PRVNÍ JÍZDA: Nové Subaru Impreza je jiné než dřív. Chce být lídrem bezpečnosti

Subaru Impreza 2.0i
Subaru Impreza 2.0i, foto: jzy / AutoRoad.cz / INCORP images
-jzy , AutoRoad.cz 26. listopadu 2017 12:54 26. listopadu 2017 15:29
Sdílej:

Subaru v uplynulém týdnu začalo na českém trhu nabízet už pátou generaci modelu Impreza. Protože čtvrtá se u nás vůbec neprodávala a na tu třetí mám jen pěkné vzpomínky, usedal jsem za volant nové „Rézy“ s pocity nostalgie, očekávání, ale i obav. Ostatně tak, jako tomu bude u většiny potenciálních zájemců. Dokáže Impreza obavy rozptýlit a oprávněná očekávání naplnit?

Říká se, že dvakrát do stejné řeky nevstoupíš. Poté, co se v roce 2011 Impreza na českém trhu rozloučila, jen málokdo v nastupující marketingové strategii zaměřené na komunikaci SUV modelů očekával v její návrat. Jenže zázraky se dějí a Ježíšek s pořadovým číslem 2017 přiváží Imprezu, která je kompletně nová a v mnoha ohledech pro Subaru zlomová.

Zástavba typických boxer motorů dala designérům poměrně volnou ruku při navrhování přídě. Kapota je díky tomu vcelku nízko nad zemí a usnadňuje náčrty bočních linií a nízkého pontonu karoserie, umožňující výborný výhled z auta ven. Vytažené lemy blatníků zdůrazňují rozkročená kola, nižší střecha zase sportovnější vzhled. Diskutabilní emoce můžou vyvolávat zadní partie s rozměrnými svítilnami vytaženými z rohů karoserie.

Po delší době mírných evolucí Subaru přichází zcela nový interiér. Nebýt loga na volantu a tradičního displeje trůnícího v kapličce na vrchu palubku, nikoho by ani nenapadlo tento koncept spojovat s výrobcem, který je v každé druhé recenzi urážen právě za zastaralý vzhled prostoru pro posádku. Není bez zajímavosti, že palubní deska současného WRX STi, Forestera a Levorga pochází právě z předchozí generace Imprezy. Lze tedy doufat, že právě představovaná Impreza značí, jakým směrem se bude v nejbližší budoucnosti vyvíjet interiér ostatních plejád.

Volant se skvěle drží, všechny důležité fičury mají své vlastní tlačítko a nový infotainment nabízí solidní reakce i rozlišení displeje. Trochu v rozpacích jsem byl na první pohled z uživatelského prostředí, které působí překomplikovaně, zřejmě jde ale jen o zvyk. Naštěstí nechybí plná podpora Android Auto a Apple CarPlay, takže není problém použít třeba oblíbenou Waze navigaci, což jsme ostatně hned vyzkoušeli. Co ale oceníte na 100 %, je velkorysý prostor. Do kompaktního hatchbacku byste totiž neřekli, s jakou grácií se do jeho útrob naskládá čtveřice dospělých mužů bez toho, aniž by si některý z nich stěžoval na bolehlavy nebo bolenohy. Je to i na úkor zavazadelníku, který mezigeneračně narostl jen o 5 litrů na finálních 385 litrů.

Impreza přichází do Česka s dvojicí atmosférických zážehových motorů kombinovaných výhradně s bezestupňovou převodovkou Lineartronic. Více v našem předchozím článku. Důvodem je standardně montovaný systém EyeSight, který patří mezi nejlepší svého druhu na trhu. Subaru vůbec se snaží klást velký důraz na bezpečnost. Máme ještě v živé paměti dřívější tiskovky nesoucí se v duchu technických inovací s akcentem na sportovní jízdní vlastnosti. Jenže doba se mění a tentokrát se každá druhá věta prezentace nesla právě v duchu bezpečnosti, kterou Subaru samo rozděluje na aktivní, pasivní, primární a preventivní.

Zmiňován byl nejen důraz na výhled z vozu a nová platforma s o 40 % vyšší schopností absorbovat náraz, ale třeba i takové drobnosti jako nižší a širší prostor pro nohy řidiče pomáhající předcházet únavě nebo inovovaná konstrukce spony bezpečnostních pásů, která sama o sobě dovede snížit riziko poranění hrudníku při čelním nárazu o 10 %. Důkazem, že to Subaru myslí vážně, je nejvyšší počet bodů získaných v japonských crash testech JNCAP a podobně dopadla i na západním pobřeží Atlantiku v testech IIHS, kde si v žádné z kategorií neodnesla jiné než nejvyšší ohodnocení Good. Na Euro NCAP testy se ještě čeká, jiný než pětihvězdičkový výsledek se ale neočekává.

Na první krátké svezení jsme ukořistili dvoulitr. Jeho 115 kW (156 k) trhat dlažební kostky nebude, ale na středně dynamickou jízdu stačí. Ve srovnání s jeho minulou generací bylo 80 % dílů zcela přepracováno a výsledkem by měla být nižší hmotnost i spotřeba. Totéž můžeme říct o Lineartronicu s rozšířeným spektrem převodových poměrů. Poněkud nesvůj jsem byl z 18palcových kol se 40% profilem, obutých na vrcholné specifikaci Sport. Jenže přejetí první větší nerovnosti mi dalo vzpomenout na poddajnost Imprezy třetí generace. Jen s tím rozdílem, že tady je práce podvozku téměř neslyšná, auto se nekymácí a pevně drží nastavený směr. Stabilita je ukázková, stejně jako ochota zatáčet podpořená torque vectoringem, a leckoho logicky napadne kacířská myšlenka na vyšší výkon a manuální převodovku. Jenže toho se nedočkáme, stejně jako očesané verze s poháněnou jednou nápravou.

První seznámení ukázalo, že nová Impreza je skvěle vymyšlené auto s důrazem na bezpečnost, technologie, jízdní komfort a agilitu pro úzkou skupinu zákazníků, kteří přesně vědí, co od auta žádají. Na podrobnější dojmy a potvrzení verdiktu si ale počkejte společně s námi na klasický týdenní test.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.