen přerušit nejen konverzaci, ale i poslouchání hudby.
Peugeot 108 1.0 ale není auto dělané pro vysoké rychlosti. Doma se cítí spíše ve městě, kde jeho tříválcový motor o výkonu 68 koní nemusí vůz příliš rozjíždět. Při pomalých projížďkách po pražských bulvárech se staženou střechou a hudbou na plno se můžete cítit jako stylová francouzská slečna. Zrychlení vozu v nižších rychlostech je dostatečné na pojíždění po městě, na dálnici a obecně při vyšších rychlostech si však musíte předjíždění plánovat dlouho dopředu a i jízda do kopce dá 860 kg těžkému vozu dost zabrat. Kromě nedostatku výkonu si musí řidič zvyknout také na poněkud delší převody pětistupňové manuální převodovky. Na nekvalitních českých silnicích přijde vhod i komfortně naladěny podvozek, který je schopen utlumit většinu nerovností tak, jak by člověk od Peugeotu očekával.
V interiéru má řidič oproti předchozí generaci poněkud omezenější výhled, což je způsobenou mezigeneračním zmohutněním vozu. Naštěstí však kompaktní rozměry a malý poloměr otáčení umožňují mrštný pohyb i na omezeném prostoru parkovišť. Dostatek prostoru na předních sedačkách si vybírá oběť na cestujících vzadu, kde lidé vyšší 180 cm poznají důvěrně střechu, obzvláště pokud jsou přední sedačky v jiné poloze, než té nejvíce nasunuté na palubní desku. Kromě omezení komfortu pro vzrostlejší cestující je tady i nepopulární volba pouze vyklápěcích oken na zadních dveřích. Na dlouhé cesty na zadních sedadlech opravdu není Peugeot 108 stavěný. Stejně tak zavazadlový prostor o objemu 180 litrů vystačí v podstatě jen pro běžné nákupy, po sklopení sedaček však můžete zvážit i návštěvu Ikea.
Technická data Pohonné ústrojí: Typ motoru tříválec Palivo benzín Zdvihový objem 998 Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. 51 (69) / 6 000 Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 95 / 4 300 Typ pohonu přední kola Převodovka manuální Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 13,0 s Maximální rychlost 160 km/h Spotřeba paliva l/100 km Město 5,0 Mimo město 3,6 Kombinovaná 4,1 Rozměry: Délka 3 475 mm Výška 1 460 mm Šířka 1 615 - 1 884 mm Hmotnost 930 kg Zavazadlový prostor: Základní objem po kryt 196 l Objem při sklopených sedadlech 780 lPeugeot ČR
Jak je na tom 108 ve srovnání s konkurencí? Už v základu vás přijde na 240 tisíc, což je z dostupné konkurence nejvyšší částka. Námi testovaná verze TOP! Allure pak v základu vyjde na 285 tisíc, s couvací kamerou pak na 301 500 Kč, což už je na malé městské auto poměrně vysoká částka. Oproti konkurenci, a to včetně svých dvou sourozenců, však nabízí shrnovací střechu, která v létě podstatně mění zážitek z jízdy a dodává malému vozítku várku stylu. Je to dostatečný důvod pro vyšší cenu? To už musí rozhodnout každý sám na základě svých preferencí.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?