Test benzinové 308 GT jsme vám přinesli koncem loňského roku a pokud si ho budete chtít připomenout, najdete ho v odkazu pod tímto odstavcem. Naše vzpomínky na něj jsou přesně takové, jaké by měly na správný hothatch být. Zvláště v zimním období byl ryze nepraktický - kola o rozměrech 225/40/18 marně hledaly svou trakci ve sněhové břečce a krátká karoserie, potažmo malý kufr, posílaly jasný vzkaz o tom, že 308 GT hatchback není praktické rodinné auto.
Přelom loňského roku však testované GT připravil o jednu z hlavních zbraní - manuální převodovku. A je to škoda, neboť disponovala krátkým a přesným chodem, který řidiči umocňoval pocit z řízení tohoto vozu. Benzinové GT sice zesílilo z námi testovaných 205 na 225 koní, nyní je však dodáváno pouze s automatickou převodovkou EAT8, o které budeme v dnešním testu ještě mluvit.
Peugeot 308 SW GT 2,0 BlueHDI 180k
Oproti tomu naftové GT v karoserii kombi, to je jiná káva - náklad i rodinu najednou máte kam složit a silná vznětová jednotka s 400 Nm. točivého momentu působí dojmem, že budete dlouhé dálniční přechody zvládat i s velmi rozumnou spotřebou. Na konkrétní čísla a srovnání obou pohonných jednotek si však budete muset ještě chvíli počkat. Nyní bych prolomil zajeté standardy a začal neobvykle. Co si hned na začátku odbít všechny nevýhody a negativa testovaného vozu?
Naftové GT, stejně jako ostatní třistaosmičky, trpí nedostatkem odkládacích prostor. Dva "boxíky" pod řidičovo pravou rukou se sice mohou zdát jako dostatečné, týdenní soužití však prokáže, že tomu tak není. Věci, které běžně nosíte u sebe prostě není kam dát a v hlubokých dveřních kapsách by nám peněženka i mobilní telefon neustále cestovaly. Tradiční odkládací prostor před voličem převodovky je bohužel mělký a díky ovládacím prvkům vyhřívání sedadel také určen pro jiné účely. Osamělý kruhový ovladač rádia spolu s chromovým pruhem pak pouze rozbíjí prázdné místo a my se tak nemůžeme zbavit pocitu, že víme co zde mělo být a není.
Další negativa
Další věcí, které jsme na testovaném voze nepřišli na chuť, byl režim Sport, který má pouze jednu kladnou vlastnost - automatická převodovka díky němu udržuje motor ve vyšších otáčkách, a motor je tak neustále připraven k akceleraci, což je žádoucí. Nevýhodou sportovního režimu je však to, jakou zvukovou kulisou je tento režim doprovázen. Na uměle generovaný zvuk si již pomalu zvykáme, a možná se to se vzrůstající oblibou nízko-objemových přeplňovaných tříválců stane standardem. Proč ale autoři použili u 308 GT zvuk pocházející z vyladěných šestilitrových osmiválců, to opravdu nevíme. Nicméně právě díky nepřiměřenosti a nemožnosti tuto kulisu vypnout nebo alespoň ztlumit je sportovní režim pro znalé spíše k smíchu.
K smíchu je však pouze do té doby, než vám zkušený řidič ukáže v zatáčkách, co tohle auto vlastně umí. Nevíme, jak se to v Peugeotu povedlo, ale snížený sportovní podvozek 308 SW GT je prostě bravurní. Tam, kde běžně jezdíte nějakou rychlostí, můžete nyní zrychlit o 20 - 30 - 40 km/h a tohle auto to prostě zvládne. Bez kvílení gum, bez ztráty kytičky. Řidič, zbytek posádky ani ostatní řidiči koncernových aut nebudou chápat, kde se to v tom GT bere...
Tím jsme se však dostali k poslední (možné) nevýhodě tohoto vozu. Víte, kompromisy se dělají těžko a tak si nízký podvozek a 18-ti palcová kola vybírají svou daň a na některém typu příčných nerovností dokáží s autem (ne)pěkně zatancovat. Pokud tedy musíte každý den překonávat nějaký ten český tankodrom, tohle auto si s rozumem vybrat nemůžete.
Dobré věci
Vyzdvihnout bych chtěl hned několik věcí - vynikající byla spolupráce automatické převodovky a motoru. Hydroměničovou převodovku EAT jsem chválil již v testu Citroënu C3 Aircross, kde si šesti-rychlostní automat výborně rozuměl s motorem 1,2 PureTech. Námi testovaný Peugeot 308 GT měl však o dvě rychlosti více, což bývá (zpravidla) výhodou - lépe odstupňovaná převodovka tak dokáže z motoru vyždímat maximum. Řazení i podřazování převodovky EAT8 bylo velmi rychlé a nelze ji nic vytknout. Příjemná byla i dravost, s jakou dokáže vozidlo akcelerovat v běžných situacích, jako je předjíždění či nájezd na dálnici. Zřejmě i díky osmi-stupňové převodovce 308 GT neztrácí dech ani nad hranicí povolených rychlostí.
Povedený byl i interiér testovaného vozu - relativně malý volant umožňuje dobrou manévrovatelnost a příjemně se drží. Pravdou je, že první hodiny (a možná dny) budete bojovat s nešťastným umístěním páček pod volantem, kterých je zde, i díky pádlům pro ruční řazení, příliš. S klidným svědomím vás ale mohu ujistit, že je to jen otázka zvyku.
Výborné jsou i sedačky, jejichž tvar vzdáleně připomíná ty závodní - skořepinové. Ty v Peugeotu 308 GT však závodní nejsou, přitom poskytují výborný kompromis mezi pohodlím a nepříjemným cestováním v zatáčkách. Nicméně nemusíte se bát, že by byla tato sedadla jen pro hubené - pohodlně obejmou i větší zadky!
No a co bylo tím nejlepším na testovaném voze? Prostornost a praktičnost 308 ve verzi SW (kombi). I když nese tento Peugeot označení GT, jeho hlavním revírem určitě není okruhové dovádění, ale praktické přesuny na dlouhé vzdálenosti. Když k tomu přičteme dostatek prostoru a pohodlí pro 4-člennou posádku a solidní kufr o objemu 660 litrů (pod roletkou) nebo 810 litrů (ke stropu), z 308 SW GT se rázem klube slušný rodinný univerzál, kterým neuděláte chybu.
1,6 THP / 1,6 PureTech vs. 2,0 BlueHDI
Konec loňského roku sice symbolizoval příjemný nárůst výkonu zážehového motoru z 205 na 225 koní, o pohon se však stará jiná jednotka. Zřejmě z důvodu splnění emisní normy Euro 6.2 došlo k výměně námi testovaného motoru 1,6 THP za 1,6 PureTech, a právě z tohoto důvodu si nedovolím aktuální nabídku pohonných jednotek GT porovnat. Ať se však rozhodnete jakkoliv, v obou případech máte na výběr pouze automatickou převodovku EAT8. Kartu z rukávu naftového dvoulitru strhává ještě číslovka reálné spotřeby, která byla plně srovnatelná s benzinovou alternativou. Tedy, abych motoru BlueHDI nekřivdil, při velkém soustředění a nulovém požitku zvládl cestu Chomutov - Praha pod hranicí 6-ti litrů, reálně jsem se však pohyboval na spotřebě 7,9 l/100 km, což byla i dlouhodobá spotřeba testovaného vozu.
Závěr
Co říci závěrem? Peugeot 308 SW GT byl velmi příjemným překvapením. Tento automobil symbolizuje kompromisy, které se dělají jen těžko. Zde se to ale automobilce povedlo - 308 SW GT je vozidlem, které se hodí na dlouhé přesuny, i každodenní dojíždění. Automobil poskytuje dostatek prostoru a řidiči umožní i hodně svižnou jízdu. Verze GT je navíc vrcholem modelové nabídky, což se projevuje i v ceně (770 000,- běžná cena; 720 000,- akční cena). Vezmeme-li v úvahu, co vše nám auto poskytuje (bezklíčový přístup i startování, snížený sportovní podvozek, full LED světlomety, 3D navigace, parkovací kamera, panoramatická střecha, ...) zjistíme, že to s výslednou cenou není zase tak špatné a podobně vybavenou konkurenci bychom hledali těžko. Pokud tedy nepatříte vyloženě mezi odpůrce francouzských aut (a to určitě nepatříte, neboť byste nečetli tento článek) a máte rádi rychlé kombíky, tohle auto by pro vás mohlo být to pravé!
Pohonné ústrojí: | |||
---|---|---|---|
Typ motoru | 2,0 BlueHDI | ||
Palivo | nafta | ||
Zdvihový objem | 1997 cm3 | ||
Max. výkon v kW @ ot./min. | 130 / 3750 | ||
Max. točivý moment v Nm @ ot./min. | 400 / 2000 | ||
Typ pohonu | přední náprava | ||
Převodovka | automatická EAT8 | ||
Jízdní výkony: | |||
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 8,4 s | ||
Maximální rychlost | 223 km/h | ||
Spotřeba paliva v l/100 km: | |||
Město / mimo město / kombinovaná | 5,1 / 4,2 / 4,6 | ||
Rozměry: | |||
Délka | 4585 mm | ||
Výška | 1472 mm | ||
Šířka (bez zrcátek) | 1804 mm | ||
Hmotnost (provozní) | 1500 kg | ||
Zavazadlový prostor: | |||
Základní objem / sklopená sedadla | 660 / 1515 (pod krytem zav. prostoru) | ||
Cena testovaného vozu | 775 000 Kč |
Peugeot ČR