Tentokrát nám Mitsubishi zapůjčilo k testu znovu omlazené Mitsubishi ASX v nejvyšší výbavě Intense+, modelový rok 2018. Změny byly sice pouze kosmetické a možná si jich na první pohled ani nevšimnete, ovšem pokud se na vůz lépe zadíváte, zjistíte, že mu neskutečně pomohly s hledáním vlastní identity.
Co skrývá omlazená tvář?
Mitsubishi ASX už je na trhu až překvapivě dlouho, ovšem neprodává se vůbec špatně, takže se ve výsledku ani nemůžeme divit, že s ním automobilka stále pracuje a dopřává mu další a další omlazovací kůry. Ta poslední, pro modelový rok 2018, se zaměřila hlavně na dynamický výraz.
Pojďme tedy začít od masky, která se již tradičně nese v duchu "dynamického štítu". Patrně nejvýraznější změnou jsou světla denního svícení, která se přesunula z mlhovek do samostatných LED vertikálních pruhů a elegantně lemují spodní mřížku chladiče s novým designem lamel. Zatímco minulý rok byla horní i dolní část masky tvořena pouze horizontálními lamelami, nyní má spodní mřížka tvar plástve a horní lamely protíná tenký chromový proužek, který dodává vozu na hodnotě.
Z profilu se toho příliš nezměnilo, jen v podbězích se objevila nová 18 palcová kola se zajímavými tvary a zrcátka dostala integrované blinkry (v závislosti na výbavě). Pro dávku dalších výrazných změn se pak musíme přesunout dozadu.
Zde se sice změnil pouze zadní nárazník, ovšem změna je to natolik výrazná, že by mohla vozu vtisknout i zcela nový charakter. Ochranný plast, který lemoval spodní hranu nárazníku již před faceliftem, totiž nyní dostal podobu difuzéru, který známe spíše ze sportovních vozů. Z jeho krajů zmizely nevzhledné kulaté odrazky, které se transformovaly do tvaru písmene C a přesunuly se o něco výš. Nejvýraznější ryze praktickou změnou je změna tvaru mlhového světla v tenký světelný proužek, který je integrován do tmavě zbarveného prolisu spojujícího odrazky.
Co si budeme nalhávat, jedná se pouze o kosmetické změny, ovšem ASX se díky nim lehce vzdálilo segmentu crossoverů a přiblížilo se spíše k hatchbackům. Při pohledu z boku tomu navíc výrazně pomáhají 18 palcové disky, které však z praktického hlediska až tak velkou výhrou nejsou. Na pohled však dávají vozu elegantnější až dynamické tvary.
Uvnitř vozu se největší změny projevily hlavně na středovém panelu, kde se poněkud kouzlilo s umístěním různých ovladačů. Nutno ovšem dodat, že se jedná o změny ryze praktické, funkční, a proto vítané. Například SUB porty, 12V zásuvka a ovládání vyhřívaných sedaček se konečně dostaly více na oči, takže po nich nemusíte poslepu šmátrat.
Přemístěn byl také volič pohonu všech kol, který se nově nachází před řadící pákou. Respektive nacházel by se zde, kdyby jím náš vůz byl vybaven. Místo něj jsme dostali stříbrnou záslepku, která však působí nesčetněkrát hodnotněji, než původní lacině vyhlížející odkládací miska na drobné, jejíž místo zaujal druhý držák na nápoje. Na konci středového tunelu zůstala umístěna loketní opěrka s úložným prostorem, jejíž posuvné víko se konečně neposouvá s každým prudkým zrychlením.
Pod maskou elegána pořád stejný pracant
Tím by mohl výpis novinek vztahujících se k faceliftu končit a můžeme se zaměřit na radosti spojené s vlastnictvím nejvyššího stupně výbavy, Intense+. Tím pravděpodobně největším benefitem z uživatelského hlediska je moderní 7 palcový dotykový infotainment systém, který nahradil již notně zastaralý Pioneer (bohu dík). Je jen škoda, že si po vzoru Pioneeru nezachoval alespoň pár klasických tlačítek. Místo nich se musí uživatel spolehnout jen na pár svítících symbolů po kraji obrazovky.
Dojmy z interiéru se nijak výrazně nezměnily, ASX nikdy neaspirovalo na tituly za nejkrásnější interiér a pár dekorů lakovaných leskle černým klavírovým lakem na tom nejspíš nic nezmění. Velkou předností je však pocit ze zpracování, které působí poctivě a dává pocit, že auto něco vydrží.
Pokud v něčem ASX vždy excelovalo, byl to prostor. Ať už na předních či zadních sedadlech, v odkládacích prostorech a nebo v kufru. I nadále je to obrovská přednost, zvlášť vezmeme li v úvahu maximální objem zavazadlového prostoru 1219 litrů. Osobně mě však stále trápí sada na opravu pneumatiky, která je uložena na boku v poněkud neforemném pytli.
Co se motoru týče, pod kapotou byl opět 1.6 litrový benzínový čtyřválec o výkonu 86 kW (117 koní), který skrze pětistupňovou manuální převodovku posílal výkon na přední kola. Při minimální pohotovostní hmotnosti 1335 kilogramů to je ideální porce výkonu na klidnou jízdu, ovšem na nějaké divočení či dramatické předjíždění zapomeňte. Náš motor sice nebyl pořádně zajetý, ale ani tak si nedělám iluze o jeho agilitě.
Co se podvozku týče, tady jsem poněkud rozpačitý. Během minulého testu ASX (modelový rok 2017 v edici 100 let) byl vůz obut na 16 palcových litých kolech a já si neměl nač stěžovat. Jízda byla relativně komfortní a nebylo příliš co vytýkat. Nový model ve výbavě Intense+ už je ale obut na 18 palcových discích a to byla chyba. Vzhledově to sice vozu sluší, ale co se komfortu týče, je to bohužel bída. A to nemluvím o skutečnosti, že po dvou dnech se rozvrzal pravý zadní tlumič, který si to po dalších dvou dnech opět rozmyslel a utichl.
Kromě velkých kol však kazila komfort ještě jedna drobnost, kterou si neumím úplně vysvětlit. Během prvních jízd s ASX jsem neměl se sedačkami žádný problém, nicméně během tohoto testu mě ze sedačky řidiče začala nepochopitelně bolet záda už po 45 minutách jízdy. Příliš nadšení nesklidila ani zadní lavice, na kterou jsem napasoval spolucestující. Ti si sice pochvalovali dostatek prostoru ve všech směrech i dost odkládacích prostorů, ale lavice byla jednoduše tvrdá a opěráky nenabízí ani náznak komfortního tvarování.
Bezpečnost nadevše
Pokud toužíte po SUV kvůli bezpečnosti, pak vás ASX nezklame. Sice nenabízí kamery, radary a sonary jako jeho současníci, ovšem pod záložkou "Bezpečnost" nalezneme kromě 7 airbagů a karoserie s vyšší odolností proti nárazu i celou abecedu asistentů, včetně ABS, ASC, BOS, ESS nebo EPS. Není tak divu, že v roce 2011, kdy ASX poprvé podstoupilo crash-testy Euro NCAP, získalo plný počet hvězd. V jednotlivých kategoriích pak ASX uspělo následovně: bezpečnost dospělé posádky 86%, bezpečnost dětí 78%, bezpečnost chodců 60% a bezpečnostní systémy 71%.
Technická data Pohonné ústrojí: Typ motoru řadový čtyřválec Palivo bezín Zdvihový objem 1 590 Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. 86 (117) / 6 000 Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 154 / 4 000 Typ pohonu Přední pohon Převodovka 5 st. manuální Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 11.5 s Maximální rychlost 183 km/h Spotřeba paliva l/100 km Město 6,9 - 7,4 Mimo město 4,9 - 5,0 Kombinovaná 5,7 - 5,8 Rozměry: Délka 4 365 mm Výška 1 640 mm Šířka 1 810 mm Hmotnost 1 335 - 1 360 kg Zavazadlový prostor: Základní objem 488 l Se sklopenými sedadly 1 219 lMitsubishi Motors ČR
Jak tedy dojmy z ASX 2018 shrnout? Přemýšlel jsem nad tím poměrně dlouho. Když jsem měl v druhém čtvrtletí roku zapůjčené ASX ve verzi "100 let", celkem jsem dovedl pochopit, proč si ho lidé kupují a co na něm vidí. V nejvyšším stupni výbavy Intense+ však i modernější ASX 2018 poněkud postrádá smysl. Za oněch 625 000 Kč, které normálně stojí, je totiž vůči svým mladším a vybavenějším soupeřům poněkud bezzubé. A nic na tom nemění ani akční cena 533 850 Kč, kterou lze uplatnit do konce roku.
Jak jsem se ale z různých důvěryhodných zdrojů dozvěděl a doporučuji se nad tím pořádně zamyslet, většina potenciálních kupců modelu ASX se zajímá převážně o modely v základní výbavě a s absencí pohonu všech kol, přičemž právě v této konfiguraci dává tohle Mitsubishi největší smysl. V základní výbavě Inform vyjde téměř na půl milionu, což je dle mého stále moc, ovšem v akci se dá do konce roku pořídit za 395 000 Kč a za tuhle cenu rozhodně smysl má. S každým příplatkem nad 400 000 Kč se však jeho poměr cena / výkon propadá a v nejvyšší výbavě atakuje záporné hodnoty.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.