Jakmile člověka opustí puberta a začne přemýšlet o rodině, jednou z klíčových věcí, které musí vyřešit, je pořízení vhodného rodinného vozu. Klíčovou roli v tomto případě hraje především prostor. Bohužel většina nových vozů kategorie SUV není tak univerzální, jak zkratka SUV (Sport utility vehicle, nebo-li sportovně užitkové vozidlo) napovídá. Sportovní vlastnosti se vytratili již dávno, a označení SUV se vžilo snad pro každé vozidlo s vyšší světlou výškou. Dokonce už ani pohon 4x4 není podmínkou. Z pohledu automobilového nadšence nelze nalézt lepší označení, než "tragédie".
Naštěstí, ani jeden z výše uvedených stavů neplatí pro Outlandera! Pohon 4x4 je přítomen a svou funkci zastává velice dobře. Námi testovaný vůz sice nedisponoval příplatkovým pohonem S-AWC, převzatého z Mitsubishi Lancer Evo X, i tak ale bylo na "čtyřkolku" spolehnutí. Zbytky prvního letošního sněhu se nám sice v Krušných horách nalézt nepodařilo, na zablácených a podmáčených polních cestách jsme však Outlandera 2017 otestovali dostatečně.
V terénním režimu L (low) automatické převodovky si jen příjemně "brumlal" krajinou a pokračoval skrze veškeré nerovnosti, které jsme před něj postavili. Jediné zaváhání přišlo při křížení náprav, což je velmi častý problém (80-90%) všech 4x4 bez samosvorných či uzamykatelných diferenciálů. Jakmile se dvě protilehlé kola dostanou do vzduchu, nebo na povrch, na kterém nemají dostatečnou adhezi, máte problém. Zasáhnout se většinou snaží elektronika, nahradit uzamykatelný diferenciál však nedokáže.
I když to z přiloženého videa není příliš patrné, před vozem byl štěrkový násyp, a i když má Outlander nájezdové úhly (přední i zadní) 21°, nechtěl jsem na testovaném vozidle zanechat šrámy. Místo obětování šedého spoileru jsem se tedy rozhodl na překážku najet zešikma, což způsobilo vzniklou situaci. Právě v takových chvílích by však měl pomoci příplatkový pohon všech kol S-AWC.
Opusťme ale na chvíli pohon všech kol, a přejděme k prostoru. I za ten jsem totiž Outlandera v úvodních větách chválil. Outlander 2017 totiž nabízí dostatek prostoru nejen pro posádku (a to ve všech směrech), ale i pro náklad. Je pouze na vás, zda se rozhodnete pro 5-ti či 7-mi místnou verzi, v každém případě dokáže zastat funkci rodinného vozu se zdviženou hlavou. Variabilitě nákladového prostoru pomáhají i posuvná zadní sedadla, která mohou být v určitých situacích k nezaplacení.
Mitsubishi Outlander 2,2 DiD 4x4, limitovaná edice 100 let
Pokud vám nafta nic neříká, a máte raději vůni benzinu, pak doporučujeme přečíst recenzi z minulého roku, kdy jsme měli k dispozici benzínovou variantu o objemu 2,0 ve verzi LPG. Design Outlanderu považujeme za více než zdařilý. Že se těší nejen naší, ale obecné oblibě dokazuje i fakt, že modelová řada pro rok 2018 neobsahuje žádné výrazné změny exteriéru.
A co že se ukrývá pod označením limitované edice 100 let? Mitsubishi v ní nabízí především vybrané příslušenství a doplňky. Ty obsahují nejen různé plakety a loga (koberečky, prahové lišty, boční sloupky) ale především Navigační dotykový systém, zadní parkovací kameru, audiosystém s podporou DAB, bluetooth hands free sadu a multifunkční volant.
Dále je možné pořídit vůz v limitované edici "100 let Diamond", kdy výbava obsahuje navíc zadní parkovací senzory, vyhřívání předních sedadel, sadu pro zvětšení zavazadlového prostoru a střešní nosič. Právě takto vybavený byl i námi testovaný vůz. A jaké jsou ceny?
Mitsubishi Outlander 2,2 DiD 4x4 můžete pořídit s manuální nebo automatickou převodovkou. Na výběr máte také ze dvou výkonových verzí, a to buď námi testovaných 110 kW, nebo silnější verzi o výkonu 132 kW. Zatímco slabší verze o výkonu 110 kW s manuální převodovkou a výbavou "100 let" vyjde na 843 650 korun, za silnější verzi s automatickou převodovkou a rozšířenou výbavu "100 let Diamond" zaplatíte 954 650 korun.
Interiér, jak můžete vidět, působí velice příjemným dojmem. Absolutní vrchol Outlanderu nabízí sice "kůži", ta je však ne každému příjemná, zvláště v příliš teplých či naopak chladných měsících. K dispozici jsme měli automatická dálková světla AHB, systém předcházení kolizi FCM, varování při opuštění jízdního pruhu LDW, elektrickou parkovací brzdu EPB a automatické přidržení brzd BAH. Všechny pomocníci fungovaly bezproblémově a jejich ovládání bylo intuitivní.
Jediné, co působí dojmem, jako by do auta vůbec nepatřilo, je multimediální systém Pioneer. Na jeho obranu však musím říci, že možná krom lepšího rozlišení nebo příjemnější prostředí mu není co vytknout - na stisknutí reaguje pohotově, ovládání je plynulé a i samotná navigace, namluvená Phoebe Bufetovou, fungovala bez zaváhání. Celá posádka má dostatek prostoru vedle sebe i nad hlavou. Mezi první a druhou řadou sedadel je pak prostoru doslova na rozdávání.
Jaké jsou tedy naše dojmy? Outlander působí jako spolehlivé rodinné auto, které je navíc reprezentativní a zároveň určitě poslouží i jako dobrý pracant. Je to správný univerzál, do kterého naložíte celou rodinu a s chutí vyrazíte na výlet. Ať vám počasí či cesta samotná nachystá jakékoliv překvapení, víte, že s režimem "L" a 4x4 Lock vás jen tak něco nezastaví.
Námi testovaná "slabší" motorizace měla dostatek výkonu i ve spolupráci s automatickou převodovkou a nebylo ji téměř co vytknout. Je tedy pouze na vás, zda si připlatíte za výkonnější variantu, počítat však musíte nejen s vyšší pořizovací cenou ale i zhruba o 1 litr vyšší spotřebou. Ta byla vlastně ve výsledku jediným negativem, neboť uváděné kombinované spotřeby 5,8 litru / 100 km se nám v žádném případě nepodařilo dosáhnout.
Při běžné jízdě, ve které dodržujete předpisy a nebo je s rozumem (do 10 km/h) překračujete testovaný Outlander spolykal 7,8 až 8 litrů nafty na sto kilometrů. Při svižnější dálniční jízdě nebyl problém, aby ukazatel zobrazil i číslovku 9. Zkoušeli jsme experimentovat i s režimem "ECO", výsledek byl však výrazně nepřesvědčivý, neboť tak mdlý a houbovitý plynový pedál bez jakékoliv odezvy jsme snad v životě nezažili. Ekonomický režim jsme tedy raději nechali pro někoho jiného.
Ani reálná spotřeba nás však nijak nerozhodila v pevném stanovisku - Outlander je právě takové SUV, jakým by měly být i ostatní vozy. Jízda v něm byla příjemná na jakémkoliv povrchu a právem jsem ho označil za "gauč na kolech". Outlander dělá značce Mitsubishi velice dobré jméno a nemá nic, za co by se mohl stydět. A jestli při vašem stylu jízdy polkne 6, 7 nebo 8 litrů? Nevadí, Outlander za to rozhodně stojí!
Pohonné ústrojí: | |||
---|---|---|---|
Typ motoru | řadový čtyřválec, přeplňovaný | ||
Palivo | motorová nafta | ||
Zdvihový objem | 2 268 | ||
Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. | 110 (150) / 3 500 | ||
Max. točivý moment v Nm @ ot./min. | 360 / 1 500 - 2 750 | ||
Typ pohonu | 4WD | ||
Převodovka | 6stupňová automatická | ||
Jízdní výkony: | |||
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 11,6 s | ||
Maximální rychlost | 190 km/h | ||
Spotřeba paliva l/100 km | |||
Město / mimo město / kombinovaná | 6,9 / 5,2 / 5,8 | ||
Rozměry | |||
Délka | 4 695 mm | ||
Výška | 1 710 mm | ||
Šířka | 1 810 mm | ||
Hmotnost | 1 685 kg | ||
Zavazadlový prostor: | |||
Základní objem / sklopená sedadla | 667 / 1 608 l |
Mitsubishi ČR