Subaru v uplynulém týdnu začalo na českém trhu nabízet už pátou generaci modelu Impreza. Protože čtvrtá se u nás vůbec neprodávala a na tu třetí mám jen pěkné vzpomínky, usedal jsem za volant nové „Rézy“ s pocity nostalgie, očekávání, ale i obav. Ostatně tak, jako tomu bude u většiny potenciálních zájemců. Dokáže Impreza obavy rozptýlit a oprávněná očekávání naplnit?
Říká se, že dvakrát do stejné řeky nevstoupíš. Poté, co se v roce 2011 Impreza na českém trhu rozloučila, jen málokdo v nastupující marketingové strategii zaměřené na komunikaci SUV modelů očekával v její návrat. Jenže zázraky se dějí a Ježíšek s pořadovým číslem 2017 přiváží Imprezu, která je kompletně nová a v mnoha ohledech pro Subaru zlomová.
Zástavba typických boxer motorů dala designérům poměrně volnou ruku při navrhování přídě. Kapota je díky tomu vcelku nízko nad zemí a usnadňuje náčrty bočních linií a nízkého pontonu karoserie, umožňující výborný výhled z auta ven. Vytažené lemy blatníků zdůrazňují rozkročená kola, nižší střecha zase sportovnější vzhled. Diskutabilní emoce můžou vyvolávat zadní partie s rozměrnými svítilnami vytaženými z rohů karoserie.
Po delší době mírných evolucí Subaru přichází zcela nový interiér. Nebýt loga na volantu a tradičního displeje trůnícího v kapličce na vrchu palubku, nikoho by ani nenapadlo tento koncept spojovat s výrobcem, který je v každé druhé recenzi urážen právě za zastaralý vzhled prostoru pro posádku. Není bez zajímavosti, že palubní deska současného WRX STi, Forestera a Levorga pochází právě z předchozí generace Imprezy. Lze tedy doufat, že právě představovaná Impreza značí, jakým směrem se bude v nejbližší budoucnosti vyvíjet interiér ostatních plejád.
Volant se skvěle drží, všechny důležité fičury mají své vlastní tlačítko a nový infotainment nabízí solidní reakce i rozlišení displeje. Trochu v rozpacích jsem byl na první pohled z uživatelského prostředí, které působí překomplikovaně, zřejmě jde ale jen o zvyk. Naštěstí nechybí plná podpora Android Auto a Apple CarPlay, takže není problém použít třeba oblíbenou Waze navigaci, což jsme ostatně hned vyzkoušeli. Co ale oceníte na 100 %, je velkorysý prostor. Do kompaktního hatchbacku byste totiž neřekli, s jakou grácií se do jeho útrob naskládá čtveřice dospělých mužů bez toho, aniž by si některý z nich stěžoval na bolehlavy nebo bolenohy. Je to i na úkor zavazadelníku, který mezigeneračně narostl jen o 5 litrů na finálních 385 litrů.
Impreza přichází do Česka s dvojicí atmosférických zážehových motorů kombinovaných výhradně s bezestupňovou převodovkou Lineartronic. Více v našem předchozím článku. Důvodem je standardně montovaný systém EyeSight, který patří mezi nejlepší svého druhu na trhu. Subaru vůbec se snaží klást velký důraz na bezpečnost. Máme ještě v živé paměti dřívější tiskovky nesoucí se v duchu technických inovací s akcentem na sportovní jízdní vlastnosti. Jenže doba se mění a tentokrát se každá druhá věta prezentace nesla právě v duchu bezpečnosti, kterou Subaru samo rozděluje na aktivní, pasivní, primární a preventivní.
Zmiňován byl nejen důraz na výhled z vozu a nová platforma s o 40 % vyšší schopností absorbovat náraz, ale třeba i takové drobnosti jako nižší a širší prostor pro nohy řidiče pomáhající předcházet únavě nebo inovovaná konstrukce spony bezpečnostních pásů, která sama o sobě dovede snížit riziko poranění hrudníku při čelním nárazu o 10 %. Důkazem, že to Subaru myslí vážně, je nejvyšší počet bodů získaných v japonských crash testech JNCAP a podobně dopadla i na západním pobřeží Atlantiku v testech IIHS, kde si v žádné z kategorií neodnesla jiné než nejvyšší ohodnocení Good. Na Euro NCAP testy se ještě čeká, jiný než pětihvězdičkový výsledek se ale neočekává.
Na první krátké svezení jsme ukořistili dvoulitr. Jeho 115 kW (156 k) trhat dlažební kostky nebude, ale na středně dynamickou jízdu stačí. Ve srovnání s jeho minulou generací bylo 80 % dílů zcela přepracováno a výsledkem by měla být nižší hmotnost i spotřeba. Totéž můžeme říct o Lineartronicu s rozšířeným spektrem převodových poměrů. Poněkud nesvůj jsem byl z 18palcových kol se 40% profilem, obutých na vrcholné specifikaci Sport. Jenže přejetí první větší nerovnosti mi dalo vzpomenout na poddajnost Imprezy třetí generace. Jen s tím rozdílem, že tady je práce podvozku téměř neslyšná, auto se nekymácí a pevně drží nastavený směr. Stabilita je ukázková, stejně jako ochota zatáčet podpořená torque vectoringem, a leckoho logicky napadne kacířská myšlenka na vyšší výkon a manuální převodovku. Jenže toho se nedočkáme, stejně jako očesané verze s poháněnou jednou nápravou.
První seznámení ukázalo, že nová Impreza je skvěle vymyšlené auto s důrazem na bezpečnost, technologie, jízdní komfort a agilitu pro úzkou skupinu zákazníků, kteří přesně vědí, co od auta žádají. Na podrobnější dojmy a potvrzení verdiktu si ale počkejte společně s námi na klasický týdenní test.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?