Subaru v uplynulém týdnu začalo na českém trhu nabízet už pátou generaci modelu Impreza. Protože čtvrtá se u nás vůbec neprodávala a na tu třetí mám jen pěkné vzpomínky, usedal jsem za volant nové „Rézy“ s pocity nostalgie, očekávání, ale i obav. Ostatně tak, jako tomu bude u většiny potenciálních zájemců. Dokáže Impreza obavy rozptýlit a oprávněná očekávání naplnit?
Říká se, že dvakrát do stejné řeky nevstoupíš. Poté, co se v roce 2011 Impreza na českém trhu rozloučila, jen málokdo v nastupující marketingové strategii zaměřené na komunikaci SUV modelů očekával v její návrat. Jenže zázraky se dějí a Ježíšek s pořadovým číslem 2017 přiváží Imprezu, která je kompletně nová a v mnoha ohledech pro Subaru zlomová.
Zástavba typických boxer motorů dala designérům poměrně volnou ruku při navrhování přídě. Kapota je díky tomu vcelku nízko nad zemí a usnadňuje náčrty bočních linií a nízkého pontonu karoserie, umožňující výborný výhled z auta ven. Vytažené lemy blatníků zdůrazňují rozkročená kola, nižší střecha zase sportovnější vzhled. Diskutabilní emoce můžou vyvolávat zadní partie s rozměrnými svítilnami vytaženými z rohů karoserie.
Po delší době mírných evolucí Subaru přichází zcela nový interiér. Nebýt loga na volantu a tradičního displeje trůnícího v kapličce na vrchu palubku, nikoho by ani nenapadlo tento koncept spojovat s výrobcem, který je v každé druhé recenzi urážen právě za zastaralý vzhled prostoru pro posádku. Není bez zajímavosti, že palubní deska současného WRX STi, Forestera a Levorga pochází právě z předchozí generace Imprezy. Lze tedy doufat, že právě představovaná Impreza značí, jakým směrem se bude v nejbližší budoucnosti vyvíjet interiér ostatních plejád.
Volant se skvěle drží, všechny důležité fičury mají své vlastní tlačítko a nový infotainment nabízí solidní reakce i rozlišení displeje. Trochu v rozpacích jsem byl na první pohled z uživatelského prostředí, které působí překomplikovaně, zřejmě jde ale jen o zvyk. Naštěstí nechybí plná podpora Android Auto a Apple CarPlay, takže není problém použít třeba oblíbenou Waze navigaci, což jsme ostatně hned vyzkoušeli. Co ale oceníte na 100 %, je velkorysý prostor. Do kompaktního hatchbacku byste totiž neřekli, s jakou grácií se do jeho útrob naskládá čtveřice dospělých mužů bez toho, aniž by si některý z nich stěžoval na bolehlavy nebo bolenohy. Je to i na úkor zavazadelníku, který mezigeneračně narostl jen o 5 litrů na finálních 385 litrů.
Impreza přichází do Česka s dvojicí atmosférických zážehových motorů kombinovaných výhradně s bezestupňovou převodovkou Lineartronic. Více v našem předchozím článku. Důvodem je standardně montovaný systém EyeSight, který patří mezi nejlepší svého druhu na trhu. Subaru vůbec se snaží klást velký důraz na bezpečnost. Máme ještě v živé paměti dřívější tiskovky nesoucí se v duchu technických inovací s akcentem na sportovní jízdní vlastnosti. Jenže doba se mění a tentokrát se každá druhá věta prezentace nesla právě v duchu bezpečnosti, kterou Subaru samo rozděluje na aktivní, pasivní, primární a preventivní.
Zmiňován byl nejen důraz na výhled z vozu a nová platforma s o 40 % vyšší schopností absorbovat náraz, ale třeba i takové drobnosti jako nižší a širší prostor pro nohy řidiče pomáhající předcházet únavě nebo inovovaná konstrukce spony bezpečnostních pásů, která sama o sobě dovede snížit riziko poranění hrudníku při čelním nárazu o 10 %. Důkazem, že to Subaru myslí vážně, je nejvyšší počet bodů získaných v japonských crash testech JNCAP a podobně dopadla i na západním pobřeží Atlantiku v testech IIHS, kde si v žádné z kategorií neodnesla jiné než nejvyšší ohodnocení Good. Na Euro NCAP testy se ještě čeká, jiný než pětihvězdičkový výsledek se ale neočekává.
Na první krátké svezení jsme ukořistili dvoulitr. Jeho 115 kW (156 k) trhat dlažební kostky nebude, ale na středně dynamickou jízdu stačí. Ve srovnání s jeho minulou generací bylo 80 % dílů zcela přepracováno a výsledkem by měla být nižší hmotnost i spotřeba. Totéž můžeme říct o Lineartronicu s rozšířeným spektrem převodových poměrů. Poněkud nesvůj jsem byl z 18palcových kol se 40% profilem, obutých na vrcholné specifikaci Sport. Jenže přejetí první větší nerovnosti mi dalo vzpomenout na poddajnost Imprezy třetí generace. Jen s tím rozdílem, že tady je práce podvozku téměř neslyšná, auto se nekymácí a pevně drží nastavený směr. Stabilita je ukázková, stejně jako ochota zatáčet podpořená torque vectoringem, a leckoho logicky napadne kacířská myšlenka na vyšší výkon a manuální převodovku. Jenže toho se nedočkáme, stejně jako očesané verze s poháněnou jednou nápravou.
První seznámení ukázalo, že nová Impreza je skvěle vymyšlené auto s důrazem na bezpečnost, technologie, jízdní komfort a agilitu pro úzkou skupinu zákazníků, kteří přesně vědí, co od auta žádají. Na podrobnější dojmy a potvrzení verdiktu si ale počkejte společně s námi na klasický týdenní test.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.