Je to tedy ideální důkaz toho, že tohle městské auto prověříme po všech stránkách, a pokud se nám na něm nebude něco líbit, rozhodně mu to neodpustíme.
Při každém testu je důležité uvědomit si, pro koho je daný vůz určen a podle toho k samotnému testování i jednotlivým závěrům přistupovat. Nechci tvrdit, že Yaris je vůz pouze pro ženy, což je myšlenka, která při pohledu na malé auto napadne zřejmě každého. Díky výstřednímu designu vůz osloví především mladé lidi, ať už to budou jednotlivci nebo začínající rodiny. Postarší řidiče může pak přitáhnout všem známá spolehlivost vozidel značky Toyota i fakt, že Yaris je dle statistik nejspolehlivější volbou v kategorii městských vozů.
Představení
Co nás ale v redakci zaujalo nejvíce, je porovnání pořizovací ceny versus výbava, kterou za tyto peníze dostanete. Jelikož všichni dobře víme, kolik příplatková výbava stojí a kam až se mohou cílové částky vyšplhat, Yaris pro nás byl v tomto ohledu příjemným překvapením. Konkrétně v našem případě se jednalo o 5-dveřovou variantu s novým motorem 1,5 Dual VVT-iE a šestistupňovou manuální převodovkou s výbavou Style. Základní cena této konfigurace je 361 900 korun. K tomu je ale potřeba zmínit, že již základní výbava obsahuje 7 airbagů a celou řadu bezpečnostních systémů, kterými jsou předkolizní systém, systémy pro opuštění jízdního pruhu a rozpoznávání dopravních značek včetně automatického přepínání dálkových světel.
Námi testovaný model byl ještě doplněn o paket Smart (bezklíčové nastupování + startování tlačítkem) za 24 000 korun a navigací Toyota Touch 2 za 17 000 korun. I v této konfiguraci stále nabízí Yaris bezkonkurenční nabídku, ceny jsou přiměřené a nevytváří pocit nedosažitelnosti tak, jako tomu bývá u jiných automobilek. A to nemluvíme o cenovém zvýhodnění 35 000 korun, které právě probíhá v rámci akce Benefit.
Exteriér
Zvenku působí nový Yaris netradičním až výstřední dojmem. Určitě nezapadá do stereotypní šedi ostatních vozů a to především díky velké, výrazné a modernizované masce chladiče. Ta je doplněna již mnohem příjemnějšími LED světlovodnými trubicemi pro denní svícení, které vozu propůjčují dynamický a moderní styl. Na přední část vozu jsme si museli chvíli zvykat, ale vězte, že se vám nakonec začne líbit.
Co nové Toyotě Yaris ale sluší, je boční a zadní část vozu. Litá kola spolu s okenní linkou, dveřní lištou a prolisy karoserie působí opravdu elegantně. Pozadu nezůstává ani zadní část, které dominuje především přepracovaný a robustní zadní nárazník. K dokonalosti chybí snad již jen tmavá, tónovaná skla.
Interiér
"Při návrhu interiéru nové Toyoty Yaris se kladl maximální důraz na pohodlí a ergonomii ovládání. Jednoznačnými výhodami tohoto kompaktního vozu do města jsou pohodlná sedadla, spousta místa pro zadní pasažéry, velký zavazadelník a řada chytře řešených odkládacích prostor." Tak zní text z oficiálních propagačních materiálů. Souhlasit jistě můžeme se skvělými předními sedadly. Nejen že dobře vypadají (svým vzhledem připomínají spíše závodní skořepinové sedačky), mají i dobré boční vedení a jsou pohodlná. Navíc, vzhledem k tomu že se jedná o městský vůz, poskytují řidiči i spolujezdci nezvykle velký prostor. Ten je umocněn i loketní opěrkou, kterou má každá sedačka zvlášť tak, jak tomu bývá u velkých rodinných vozů.
O něco horší stav nastává na sedadlech zadních. Ty sice stále poskytují dostatek prostoru směrem do stran a k předním sedadlům, vyšší člověk (od 185 cm) se zde ale pohodlně nenarovná díky nízkému stropu. Tato situace se dá vozu prominout, a není v kategorii městských vozů ničím výjimečným. Je ale potřeba s tímto počítat.
Volant, palubní deska i ovládací prvky působí elegantně a přehledně. Naučit se s vozem komunikovat netrvá dlouho a celý systém je intuitivní. Pochválit musíme navigaci včetně celého Infotainmentu, kterému se rozhodně nedá vytknout pomalý a "hloupý" software tak, jak tomu bohužel často bývá. Display má kvalitní rozlišení a celá obrazovka je přesná na dotyk. Co by si však zasloužilo zlepšení, je antireflexní úprava obrazovky. Jelikož se na ni řidič dívá pod úhlem řekněme 45°, obraz je světlý a zvláště přes den hůře viditelný. Jistě by pomohl i jiný tvar středového panelu a nasměrování Infotainmentu směrem k řidiči.
Motor
Nový Yaris disponuje benzinovými motory 1,0 VVT-i (s pětistupňovou manuální převodovkou) a 1,5 VVT-iE, která je nabízená jak s šestistupňovou manuální převodovkou, tak automatickou převodovkou Multidrive S). Motor 1,5 VVT-iE vychází z předchozí generace motorů 1,33 VVT-iE. Ten je nyní schopný poskytnout nejen vyšší výkon, ale i lepší spotřebu. Poslední možností je hybridní verze, která kombinuje benzinovou 1,5 se synchronním střídavým motorem s permanentním magnetem. Tato varianta je atraktivní především svou spotřebou, která je 3,1 až 3,3 l/100 km.
Námi testovaný Yaris v sobě ukrýval, jak již napovídá nadpis, řadový čtyřválec 1,5 VVT-iE. I když hodnoty výkonu (82 kW / 111 k) slibují solidní jízdní zážitky, je potřeba si uvědomit, že nový Yaris váží 1 545 kg. Maximální hodnoty výkonu se navíc ukrývají mezi 4 400 a 6 000 ot./min., ve kterých vás nenechá se dlouhodobě pohybovat ani spotřeba, ani zvukový projev vozu. Nejlépe mu tedy bude mezi 2 000 a 2 5000 ot./min., při kterých by se měla kombinovaná spotřeba pohybovat kolem 5 l/100 km (v našem případě reálná spotřeba odpovídala spíše 5,5 - 5,6 l/100 km.
Výbava
Jak jsme se již zmínili, nová Toyota Yaris nabízí v základní výbavě bezpečnostní paket Toyota Safety Sense, který obsahuje předkolizní bezpečnostní systém PCS, upozornění na opuštění jízdního pruhu LDA, rozpoznávání dopravních značek RSA a automatická dálková světla AHB. Tento počin velmi chválíme, protože si myslíme, že by mělo být každé nové auto zaměřeno především na bezpečnost. K dokonalosti chybí snad už jen kontrola mrtvého úhlu. Vytknout si dovolíme umístění těchto ovládacích prvků, které se nacházejí na půl cesty směrem k otevírání kapoty. Člověk se k nim musí naklánět, mačká je "naslepo" a manipulace s nimi zvláště za jízdy nám nepřijde příliš bezpečná.
Jinak je výbava rozdělena do výbavových řad Live, Business, Active, Style a Selection. Cenové rozdíly mezi jednotlivými řadami nejsou nijak dramatické a člověk si tak může dobře vybrat, pro kterou variantu se rozhodne. Vše můžete samozřejmě doplnit ještě příplatkovými pakety. K dispozici je paket City (zadní parkovací kamera za 8 000 korun), paket Trend (City + 15" kola, zatmavená okna a boční lišty v klavírní černé za 23 000 korun), paket Smart zaměřený zejména na bezklíčové nastupování za 24 000 korun a paket Panoramic, obsahující panoramatickou střechu a zatmavená okna za 13 000 korun.
Závěr
Jak možná bylo patrné z prvních odstavců, test nového Yarise pro mě nebyl jednoduchý. Jako člověk zvyklý na silné naftové kombíky mi chvíli trvalo přepnout se do role potencionálního zájemce. Po týdenním soužití jsem si na auto ale absolutně zvykl a věřím, že bychom spolu dokázali nacestovat spousty kilometrů.
Ač jsem se chtěl na začátku tohoto testu vyhnout určité kvantifikaci, v mém okolí a mezi přáteli se nový Yaris líbil zejména ženám. Označovaly ho jako auto do města, a měly pravdu. Tam je mu dobře, a tam se nový Yaris cítí nejlépe. Určitě mu ale nebude vadit ani denní dojíždění do vzdálenějších měst.
Pokud bychom si vůz měli pořídit, určitě bychom si připlatili za hybridní pohon. Navýšení pořizovací ceny není nijak dramatické, a při průměrném nájezdu 30 000 km za rok, se vám investice vrátí na pohonných hmotách již po prvním roce provozu.
Pohonné ústrojí: | |
Typ motoru | zážehový |
Zdvihový objem | 1 496 |
Max. výkon v kW / koní | 82 / 111 při 6000 ot. |
Max. točivý moment v Nm | 136 Nm při 4 400 ot. |
Druh pohonu | přední náprava |
Převodovka | 6 stupňová manuální |
Jízdní výkony: | |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 11,0 s |
Maximální rychlost | 175 km/h |
Spotřeba paliva l/100 km: | |
Město / Mimo město / Kombinovaná | 6,3 / 4,2 / 5,0 |
Rozměry: | |
Délka | 3 945 mm |
Výška | 1 510 mm |
Šířka | 1 695 mm |
Hmotnost | 1 545 kg |
Zavazadlový prostor: | |
Základní objem | 286 litrů |