Subaru v uplynulém týdnu začalo na českém trhu nabízet už pátou generaci modelu Impreza. Protože čtvrtá se u nás vůbec neprodávala a na tu třetí mám jen pěkné vzpomínky, usedal jsem za volant nové „Rézy“ s pocity nostalgie, očekávání, ale i obav. Ostatně tak, jako tomu bude u většiny potenciálních zájemců. Dokáže Impreza obavy rozptýlit a oprávněná očekávání naplnit?
Říká se, že dvakrát do stejné řeky nevstoupíš. Poté, co se v roce 2011 Impreza na českém trhu rozloučila, jen málokdo v nastupující marketingové strategii zaměřené na komunikaci SUV modelů očekával v její návrat. Jenže zázraky se dějí a Ježíšek s pořadovým číslem 2017 přiváží Imprezu, která je kompletně nová a v mnoha ohledech pro Subaru zlomová.
Zástavba typických boxer motorů dala designérům poměrně volnou ruku při navrhování přídě. Kapota je díky tomu vcelku nízko nad zemí a usnadňuje náčrty bočních linií a nízkého pontonu karoserie, umožňující výborný výhled z auta ven. Vytažené lemy blatníků zdůrazňují rozkročená kola, nižší střecha zase sportovnější vzhled. Diskutabilní emoce můžou vyvolávat zadní partie s rozměrnými svítilnami vytaženými z rohů karoserie.
Po delší době mírných evolucí Subaru přichází zcela nový interiér. Nebýt loga na volantu a tradičního displeje trůnícího v kapličce na vrchu palubku, nikoho by ani nenapadlo tento koncept spojovat s výrobcem, který je v každé druhé recenzi urážen právě za zastaralý vzhled prostoru pro posádku. Není bez zajímavosti, že palubní deska současného WRX STi, Forestera a Levorga pochází právě z předchozí generace Imprezy. Lze tedy doufat, že právě představovaná Impreza značí, jakým směrem se bude v nejbližší budoucnosti vyvíjet interiér ostatních plejád.
Volant se skvěle drží, všechny důležité fičury mají své vlastní tlačítko a nový infotainment nabízí solidní reakce i rozlišení displeje. Trochu v rozpacích jsem byl na první pohled z uživatelského prostředí, které působí překomplikovaně, zřejmě jde ale jen o zvyk. Naštěstí nechybí plná podpora Android Auto a Apple CarPlay, takže není problém použít třeba oblíbenou Waze navigaci, což jsme ostatně hned vyzkoušeli. Co ale oceníte na 100 %, je velkorysý prostor. Do kompaktního hatchbacku byste totiž neřekli, s jakou grácií se do jeho útrob naskládá čtveřice dospělých mužů bez toho, aniž by si některý z nich stěžoval na bolehlavy nebo bolenohy. Je to i na úkor zavazadelníku, který mezigeneračně narostl jen o 5 litrů na finálních 385 litrů.
Impreza přichází do Česka s dvojicí atmosférických zážehových motorů kombinovaných výhradně s bezestupňovou převodovkou Lineartronic. Více v našem předchozím článku. Důvodem je standardně montovaný systém EyeSight, který patří mezi nejlepší svého druhu na trhu. Subaru vůbec se snaží klást velký důraz na bezpečnost. Máme ještě v živé paměti dřívější tiskovky nesoucí se v duchu technických inovací s akcentem na sportovní jízdní vlastnosti. Jenže doba se mění a tentokrát se každá druhá věta prezentace nesla právě v duchu bezpečnosti, kterou Subaru samo rozděluje na aktivní, pasivní, primární a preventivní.
Zmiňován byl nejen důraz na výhled z vozu a nová platforma s o 40 % vyšší schopností absorbovat náraz, ale třeba i takové drobnosti jako nižší a širší prostor pro nohy řidiče pomáhající předcházet únavě nebo inovovaná konstrukce spony bezpečnostních pásů, která sama o sobě dovede snížit riziko poranění hrudníku při čelním nárazu o 10 %. Důkazem, že to Subaru myslí vážně, je nejvyšší počet bodů získaných v japonských crash testech JNCAP a podobně dopadla i na západním pobřeží Atlantiku v testech IIHS, kde si v žádné z kategorií neodnesla jiné než nejvyšší ohodnocení Good. Na Euro NCAP testy se ještě čeká, jiný než pětihvězdičkový výsledek se ale neočekává.
Na první krátké svezení jsme ukořistili dvoulitr. Jeho 115 kW (156 k) trhat dlažební kostky nebude, ale na středně dynamickou jízdu stačí. Ve srovnání s jeho minulou generací bylo 80 % dílů zcela přepracováno a výsledkem by měla být nižší hmotnost i spotřeba. Totéž můžeme říct o Lineartronicu s rozšířeným spektrem převodových poměrů. Poněkud nesvůj jsem byl z 18palcových kol se 40% profilem, obutých na vrcholné specifikaci Sport. Jenže přejetí první větší nerovnosti mi dalo vzpomenout na poddajnost Imprezy třetí generace. Jen s tím rozdílem, že tady je práce podvozku téměř neslyšná, auto se nekymácí a pevně drží nastavený směr. Stabilita je ukázková, stejně jako ochota zatáčet podpořená torque vectoringem, a leckoho logicky napadne kacířská myšlenka na vyšší výkon a manuální převodovku. Jenže toho se nedočkáme, stejně jako očesané verze s poháněnou jednou nápravou.
První seznámení ukázalo, že nová Impreza je skvěle vymyšlené auto s důrazem na bezpečnost, technologie, jízdní komfort a agilitu pro úzkou skupinu zákazníků, kteří přesně vědí, co od auta žádají. Na podrobnější dojmy a potvrzení verdiktu si ale počkejte společně s námi na klasický týdenní test.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.