Ačkoliv se automobilky ve stále větší míře zaměřují na vozy ze segmentu SUV, vozy z kategorie kompaktních hatchbacků si stále zaslouží svou pozornost. Pokud totiž žijete ve městě, nebo do něj pravidelně dojíždíte za prací či zábavou, dříve nebo později vám dojde, že krabicoidní SUV je zde zkrátka zbytečné. A pokud se začnete rozhlížet po něčem kompaktním, mrštném, prostorném a přitom cenově zajímavém, Kia Rio vám rozhodně nesmí vypadnout z hledáčku
Když jsem se v redakci dozvěděl, že na mě čeká redakční test nové Kia Rio, měl jsem z toho rozporuplné pocity. Automobilka Kia v mých očích nikdy nepatřila mezi kdovíjak zajímavé výrobce automobilů a model Rio jsem pokládal spíše za módní doplněk na dojíždění krátkých vzdáleností, než jako každodenně použitelný malý hatchback. Ve svých předsudcích jsem se však nemohl více mýlit. Již během prvních 50 kilometrů si mě Rio získalo svým designem, praktickým a elegantním interiérem i příjemnou jízdou.
Pojďme tedy začít od exteriéru. Co se hodnocení designu týče, osobně se řadím spíše do kategorie barvoslepých jednookých kritiků, kteří dělají nejlépe, když mlčí. V případě nového Ria si však nemůžu odpustit tu trochu chvály. Přední maska dostala ostřejší rysy, příď tak působí dynamičtěji a vůz se zdá být širším a dominantnějším, než ve skutečnosti je. Záď také doznala úprav, zejména strmějšího skla pátých dveří. Skvěle zpracované jsou i zadní svítilny, ve kterých lze spatřit šípovitý tvar.
Vnitřní prostor na předních sedadlech je skvělý a hledání ideální pozice za volantem bylo poměrně snadné a jednoduché, i díky možnosti nastavit volant ve dvou směrech. K dispozici je i dostatek odkládacích prostor, které jsou šikovně rozmístěny a člověk na ně pohodlně dosáhne. Nechybí ani loketní opěrka s úložným prostorem.
Prostor na zadních sedadlech je s ohledem na daný segment opět příkladný, alespoň co se výšky a prostoru pro kolena týče. Na převoz tří cestujících na zadní lavici však rovnou zapomeňte, na to je Rio zkrátka příliš úzké. Čtyři průměrní cestující se však do vozu s trochou šikovnosti vejdou. Zda by však dokázali poskládat i všechna svá zavazadla je další otázkou. Co se ale týče převozu děti, v Riu mít problém nebudete. Nechybí zde příprava pro sedačky ISOFIX a zadní dveře se dají otevřít do velkého úhlu, takže se k dětem dostanete bez obtíží.
Náš vůz byl vybaven poctivým atmosferickým čtyřválcem o objemu 1,4 litru, spojeným s manuální šestistupňovou převodovkou. Pokud pohonný systém srovnáme s konkurencí, jedná se o kombinaci poněkud nezvyklou, neboť ostatní ve velkém sází na turbem nahoněné kilowaty z malo-objemových tříválců. Já osobně se však řadím k milovníkům klasických atmosfér a z tohoto "zpátečnictví" jsem byl vyloženě nadšen. Na rozdíl od řady přefoukaných motorů si zde musíte výkon 74 kW (100 k) zkrátka zasloužit předvídáním, správným řazením a posíláním ručičky otáčkoměru do vyšších míst. Za to se vám však Rio odvděčí lineárním nástupem výkonu a vyšší mechanickou životností motoru.
Při běžné jízdě se však budete pohybovat spíše spektrem nižších otáček, a to zejména zásluhou šestistupňové převodovky a ukazatele správného přeřazení. Pro mě bylo poněkud nezvyklé řídit se jeho pokyny a často jsem se bál, že se motor žene do zbytečného podtáčení. Opak byl však pravdou a vůz si jen málokdy řekl o zbytečně vysoký rychlostní stupeň.
Samotná jízda s Riem je velice komfortní. Vůz je skvěle odhlučněn a podvozek, ačkoliv je poněkud tvrdší, zvládá české silnice s noblesou. Ani při ostřejší jízdě se vůz nijak dramaticky nenaklání. Díky velkému rozvoru a umístění kol blízko okrajům karoserie je pak manévrování s tímto vozem radostí. Městskými uličkami se Rio proplétá bez potíží a s elegancí. Město je zkrátka jeho domovským prostředím.
Díky šestému rychlostnímu stupni, tempomatu a řadě bezpečnostních systémů bych se však s Riem nebál ani delších cest. Během několika mých krátkých jízd po dálnici si Rio nevedlo špatně. Do kabiny nepronikalo příliš mnoho hluku, otáčky se držely okolo 3,200 ot/min a aktuální spotřebu ukazoval displej mezi budíky v hodnotě do 7 l/100 km/h.
Co se průměrné spotřeby týče, výrobcem udávaná hodnota 5,0 litru na 100 kilometrů není příliš vzdálená realitě. Během týdne se má spotřeba pohybovala okolo hodnoty 6l /100 km, je však potřeba zdůraznit, že mě osobně Rio nesmírně bavilo a jízdu s ní jsem si užíval plnými doušky pětadevadesáti-oktanového benzínu.
V národě chatařů a chalupářů se zavazadelník Ria o objemu 325 litru žádných ovací nedočká, v jeho segmentu se však jedná o královské hodnoty. Prostor zavazadelníku navíc disponuje dvojitou podlahou a dá se snadno zvětšit sklopením dělených opěradel až na 980 litrů. Díky dvojité podlaze navíc vznikne takřka rovná ložná plocha.
Co se prostoru uvnitř Ria týče, je potřeba si uvědomit, že tohle zkrátka není automobil, ve kterém budete týden co týden stěhovat na chatu nářadí, sekačku, nábytek nebo zásoby pro celou trampskou osadu. Rio je spíše společníkem do města, druhým autem do rodiny nebo prvním novým automobilem pro mladé páry. A těmto účelům Rio vyhoví skvěle.
Co se výbavy týče, námi zkoušený vůz byl dodán v nejvyšším stupni výbavy Exclusive, která ve spojení s tímto motorem a převodovkou začíná na ceně 319,980 Kč. Navíc jsme však měli k dispozici příplatkový paket Premium v hodnotě 30,000 Kč, který zahrnoval například automatickou klimatizace, 16'' hliníkové disky kol, vyhřívaná přední sedadla a volant, tempomat s omezovačem rychlosti, přístrojovou desku Supervision a další užitečné drobnosti.
Nechyběl ani bezpečnostní Paket ADAS v hodnotě 14,000 Kč, který zahrnuje systém autonomního nouzového brzdění AEB a varovný systém při opuštění jízdního pruhu. Třešničkou na dortu se stala integrovaná GPS navigace se 7" dotykovým displejem a zadní parkovací kamerou. Ve výsledku se tak cena námi testovaného vozu vyšplhala těsně pod hranici 400,000 korun, přesněji na 387,980 Kč.
A závěr? Jak už jsem několikrát zmínil, týden "v Riu" jsem si náramně užil. Jedná se o skvělý vůz z kategorie "mini", který toho umí hodně nabídnout jak ve výbavě, tak v jízdních vlastnostech. Ačkoliv jsem k vozům Kia přistupoval vždy rezervovaně, každodenní soužití s Riem by mi nečinilo vůbec žádné potíže. Vůbec bych se však nezlobil, pokud by Kia připravila ještě stylovou a lehce sportovní verzi, která by dokázala nabídnout ještě trochu více vzrušení, extravagance a radosti za volantem. Zkrátka něco bláznivého pro mladší generace, co by se dokázalo hrdě prodávat třeba pod názvem "Sport". Předpoklady na to Rio bezpochyby má.
Technická data: Pohonné ústrojí: Typ motoru zážehový Zdvihový objem 1 368 Max. výkon v kW / koní 73,6 / 100 Max. točivý moment v Nm 133,3 Druh pohonu přední náprava Převodovka 6 stupňová manuální Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 12,2 s Maximální rychlost 176 km/h Spotřeba paliva l/100 km: Město / Mimo město / Kombinovaná 6,3 / 4,3 / 5,0 Rozměry: Délka 4 065 mm Výška 1 450 mm Šířka 1 725 mm Hmotnost 1 130 kg Zavazadlový prostor: Základní objem 325 l Se sklopenými sedadly 980 lKia.com
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?