TEST: Peugeot 308 SW 2,0 BlueHDI - Dokáže naftové GT vzbudit emoce?

-jka / AutoRoad.cz, 27. července 2018, 06:49 Aktualizováno 27.7.2018, 08:10 Google+

Francouzská automobilka se lvem ve znaku nabízí svou třistaosmičku s označením GT celkem s dvěma pohonnými jednotkami. Z čerstvé zkušenosti můžeme říci, že je až k neuvěření, o jak rozdílná auta se jedná. Nakonec je pouze na vás, zda sáhnete po benzinové 1,6 s 225-ti koňmi nebo zvolíte "slabší" naftový dvoulitr. Ptáte se ale, která volba je podle nás tou lepší? Nebude jednoduché odpovědět, ale pojďme to zkusit!

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Peugeot 308 GT 2.0 BlueHDI 180k

Peugeot 308 GT 2.0 BlueHDI 180k | foto: Jan Káňa, Autoroad.cz

Sdílejte článek

Test benzinové 308 GT jsme vám přinesli koncem loňského roku a pokud si ho budete chtít připomenout, najdete ho v odkazu pod tímto odstavcem. Naše vzpomínky na něj jsou přesně takové, jaké by měly na správný hothatch být. Zvláště v zimním období byl ryze nepraktický - kola o rozměrech 225/40/18 marně hledaly svou trakci ve sněhové břečce a krátká karoserie, potažmo malý kufr, posílaly jasný vzkaz o tom, že 308 GT hatchback není praktické rodinné auto. 

Přelom loňského roku však testované GT připravil o jednu z hlavních zbraní - manuální převodovku. A je to škoda, neboť disponovala krátkým a přesným chodem, který řidiči umocňoval pocit z řízení tohoto vozu. Benzinové GT sice zesílilo z námi testovaných 205 na 225 koní, nyní je však dodáváno pouze s automatickou převodovkou EAT8, o které budeme v dnešním testu ještě mluvit. 

Peugeot 308 SW GT 2,0 BlueHDI 180k

Oproti tomu naftové GT v karoserii kombi, to je jiná káva - náklad i rodinu najednou máte kam složit a silná vznětová jednotka s 400 Nm. točivého momentu působí dojmem, že budete dlouhé dálniční přechody zvládat i s velmi rozumnou spotřebou. Na konkrétní čísla a srovnání obou pohonných jednotek si však budete muset ještě chvíli počkat. Nyní bych prolomil zajeté standardy a začal neobvykle. Co si hned na začátku odbít všechny nevýhody a negativa testovaného vozu? 

img-responsive

Peugeot 308 GT 2.0 BlueHDI 180k | foto: Jan Káňa, Autoroad.cz

Naftové GT, stejně jako ostatní třistaosmičky, trpí nedostatkem odkládacích prostor. Dva "boxíky" pod řidičovo pravou rukou se sice mohou zdát jako dostatečné, týdenní soužití však prokáže, že tomu tak není. Věci, které běžně nosíte u sebe prostě není kam dát a v hlubokých dveřních kapsách by nám peněženka i mobilní telefon neustále cestovaly. Tradiční odkládací prostor před voličem převodovky je bohužel mělký a díky ovládacím prvkům vyhřívání sedadel také určen pro jiné účely. Osamělý kruhový ovladač rádia spolu s chromovým pruhem pak pouze rozbíjí prázdné místo a my se tak nemůžeme zbavit pocitu, že víme co zde mělo být a není. 

Další negativa

Další věcí, které jsme na testovaném voze nepřišli na chuť, byl režim Sport, který má pouze jednu kladnou vlastnost - automatická převodovka díky němu udržuje motor ve vyšších otáčkách, a motor je tak neustále připraven k akceleraci, což je žádoucí. Nevýhodou sportovního režimu je však to, jakou zvukovou kulisou je tento režim doprovázen. Na uměle generovaný zvuk si již pomalu zvykáme, a možná se to se vzrůstající oblibou nízko-objemových přeplňovaných tříválců stane standardem. Proč ale autoři použili u 308 GT zvuk pocházející z vyladěných šestilitrových osmiválců, to opravdu nevíme. Nicméně právě díky nepřiměřenosti a nemožnosti tuto kulisu vypnout nebo alespoň ztlumit je sportovní režim pro znalé spíše k smíchu.

img-responsive

Peugeot 308 GT 2.0 BlueHDI 180k | foto: Jan Káňa, Autoroad.cz

K smíchu je však pouze do té doby, než vám zkušený řidič ukáže v zatáčkách, co tohle auto vlastně umí. Nevíme, jak se to v Peugeotu povedlo, ale snížený sportovní podvozek 308 SW GT je prostě bravurní. Tam, kde běžně jezdíte nějakou rychlostí, můžete nyní zrychlit o 20 - 30 - 40 km/h a tohle auto to prostě zvládne. Bez kvílení gum, bez ztráty kytičky. Řidič, zbytek posádky ani ostatní řidiči koncernových aut nebudou chápat, kde se to v tom GT bere...

Tím jsme se však dostali k poslední (možné) nevýhodě tohoto vozu. Víte, kompromisy se dělají těžko a tak si nízký podvozek a 18-ti palcová kola vybírají svou daň a na některém typu příčných nerovností dokáží s autem (ne)pěkně zatancovat. Pokud tedy musíte každý den překonávat nějaký ten český tankodrom, tohle auto si s rozumem vybrat nemůžete. 

Dobré věci

Vyzdvihnout bych chtěl hned několik věcí - vynikající byla spolupráce automatické převodovky a motoru. Hydroměničovou převodovku EAT jsem chválil již v testu Citroënu C3 Aircross, kde si šesti-rychlostní automat výborně rozuměl s motorem 1,2 PureTech. Námi testovaný Peugeot 308 GT měl však o dvě rychlosti více, což bývá (zpravidla) výhodou - lépe odstupňovaná převodovka tak dokáže z motoru vyždímat maximum. Řazení i podřazování převodovky EAT8 bylo velmi rychlé a nelze ji nic vytknout. Příjemná byla i dravost, s jakou dokáže vozidlo akcelerovat v běžných situacích, jako je předjíždění či nájezd na dálnici. Zřejmě i díky osmi-stupňové převodovce 308 GT neztrácí dech ani nad hranicí povolených rychlostí. 

img-responsive

Peugeot 308 GT 2.0 BlueHDI 180k | foto: Jan Káňa, Autoroad.cz

Povedený byl i interiér testovaného vozu - relativně malý volant umožňuje dobrou manévrovatelnost a příjemně se drží. Pravdou je, že první hodiny (a možná dny) budete bojovat s nešťastným umístěním páček pod volantem, kterých je zde, i díky pádlům pro ruční řazení, příliš. S klidným svědomím vás ale mohu ujistit, že je to jen otázka zvyku. 

Výborné jsou i sedačky, jejichž tvar vzdáleně připomíná ty závodní - skořepinové. Ty v Peugeotu 308 GT však závodní nejsou, přitom poskytují výborný kompromis mezi pohodlím a nepříjemným cestováním v zatáčkách. Nicméně nemusíte se bát, že by byla tato sedadla jen pro hubené - pohodlně obejmou i větší zadky! 

No a co bylo tím nejlepším na testovaném voze? Prostornost a praktičnost 308 ve verzi SW (kombi). I když nese tento Peugeot označení GT, jeho hlavním revírem určitě není okruhové dovádění, ale praktické přesuny na dlouhé vzdálenosti. Když k tomu přičteme dostatek prostoru a pohodlí pro 4-člennou posádku a solidní kufr o objemu 660 litrů (pod roletkou) nebo 810 litrů (ke stropu), z 308 SW GT se rázem klube slušný rodinný univerzál, kterým neuděláte chybu. 

img-responsive

Peugeot 308 GT 2.0 BlueHDI 180k | foto: Jan Káňa, Autoroad.cz

1,6 THP / 1,6 PureTech vs. 2,0 BlueHDI

Konec loňského roku sice symbolizoval příjemný nárůst výkonu zážehového motoru z 205 na 225 koní, o pohon se však stará jiná jednotka. Zřejmě z důvodu splnění emisní normy Euro 6.2 došlo k výměně námi testovaného motoru 1,6 THP za 1,6 PureTech, a právě z tohoto důvodu si nedovolím aktuální nabídku pohonných jednotek GT porovnat. Ať se však rozhodnete jakkoliv, v obou případech máte na výběr pouze automatickou převodovku EAT8. Kartu z rukávu naftového dvoulitru strhává ještě číslovka reálné spotřeby, která byla plně srovnatelná s benzinovou alternativou. Tedy, abych motoru BlueHDI nekřivdil, při velkém soustředění a nulovém požitku zvládl cestu Chomutov - Praha pod hranicí 6-ti litrů, reálně jsem se však pohyboval na spotřebě 7,9 l/100 km, což byla i dlouhodobá spotřeba testovaného vozu.

Závěr

Co říci závěrem? Peugeot 308 SW GT byl velmi příjemným překvapením. Tento automobil symbolizuje kompromisy, které se dělají jen těžko. Zde se to ale automobilce povedlo - 308 SW GT je vozidlem, které se hodí na dlouhé přesuny, i každodenní dojíždění. Automobil poskytuje dostatek prostoru a řidiči umožní i hodně svižnou jízdu. Verze GT je navíc vrcholem modelové nabídky, což se projevuje i v ceně (770 000,- běžná cena; 720 000,- akční cena). Vezmeme-li v úvahu, co vše nám auto poskytuje (bezklíčový přístup i startování, snížený sportovní podvozek, full LED světlomety, 3D navigace, parkovací kamera, panoramatická střecha, ...) zjistíme, že to s výslednou cenou není zase tak špatné a podobně vybavenou konkurenci bychom hledali těžko. Pokud tedy nepatříte vyloženě mezi odpůrce francouzských aut (a to určitě nepatříte, neboť byste nečetli tento článek) a máte rádi rychlé kombíky, tohle auto by pro vás mohlo být to pravé!

Technická data
Pohonné ústrojí:
Typ motoru 2,0 BlueHDI
Palivo nafta
Zdvihový objem 1997 cm3
Max. výkon v kW @ ot./min. 130 / 3750
Max. točivý moment v Nm @ ot./min.  400 / 2000
Typ pohonu přední náprava
Převodovka automatická EAT8
Jízdní výkony:
Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,4 s
Maximální rychlost 223 km/h
Spotřeba paliva v l/100 km:
Město / mimo město / kombinovaná 5,1 / 4,2 / 4,6
Rozměry:
Délka 4585 mm
Výška 1472 mm
Šířka (bez zrcátek) 1804 mm
Hmotnost (provozní) 1500 kg
Zavazadlový prostor:
Základní objem / sklopená sedadla 660 / 1515 (pod krytem zav. prostoru)
Cena testovaného vozu 775 000 Kč

Peugeot ČR

Vytisknout

Diskuze: TEST: Peugeot 308 SW 2,0 BlueHDI - Dokáže naftové GT vzbudit emoce?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Suzuki po 20 letech opět nabízí klasické kombi nazvané Swace

Kombi Suzuki Swace jde v ČR do předprodeje. Ceny startují docela vysoko

Toyota představila Corollu sedan ve výbavovém stupni GR SPORT

Zákazníci rozhodli a nejprodávanějším autem světa je...

Škoda otevřela halu pro analýzy a výrobu předsériových vozů

Kvalita především. Škoda otevřela halu za 530 milionů pro rozhodující poslední testy

Lexus LFA

Unikátní model Lexus LFA slaví kulaté výročí

BMW představuje nový custom na bázi R 18

BMW představuje nový custom na bázi R 18

Honda HR-V bude od roku 2021 v základu vybavena vyspělou dvoumotorovou technologií hnací jednotky e:HEV

Nová Honda HR-V už za měsíc a s překvapením

Volkswagen představil 8. generaci své ikony Golf

Golf vládne prodejům v Evropě. V Německu drtivě

Škoda Slavia v emocionální karosářské verzi spider je sedmým žákovským vozem automobilky

Prototypy a zkušební vozy bude vyrábět Škoda v novém supermoderním centru

Toyota GR010 Hybrid

Toyota přestavuje nový prototyp pro závod 24 hodin v Le Mans

Hyundai představuje vylepšený model KONA Electric pro nový modelový rok

Green NCAP vyhlásil nejekologičtější auta roku 2020 napříč všemi druhy pohonu

Volkswagen představil 8. generaci své ikony Golf

Volkswagen na ni vsadil vše. Po loňském průšvihu se tváří spokojeně

Škoda Octavia RS, kde RS znamená Rallye Sport a navazuje na závodní prototypy značky

Škoda posedmé v řadě prodala víc než milion aut ročně, koronaviru navzdory

Fotomontáž

Zábavné „víkendovky za babku“ 1.díl – zadokolky do 100 tisíc

Škoda Auto spouští výhodnou nabídku zimního příslušenství

Katem je -10 °C. Vážný stav hlásí baterie i v létě, ale poznáte to?

Škoda představila Enyaq iV, svje první čistě elektrické SUV

Rodiny i firmy v Česku. Ne a ne kupovat auta, která mají

reklama

Doporučujeme

Pontiac Bonneville

Legenda amerických filmů: Kde se vzaly a kam zmizely vozy Pontiac?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Golf vládne prodejům v Evropě. V Německu drtivě

  2. Prototypy a zkušební vozy bude vyrábět Škoda v novém supermoderním centru

  3. Unikátní model Lexus LFA slaví kulaté výročí

  4. BMW představuje nový custom na bázi R 18

  5. Nová Honda HR-V už za měsíc a s překvapením

  6. Kombi Suzuki Swace jde v ČR do předprodeje. Ceny startují docela vysoko

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud